Saabin tulevaisuus II

Saabin konseptit ja tulevaisuuden suuntaukset.
Lukittu
HMK
"Hölösuu"
Viestit: 1239
Liittynyt: Su Syys 07, 2003 14:01
Paikkakunta: Espoo/Huittinen

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja HMK »

arska kirjoitti:Nyt kirjoittaa DI että jo tänään tai huomenna voi tulla sopimus jolla kiinalaiset ostavat Saabin kokonaan. Vain tämä voi pelastaa enää Saabin.
Mitäs sitten jos ei pelastu? Myydäänkö konkurssipesässä olevat Saabit pilkkahintaan?

Saabin sivuilla oli ainakin talvikampanja, jossa myydään alkuperäisiä vanteita todella halvalla. Enne tulevasta?
Audi A6 Abt AS6R -623Nm
Golf Gti 320 -14
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

arska kirjoitti:Nyt kirjoittaa DI että jo tänään tai huomenna voi tulla sopimus jolla kiinalaiset ostavat Saabin kokonaan. Vain tämä voi pelastaa enää Saabin.
No kyllä se on nähty, että nykyjohdon (=Muller) rahkeet eivät riittäneet tarvittavan ylimenokauden tappiollisen toiminnan pyörittämiseen. Eli rahat loppui, ei siinä selitykset auta ja selityksiähän on nähty ja kuultu jos jonkinmoisia. Ainut vaihtoehto on kyllä tuo 100% myynti Kinuskeille tai vaikka Inuiiteille, ihan sama kenelle, jos vaan pätäkkää on se 1,5-2miljardia homman pyörittämiseen.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja core2 »

Liksat on ainakin maksettu.

Länsstyrelsen i Västra Götaland har betalat ut lönegarantin till anställda på Saab Automobile AB och Saab Automobile Powertrain AB.

Länsi Göötanmaan lääninhallitus on maksanut palkkatakuut Saab Automobile AB ja Saab Automobile Powertrain AB:n työläisten lokakuun palkat.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja core2 »

Koko Länsigöötanmaan regiooni on ottanut harkintaansa pelastaa Saab museon jos se on tarpeellista, käyköön Saabin sitten miten hyvään.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Hagrid
"Kaasari"
Viestit: 11
Liittynyt: Ti Syys 20, 2011 09:54

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Hagrid »

HMK
"Hölösuu"
Viestit: 1239
Liittynyt: Su Syys 07, 2003 14:01
Paikkakunta: Espoo/Huittinen

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja HMK »

Hagrid kirjoitti:Ja Tuulilasista taas:
http://www.tuulilasi.fi/artikkelit/saab ... n-kohteena
Jutussa oli:

Jos Saabin yrityssaneeraus keskeytetään, esimerkiksi kiinalaiset Pang Da ja Youngman tulevat menettämään huomattavasti rahaa. Siksi on luultavaa, että viimeiseen saakka yritetään löytää sellainen ratkaisu, jolla vältetään Saabin asettaminen konkurssiin.

----------

Tuskin kiinalaisetkaan pitävät rahan menetyksestä ja vaativat varmasti rahojaan takaisin. Eri asia on, että riittääkö Saabin varat kaikkien velkojen maksamiseen. Tuskin. Muistaakseni kaikki Saabin omistamat kiinteistöt on myyty tms. eli niidenkään myynnistä ei saa rahaa? Jos artikkelissa mainittu jenkkisopimuskin kaatuu niin aika huolestuttavalta tilanne näyttää....
Audi A6 Abt AS6R -623Nm
Golf Gti 320 -14
MRe
"Aero"
Viestit: 375
Liittynyt: Ke Joulu 14, 2005 11:20

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja MRe »

Jenkkirahat ei Saabia pelasta. Sieltä on tulossa n. 50M€ kokonaisuudessaan osakekauppoina ja lainana. En tiedä mikä on Saabin run-rate tällä hetkellä (palkat, vuokrat, verot, yms), mutta veikkaan että tuon kokoisen porukan hengissä pitämiseen rahaa palaa ns. aika paljon.

MItä siellä on? 3000 henkeä? Keskipalkka taisi olla jotain 4k€:n luokkaa. Ruotsin henkilösivukulut voidaan arvoida suunnilleen samaksi kuin Suomessa. Eli kerrotaan palkka 1.45:llä --> n. 6000 EUR/lärvi --> palkkakulut 18M€/kk. Sanoisin, että 50 M€ riittää kahdeksi kuukaudeksi ilman että sillä saadaan vielä tuotantoa käyntiin.
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1641
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja mike »

Ja edelleen voi vain ihmetellä miten palkka juoksee ja tuotanto seisoo. Eikö nyt oikeasti ruotsinkin järjestelmässä voi jossain vaiheessa pistää porukkaa liiton rahoille odottelemaan toiminnan käynnistymistä?
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
rimpula
"Turbo"
Viestit: 240
Liittynyt: Ma Heinä 05, 2010 15:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja rimpula »

Ja tässä "suuren" hyväntekijän korvaukset Saab:in "pelastamisesta".
http://ttela.se/ekonomi/saab/1.1408811- ... ill-muller
Hyvin on Muller oman tilinsä kasvattamisen hoitanut, mikäli taaskaan sanaakaan ymmärsin?
Mullerin liksa vuodesta n. 2 Miljoonaa Euroa.
Lisänä :saab: :in ostamat palvelut Mullerille läheisistä yrityksistä. n.800 000 €
Saab 9-5 Aero
HMK
"Hölösuu"
Viestit: 1239
Liittynyt: Su Syys 07, 2003 14:01
Paikkakunta: Espoo/Huittinen

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja HMK »

Niinhän se on yleensä aina, että julkisuudessa paistatteleva suuri hyväntekijäkin muistaa kyllä lihottaa omaa pussiaan kaikkien parhaiten jos siihen on mahdollisuus. Jos homma kusee niin oma nahka on ainakin pelastettu loppuelämäksi.
Audi A6 Abt AS6R -623Nm
Golf Gti 320 -14
MRe
"Aero"
Viestit: 375
Liittynyt: Ke Joulu 14, 2005 11:20

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja MRe »

En ole tuon Mullerin pyyteettömyyteen uskonut enää piiitkään aikaan, jos koskaan.

Luulen, että tällä hetkellä Mullerin suurin huoli on saada kauppa hoidettua niin, että Antonov saa hommasta omansa pois. Venäläisten perintätoimistojen huomautuskäynnin jälkeen on velallisten kävelykyvyn todettu heikenneen oleellisesti polvissa olevien 9 millin reikien vuoksi.
MRe
"Aero"
Viestit: 375
Liittynyt: Ke Joulu 14, 2005 11:20

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja MRe »

mike kirjoitti:Ja edelleen voi vain ihmetellä miten palkka juoksee ja tuotanto seisoo. Eikö nyt oikeasti ruotsinkin järjestelmässä voi jossain vaiheessa pistää porukkaa liiton rahoille odottelemaan toiminnan käynnistymistä?
Ruotsissa ei tunneta lomautusta. Se on palkka tai kenkää. Lyhyellä aikavälillä on halvempaa maksaa palkkaa, kuin antaa kenkää kaikille. Pitkällä aikavälillä homma ei sitten enää toimikaan.

Puolen tunnin päästä olemme taas tässäkin asiassa viisaampia: klo 13 ruotsin aikaan tulee päätös siitä jatketaanko velkasaneerausta vai ei. Samaan aikaan neuvottelut kinuskien kanssa jatkuvat. Taitaa vaan Mullerilla olla liikaa mustia pekkoja kädessä, että voisi enää nokittaa kunnolla. Ainahan tietysti voi huutaa, että "kaikki peliin". Tosin kaikki taitaa olla jo pelissä...
MRe
"Aero"
Viestit: 375
Liittynyt: Ke Joulu 14, 2005 11:20

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja MRe »

Jahhas. Saab on hakenut ja saanut lisäaikaa oman vastineensa jättämiselle. Joten klo 13 ei tehty muuta päätöstä. Odottavissa tunnelmissa jatketaan...

Lofalk on tehnyt 11MSEK tilin tähän mennessä tällä kierroksella. Edellinen saneeraus palkitsi Lofalkin 41MSEKillä. Et semmost.
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

V.J.S kirjoitti:Ainut vaihtoehto on kyllä tuo 100% myynti Kinuskeille tai vaikka Inuiiteille, ihan sama kenelle, jos vaan pätäkkää on se 1,5-2miljardia homman pyörittämiseen.
Ei se kiinalaisille myyminen ole välttämättä mikään hyvä homma. Volvo myytiin Geelylle, mutta nyt on jo liikkunut huhuja siitä, että ensimmäinen ruotsalaistehdas suljettaisiin ja tuotanto siirrettäisiin Kiinaan. Kuinka paljon tätä voi tapahtua, ennen kuin Volvon maine kärsiin, se onkin vaikeampi spekulaatio...

Toivottavasti SAAB kuitenkin onnistuu, sillä jo firma menee konkkaan, niin tuskin mikään firma voi enää perustaa SAAB -merkkisiä autoja, koska oikeus nimeen oli muistaakseni lentokoneteollisuudella(?).

Aika nopeasti "messiaasta" tulee petturi, kun on nyt seurannut SAAB -henkisten ihmisten keskusteluja Victor Mullerista. Kundi pelasti SAABin varmalta GM:n lopettamiselta, jolloin selkään taputtelijoita riitti. Nyt noin 1,5 vuotta myöhemmin kiviä suorastaan satelee :roll:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Teme100
"Viggen"
Viestit: 681
Liittynyt: Pe Maalis 10, 2006 14:17

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Teme100 »

Turbo Sensonic kirjoitti:
Ei se kiinalaisille myyminen ole välttämättä mikään hyvä homma. Volvo myytiin Geelylle, mutta nyt on jo liikkunut huhuja siitä, että ensimmäinen ruotsalaistehdas suljettaisiin ja tuotanto siirrettäisiin Kiinaan. Kuinka paljon tätä voi tapahtua, ennen kuin Volvon maine kärsiin, se onkin vaikeampi spekulaatio...
Uddevalla lopetetaan sen takia 2013, koska erilisen tehtaan pyörittäminen ei ollut kannattavaa vain 65% käyttöasteella. On taloudellisesti parempi tuottaa C70-mallit samassa tehtaassa muiden mallien kanssa Göteborgissa. Mallin valmistusta ei siis siirretty Kiinaan.

Kaikki 600 työntekijää saivat Volvolta tarjouksen muusta työstä.
Lukittu