Saabin tulevaisuus II

Saabin konseptit ja tulevaisuuden suuntaukset.
Lukittu
MRe
"Aero"
Viestit: 375
Liittynyt: Ke Joulu 14, 2005 11:20

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja MRe »

Homman pihvi on tiivistetty oheiseen kappaleeseen:
Victor Muller’s debts to the Russian banker Vladimir Antonov are substantially higher than the Chinese’s current offer, who directly or indirectly invested around 1 billion SEK in Saab. The core issue may be how much Muller and Antonov can stand to lose in a deal.
Mun mielestä tämä on jo pitkään näyttänyt siltä, että Mulleria ei pätkääkään kiinnosta mitä Saabille käy, kunhan hän saa hommasta tarpeeksi pätäkkää.

Kinuskien 200 MSEK-tarjous on todennäköisesti aika hyvä, jos ottavat vastuun veloista: Saab tarvitsee sen pari miljardia euroa, jotta siitä saadaan kilpailukykyinen toimija markkinoille järkevässä ajassa. Pitää muistaa, että nykyisetkin automallit ovat vanhoja parin vuoden päästä, eli tuotanto pitää saada pystyyn per heti. MY2012 autot pitäisi tulla ulos ja Saab ei ole saanut ensimmäistäkään MY2011 farkkua kauppoihin. MY2013 pitäisi olla jo pitkällä piirustuspöydällä jos siihen aiotaan tehdä muita muutoksia kuin hyvin pieniä kosmeettisia.

Missä muuten on se sata milliä (SEK), jonka Muller käsi sydämellä viime viikolla vakuutti olevan jo pankissa???? Vieläkö joku tuota hollanninhuijaria uskoo?
MRe
"Aero"
Viestit: 375
Liittynyt: Ke Joulu 14, 2005 11:20

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja MRe »

Eniten ehkä säälittää Swade: kaveri myi "sielunsa" Mullerille, ymmärtämättä ehkä itsekään mitä tapahtui. Homma näytti ensin hyvältä: unelmajobi saabilla, pääsy sisäpiiriin ja kaikkea. Nyt sitten pitää kirjoittaa mitä PR-osasto määrää:
Saab doesn’t have a debt crisis. We have a liquidity crisis. Our debt is manageable if we are producing and selling vehicles. In that scenario, the value in the company is much greater than our present market capitalisation.
Joo, ei mullakaan ole rahat loppu. En vaan pysty maksamaan velkojani. Jos mulla olisi rahaa, maksaisin velat, eli ei hätää...

Koittakaa itse selittää pankille, että kyllä te maksatte asuntolainan heti kun saatte rahaa. Ja että te olette pankille arvokkaampi "elossa" kuin velkavankeudessa. Joopa joo...
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1640
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja mike »

Sen enempiä yritystoiminnasta ymmärtämättä olen kuitenkin siinä käsityksessä että poikkeuksetta yrityksillä on velkaa toimintansa pyörittämiseen. Harvassa on ne firmat joiden kassa on niin vahva että kaikki pyörii omasta taskusta.

Vähän vastaava tilanne kuin tuon asuntolainen kanssa. Velkaa on enkä pysty sitä maksamaan heti kerralla pois, mutta silti "toimintani" ei ole kannattamatonta. Tarvittaessa omaisuuden realisointi kuittaa velkani ja jään todennäköisesti plussalle. Näin olen asian ymmärtänyt olevan myös yrityselämässä.

Ei kait niitä maiden ja yritysten luottoluokituksia muuten mihinkään tarvittaisi jos kaikki pitäisi pyöriä omalla rahalla.

Esim Nokian kassa on noin 10 miljardia ja yrityksellä on velkaa 5 miljardia. Nämä ei sitten mitään takuutarkkoja lukuja mutta suuruusluokka lienee miljardin tarkkuudella :)
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
MRe
"Aero"
Viestit: 375
Liittynyt: Ke Joulu 14, 2005 11:20

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja MRe »

OK,
huono esimerkki. Parempi olisi: "olen työtön. Jos olisin töissä, velkataakkani ei olisi mahdoton". Mitä tekee pankki? Irtisanoo lainan. Swade sanoo, ettei velkataakka ole mahdoton, jos vain Saab valmistaisi ja myisi autoja. Mutta kun se ei tee sitä. Ei vielä pitkään aikaan. Saabilla ei myöskään ole juurikaan omaisuutta realisoitavaksi: kiinteistöt on myyty ja autojakaan ei varastossa taida liiemmin olla.

Toivon muuten ettet sinä, eikä kukaan muukaan koskaan joudu tilanteeseen, jossa pankki realisoi vakuutena olleen asunnon. Siitä ei yleensä ole velallinen voitolle jäänyt.

No, nämä on näitä. Saas nähdä saako Muller rahoja taiottua jostain. Palkkaturva on nyt päättynyt ja Ruotsin valtio maksaa erääntyneet palkat 21.10. asti, siitä eteenpäin pitäisi Saabilta löytyä rahaa.

Pohjoiskadun pääoma on luvannut lyhytaikaista rahaa 8M€ ja ensi viikolla 45 M€ lisää. Näkisi nyt ensimmäisenkin dineron näistä luvatuista. Kyse ei ole näistä muutamista miljoonista vaan todellisesta pitkäaikaisesta, satojen miljoonien pääomituksesta, jotta Saab saadaan kunnolla jaloilleen.

Toinen juttu on se, että täällä ja muualla maailmassa fokus on keskittynyt Saabin pelastamiseen. Samaan aikaan alihankkijat ovat ahdingossa ja menevät konkkaan. Ei se alihankkijan duunaria paljoa auta, että Muller saa rahat jostain mistä lie. Eikä alihankkijoiden duunareille ole mitään palkkaturvia luvattu tai annettu.
Hagrid
"Kaasari"
Viestit: 11
Liittynyt: Ti Syys 20, 2011 09:54

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Hagrid »

core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja core2 »

Kiinalaisten ja Saab johdon kokous menossa parastaikaa Tukholmassa kertoo Gunilla Gustavs TTELA'lle.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja core2 »

Lofalk har begärt ut statlig lönegaranti.
Lofalk on vaatinut maksuun valtion palkkatakuut.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3349
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Maikkarin uutisten mukaa n Saab on irtisanonut rahoitussopimuksen Pang Dan ja Youngmanin kanssa. Ehdot olivat kuulemma Saabille epäedulliset. Tästä voisi kyllä vetää sen johtopäätöksen, että aivan veitsi kurkulla ei olla, kun on varaa kieltäytyä.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Poy
"Hölösuu"
Viestit: 1319
Liittynyt: Ke Tammi 05, 2005 21:30
Paikkakunta: Oulu

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Poy »

MRe kirjoitti: Mun mielestä tämä on jo pitkään näyttänyt siltä, että Mulleria ei pätkääkään kiinnosta mitä Saabille käy, kunhan hän saa hommasta tarpeeksi pätäkkää.

Kinuskien 200 MSEK-tarjous on todennäköisesti aika hyvä, jos ottavat vastuun veloista:
Kiinalaiset todennäköisesti kuorivat vain kermat päältä ja myyvät loput osina voitolla pois. Ehkä Mulkerilla on ollut tuo ehtona, ettei niin saa tehdä.
Ex: OG9-5 -07 Aero, OG9-3 -99, OG900 -86
MRe
"Aero"
Viestit: 375
Liittynyt: Ke Joulu 14, 2005 11:20

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja MRe »

Poy kirjoitti:Kiinalaiset todennäköisesti kuorivat vain kermat päältä ja myyvät loput osina voitolla pois. Ehkä Mulkerilla on ollut tuo ehtona, ettei niin saa tehdä.
Ok, leikitään hetki, että Mulker on tässä mukana ihan pyyteettömästi ja vain Saabin etua ajatellen.

Voisiko joku kertoa minulle mitkä ne kermat ovat ja mitä ovat sitten ne loput, joilla on jotain kaupallista arvoa?

5 pisteen vihje: Saab 9-5 ei ole se kerma. Se on just another car. Valitettavasti. 9-5 ei ole myöskään "ne loput".

Phoenix lienee se kerma, mutta kukaan ei oikeasti tällä foorumilla tiedä paljonko siinä on GM:n IPR:iä. Mullerin mukaan ei yhtään, mutta Mullerin mukaan rahaakin on tullut viikon välein milloin mistäkin. Eikä kukaan täällä oikeasti tiedä kuinka valmis tuo konsepti on: onko olemassa jo konseptiin perustuva tuotantolinja, vai elääkö konsepti tällä hetkellä pilvessä quicktime-videona.

Muller lienee tällä hetkellä siinä tilanteessa, ettei hän pysty paljoa ehtoja asettamaan. Kiinalaisten jälkeen ei uusia ostajaehdokkaita ole juuri näkynyt.

Se mitä Saab tällä hetkellä kaipaisi on oikea autoteollisuuden ostaja, joka ottaisi homman omistukseensa. Tyyliin GM, mutta niin että halu kehittämiseen olisi olemassa. Eli siis joku maailmanluokan valmistaja, jolla oikeasti on resursseja ja näkemystä (VAG, Toyota, Honda, Ford, joku kiinalainen iso toimija - muu kuin nykyiset).
jarkar
"Viggen"
Viestit: 510
Liittynyt: Su Loka 29, 2006 12:08
Paikkakunta: Härmä

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja jarkar »

Mun mielestä tämä on jo pitkään näyttänyt siltä, että Mulleria ei pätkääkään kiinnosta mitä Saabille käy, kunhan hän saa hommasta tarpeeksi pätäkkää.

Vähän sellainen kuva mullekkin jää. Historia kirjoittaa Mies joka `:yritti: :wink:
pelastaa Saabin.
Avatar
viggen
"Hölösuu"
Viestit: 3113
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2009 23:24
Paikkakunta: Trollhättan

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja viggen »

Lisää maksamattomia asioita, työtekiöiden vuoden 2010 eläkerahat 187milliä.

http://ttela.se/ekonomi/saab/1.1405681- ... -pensioner
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5262
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

viggen kirjoitti:työtekiöiden vuoden 2010 eläkerahat 187milliä.
Ja suomessa käytettävänä euro-valuuttana tuo on "vain" 25 miljoonaa euroa.

-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
MRe
"Aero"
Viestit: 375
Liittynyt: Ke Joulu 14, 2005 11:20

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja MRe »

Lofalk: Saab har inga pengar.

Tuon verran kai kaikki täällä osaavat ruotsia?

Enivei, Kiinan superministeriö NDRC ei päästä muita kiinalaisfirmoja haaskalle: diili tehdään Pang Da:n ja Youngmanin kanssa tai ei ollenkaan. Sinänsä ymmärrettävää, etteivät kiinalaiset halua valtataistelua omaan maahansa. Keskusjohdetun valtion "hyviä" puolia on täydellinen kontrolli.

Keskustelut kiinalaisten kanssa jatkuvat. Toisaalta mitä muita vaihtoehtoja Mullerilla on.

Ja viimeiseksi: GM ei ole sanonut diilistä vielä juuta eikä jaata. He ovat ilmoittaneet, että haluavat olla tässä prosessissa se viimeinen lenkki ja kommentoivat kauppaa vasta kun ostaja ja ehdot on selvillä. Nykyiset mallit perustuvat GM-teknologiaan.

Tämä siis DI:ltä.
http://di.se/Artiklar/2011/10/25/248795 ... 4945&rlt=0
arska
"Turbo"
Viestit: 237
Liittynyt: Pe Tammi 02, 2004 21:18

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja arska »

Nyt kirjoittaa DI että jo tänään tai huomenna voi tulla sopimus jolla kiinalaiset ostavat Saabin kokonaan. Vain tämä voi pelastaa enää Saabin.
9-5 W 2.0T -01, 9-5 AeroW -08
Lukittu