Saabin tulevaisuus II

Saabin konseptit ja tulevaisuuden suuntaukset.
Lukittu
essal
"Aero"
Viestit: 312
Liittynyt: To Marras 13, 2008 15:55
Paikkakunta: Tampere

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja essal »

Niin tuotantoa voidaan pyörittää velkarahalla jonkun aikaa, niin kuin tähän asti on tehty. Mutta millä ihmeellä myynti saadaan sujumaan sillä tasolla, että se maksaa kulut ja aiemmat velat? Etenkin kun nyt muistelee viimeisen pari vuoden tapahtumia.

Kiina Saabin nostaa tai hautaa lopullisesti.
"Hyvä on liian kallista ja halpa liian huonoa"
Toby
"Hirsch"
Viestit: 763
Liittynyt: Ti Syys 16, 2003 11:25
Paikkakunta: Helsinki

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Toby »

Taas selvittiin pälkähästä rimaa hipoen. Nyt kun sitten vain olisi niin, että kiinalaiset rahoittajat ovat tosissaan ja kaikki aiemmat puheet todella realisoituvat.

Tuotanto nyt vaan käyntiin lokakuun aikana, niin rahaa alkaa sitäkin kautta taas virrata myös sisään päin! Luulisi että jos edes puolet odotellessa peruuntuneista tilauksista palautuvat tilauksiksi ja jos kiinalaiset tilaavat vielä hieman lisää entisten päälle, on tehtaalla loppuvuodeksi ainakin tarpeeksi tekemistä!

Toivottavasti uskoa tulevaan on sen verran, että Muller uskaltaa ja voi nyt palkata Saabille uuden ammattijohtajan, koska myös sitä minusta tarvitaan jo aika kipeästi.

Jos ja kun tuotanto saadaan taas käyntiin, täytyy nyt sitten itsekin vakavasti harkita oman korteni kantamista kekoon eli josko sitä kuitenkin lähtisi neuvottelemaan Saabbikauppaa...
Saabisti #2397
9-5 2,0t Linear Wagon vm.2002
Seat Alhambra 2,0TDI 4WD vm. 2013 (11/2012), mutta silti:
"Saab is The Truth, The Whole Truth and nothing but The Truth."
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja core2 »

Voi pyhä sylvi mikä kiire teillä onkaan. Vielä ei ole edes ratkaistu pääseekö Saab Automobile edes etenemään tästä? tämä koko paska saattaa toispuolisine valituksineen kestää ylivuoden ennenkuin on selvää edes se selvisikö saab vai ei. Katotaan nyt ekaks josko saabin lainojen takaajat hyväksyvät hovioikeuden päätöksen, koska sekään ei ole varmaa. Tämä eka kokous on kerrottu pidettäväksi vasta 31 lokakuuta. Ottakaa iisisti.

Tuotanto kun ja jos se alkaa täydellä vauhdilla tapahtuu vasta ensvuoden alussa.
Ja ottakaa huomioon, että tuotanto on toiminnassa tälläkin hetkellä ja on ollut kokoajan.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
900i
"Saabisti"
Viestit: 2407
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja 900i »

Täh ? Tuotanto siis on käynnissä vai? Eipä media suomessa paljon kertoile.
NG 9-5 1,6turbo business my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
Hagrid
"Kaasari"
Viestit: 11
Liittynyt: Ti Syys 20, 2011 09:54

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Hagrid »

core2 kirjoitti: Tuotanto kun ja jos se alkaa täydellä vauhdilla tapahtuu vasta ensvuoden alussa.
Ja ottakaa huomioon, että tuotanto on toiminnassa tälläkin hetkellä ja on ollut kokoajan.
Öö, tuota - faktaa? Jotain kättä pidempää. kiitos. Onko siellä siis oikeasti tehty
jotain koko ajan - ilman palkkaa?
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja core2 »

Tässä vähän tuotannosta joka pyörii kokoajan:

Hur har projektet påverkats av stoppet av produktionen?

– Vi är oberoende av produktionen. Bilarna byggs på en prototyplina där vi byggt dem i en serie, säger Peter Zienau.
______________________________________________________________________

Kuinka tuotannon stoppi on vaikuttanut projektiin?

-Me olemme itsenäisiä ja riippumattattomia muusta tuotannosta.
Autot rakennetaan prototyyppi liinalla jolla olemme rakentaneet ne sarjana.
Sanoo Peter Zienau.
Ps. näitä autoja on Tukholman kaupunki tilannut 6000 kappaletta vuoteen 2012 mennessä.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
rimpula
"Turbo"
Viestit: 240
Liittynyt: Ma Heinä 05, 2010 15:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja rimpula »

Teme100 kirjoitti:
rimpula kirjoitti:
No niin salaliittoteoreetikot :wink:
Eiköhän se Youngman TJ ilmoittanut jo männeellä viikolla, että ovat valmiita sijoittamaan 8miljardia kruunua :saab: :iin. Joten luotetaan nyt siihen ja aletaan vaikka seuraavaksi katselemaan taivaalle, että tuleeko se Niburu (näkymätön planeetta) 26.9.2011 ja pyyhkäisee elämän tellukselta.. :mrgreen:
Mutta hän puhui pitkän aikavälin mahdollisesta maksimirahoituksesta, eli mikään ei todellakaan ole vielä varmaa. Ja jos hyväksyntää osakkeiden ostohankkeelle ei saada, ei rahaakaan tulla saamaan. Ainoastaan 70M€:n tilapäislaina, joka julkistettiin viime viikolla.

Lähinnä sen saapuminen tässä kiinnostaa, eli kuinka nopeasti se saadaan käyttöön ja prosessi käyntiin. Sillä vaikka paikka saneerauksessa onkin nyt saavutettu, alkaa varsinainen työ vasta nyt. Saneerauksessa vaaditaan huomattavia pääomia, jotta se voidaan käynnistää puhumattakaan viemisestä menestyksekkäästi loppuun.
Juu, tiedän kyllä, että puhui pitkän aikavälin rahoituksesta ja suoraan myönnän ettei minulla ole minkäänlaista käsitystä minkälainen savotta tuollainen yrityssaneerauksen läpi vieminen oikein on. Tarkotukseni olikin herätellä huumorilla positiivisuutta esiin. :saab: kun on ollut monta viikkoa helvetillisessä räntäsateessa ja nyt sateen keskeltä pilkahti auringon valoa pilven takaa edes viideksi minuutiksi, niin ainakin tuo minua hymyilytti.
Varsinkin kun on puoli vuotta sitten vaihtanut takaisin saabin pariin ja kuunnellut vittuilun määrän aiheesta, niin pikkaisen on ollut tänään kostofiilistä ;) Tosin olen ollut ihan hissukseen ja jättänyt pään aukomiset väliin, koska selville vesille on vielä piiiiiitkä matka.

uskon asioitahan nämä ei ole, mutta itse uskon, että kiinalaiset ja heidän tahtonsa saabin suhteen pitää kutinsa ja :saab: nousee tästä suosta vielä. Jakelu/huolto ja jälleenmyynti verkosta kiinassa on tietääkseni jonkinmoinen sopimuskin tehty. Tehdaskin kiinan maalle on samojen lähteiden mukaan tulossa, mutta aika näyttää kuinka käy... Ei näitä saab:in vaiheita voi ainakaan tylsiksi haukkua.
Saab 9-5 Aero
karitammi
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Pe Syys 01, 2006 17:23
Paikkakunta: Espoo

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja karitammi »

Jälleenmyynti pitäisi kanssa saada kuntoon. Mielestäni Saabia ei yritetä myydä kunnolla. Siitähän se lopulta on kiinni tuleeko tilauksi. Nyt olisi kekseliäs ja halpa puska-/sissimarkkinointi poikaa. Epäilen, että tehtaan pitää ottaa jälleenmyynti haltuunsa monessa maassa, jos haluaa kauppoja.

Tuo tuotannon pyöriminenhän on hyvä juttu. Toivottavasti protolinjan kustannukset ovat järkevät.
Avatar
viggen
"Hölösuu"
Viestit: 3113
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2009 23:24
Paikkakunta: Trollhättan

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja viggen »

core2 kirjoitti:Mutkikas on saabin tie tästä eteenpäinkin.

Se mikä Saabilla on nyt edessään ei ole mitenkään helppo aika.
Nyt alkaa neuvottelut itse elvytystä varten, ekaks on takaajilla sanottavansa ja jos he ovat sitä mieltä tai edes hiukan epävarmoja siitä, että onnistuuko elvytys, niin heidän on jätettävä tieto tästä Vänersborg'in käräjäoikeudelle joka päättää jatketaanko eteenpäin vai keskeytetäänkö?

Jos he päättävät, että keskeytetään niin saab voi jälleen valittaa siitä päätöksestä, ja siinä tapauksessa asia siirtyy jälleen hovioikeuteen käsiteltäväksi.

Vänersborg'in käräjäoikeus on päättänyt, että asianajaja Guy Lofalk on tälläkin kertaa se joka vie asioita eteenpäin. Sama kaveri kuin vuonna 2009. Toivotaan, että takaajien kokous menee nappiin ja elvytystä jatketaan.

Edit: juuri tuli tieto, että ensimmäinen kokous olisi 31 lokakuuta.
Siis tehtaalla täytyy olla näyttöä, että rahaa tulee sisään ja esitettävä pitävä suunnitelma tehtaan kulujen leikkaamisesta. Muuten elvytys loppuu siihen. Lopputulos täytyy olla että tullaan irtisanomaan henkilökuntaa, se on väistämätön asia. Yritykset jotka toimittavat osia tehtaalle tulevat tuntemaan myös tehtaan säästöbudjetin.
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Toby
"Hirsch"
Viestit: 763
Liittynyt: Ti Syys 16, 2003 11:25
Paikkakunta: Helsinki

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Toby »

core2 kirjoitti:Voi pyhä sylvi mikä kiire teillä onkaan. Vielä ei ole edes ratkaistu pääseekö Saab Automobile edes etenemään tästä? tämä koko paska saattaa toispuolisine valituksineen kestää ylivuoden ennenkuin on selvää edes se selvisikö saab vai ei. Katotaan nyt ekaks josko saabin lainojen takaajat hyväksyvät hovioikeuden päätöksen, koska sekään ei ole varmaa. Tämä eka kokous on kerrottu pidettäväksi vasta 31 lokakuuta. Ottakaa iisisti.

Tuotanto kun ja jos se alkaa täydellä vauhdilla tapahtuu vasta ensvuoden alussa.
Ja ottakaa huomioon, että tuotanto on toiminnassa tälläkin hetkellä ja on ollut kokoajan.
Joo, myönnetään että tuli vähän hössötettyä, kun luin uutisen vasta illansuussa eli olin sen verran kiinni iltapäivällä etten seurannut tilannetta ihan on-line...

Silti olen edelleen sitä mieltä, että koko Saabin ulkoinen uskottavuus paranisi melkoisesti, jos varsinainen tuotantolinja saataisiin pyörimään jo loppusyksyn aikana. Ei toki täydellä teholla vielä, mutta kuitenkin. Se myös mahdollistaisi asteittaisen paluun jonkinlaiseen normaalitilanteeseen myynnin puolella. Niin kauan kuin varsinainen tuotantolinja seisoo, vaikka protolinjalta joitakin autoja valmistuisikin, tilauskirjat mieluummin tyhjenevät peruutusten myötä kuin täyttyvät uudelleen.
Saabisti #2397
9-5 2,0t Linear Wagon vm.2002
Seat Alhambra 2,0TDI 4WD vm. 2013 (11/2012), mutta silti:
"Saab is The Truth, The Whole Truth and nothing but The Truth."
Teme100
"Viggen"
Viestit: 681
Liittynyt: Pe Maalis 10, 2006 14:17

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Teme100 »

core2 kirjoitti:Tässä vähän tuotannosta joka pyörii kokoajan:

Hur har projektet påverkats av stoppet av produktionen?

– Vi är oberoende av produktionen. Bilarna byggs på en prototyplina där vi byggt dem i en serie, säger Peter Zienau.
______________________________________________________________________

Kuinka tuotannon stoppi on vaikuttanut projektiin?

-Me olemme itsenäisiä ja riippumattattomia muusta tuotannosta.
Autot rakennetaan prototyyppi liinalla jolla olemme rakentaneet ne sarjana.
Sanoo Peter Zienau.
Ps. näitä autoja on Tukholman kaupunki tilannut 6000 kappaletta vuoteen 2012 mennessä.
Puhut nyt ZE 9-3:n koe-erästä, eli sähköautoprotosta. Ei sitä voi vielä ostaa mistään ja tuotanto on sangen pienimuotoista, koska niitä on tehty vain muutamia. Vuoden testiin osallistuu vain 70 autoa.

http://inside.saab.com/saab-zero-emissi ... struction/

Tukholma ei ole tilannut niitä, vaan heillä on tarkoitus tukea lähes 6000 sähköauton hankintaa vuoden 2012 loppuun mennessä. Auton hankkinut yritys/yksityinen henkilö saa 25%:n hyvityksen auton ostohinnasta, maksimissaan 100kSEK. Eikä niitä välttämättä hankita juuri Saabilta, ensimmäiset niistä on hankittu Mitsubishiltä.
MRe
"Aero"
Viestit: 375
Liittynyt: Ke Joulu 14, 2005 11:20

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja MRe »

Toby kirjoitti:Silti olen edelleen sitä mieltä, että koko Saabin ulkoinen uskottavuus paranisi melkoisesti, jos varsinainen tuotantolinja saataisiin pyörimään jo loppusyksyn aikana.
Tuotannon käynnistyminen on kiinni ennen muuta alihankkijoista. Ja tällä hetkellä siellä päässä ei liene kauheasti talkoohenkeä, kun osa on menossa jo konkkaan maksamattomien laskujen takia.

Mutta jotta saab tästä pelastuu, niin todellakin tuotanto on saatava käyntiin ja pyörimään tulorahoituksella, vaikka kiinalaisilta rahaa ja muuta tukea onkin tulossa. Mainittu 8MRd (huom! SEK, ei EUR) pitää sisällään suoran rahan lisäksi yhteisyrityksen sekä todennäköisesti investointeja Kiinaan.

En tiedä mikä on 9-5:n hinta linjan päässä, mutta Pang Da osti siis 2512 autoa 45m€:llä. Auton keskihinnaksi tulee vajaa 18 000 EUR, mutta kun varustelutasosta ei pysty sanomaan mitään (tuskin kuitenkaan karvalakkeja), eikä siitä mikä on jako 9-3:n ja 9-5:n välillä, niin vaikea tietää onko hinta hyvä vai huono. Mutta tuskin noista kauheasti profittia jää, varsinkin kun ostohetkellä Euron kurssi oli toinen suhteessa kurnuun kuin nyt.

Mutta voihan se olla, että Pang Da muuttaa tuon yhtiölainaksi, jos homma etenee.
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja core2 »

Teme100 kirjoitti: Puhut nyt ZE 9-3:n koe-erästä, eli sähköautoprotosta. Ei sitä voi vielä ostaa mistään ja tuotanto on sangen pienimuotoista, koska niitä on tehty vain muutamia. Vuoden testiin osallistuu vain 70 autoa.
http://inside.saab.com/saab-zero-emissi ... struction/
Aivan, mutta kuten kerroin on Trollissa tuotanto käynnissä, en ole puhunut mitään sen myynnistä tai mahdollisuudesta ostoon.
Teme100 kirjoitti: Tukholma ei ole tilannut niitä, vaan heillä on tarkoitus tukea lähes 6000 sähköauton hankintaa vuoden 2012 loppuun mennessä. Auton hankkinut yritys/yksityinen henkilö saa 25%:n hyvityksen auton ostohinnasta, maksimissaan 100kSEK. Eikä niitä välttämättä hankita juuri Saabilta, ensimmäiset niistä on hankittu Mitsubishiltä.
- Stockholms stad har en nationell upphandling på 6 000 bilar för 2012.
Näin kertoo Tukholman kaupunki ja he eivät ainakaan missään mainitse vain tukevansa tätä saab projektia. Heillä on optio tilaukseen ja ostoon. No eteenpäin kuitenkin ollaan menossa.

Tuossa missä puhut tästä 25% on ja koskee kaikkia niinkutsuttuja "miljöautoja"
näillä on kovemmat pakokaasun puhtaus vaatimus, mutta sen ei mitenkään tarvitse olla sähköauto eikä hallituksen vaatimuksena ole minkä merkkinen auton on oltava.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Teme100
"Viggen"
Viestit: 681
Liittynyt: Pe Maalis 10, 2006 14:17

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Teme100 »

core2 kirjoitti: Tuossa missä puhut tästä 25% on ja koskee kaikkia niinkutsuttuja "miljöautoja"
näillä on kovemmat pakokaasun puhtaus vaatimus, mutta sen ei mitenkään tarvitse olla sähköauto eikä hallituksen vaatimuksena ole minkä merkkinen auton on oltava.
Kyllä ne ihan puhtaita sähköautoja ovat, eivät mitään vähäpäästöisiä. Eikä Tukholma tai Vattenfall itse osta mitään, vaan tukee niiden hankintaa taloudellisesti. Ohessa pressitiedote asiasta.

Ja ajattele nyt itsekin, kun homman budjetti kerran on 62Msek(6.7M€), niin jos hankitaan 6000 autoa, niin se tekee yksikköä kohden 1130€. Ei sillä rahalla saa kuin sähköfillarin.

Halvin 9-3 on kuitenkin Ruotsissakin n.27ke, niin ei tuolla budjetilla niitä saisi kuin 240 kappaletta.

http://www.vattenfall.com/en/press-deta ... EF3090AF6C
MRe
"Aero"
Viestit: 375
Liittynyt: Ke Joulu 14, 2005 11:20

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja MRe »

Ulosottomiehellä oli jo pahat mielessä:
http://di.se/Artiklar/2011/9/22/245832/ ... 3421&rlt=0

Eli toisella kotimaisella: ulosottomies kävi jo arvioimassa Saab-museon arvon...

Sieltä sitä olisi saanut konkurssihuutokaupassa todellisen keräilyauton. Aika pieneksi oli arvioinut autojen ja muun tauhkan arvon (5 milj. SEK).
Lukittu