Saabin tulevaisuus II

Saabin konseptit ja tulevaisuuden suuntaukset.
Lukittu
ristoj
"Turbo"
Viestit: 299
Liittynyt: Pe Helmi 23, 2007 21:08
Paikkakunta: Kuopio

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja ristoj »

Kyllä tässä rupeaa vi....aan tämä tilanne.Alla maaliskuussa 2011 käyttöön otettu SAAB joten takuuta olisi vuodelle 2013.Mutta kuka hoitaa takuuasiat ja mistä saa varaosia kun tehdas menee nurin.Poiskaan ei voi hävittää kun kukaan ei maksa juuri mitään.Ainoa lohtu on että sillä on hyvä ajaa kun vain kestäisi.
MRe
"Aero"
Viestit: 375
Liittynyt: Ke Joulu 14, 2005 11:20

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja MRe »

Niinpä, mitää uudempi Saab sitä suurempi riski huoltojen ja varaosien kannalta. Vanhoissa malleissa ei ole ongelmaa, koska varaosia tehdään joka paikassa. Sen sijaan uuteen 9-5:aan tuskin syntyy kovin suurta alihankintaketjua.

Lisäksi moottorinohjaukseen liittyvät ongelmat voivat olle melko hankalia, kun tehdas ei ole enää tekemässä uusia päivityksiä.

Eikä huoltoverkostokaan uuden 9-5:n osalta tule olemaan kovin laaja, jos maahan on myyty n. 100 autoa.

Ylläoleva siis jos tämä homma oli tässä.
aero
-
Viestit: 8716
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja aero »

ristoj kirjoitti:Kyllä tässä rupeaa vi....aan tämä tilanne.Alla maaliskuussa 2011 käyttöön otettu SAAB joten takuuta olisi vuodelle 2013.Mutta kuka hoitaa takuuasiat
Takuuasiat hoitaa se liike, josta olet auton ostanut. Myös kuluttajansuoja on tarvittaessa puolellasi. Varsinaisia takuuongelmia siis tuskin on ainakaan niin kauan, kuin myyjäliike on pystyssä. Huolestuttavien asioiden listalla on lähinnä arvonalenema, (joidenkin) varaosien saatavuus sekä turvapääsyä vaativat jutut.

Ite en jaksa panikoida SC:n puolesta, vaikka se takuukin kohta loppuu. Kyllä ne mahdolliset ongelmatkin sitten jotenkin järjestyy, jos sellaisia siunaantuu.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1640
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja mike »

MRe kirjoitti:Niinpä, mitää uudempi Saab sitä suurempi riski huoltojen ja varaosien kannalta. Vanhoissa malleissa ei ole ongelmaa, koska varaosia tehdään joka paikassa. Sen sijaan uuteen 9-5:aan tuskin syntyy kovin suurta alihankintaketjua.

Lisäksi moottorinohjaukseen liittyvät ongelmat voivat olle melko hankalia, kun tehdas ei ole enää tekemässä uusia päivityksiä.

Eikä huoltoverkostokaan uuden 9-5:n osalta tule olemaan kovin laaja, jos maahan on myyty n. 100 autoa.

Ylläoleva siis jos tämä homma oli tässä.
Peltiosia alkaa väsäämään varmaankin Klokkerholm - jossei vielä tee niin varmaan tekee jos Saab menee nurin.

Onko moottorinohjauksissa nyt jotain vakavia ongelmia jotka vaativat päivityksiä? Käsittääkseni tehtaan toimittamalla softalla kaikki autot liikkuvat ja toimivat? Hienosäätöjutut voivat tietysti jäädä tekemättä jos päivityksiä ei tehtailla, mutta eiköhän viripajat hoida senkin puolen.

Onneksi nämä autot eivät vielä tarvitse jatkuvaa päivitystä jonkun tietoturvaongelman vuoksi.

Osaavat huoltoliikkeet ovat voivat tietysti olla harvassa, mutta niinhän ne on olleet kautta aikain.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
mek
Matalapaineturbo
Viestit: 182
Liittynyt: Ti Marras 15, 2005 12:58

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja mek »

aero kirjoitti:Takuuasiat hoitaa se liike, josta olet auton ostanut. Myös kuluttajansuoja on tarvittaessa puolellasi. Varsinaisia takuuongelmia siis tuskin on ainakaan niin kauan, kuin myyjäliike on pystyssä. Huolestuttavien asioiden listalla on lähinnä arvonalenema, (joidenkin) varaosien saatavuus sekä turvapääsyä vaativat jutut.

Ite en jaksa panikoida SC:n puolesta, vaikka se takuukin kohta loppuu. Kyllä ne mahdolliset ongelmatkin sitten jotenkin järjestyy, jos sellaisia siunaantuu.
=> Kun sellaisia siunaantuu.

Eipä ole tämän täysin autohuolettoman puolentoista vuoden aikana vielä kertaakaan kaduttanut tuosta ongelmasta luopuminen, päinvastoin.
aero
-
Viestit: 8716
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja aero »

mek kirjoitti:Kun sellaisia siunaantuu.[/url]

Eipä ole tämän täysin autohuolettoman puolentoista vuoden aikana vielä kertaakaan kaduttanut tuosta ongelmasta luopuminen, päinvastoin.
Ja se, että sinulla oli harvinaisen ongelmallinen yksilö (joka on harmi), on ihan takuuvarma merkki siitä, että kaikilla muillakin porsii auto kaikilla mahdollisilla tavoilla ennen seuraavaa vaihtohetkeä?

Jotain realismia sentään, vaikka tuon rumban jälkeen kyllä ymmärrän katkeruuden merkkiä kohtaan. Yksilöitä ne on uudetkin autot, laatu vain on keskimäärin tasaisempaa kuin vanhoissa. Porsii jos porsii ja ratkotaan se sitten jos niin käy. Jos nyt paniikkivaihtaisin auton pois (joka muuten tällä hetkellä olisi todennäköisesti vähän merkeleen kallis temppu), niin olisiko mulla yhtään paremmat takeet siitä, että se vaihdokki ei porsi? Nii-in, eipä olisi...
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
essal
"Aero"
Viestit: 312
Liittynyt: To Marras 13, 2008 15:55
Paikkakunta: Tampere

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja essal »

Mulla on sellainen tunne, että luotettavuuden näkökulmasta autotekniikan evoluution huippu koettiin 80-luvun loppupuolella. Mäntämoottorista oli saatu perattua suurimmat lastentaudit pois ja tekniikka oli yksinkertaista ja halpaa.

Mukavuus on tietysti toinen juttu, mutta joskus tuntuu, että siitäkin voisi hieman tinkiä jos vastapainoksi tulisi 100 tkm huoletonta ajoa ilman häiriövaloja koelaudassa.

Vaikken enää olekaan saabisti, mulle jäi ysivitosesta pelkästään positiivisia muistoja. Sopivan krouvi perhekäyttöön ilman turhan aikaisia hilavitkuttimia.

Kun tuo meidän saappi meni vaihtoon, niin viikossa oli kuulemma lähtenyt liikkeestä uudelle omistajalle. Tämä tapahtui kesäkuussa kuluvaa vuotta. Että kyllä sopivasti ajettu siisti ja huolettu saappi järkihintaan ihmisiin edellenkin vetoaa.
"Hyvä on liian kallista ja halpa liian huonoa"
rimpula
"Turbo"
Viestit: 240
Liittynyt: Ma Heinä 05, 2010 15:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja rimpula »

mek kirjoitti:
aero kirjoitti:Takuuasiat hoitaa se liike, josta olet auton ostanut. Myös kuluttajansuoja on tarvittaessa puolellasi. Varsinaisia takuuongelmia siis tuskin on ainakaan niin kauan, kuin myyjäliike on pystyssä. Huolestuttavien asioiden listalla on lähinnä arvonalenema, (joidenkin) varaosien saatavuus sekä turvapääsyä vaativat jutut.

Ite en jaksa panikoida SC:n puolesta, vaikka se takuukin kohta loppuu. Kyllä ne mahdolliset ongelmatkin sitten jotenkin järjestyy, jos sellaisia siunaantuu.
=> Kun sellaisia siunaantuu.

Eipä ole tämän täysin autohuolettoman puolentoista vuoden aikana vielä kertaakaan kaduttanut tuosta ongelmasta luopuminen, päinvastoin.
Ja äkkiä kun aiempaa vikalista postaustasi lukee, niin saabissakin taisi olla huoletonta menoa ekat puolitoista - kaksi vuotta?
Samanlaisen anteeksi vaan "itkuvirren" saa myös monesta VAG-tuotteesta, mitenkään piruja eteesi maalaamatta.
Pätkääkän vitutustasi väheksymättä, mukavia kilometrejä Skodalla, koskaan ikinä koko loppuelämäni aikana en sellaista osta. Onneksi on vielä monta automerkkiä, joista jokainen löytää "onnensa ja autuutensa".
Menee :saab: konkkaan taikka ei ajelen saabilla vielä piiiiiitkään ja vielä vähän senkin jälkeen.
Saab 9-5 Aero
t.t.j
"Hölösuu"
Viestit: 2183
Liittynyt: La Syys 15, 2007 09:30
Paikkakunta: Turku

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja t.t.j »

rimpula kirjoitti:
mek kirjoitti:
aero kirjoitti:Takuuasiat hoitaa se liike, josta olet auton ostanut. Myös kuluttajansuoja on tarvittaessa puolellasi. Varsinaisia takuuongelmia siis tuskin on ainakaan niin kauan, kuin myyjäliike on pystyssä. Huolestuttavien asioiden listalla on lähinnä arvonalenema, (joidenkin) varaosien saatavuus sekä turvapääsyä vaativat jutut.

Ite en jaksa panikoida SC:n puolesta, vaikka se takuukin kohta loppuu. Kyllä ne mahdolliset ongelmatkin sitten jotenkin järjestyy, jos sellaisia siunaantuu.
=> Kun sellaisia siunaantuu.

Eipä ole tämän täysin autohuolettoman puolentoista vuoden aikana vielä kertaakaan kaduttanut tuosta ongelmasta luopuminen, päinvastoin.
Ja äkkiä kun aiempaa vikalista postaustasi lukee, niin saabissakin taisi olla huoletonta menoa ekat puolitoista - kaksi vuotta?
Samanlaisen anteeksi vaan "itkuvirren" saa myös monesta VAG-tuotteesta, mitenkään piruja eteesi maalaamatta.
Pätkääkän vitutustasi väheksymättä, mukavia kilometrejä Skodalla, koskaan ikinä koko loppuelämäni aikana en sellaista osta. Onneksi on vielä monta automerkkiä, joista jokainen löytää "onnensa ja autuutensa".
Menee :saab: konkkaan taikka ei ajelen saabilla vielä piiiiiitkään ja vielä vähän senkin jälkeen.
Ja vaikka Saabit yhtäkkiä loppuisikin maailmasta, tulee itsellekin kyllä aika monta automerkkiä ennen Skodaa (tai muitakaan saman konsernin tuotteita) mieleen. Bemari, Alfa Romeo, Volvo, Citroen jne.
Nykyiset: 9000T -87, 900S -91, 9-5 Aero -07
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
vjbremer
"Hölösuu"
Viestit: 1307
Liittynyt: Ke Marras 10, 2004 22:09
Paikkakunta: Espoo

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja vjbremer »

t.t.j kirjoitti:Ja vaikka Saabit yhtäkkiä loppuisikin maailmasta, tulee itsellekin kyllä aika monta automerkkiä ennen Skodaa (tai muitakaan saman konsernin tuotteita) mieleen. Bemari, Alfa Romeo, Volvo, Citroen jne.
Joo, tuossa viime sunnuntaina ajoin tuollaista vuoden vanhaa 44tkm ajettua octavia 1,8 TSi DSG farkkua vaasasta raumalle. En ymmärrä mitä jengi siinä autossa näkee, äänekäs, ei mitään ajamisen iloa (ohjaus täysin tunnoton), surkeat istuimet (sport paketti, eli samat penkit kuin rs mallissa) ja ratti joka ei sovi mitenkään käteen järkevästi.

Vaikka miten säädin penkkiä ja rattia, niin en saanut luonnollista ajoasentoa. Matkalla Vaasaan perjantaina istuin takapenkillä ja... Ei saatana.
Muita huomioita dsg laatikko joka arpoi ihan omiaan ja nyki ja luisti kun lähti liikkeelle sekä rikkinäinen takapyörälaakeri piti huolen siitä, että helikopteritunnelma säilyi kabiinissa.

Ajoin sitten pari päivää myöhemmin turkuun ja takaisin omalla 380tkm ajetulla 1990 tonnarilla ja pitää myöntää, että kyllä paremmat kyydit ja ajotuntumaa tarjoaa se vieläkin. Ei ollut selkä paskana ja oli ilo ohittaa. :roll:
9-5 Vector E85Wössner +F40&Quaife, MB 200C 4matic AMG
Edelliset: 2x og900T16, 9000 2,3T -93, 9000CC 2.0T -90,
9000 cse 2,0T -95, 9-5 2,3T+, 9-5 2,0t Vector Wagon,9-3 2,0t Vector Wagon,9-5 2,3t Vector Wagon Aut #2575
MRe
"Aero"
Viestit: 375
Liittynyt: Ke Joulu 14, 2005 11:20

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja MRe »

vjbremer kirjoitti: äänekäs,
vjbremer kirjoitti:rikkinäinen takapyörälaakeri piti huolen siitä, että helikopteritunnelma säilyi kabiinissa.
Tosiaan, mistähän tuo äänekkyys oikein johtui...

No, on Skoda varmaan äänekkäämpi kuin saab. Tosin renkaat, yms. vaikuttavat asiaan. Ja laakerien kunto.

Enivei, saab on selvitystilassa, skoda ei. Joten jotain siellä on tehty oikein.

---
Rahaa on kuulemma niin että ranteet rutisee. Sitä nyt ei vain voi a) käyttää eikä b) kertoa että missä sitä on...
http://di.se/Artiklar/2011/9/9/244748/s ... 2835&rlt=0

Noin niin kuin tarkkaan ottaen: milloin viimeeksi Muller on sanonut jotain, joka on osoittautunut todeksi? Tai milloin viimeeksi on iloisesti yllätytty, kun jokin luvattu asia on toteutunut nopeammin kuin mitä on odotettu?

Mullerin mielestä se ei edes ole kovin tärkeää missä rahat ovat ja palkatkin olisi voitu maksaa jos olisi haluttu:
"It depends on where they are. I will not tell. It is not important. We could have paid salaries and we can do it."
MRe
"Aero"
Viestit: 375
Liittynyt: Ke Joulu 14, 2005 11:20

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja MRe »

Tästä vielä, tällä kertaa ilman sarvia ja hampaita.

Yleinen "totuushan" on se, että suuri ja ilkeä GM esti Saabin kehittymisen ja on syynä nykyiseen tilaan, josta VM on sen pelastanut. Entäs jos VM:n tilalle olisi aikanaan tullut joku toinen? Joku jolla olisi ollut oikeasti ansioita ja suhteita auto- ja rahoitusalalla. Samaan tapaan kuin Lee Iacocca pelasti Chryslerin aikanaan, Steve Jobs Applen, Ollila Nokian (taisi olla mukana tosin ylä- ja alamäessä). VM:n track record ei nyt varsinaisesti ole mitenkään häikäisevä.

Comments?
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja core2 »

Tämän aamuisen radiopuheensa takia Muller on mahdollisesti saamassa syytteen ekorikoksesta vouti harkitsee syytteen nostamista jos Mullerillä on rahat piilossa, ja aikoo käyttää ne palkkoihin, jos taas rekonstruointi olisi menossa pystyisi hän käyttämään niitä laillisesti.

Minkähänlainen keitto on tulossa kun vouti hämmentää soppakauhallaan.
Eräältä taholta taas tietoa, että Muller keskustelee taukoamatta kiinalaisten kanssa.
(Joten ei saatu vieläkään kantta soppakattilan päälle. :wink: )
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Vilho123
"Aero"
Viestit: 480
Liittynyt: Ma Loka 26, 2009 15:55
Paikkakunta: Hamina

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Vilho123 »

MRe kirjoitti:Tästä vielä, tällä kertaa ilman sarvia ja hampaita.

Yleinen "totuushan" on se, että suuri ja ilkeä GM esti Saabin kehittymisen ja on syynä nykyiseen tilaan, josta VM on sen pelastanut. Entäs jos VM:n tilalle olisi aikanaan tullut joku toinen? Joku jolla olisi ollut oikeasti ansioita ja suhteita auto- ja rahoitusalalla. Samaan tapaan kuin Lee Iacocca pelasti Chryslerin aikanaan, Steve Jobs Applen, Ollila Nokian (taisi olla mukana tosin ylä- ja alamäessä). VM:n track record ei nyt varsinaisesti ole mitenkään häikäisevä.

Comments?
Tässä Saabin touhussa on jotain todella hämärää ollut siitä asti kun myytiin Spykerille. Rahaa ei ollut alunperinkään ja kumminkin juhlittiin itsenäisyyttä ja Phoenixiä kuskattiin ympäri maailmaa esille. Toki markkinointia, mutta jo pelkkä ilmainen mediahuoraus firman tilanteesta mennyt liian pitkälle. Nyt sitten mennyt uskottavuus. Suossa on, sinne vajoaa. Mullerissa on jotain hämärää, aluksi pidin symppiksenä ja hyvänä tyyppinä joka halusi oikeasti pelastaa Saabin. Miten jatkaa peliä aina vain uudestaan ja uudestaan? Pääsisi takuulla helpommalla kun lopettaisi ajoissa. Jan-Åken lähtö oli yksi ensimmäisiä merkkejä ja alamäki alkoi. Pätevä TJ..
SAAB 9-5 2.3t '04 / SAAB 9000 CDE '94 / SAAB 900S '90
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13223
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja AZP »

Jep, täysin mennyt uskottavuus Mulleriin. Vaikuttaa jossain määrin rikolliselta kaverilta, kun tuollaisia menee lausumaan. Ja kuten jo aiemmin todettiin, vähät välittää velkojista, kun ylläpitää sanomaa, että "tämä on sotaa". Siis (entiset) yhteistyökumppanit, joiden rahat Saab on jättänyt maksamatta ovat nyt vihollisia, ja koko kansan pitäisi asettua näitä "riistäjiä" vastaan?
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Lukittu