Saabin tulevaisuus II

Saabin konseptit ja tulevaisuuden suuntaukset.
Lukittu
Arcer
"Aero"
Viestit: 431
Liittynyt: Ti Elo 16, 2005 17:56

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Arcer »

eiköhän tällävkolla jotain tapahdu. Joko uusi riskirahoittaja tai saneeraus. Saneeraus lienee viimeinen ja epävarma keino. Saa olla aika hyvä suunnitelma että hakemus hyväksytään ja ainakaan velkojat ei suostu alaskirjauksiin ja jos alaskirjataan niin eivät enää tulevaisuudessa toimita komponentteja. Saab voisi päästä saneeraukseen niilläedellutyksillä että odotellaan kiinalaisia ja uutta lyhyen ajan rahoitusta velkojilta suojassa ja velat maksetaan kokonaisuudessaan. Osakkeenomistajat taitaa menettää osuutensa saneerauksessa niin senkin takia viimeinen keino Mullerilla. Tukalaksi alkaa tilanne käydä ja aika alkaa olla vähissä. Edelleen on mahdollisuus.
9-5 2.0T ARC
NG9-5 TID4, NG9-5 Turbo4 Biopower
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1640
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja mike »

Niin, eiköhän se tuo saneeraus ole viimeinen oljenkorsi ostaa lisää aikaa ja toivoa että rahoituskuviot ehtisi järjestyä viimeistään ennen kuin saneeraushakemus hylätään.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
MRe
"Aero"
Viestit: 375
Liittynyt: Ke Joulu 14, 2005 11:20

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja MRe »

Tulevaisuutta ei tiedä kukaan, mutta kyllä tämä Saabin kompurointi sattui mahdollisimman huonoon aikaan: taantuma tai ainakin hidas talouskasvu uhkaa, joten riskirahaa on hyvin vähän liikkeellä. Lisäksi autoteollisuus on kuitenkin ns. vanhaa teollisuutta, jossa ei ole mahdollisuutta mihinkään megavoittoihin (vrt. biotekniikka, uudet energialähteet, yms.).
MRe
"Aero"
Viestit: 375
Liittynyt: Ke Joulu 14, 2005 11:20

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja MRe »

Ja saaga jatkuu: "Uutta toivoa Saabille". Mullerin mukaan uutta rahaa tulossa.

http://di.se/Artiklar/2011/8/30/243786/ ... 2367&rlt=0

Tuosta on kuitenkin vielä hieman matkaa siihen, että autoja tuotetaan tulorahoituksella ja voitolla. Mutta jos tuon avulla saa tuotannon käyntiin, niin se nyt on kuitenkin ensimmäinen askel tällä polulla.
eklunto1
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: To Maalis 10, 2005 19:48
Paikkakunta: Vantaa

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja eklunto1 »

Saab on tehnyt lentokoneita, veneitä, asuntovaunuja, autoja, jopa polkupyöriin on Saab tarra laitettu kiinni. Tätä muutosta on ajanut kysynnän muuttuminen. Tätä muutosta on Saabilla ollut vaikea hyväksyä ja kaverit tuntuvat uivan vastavirtaan.

Itse kuitenkin näkisin että homma meni pieleen ajat sitten.. 96 ja 99/90 Saabille ei tehty koskaa korvaajaa vaan siirryttiin suuriin ja kalliimpiin, jopa epätaloudellisiin laitteisiin. Alettiin puhumaan että Saab on Premium malli. Kuten tiedämme vaikka vaikeata myöntää niin ei Saab ole oikeasti koskaan kilpaillut aitojen Premium merkkien kanssa. Tuo 94X on minusta ihan väärä suunta mihin pitäisi mennä. Kuulemma suunnattu segmenttiin missä on parhaat katteet. Hehe... Ei se katteen määrä lohduta jos ei saa liikevaihtoa aikaiseksi. Taisi tuo asia olla jo peruskoulussa opetettu. Nyt pitäisi olla Saab mallisto, joka kisaa Golf luokan autojen kanssa, erottautuisi kilpailijoista muotoilulla, todistetusti turvallinen ja taloudellinen. Virheistä pitäisi oppia eikä toistaa niitä uudelleen :) Ei vaan taida paukut riittää malliston laajentamiseen tässä tilanteessa.
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
Rafu
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: Ti Helmi 08, 2005 13:51
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Rafu »

eklunto1 kirjoitti:Nyt pitäisi olla Saab mallisto, joka kisaa Golf luokan autojen kanssa, erottautuisi kilpailijoista muotoilulla, todistetusti turvallinen ja taloudellinen.
Mahtava yhtälö, kai pitäisi vielä olla erittäin halpa? Tuon luokan autoja kun harvoin ostetaan muuten kuin hintaa katsoen. Meinaan ei olla valmiita maksamaan niistä ominaisuuksista.
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

eklunto1 kirjoitti:Saab on tehnyt lentokoneita, veneitä, asuntovaunuja, autoja, jopa polkupyöriin on Saab tarra laitettu kiinni. Tätä muutosta on ajanut kysynnän muuttuminen. Tätä muutosta on Saabilla ollut vaikea hyväksyä ja kaverit tuntuvat uivan vastavirtaan.

Itse kuitenkin näkisin että homma meni pieleen ajat sitten.. 96 ja 99/90 Saabille ei tehty koskaa korvaajaa vaan siirryttiin suuriin ja kalliimpiin, jopa epätaloudellisiin laitteisiin. Alettiin puhumaan että Saab on Premium malli. Kuten tiedämme vaikka vaikeata myöntää niin ei Saab ole oikeasti koskaan kilpaillut aitojen Premium merkkien kanssa. Tuo 94X on minusta ihan väärä suunta mihin pitäisi mennä. Kuulemma suunnattu segmenttiin missä on parhaat katteet. Hehe... Ei se katteen määrä lohduta jos ei saa liikevaihtoa aikaiseksi. Taisi tuo asia olla jo peruskoulussa opetettu. Nyt pitäisi olla Saab mallisto, joka kisaa Golf luokan autojen kanssa, erottautuisi kilpailijoista muotoilulla, todistetusti turvallinen ja taloudellinen. Virheistä pitäisi oppia eikä toistaa niitä uudelleen :) Ei vaan taida paukut riittää malliston laajentamiseen tässä tilanteessa.
No, se on hienoa että ainakin Suomesta löytyy näitä paremmin tietäviä. Lähtisi varmaan opettamaankin kun vain olisi aikaa eikö vaan? :wink:

Mutta, jos sun ajatuksia käsitän oikein nyt sitten niin Saabin historian piikki oli siis jossain 96/99-aikoihin? Entäs milloin Saab myi eniten autoja?
eklunto1
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: To Maalis 10, 2005 19:48
Paikkakunta: Vantaa

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja eklunto1 »

Usein tuoteportfoliota kehitetään etupainotteisesti. Saabilla tosin tehdään samasta mallista faceliftejä 14 vuotta putkeen, joka alkaa hipomaan ennätyksiä. Jälkeenpäin on toki aina helppo viisastella, mutta minusta olisi pitänyt 900 & 9000:n lisäksi jatkaa edullisempien ja pienempien mallien tuomista markkinoille.
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
MRe
"Aero"
Viestit: 375
Liittynyt: Ke Joulu 14, 2005 11:20

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja MRe »

Komppaan tässä tomppaa:
Saab (tai GM) meni samaan halpaan kuin vaikkapa Motorola Razr-puhelimensa kanssa: 9000 (ja 900) olivat omana aikanaan niin ylivertaisia, että unohdettiin panostaa tulevaisuuteen. Motorolalla, kun jengi kyllästyi noihin Prtakoneisiin, ei ollut laittaa tilalle mitään. Ja mitä kuuluu Matolooran puhelinpisnekselle tänään?

Vaikka nyt saab-foorumilla ollaankin niin kyllä saabbia ja tehtyjä päätöksiä pitää pystyä arvioimaan ihan normaalien liiketoiminnan lainalaisuuksien pohjalta. Jos yritys, on se mikä tahansa, ei ole saanut ulos tuotteen tuotetta puoleen vuoteen, niin voidaan varmaan sanoa että se on kriisissä. Start-upit ovat sitten toinen asia, mutta kuten aiemmin totesin, niin autoteollisuudesta kukaan ei odota mitään miljoonan prosentin voittoja. Päin vastoin kuin vaikka bio- tai lääketeollisuudesta, jolloin riskisijoittajilta voi löytyä kiinnostusta pumpata rahaa tappiolliseen firmaan vuositolkulla.

Edittiä: vielä sen verran samasta aiheesta, että mikä ehkä kipeintä, niin kilpailijat ovat pystyneet hyödyntämään joitain saabin innovaatioita saabbia paremmin. Eikö Saabilla ollut tupla-ahdettu pieni bensiinimoottori jo aikoja sitten? Kuitenkin täällä niin vihattu VAG-konserni toi sellaisen kaikkien saataville. 1.4 TSI:tä puhaltimella ja remmiahtimella saa Seatista Audiin, teholuokissa 110kW - 136kW.

Innovaatiot pitää saada markkinoille, jotta niillä voi tehdä rahaa.
Viimeksi muokannut MRe, Ti Elo 30, 2011 20:40. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Teme100
"Viggen"
Viestit: 681
Liittynyt: Pe Maalis 10, 2006 14:17

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Teme100 »

Tri-Lo kirjoitti:
Mutta, jos sun ajatuksia käsitän oikein nyt sitten niin Saabin historian piikki oli siis jossain 96/99-aikoihin? Entäs milloin Saab myi eniten autoja?
Kyllä hän ihan oikeilla jäljillä on, sillä pelkän myyntimäärän lisäksi pitää ottaa huomioon markkinaosuus. Automarkkinat ovat kasvaneet valtavasti vuosikymmenien kuluessa.

Esimerkiksi vuonna 1977 Saab myi 95924 autoa kokonaismarkkinoiden ollessa n. 34M autoa. Markkinaosuus oli tällöin 0.00282%

Vuonna 1988 Saab myi 134122 autoa kokonaismarkkinoiden ollessa n. 47M autoa.Markkinaosuus oli tällöin 0.00285%

Vuonna 2006 Saab myi 133167 autoa ja kokonaismarkkinoiden ollessa n.63M autoa.
Tällöin markkinaosuus oli 0.00211%

Vuonna 1988 Saabin markkinaosuus oli 35% suurempi kuin vuonna 2006 ja vuonna 1977 34% suurempi kuin 2006. Eli vaikka myyntimäärät ovatkin kehittyneet, ei kasvua kokonaismarkkinoihin verrattuna kuitenkaan ole ollut.

Lähteinä käytin näitä kahta taulukkoa. Myyntimäärät ovat aavistuksen pyöritetyt, mutta suuruusluokka on oikea.

http://www.saabhistory.com/blog/wp-cont ... specs1.jpg
http://www1.eere.energy.gov/vehiclesand ... tw637.html
Avatar
tosu
"Viggen"
Viestit: 527
Liittynyt: To Kesä 02, 2005 14:11
Paikkakunta: Naantali

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja tosu »

Tri-Lo kirjoitti:Saabin historian piikki
Oli ehdottomasti kun Saab 9000 esiteltiin. Silloin ero tavallisiin Corolloihin ja Sunnyihin oli valovuosi, toisaalta Mersulta tai BMW:ltä sai ottaa malliston kalleimman että löysi ysitonnarille kilpailukykyisen auton. Sen ajan Audiin ei viitsi edes verrata...
Toisaalta mallistossa oli vielä OG900 joka oli ihan kilpailukykyinen sekin, vaikka toki aika vanhanaikainen ysitonniseen verrattuna. Muistan vieläkin ensimmäisen kerran kun pääsi ajamaan uutta esittelytonnaria, ero kaikkiin aiemmin ajamiini autoihin oli huima kuten myös siihen omaan satkuun.
Saabilla jo vuodesta 1982, nyt kesällä 2008 Saab 9-3 Vector BioPower A Cabriolet ja talvella 2002 9-5 Arc A
Löytyy myös 2023 Volvo C40 Twin
karitammi
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Pe Syys 01, 2006 17:23
Paikkakunta: Espoo

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja karitammi »

Rafu kirjoitti:
eklunto1 kirjoitti:Nyt pitäisi olla Saab mallisto, joka kisaa Golf luokan autojen kanssa, erottautuisi kilpailijoista muotoilulla, todistetusti turvallinen ja taloudellinen.
Mahtava yhtälö, kai pitäisi vielä olla erittäin halpa? Tuon luokan autoja kun harvoin ostetaan muuten kuin hintaa katsoen. Meinaan ei olla valmiita maksamaan niistä ominaisuuksista.
Saa se olla kalliskin kunhan menee kaupaksi. Saabin ja Porschen tuotantomäärät ovat olleet karkeasti ottaen samoja viime vuosina. Eli katetta pitää tulla, jos meinaa hilloa tehdä niillä tuotantomäärillä. Tämän vuoksi tehtaan seisokki on myrkkyä. Samoin 9-3 mallin ikä on myrkkyä (*). CO2:n tullessa merkittäväksi myyntitekijäksi ova pikkumallit tulleet monella valmistajalla aika tärkeiksi. Mersulla taitaa olla vielä E malli C:tä tärkeämpi. Bemarilla ehkä 50/50. Audilla veikkaisin merkittävien rahojen lopulta tulevan pikkuautoista (A4 ja alle), en ole varma.

(*) disclaimer: edelleen mielestäni hyvä auto, mutta huonosti menee kaupaksi.
eklunto1
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: To Maalis 10, 2005 19:48
Paikkakunta: Vantaa

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja eklunto1 »

Perus liukuhihnalla tehtyjä autoja pitää pystyä tuottamaan ja saada myös kaupaksi tietty lukumäärä että voidaan puhua liiketoiminnasta. "Joku" oli laskenut että tämä on vähintään 300 000 myytyä autoa vuodessa. Saab:lla on työtä tuonkin luvun saavuttamisessa. "Golf kokoluokan" autoissa se voisi onnistuakkin. Kate tosin ei varmasti ole sama kuin 94X:llä, mutta tällöin firmaa voisi pitää jollain tasolla uskottavana toimijana valitussa markkinassa.
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
eklunto1
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: To Maalis 10, 2005 19:48
Paikkakunta: Vantaa

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja eklunto1 »

karitammi kirjoitti: Saa se olla kalliskin kunhan menee kaupaksi. Saabin ja Porschen tuotantomäärät ovat olleet karkeasti ottaen samoja viime vuosina. Eli katetta pitää tulla, jos meinaa hilloa tehdä niillä tuotantomäärillä. .
Totta. Olet varmaan tietoinen että Porsche tekisi loistavan tuloksen valmistamatta yhtäkään autoa. Ko. firmaa on johtaneet fiksut kaverit, jotka ovat sijoittaneet rahat fiksusti eivätkä täten ole edes riippuvaisia pelkästä autotuotannosta.
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
essal
"Aero"
Viestit: 312
Liittynyt: To Marras 13, 2008 15:55
Paikkakunta: Tampere

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja essal »

Jaa mää kun luulin, että porssen osti volkkari velkojen hinnalla. Joku 10 vuotta sitten porsse oli vielä rahoisaan, mutta sitten iski toimariin suuruudenhulluus ja sepä yritti vallata volkkarin porsselle. Ei menny kuin elokuvissa ja kohta vissiin porsseltakin pötkähtää kolf-luokan preemiumtötsä skodan tekniikalla.
"Hyvä on liian kallista ja halpa liian huonoa"
Lukittu