Saabin tulevaisuus II

Saabin konseptit ja tulevaisuuden suuntaukset.
Lukittu
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Jos tässä yhtään Volvon jalanjäljissä kuljetaan niin taas on toivoa siitä että saan aikanaan ostaa uuden 9-5 SC:n.

Pessimistit: kokeilkaa joskus optimismia, son yllättävän piristävää.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5266
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Rattivaihde kirjoitti:Pessimistit: kokeilkaa joskus optimismia, son yllättävän piristävää.
Pyh, pessimisti ei pety eikä kyynikko kyynelehdi. :)

-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Toby
"Hirsch"
Viestit: 763
Liittynyt: Ti Syys 16, 2003 11:25
Paikkakunta: Helsinki

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Toby »

Niinhän se on, että jos aina pelkää pahinta, ei sitten pety niin pahasti!

Mutta kyllä tämä nyt vaikuttaa siltä, että kinuskit ovat tosissaan liikkeellä ja oikeastaan minusta näyttää nyt siltä, että tästä kenkä puristi jo kuukausia! Kiinalaiset ovat todennäköisesti jo kesällä ilmaisseet halunsa ostaa koko pulju ja siksi sekä NDRC että ostajaehdokkaat ovat vetkutelleet maksujen ym. kanssa.

Toivotaan nyt siis, että tämä valo tunnelin päässä on ihan todellista ja kohta päästään käytännön toimiin tuotantoliinan käynnistämiseksi uudelleen!

Yksi mielenkiintoinen yksityiskohta: kinuskit ilmoittivat ostavansa 100% Saabista ja Saab UK:sta. Omistaako Swan/Muller edelleen kaikki muut maahantuojaorganisaatiot tämän jälkeenkin?
Saabisti #2397
9-5 2,0t Linear Wagon vm.2002
Seat Alhambra 2,0TDI 4WD vm. 2013 (11/2012), mutta silti:
"Saab is The Truth, The Whole Truth and nothing but The Truth."
rimpula
"Turbo"
Viestit: 240
Liittynyt: Ma Heinä 05, 2010 15:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja rimpula »

Kyllähän nuo kiinalaiset on rahaa tuonne :saab: :in suuntaan sen verran tunkeneet jo ettei tätä sopimusta enää pureta. (käsittääkseni ostaneet n. 2000 autoa ja ymmärtääkseni jo yhden 100 milj. kruunuakin "lainannneet")
Ei ne kiinalaiset enää tuota hommaa ala ryssimäänkään. Olkoon kuinka pessimistiä tahansa, niin mun mielestä ainut joka tämän kaupan voi enään paskoa on GM.

Kiinalaisilla ostajilla on melko varmasti jo tiedossa NDRC:n päätös. Sitä ei vain muille kerrota nyt, veikkaan, että alkuviikolla ma-ti tuokin asia on "keltaisilla" sivuilla. Mielestäni tieto on pakko olla, tai sitten peli on aika helvetin rohkeaa = All in kahdella kortilla muiden viittä vastaan.
:saab: nähä kuinka menee, mutta itse en usko kaupan peruuntumiseen kuin GM:n urpojen toimesta.
Saab 9-5 Aero
Rusakko__
"Viggen"
Viestit: 546
Liittynyt: Pe Loka 22, 2010 19:53

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Rusakko__ »

Ja niin Saabista tuli kiinalainen :)
HMK
"Hölösuu"
Viestit: 1239
Liittynyt: Su Syys 07, 2003 14:01
Paikkakunta: Espoo/Huittinen

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja HMK »

Vaikka kuinka olisi ylioptimistinen saabisti henkeen ja vereen niin pakollinen kysymys on: "Kuka muu kuin vannoutunut saabisti haluaa ostaa uuden Saabin"?

Samalla rahalla saa vaikka mitä muita merkkejä, joiden maine ei ole ryvettynyt ja joiden tulevaisuus on vakaammalla pohjalla kuin Saabin. Millä Saab voi kilpailla esim. saksalaisia vastaan? Vastaukseksi ei riitä, että Saab on niin hyvä. Niin on ne muutkin.

Autoja myydään mielikuvilla ja Saabin sellainen on nyt pahasti kolhiutunut.

Eri asia jos kiinalaisille aletaan tekemään jotain halpisversiota tehdas voi alkaa kannattamaankin.

t. realisti
Audi A6 Abt AS6R -623Nm
Golf Gti 320 -14
saabillua
"Aero"
Viestit: 314
Liittynyt: Ma Elo 01, 2011 20:50
Paikkakunta: 48100

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja saabillua »

viddu, aivan sama. kunhan saa varaosia tarvittaessa tuohon nykyiseen autoon.

mättäkööt kiinalaiset vaikka valaan*askaa uusien saabbien konepellin alle jos haluavat.
Ex: 9-3 SC,2008,1,9TTid,A6,Vector, JC's Anti Exhaust Gas Recirculation Program
http://i368.photobucket.com/albums/oo12 ... nder5l.jpg

Nykyään ihan vaan Skodalla
Rafu
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: Ti Helmi 08, 2005 13:51
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Rafu »

HMK kirjoitti:Vastaukseksi ei riitä, että Saab on niin hyvä. Niin on ne muutkin.
Riittäähän se. Miksei muka riittäisi, riittäähän se niille muillekin.
"In an insane world a sane man must appear insane"
#2558, 9-5 Vector wagon A 2002, 9-5 vector wagon A 2008
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Kun saksalaisista ja mielikuvista puhutaan niin Mercedes on pappamainen taksiauto, BMW ehkä jossain määrin kiinnostava mutta varsin tunteeton ja paljon kalliimpi ja porvariliikemiehillä on työsuhde-Audi, joka ei ole mitään muuta kuin kiillotettu olympia-Klonkswagen joka hankitaan koska niin kuuluu tehdä, premium-autojen Toyota.

Saabilla on tarjota perinteitä, hyvät ja johdonmukaiset ajo-ominaisuudet, turvallisuuden tuntua ja siihen perustuvia järkeviä ratkaisuja (ei pelkästään ncap-tähtiä joita saadaan erilaisilla piipittimillä), yksilöllisyyttä, mukavuutta (verrattuna kivikoviin saksalaisiin Audi etunenässä), erilaista muotoilua (verrattuna saksalaisten yksi muoto - neljä kokoa -ajatteluun), varsin kohtuullista hintaa ja niin edespäin.

En käsitä mikä ihme tällä foorumilla pitää ihmisiä jotka ovat siirtyneet tai ainakin palavat halusta siirtyä Audin rattiin, puhumattakaan niistä jotka ilmeisesti eivät ole Saabia omistaneetkaan. En ole ketään pois ajamassa, mutta en ole millään muulla foorumilla törmännyt tällaiseen...

Tuossa pari päivää sitten katselin läpi Suomen automarkkinat siltä varalta ettei uutta Saabia aikanaan voi ostaa, ja totesin että mitään kilpailua Saabille ei ainakaan omalla kohdalla ole. BMW tai Jaguar voisi tulla kyseeseen mutta molemmat ovat törkeän kalliita, ja kaikki muu on harmaata massaa.

Ja realismi on opportunistin pessimismiä: ollaan pessimistisiä mutta jos käykin hyvin sanotaan että se oli todennäköistä...
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja core2 »

MRe kirjoitti:Tässä on vielä pari mutkaa matkassa: NDRC ja GM. Kinuskeilla ei ole rahaa, jos NDRC ei anna investointilupaa. Ja jos GM asettaa rajoituksia teknologian siirtymiselle, kiinalaisten into saattaa vielä jäähtyä. Kumpikaan ei ole julkisesti vielä kommentoinut mitään.

Ja aika juoksee koko ajan Saabbia vastaan: porukkaa pidetään kotona lainarahalla.
Oikeastaan niitä mutkia on muutama lisää tämän hetkiset velkojat/takaajat jotka käräjäoikeus kohtaa maanantaina plus EIB/EIP sekä ruotsinhallitus, mutta kaikista keljuin näistä on luultavasti aivan kuten "MRe" sanoi GM, tiedämme, että saabia valmistetaan tänään GM-lisensillä ja se riittää, että he sanovat tämänpäivän teknologiaa ei sitten kiinaan viedä. Tätä ei Muller usko, että näin kävisi, mutta, mutta??
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Toby
"Hirsch"
Viestit: 763
Liittynyt: Ti Syys 16, 2003 11:25
Paikkakunta: Helsinki

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Toby »

HMK kirjoitti:Vaikka kuinka olisi ylioptimistinen saabisti henkeen ja vereen niin pakollinen kysymys on: "Kuka muu kuin vannoutunut saabisti haluaa ostaa uuden Saabin"?
Luulisin kuitenkin, että jos ja kun kohta voidaan todistaa että taustat ovat kunnossa ja jatkuvuus turvattu, myyntikin toipuu pikku hiljaa.

Ja katsopas oikeasti Saabin Suomen etusivun vertailua! Vanha 9-3 on oikeasti ihan kilpailukykyinen jopa hinnaltaan, enkä sitä edelleenkään huonona autona pitäisi. Kunhan Saab saadaan taas työsuhdeautomarkkinoilla samaan tarjontariviin muiden kanssa, kyllä niitä paluumuuttajia alkaa löytyä joukkoomme.

On ihan totta, ettei Saab tarjoa enää samalla lailla ainutlaatuisia ja erottuvia autoja kuin mitä erityisesti tonnari oli kahdeksankymmentäluvun puolessa välissä verrattuna kaikkiin muihin sen ajan markkinoiden autoihin, mutta kun ajatellaan että Saabille riittää maailmanlaajuisesti 100-150 tuhannen auton vuosimyynti, niin kyllä sen verran pitäisi löytyä ihmisiä, joista vaan on kiva ajaa jollakin muulla kuin valtamerkeillä.

GM:n jälkeisen ajan Saab on kuitenkin koko ajan taistellut uskottavuusongelman kanssa ja vasta nyt on siinä mielessä toivoa paluusta oikeasti normaaliin arkeen!
Saabisti #2397
9-5 2,0t Linear Wagon vm.2002
Seat Alhambra 2,0TDI 4WD vm. 2013 (11/2012), mutta silti:
"Saab is The Truth, The Whole Truth and nothing but The Truth."
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13238
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja AZP »

Onko joku ottanut selvää noista kiinalaisista ostajista, että minkä kokoiset rahavuoret siellä on takana? Itse en löytänyt Pang Dan tasetta muuta kuin kiinalaisesti kirjoitettuna, joten en ikävä kyllä ymmärtänyt siitä mitään. Miljardin taalan osakeannin ne on tänä vuonna järjestäneet, joten ihan pienestä ja kurkkua myöten veloissa olevasta firmasta ei ole kyse (vrt. Spyker pari vuotta sitten).

Ennen takan oli "suuri" GM, joka oli sitten niin vakavarainen, että meni pari vuotta sitten konkurssiin. Kiinassa on tänäpäivänä maailman valuutat ja siellä on myös tietotaitoa sekä maailman suurimmat markkinat väestön määrällä mitattuna. Pang Da on tähän asti toiminut autojen maahantuojana ja jakelijana Kiinassa. Heillä on yli tuhat myyntipistettä Kiinassa. Jos alkavat Kiinassa panostaa SAABin myyntiin muiden edustamiensa merkkien (mm. Mersu, VW, Subaru, Mazda, Hyundai...) tavoin tai jopa näiden "vierasmerkkien" kustannuksella, voi Saabille aueta Kiinassa hyvät markkinat.

Eli kuka haluaa enää ostaa Saabia, paitsi tämän palstan lukijat? Mahdollisesti kiinalaiset, jotka eivät ole Saabin murheista varmasti kuulleetkaan. Sekä monet muut vanhat Saabistit ja vähitellen saabismitartunnalta välttyneet ihmiset ympäri maailmaa, kunhan brändi saadaan uusiksi kuntoon. Muistellaanpa 20-vuoden takaista aikaa, kun eräs takatuuppareita valmistanut tsekkiläinen firma koitti päästä jaloilleen yhteistyöllä volkkarin kanssa. Kuka silloin halusi ostaa Skodan? Ja Skodan huono maine ei suinkaan perustunut parin vuoden konkurssihirressä roikkumiseen, vaan vuosikymmenien kurimukseen rautaesiriipun takana ja 30 vuotta vanhaan teknologiaan. VW pisti sekä tuotteet että brändin kuntoon, kiinalaisilla on mielestäni Saabin kanssa paljon pienempi jumppa edessä.

Mitä Mulleriin tulee, niin viime aikojen laukomisillaan ja asenteellaan hän on mielestäni pilannut oman henkilökohtaisen maineensa. Tosin on mediakin sanomisia varmasti paisutellut. Jos Saab tästä vielä nousee ja jää elämään, jää Muller historiaan todennäköisesti miehenä, joka mahdollisti Saabin siirtymisen GM:n lopetuslistalta uudelle omistajalle. Paljon muuta hyvää hän ei kai ole aikaiseksi saanut, koska pala oli rahoituksellisesti aivan liian iso haukattavaksi.

Volvollekin oli huomattavasti parempi siirtyä suoraan Fordilta kiinalaisille, mutta Saabin kohdalla tämä ei jostain syystä pari vuotta sitten ollut mahdollista.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
MRe
"Aero"
Viestit: 375
Liittynyt: Ke Joulu 14, 2005 11:20

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja MRe »

Rattivaihde kirjoitti:Kun saksalaisista ja mielikuvista puhutaan niin Mercedes on pappamainen taksiauto, BMW ehkä jossain määrin kiinnostava mutta varsin tunteeton ja paljon kalliimpi ja porvariliikemiehillä on työsuhde-Audi, joka ei ole mitään muuta kuin kiillotettu olympia-Klonkswagen joka hankitaan koska niin kuuluu tehdä, premium-autojen Toyota.
Niin, mielipidehän se on tuokin. Perustuuko laajaankin omakohtaiseen kokemukseen ko. automerkeistä? Oletko muuten kuullut koskaan sanontaa "työsuhdeturbo"? Sillä ei aikanaan viitatu kuin yhteen automerkkiin ja ajoasenteeseen.
Rattivaihde kirjoitti:En käsitä mikä ihme tällä foorumilla pitää ihmisiä jotka ovat siirtyneet tai ainakin palavat halusta siirtyä Audin rattiin, puhumattakaan niistä jotka ilmeisesti eivät ole Saabia omistaneetkaan. En ole ketään pois ajamassa, mutta en ole millään muulla foorumilla törmännyt tällaiseen...
Audifoorumilla ei ainakaan kauheasti korvaa lotkauteta, jos joku sanoo siirtyvänsä toiseen merkkiin. Päinvastoin siellä on kannustettu koeajamaan myös muita automerkkejä ja tuotu esille Audin heikkouksia verrattuna kilpailijoihin. Quattron erinomaisuutta siellä välillä hehkutetaan, mutta eipä juuri muuta. Nelivetona mekaaninen ratkaisu kyllä päihittääkin nämä sähköiset vimputtimet.
MRe
"Aero"
Viestit: 375
Liittynyt: Ke Joulu 14, 2005 11:20

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja MRe »

core2 kirjoitti:Oikeastaan niitä mutkia on muutama lisää tämän hetkiset velkojat/takaajat jotka käräjäoikeus kohtaa maanantaina plus EIB/EIP sekä ruotsinhallitus, mutta kaikista keljuin näistä on luultavasti aivan kuten "MRe" sanoi GM,
Listaan voi lisätä vielä bimmerin. En tiedä kuinka strategista tekniikkaa BMW:ltä Saabeissa on, mutta ilmeisesti joku alihankintasopimus on olemassa.
veini siekkinen
"Hirsch"
Viestit: 889
Liittynyt: To Helmi 03, 2005 11:56

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja veini siekkinen »

Mukava juttu että kävi niin kuin ennustin tuossa kesällä että saabin ostaa kiinalaiset ja tuotanto alkaa pyöriä viimeistään vuoden vaihteessa.

uusi ennuste saabeja tehdään ensi vuonna 80 000 kpl.ja pitää muistaa että julkisuus lehdissä on aina positiivinen asia vaikka sitä ei heti välttämättä huomaa.

en tällä tarkoita esim.toyotan takaisin kutsuja huoltoon monta kertaa vuodessa.
tai bmw moottori vaurioita diseleissä jossa tippuu imusarjan läpät moottoriin.
kannattaa käydä myös muilla merkki voorumeilla tsekaamassa tilanteita,sieltä saattaa tulla niitä saabin ostajia.
ei se auton prändi ole mihinkään kadonnut.
Lukittu