![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Saabin tulevaisuus II
Re: Saabin tulevaisuus II
Miten olisi VABIT (Vagn AktieBolag I Torslanda/Trollhättan) ![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Re: Saabin tulevaisuus II
Miten olisi
ja Volvo, kuten tähänkin asti?
![Saab :saab:](./images/smilies/icon_saab.gif)
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Re: Saabin tulevaisuus II
Juuri alustan ja tekniikan kohdalla synergiaa voidaan saada reilustikin.MRe kirjoitti: Muutenkin synergian hakeminen voi olla vaikeaa. Käyttäisivätkö osia ristiin? Molemmilla on niin omaleimainen muotoilukieli, että sitä on vaikea toiseen autoon sovittaa. Volvo / Geely on juuri päättänyt rakentaa uuden modulaarisen alustaratkaisun Volvoihin, siihen voi nykyisten ja tulevien Saabien vaikea sovittautua.
Mutta tapahtuuhan maailmassa kummallisempaakin.
Tästä esimerkkeinä Kia/Huyndai, jotka ovat monien mallien osalta pintapeltejä ja sisustan materiaaleja lukuunottamatta samoja autoja. Samoin VAG-yhtymällä mennään samoilla palikoilla monessa mallissa ja merkissä.
96 V4 -75
Re: Saabin tulevaisuus II
Tuo Geelyn kiinnostus Saabia kohtaan on ammuttu alas kaikkien tahojen suunnalta, sen sijaan Eric Geers oli lausunut jotain sen suuntaista, että kiinnostuneita tahoja on tällä hetkellä useita...
Mutta hieman yllättäen TTELA kertoo, että Saabin velkasaneeraaja Guy Lofalk rakentaa sellaista kuviota, jossa Ruotsin hallitus/valtio ottaisi Saabin EIB-lainan vastuulleen ja lainasumma vaihdettaisiin Saabin osakkeiksi. Nämä osakkeet hallitus voi sitten halutessaan myydä edelleen esim. kiinalaiselle ostajataholle!
Tämä kuulostaa nyt siltä, että vihdoinkin Ruotsin hallituskin on Saabin auttamisessa valmis tekemään jotain ihan oikeastikin ja itse asiassa ottamaan aika keskeisenkin roolin. Ymmärtääkseni tuo sekä parantaisi sinänsä Saabin mahdollisuuksia selvitä että tasoittaisi merkittävästi kiinalaistahojen (tai minkä tahansa muiden kiinnostuneiden) mahdollisuuksia päästä osakkaaksi Saabiin. Ja ainakin Ruotsin valtio olisi isolla osuudella mukana jakamassa riskiä, mikä voi lisätä myös tosissaan kiinnostuneiden ostajatahojen määrää!
Mutta hieman yllättäen TTELA kertoo, että Saabin velkasaneeraaja Guy Lofalk rakentaa sellaista kuviota, jossa Ruotsin hallitus/valtio ottaisi Saabin EIB-lainan vastuulleen ja lainasumma vaihdettaisiin Saabin osakkeiksi. Nämä osakkeet hallitus voi sitten halutessaan myydä edelleen esim. kiinalaiselle ostajataholle!
Tämä kuulostaa nyt siltä, että vihdoinkin Ruotsin hallituskin on Saabin auttamisessa valmis tekemään jotain ihan oikeastikin ja itse asiassa ottamaan aika keskeisenkin roolin. Ymmärtääkseni tuo sekä parantaisi sinänsä Saabin mahdollisuuksia selvitä että tasoittaisi merkittävästi kiinalaistahojen (tai minkä tahansa muiden kiinnostuneiden) mahdollisuuksia päästä osakkaaksi Saabiin. Ja ainakin Ruotsin valtio olisi isolla osuudella mukana jakamassa riskiä, mikä voi lisätä myös tosissaan kiinnostuneiden ostajatahojen määrää!
Saabisti #2397
9-5 2,0t Linear Wagon vm.2002
Seat Alhambra 2,0TDI 4WD vm. 2013 (11/2012), mutta silti:
"Saab is The Truth, The Whole Truth and nothing but The Truth."
9-5 2,0t Linear Wagon vm.2002
Seat Alhambra 2,0TDI 4WD vm. 2013 (11/2012), mutta silti:
"Saab is The Truth, The Whole Truth and nothing but The Truth."
Re: Saabin tulevaisuus II
Juu, mutta tuolla logiikalla voitaisiin sitten olla naittamassa vaikka mersua, bimmeriä ja audia yhteen: samassa maassa toimivat, samalle alustalle vain.Jukka T kirjoitti:Juuri alustan ja tekniikan kohdalla synergiaa voidaan saada reilustikin.
Tästä esimerkkeinä Kia/Huyndai, jotka ovat monien mallien osalta pintapeltejä ja sisustan materiaaleja lukuunottamatta samoja autoja. Samoin VAG-yhtymällä mennään samoilla palikoilla monessa mallissa ja merkissä.
Mitä järkeä on hankkia kaksi samassa segmentissä olevaa mallia omistukseensa? Toisesta pitää sitten tehdä liiga ja toisesta farmi. Saabistako sitten tulisi vollen farmi? Todennäköisesti näin, kun volle on jo Geelyn omistuksessa.
Tämä kuulostaa nyt siltä, että Guy Lofalkilla alkaa vaihtoehdot olemaan aika vähissä...Toby kirjoitti:Mutta hieman yllättäen TTELA kertoo, että Saabin velkasaneeraaja Guy Lofalk rakentaa sellaista kuviota, jossa Ruotsin hallitus/valtio ottaisi Saabin EIB-lainan vastuulleen ja lainasumma vaihdettaisiin Saabin osakkeiksi. Nämä osakkeet hallitus voi sitten halutessaan myydä edelleen esim. kiinalaiselle ostajataholle!
Tämä kuulostaa nyt siltä, että vihdoinkin Ruotsin hallituskin on Saabin auttamisessa valmis tekemään jotain ihan oikeastikin ja itse asiassa ottamaan aika keskeisenkin roolin.
Re: Saabin tulevaisuus II
Niinpä ja myös aika alkaa käymään kohti loppuaan, eikä mitään loppujen lopuksi ole tapahtunut eikä näytä tapahtuvankaan aivan lähiaikana siis tällä viikolla!MRe kirjoitti: Tämä kuulostaa nyt siltä, että Guy Lofalkilla alkaa vaihtoehdot olemaan aika vähissä...
Tämä geelyn huhu saattaa pitää paikkansa tai sitten ei, mutta yksi asia on varmaa ja se on se jotta mitään ei anneta esiin ennenkuin kaikki on selvää, tämän estää se, että kummatkin yhtiöt ovat pörssinoteerattuja.
Mutta toivotaan parasta.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Re: Saabin tulevaisuus II
Hiukan lehtitietoa tämänhetken tilanteesta, tämä antaa jo enemmän uskoa asiaan kuin tuo Geely huhu, tämä tietenkin on oma mielipiteeni.
Enligt uppgifter till tidningen vill rekonstruktören Guy Lofalk lösa Saabs lån på 2,2 miljarder kronor från EIB, en plan som ska vara förankrad såväl hos regeringen som Riksgälden.
De panter som Riksgälden har i Saab Automobile kan därmed omvandlas till aktier, som myndigheten då räknar med att kunna sälja till en kinesisk biltillverkare.
________________________________________________________
Lehdille antamiensa tietojen mukaan haluaa asiaa käsittelevä Guy Lofalk irroittaa 2,2 miljardia kruunua EIB/EIP:ltä tähän on saatava ruotsinhallituksen ja riksgäldenin siunaus.
Ne pantit jotka riksgäldenillä on Saab Automobile'ssä voidaan täten konverteerata osakkeiksi, jotka hallitus/riksgälden voi laskea myyvänsä jollekin kiinalaiselle autonvalmistajalle.
Enligt uppgifter till tidningen vill rekonstruktören Guy Lofalk lösa Saabs lån på 2,2 miljarder kronor från EIB, en plan som ska vara förankrad såväl hos regeringen som Riksgälden.
De panter som Riksgälden har i Saab Automobile kan därmed omvandlas till aktier, som myndigheten då räknar med att kunna sälja till en kinesisk biltillverkare.
________________________________________________________
Lehdille antamiensa tietojen mukaan haluaa asiaa käsittelevä Guy Lofalk irroittaa 2,2 miljardia kruunua EIB/EIP:ltä tähän on saatava ruotsinhallituksen ja riksgäldenin siunaus.
Ne pantit jotka riksgäldenillä on Saab Automobile'ssä voidaan täten konverteerata osakkeiksi, jotka hallitus/riksgälden voi laskea myyvänsä jollekin kiinalaiselle autonvalmistajalle.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Re: Saabin tulevaisuus II
Ei välttämättä liiga ja farmi. Esim Seat ja Skoda ei paini eri liigassa, vaan ovat tyyliltään ja markkinamielikuviltaan erilaisia, mutta samassa hintaluokassa. Samoin on Kia ja Hyundai, tosin tyyliero merkkien välillä on vähän häilyvämpi.MRe kirjoitti: Mitä järkeä on hankkia kaksi samassa segmentissä olevaa mallia omistukseensa? Toisesta pitää sitten tehdä liiga ja toisesta farmi. Saabistako sitten tulisi vollen farmi? Todennäköisesti näin, kun volle on jo Geelyn omistuksessa.
Saab voisi olla konsernin urheilullinen ja teknologialtaan eksoottisempi merkki, Volvo olisi se turvallinen ja perinteisempi. Saab sopisi erikoista tavoittelevalle ja Volvo edustusautoksi ja taksiksi.
Tämähän on ainoa tapa, millä pienet merkit tänä päivänä voivat kustannuspaineissa selvitä, eli kallis perustekniikka jaetaan muiden merkkien kanssa, muotoilulla, markkinoinnilla ja mielikuvilla tehdään se ero. Tätähän GM:kin Saabin kanssa yritti, mutta ei onnistunut.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Saabin tulevaisuus II
Nyt muuten TTELA väittää, että heillä on luotettava lähde jonka mukaan Geely todella on kiinnostunut ostamaan myös Saabin! Vaikka siis Geely itsekin eilen kiisti tiedon.
Jos ymmärtävät merkkien eron ja ruotsalaisuudestaan huolimatta kehittäisivät molempia omina brändeinään, niin mikäpä siinä. Saab alkaa nyt olla siinä tilanteessa, ettei niitä pelastautumisvaihtoehtoja ole kovin monta, joten jokainen vakavasti otettava pitää myös ottaa vakavasti!
Jos ymmärtävät merkkien eron ja ruotsalaisuudestaan huolimatta kehittäisivät molempia omina brändeinään, niin mikäpä siinä. Saab alkaa nyt olla siinä tilanteessa, ettei niitä pelastautumisvaihtoehtoja ole kovin monta, joten jokainen vakavasti otettava pitää myös ottaa vakavasti!
Saabisti #2397
9-5 2,0t Linear Wagon vm.2002
Seat Alhambra 2,0TDI 4WD vm. 2013 (11/2012), mutta silti:
"Saab is The Truth, The Whole Truth and nothing but The Truth."
9-5 2,0t Linear Wagon vm.2002
Seat Alhambra 2,0TDI 4WD vm. 2013 (11/2012), mutta silti:
"Saab is The Truth, The Whole Truth and nothing but The Truth."
Re: Saabin tulevaisuus II
Useinhan lehdillä on aivan varmoja lähteitä jotka lopulta kuivuvat kokoon.
Mutta olisko tämä ennettä tulevaisuudesta?
katso tästä linkistä.
Mutta olisko tämä ennettä tulevaisuudesta?
katso tästä linkistä.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Re: Saabin tulevaisuus II
Melkoisen paradoksaalista, että vuoden autoa ei valmisteta.
ex SAAB 9-3SC -06, emännän käyttis stage 1
tuleva ex SAAB 9-5 -03 2,3t, uusi pata ja hieman uusia kujeita
SAAB 9-5 -07 2,3t
tuleva ex SAAB 9-5 -03 2,3t, uusi pata ja hieman uusia kujeita
SAAB 9-5 -07 2,3t
Re: Saabin tulevaisuus II
No jos vaikka alotettas. Onhan se kait pakkokin ku tittelikin jo tuli.vitikka kirjoitti:Melkoisen paradoksaalista, että vuoden autoa ei valmisteta.
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Re: Saabin tulevaisuus II
Toivotaan, että näin lopulta kävisi ![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
ex SAAB 9-3SC -06, emännän käyttis stage 1
tuleva ex SAAB 9-5 -03 2,3t, uusi pata ja hieman uusia kujeita
SAAB 9-5 -07 2,3t
tuleva ex SAAB 9-5 -03 2,3t, uusi pata ja hieman uusia kujeita
SAAB 9-5 -07 2,3t
Re: Saabin tulevaisuus II
Eiköhän suurin syy Geelyn (mahdolliseen) ostohaluun ole se, että nyt olisi halvalla mahdollisuus hankkia pääsy GM:n tekniikan ja tuotantojärjestelmien hallintaan.
Re: Saabin tulevaisuus II
Toiminnan jatkamiseen perustuvat tarjoukset on käsitelty, vai olikohan niitä edes...Teme100 kirjoitti:Eiköhän suurin syy Geelyn (mahdolliseen) ostohaluun ole se, että nyt olisi halvalla mahdollisuus hankkia pääsy GM:n tekniikan ja tuotantojärjestelmien hallintaan.
Ostan: 2-tahti Saab
#1872 Why drive a car when you can pilot a Saab?
900 Aero 1989, Mercedes E250 CDI 4matic 2011,Volvo V70 2001
#1872 Why drive a car when you can pilot a Saab?
900 Aero 1989, Mercedes E250 CDI 4matic 2011,Volvo V70 2001