Saabin tulevaisuus II

Saabin konseptit ja tulevaisuuden suuntaukset.
Lukittu
kaseva
"Viggen"
Viestit: 615
Liittynyt: Ti Huhti 29, 2008 20:21

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja kaseva »

Niinhän siinä sitten kävi, etten saanut tilaisuutta poiketa Spykerilla... Tuskinpa sinne olis ihan noin vaan päässytkään käymään. Ellei sit olis tullut asia puheeksi lounaspöydässä...

...koska myöhemmin illallisella palasimme aiheeseen ja kävimme mielenkiintoisen keskustelun Flevolandin kunnallisten virkamiesten kanssa juurkin aiheesta mitä Spyker/Swedish Automobile merkitsee alueelle. Rahallinen panos on kohtalaisen pieni, mutta yksi viesti oli aika selvä: VM on taikurin maineessa. On hoidellut useamminkin kauppoja periaatteella, jossa mennään pankkiin lainaamaan kymppi, jonka kanssa mennään seuraavaan lainaamaan satku, jonka kanssa mennään seuraavaan lainaamaan tonni, jonka kanssa mennään seuraavaan lainaamaan.... kunnes mennään Kiinaan kun Euroopasta rahat loppuu.

Eivät olleet kovin huolissaan Saabin tulevaisuudesta, tosin eipä ollut yhtään Saabistia pöydässäkään. Itseäni en lue Saabistiksi kun en osaa (tai halua) kyykyttää vääräuskoisia vaan tyydyn vain nauttimaan oman Saabin kyydistä. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
96 V4 1980 || G31 520d xDrive -18 || Polestar 2 -23 || Goldwing Interstate 1986 || K 1300 GT -10
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja core2 »

Rafu kirjoitti:
core2 kirjoitti: Kun näitä konsultteja on vieläkin toista sataa kirjoilla niin luonnollisesti vähentäminen alkaa ostetuista palveluista.
Ei tuo niin sanottua ole. Konsulteilla on helpompaa säätää kustannus tarpeen mukaan, ilmeisesti lomautuskin on vaikeaa Ruotsissa. Eihän Suomessakaan ole pakko laittaa konsultteja ensin ulos, voi jopa tehdä niin että irtisanoo ja palkkaa tilalle konsultin.
Saabilla ei ole mitään isompia velvollisuuksia ulkopuolelta ostettua konsultointia kohtaan. Kertoivat vaan, että tätä cheetah asiaa kun on jo jonkin aikaa touhuttu niin ulkopuolelta ostettua työvoimaa vähennetään aivan ensiksi, ja näinhän se on ollut aina ja sit kun ajat ovat rauhoittuneet samaa jengiä on otettu takaisin, vaikka näinhän se on ollut saabin omienkin duunareiden kanssa vähäks aikaa välillä pihalle ja sit takas.

Tuo, että irti sanoo jonkun duunarin ja palkkaa jonkun konsultin tilalle on melko vaarallinen veto tällä puolen lahden siitä voi hyvin joutua AD:hen = Arbetsdomstolen eli työtuomioistuimeen, mutta sen seurauksiahan ei koskaan tiedä.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Teme100
"Viggen"
Viestit: 681
Liittynyt: Pe Maalis 10, 2006 14:17

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Teme100 »

core2 kirjoitti: Saabilla ei ole mitään isompia velvollisuuksia ulkopuolelta ostettua konsultointia kohtaan. Kertoivat vaan, että tätä cheetah asiaa kun on jo jonkin aikaa touhuttu niin ulkopuolelta ostettua työvoimaa vähennetään aivan ensiksi, ja näinhän se on ollut aina ja sit kun ajat ovat rauhoittuneet samaa jengiä on otettu takaisin, vaikka näinhän se on ollut saabin omienkin duunareiden kanssa vähäks aikaa välillä pihalle ja sit takas.

Tuo, että irti sanoo jonkun duunarin ja palkkaa jonkun konsultin tilalle on melko vaarallinen veto tällä puolen lahden siitä voi hyvin joutua AD:hen = Arbetsdomstolen eli työtuomioistuimeen, mutta sen seurauksiahan ei koskaan tiedä.
Ei konsultteja palkata tilalle, vaan ostetaan heidän asiantuntemuksensa. Esimerkkisi sopii paremmin vuokratyövoiman käyttöön kuin konsulttien.

Konsultit ovat pääsääntöisesti yrityksen ulkopuolisia asiantuntijoita, joilta ostetaan heidän palvelunsa, kun sitä tarvitaan. Heitä ei siis palkata yritykseen kokoaikaisiksi työntekijöiksi, vaan kuten vaikkapa yritys, joka tekee pihalle uuden asfaltin ja lähtee sitten seuraavaan kohteeseen. Samankaltaista palveluiden ostoa käytetään monissa muissakin kohteissa, kuten valvonta&vartiointi, siivous, ruokapalvelut, ylläpito,laitehuolto jne. Nykyään lähes kaikki ydintoimintojen ulkopuoliset toiminnot ovat ulkoistettu.
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja core2 »

Teme100 kirjoitti: Ei konsultteja palkata tilalle, vaan ostetaan heidän asiantuntemuksensa. Esimerkkisi sopii paremmin vuokratyövoiman käyttöön kuin konsulttien.
Olen kokoajan maininnut ostetusta ulkopuolisesta palvelusta joka saabilla on aivan sama ostaako palvelun joltain konsultti firmalta tai työvoimavuokraajalta kuten "ManPower". Saabin policyn mukaan tällaisessa tilanteessa kuten tämänpäiväinenkin on niin luuta pyyhkii ekaksi siellä ostetulla palvelu sektorilla.
Tähän tarvitaan paljon vaikeampia olosuhteita ennenkuin saabin oma duunari joutuu luudan uhriksi vaikka näin luulen käyvän tällä kertaa. Jos totta puhutaan niin saabillakin duunari on se arvokkaimpiin kuuluva investointi.

"Teme100" Tuosta duunarin eroittamisesta ja vuokratyövoiman tilalle otosta täällä on tapeltu siitä asti kun eka tällainen firma näki päivänvalon, ja järjestäin näissä tapauksissa on työnantaja ollut se häviävä osapuoli työtuomioistuimessa, mutta ei tosiaankaan aina.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
essal
"Aero"
Viestit: 312
Liittynyt: To Marras 13, 2008 15:55
Paikkakunta: Tampere

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja essal »

Mulle konsultti on semmonen tyyppi joka kysyy multa mitä mää tiedän, kirjoittaa sen raporttiinsa ja laskuttaa 4000 euroa per päivä mun työnantajaa.
"Hyvä on liian kallista ja halpa liian huonoa"
JKen
"Hölösuu"
Viestit: 1486
Liittynyt: Ti Elo 31, 2004 13:00
Paikkakunta: Kokkola

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja JKen »

90-luvun lopulla piti lähteä mittausreissulle Pakistaniin. Sanoin esimiehelle, että ei oikein huvita lähteä ,kun on piiiiikkuisen epävakaat olot siellä. "No ei siinä mitään, käytetään konsultteja, vaikka se on vähän kalliimpaa."

Anteeksi OT.
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
Sonett73
"Hölösuu"
Viestit: 1254
Liittynyt: Su Huhti 17, 2005 19:41
Paikkakunta: Kuopio

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Sonett73 »

Joo, nyt kun tilanne Saabin jatkon suhteen on hyvinkin valoisa, kiitos kiinalaisille, niin mites vanhat Saabit - Saab museo meinataan ulosmitata ja herrat tulevat tiisataina !

Ei hemmetti, ei voi ola totta, että 109 historiallista Saabia ja 22 moottoria laitettaisiin vasaran alle ! Mittaamattoman arvokas UrSaappikin muka voitaisiin muuttaa rahaksi - tämä ei saa olla totta !

Nyt saisi Antonov tehdä miehen työn ja pelastaa mittaamattoman arvoka kokoelma ja antaa niiden olla niille kuuluvalla paikalla

Ari
Ari #831 - Pidättekö minua ihan hulluna vai idioottina ?
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja core2 »

Sonett73 kirjoitti:Joo, nyt kun tilanne Saabin jatkon suhteen on hyvinkin valoisa, kiitos kiinalaisille, niin mites vanhat Saabit - Saab museo meinataan ulosmitata ja herrat tulevat tiisataina !

Ei hemmetti, ei voi ola totta, että 109 historiallista Saabia ja 22 moottoria laitettaisiin vasaran alle ! Mittaamattoman arvokas UrSaappikin muka voitaisiin muuttaa rahaksi - tämä ei saa olla totta !

Nyt saisi Antonov tehdä miehen työn ja pelastaa mittaamattoman arvoka kokoelma ja antaa niiden olla niille kuuluvalla paikalla Ari
Minun mielestäni tähän ei muuta tarvittaisi kuin hiukan munaa niin ruotsin hallitukselta ja Trollhättanin kunnalta.
Hallitukselta avustusta Trollin kunnalle museon ylläpidosta plus hiukan muustakin.

Perkele tämä museo on kuin historian haviseva lehti. Ja legenda ympäri maailmaa.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
MRe
"Aero"
Viestit: 375
Liittynyt: Ke Joulu 14, 2005 11:20

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja MRe »

Sonett73 kirjoitti:Joo, nyt kun tilanne Saabin jatkon suhteen on hyvinkin valoisa, kiitos kiinalaisille, niin mites vanhat Saabit - Saab museo meinataan ulosmitata ja herrat tulevat tiisataina !
Kun en erottanut kunnolla, onko tuossa mukana ironiaa, niin totean ettei Saabin tilanne ole "hyvinkin valoisa". Käytännössä mikään muu kuin se, että aktiiviset ulosotto- ja konkurssitoimet on keskeytetty toistaiseksi. Mikään muu ei ole muuttunut. Kiinan rahoitus ei ole yhtään sen lähempänä kuin aiemminkaan. Lisää vaikka tuolta. Tästähän core2 jo kirjoittelikin.
Sonett73 kirjoitti: Ei hemmetti, ei voi ola totta, että 109 historiallista Saabia ja 22 moottoria laitettaisiin vasaran alle ! Mittaamattoman arvokas UrSaappikin muka voitaisiin muuttaa rahaksi - tämä ei saa olla totta !
Mikäli käsitin sen DIn artikkelin oikein, niin ulosottomies vain kävi arvioimassa museon arvon eikä ulosmittaamassa sitä. Tämä liittyy noihin velkasaneerausta edeltäviin toimiiin, kun etsittiin että mistä sitä rahaa oikein saa palkkojen maksuun. Museo oli mielestäni arvioitu kyllä todella alakanttiin (500 tEUR), siellä kuitenkin on uniikkikappaleita. Saabclubille nyt kimppalotto, niin ensi viikon jälkeen teille jää vielä 9,5 mEUR jaettavaksi keskenänne tai museon ylläpitoon...

BTW. tuossa hieman esimakua tulevasta (sori, jos on ollut täällä aiemmin):
http://www.carnewschina.com/2011/09/05/ ... -saab-9-5/
MRe
"Aero"
Viestit: 375
Liittynyt: Ke Joulu 14, 2005 11:20

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja MRe »

core2 kirjoitti:Perkele tämä museo on kuin historian haviseva lehti. Ja legenda ympäri maailmaa.
Ilman laseja katsottaessa mm. Maranello taitaa kiilata hiuksenhienosti edelle. Ja ehkä pari muutakin paikkaa. Kai Detroitistakin jotain löytyy?
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja core2 »

MRe kirjoitti:
core2 kirjoitti:Perkele tämä museo on kuin historian haviseva lehti. Ja legenda ympäri maailmaa.
Ilman laseja katsottaessa mm. Maranello taitaa kiilata hiuksenhienosti edelle. Ja ehkä pari muutakin paikkaa. Kai Detroitistakin jotain löytyy?
Jep jessus näinhän tää tietysti on, mutta tarkoitin lähinnä saab merkkiä. :)

Kuvan mukaan ainakin tämä auto on ulosmitattu, ei kait noita lappuja huvikseen liimailla.

Kuva
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
MRe
"Aero"
Viestit: 375
Liittynyt: Ke Joulu 14, 2005 11:20

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja MRe »

Katos perhanaa. Luulin, että ulosmittaustoimetkin keskeytyvät kun velkasaneeraukseen pääsee. Onkohan tuo joku varotoimi? Joka tapauksessa, vaikken saabisti olekaan, tuon kokoelman arvo on selkeästi enemmän kuin 5 mSEK. Toisaalta, jos on hinnoiteltu noin alas, niin luulisi jollakin Ruotsissa olevan sen verran ylimääräistä, että saa tuon lunastettua ja pidettyä Peikkohattulassa. Tuon verran rahaa saa jo tyhjiä pulloja palauttamalla...
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja core2 »

Vouti on kuitenkin sanonut ettei kokoelmaa hajoiteta, ja hiljaista toivetta hänen puoleltaan on sekin, (vaikkei hän sitä kovin julkisesti kilju) että joko saabi ottaisi sen takaisin tai, että Trollhättan tekisi saman.
Oma veikkaukseni on, että saab ja Trolli menevät yhteen, koska siinä museossa on myös Trollhättanille kulttuuri ja turismi arvoa.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8088
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

MRe kirjoitti:Katos perhanaa. Luulin, että ulosmittaustoimetkin keskeytyvät kun velkasaneeraukseen pääsee...
Kyllä ne ulosmittaustoimet on keskeytetty niin kauan kun velkasaneeraus kestää. Nuo laput kävi vouti liimaamassa autoihin ennen kuin Saab sai valitusoikeuden kielteiseen velkasaneerausanomukseensa.

http://inside.saab.com/saab-historical- ... -but-safe/

Jos taas saneeraus keskeytyy ja konkkaa pukkaa, menee nuo museon biilit myös vasaran alle.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja core2 »

V.J.S kirjoitti:
MRe kirjoitti:Katos perhanaa. Luulin, että ulosmittaustoimetkin keskeytyvät kun velkasaneeraukseen pääsee...
Kyllä ne ulosmittaustoimet on keskeytetty niin kauan kun velkasaneeraus kestää. Nuo laput kävi vouti liimaamassa autoihin ennen kuin Saab sai valitusoikeuden kielteiseen velkasaneerausanomukseensa.
Jos taas saneeraus keskeytyy ja konkkaa pukkaa, menee nuo museon biilit myös vasaran alle.
Jep ulosmittaustoiminta odottaa mitä tapahtuu, mutta ne esineet joissa on lappu ulosmitattu on myös jo ulosmitattu, ulosmittaus tehtiin 20/9 tällä ei ole merkitystä muussa kuin siinä, että jos saab haluaa ottaa museon haltuunsa on myös heidän maksettava jos haluavat lunastaa ulosmitatun auton yksinkertaisesti siksi, että saab ei omista esineitä enään vaan ne ovat kruununvoudin hallussa.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Lukittu