Paha ostaa autoa jota ei saa, viimeisin päivitys uusine moottoreineen tuli myyntiin vasta kun Saab jo taisi olla vaikeuksissa. No, toivottavasti saadaan kohta tehdas pyörimään ja uusi 9-3 markkinoille.No nähtävästi ei ole houkutteleva paketti, kun ei kerran kauppa käynyt. Malli on kuitenkin jo vanha, siitä ei pääse yli eikä ympäri.
Saabin tulevaisuus II
Re: Saabin tulevaisuus II
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: Saabin tulevaisuus II
Itse en vielä laskisi paljoakaan exwd:n varaan, sillä Volvon V60 plugarihybridi, jossa on taka-akselin osalta samankaltainen järjestelmä kuin exwd:n protossa, on lievästi sanottuna kallis. Veroton hinta tulee olemaan yli 50 000€... Toisinsanoen tekniikka on vielä niin kallista, että se nostaa mallin vain harvojen iloksi eikä mahdollista massamyyntiä. Vertailun vuoksi Opel Amperan veroton hinta on 42900€.Marko A kirjoitti:
Eikä tarvita mitään muuta kuin 9-5 SC nopeasti myyntiin jotta kotimarkkinat pelaa. Jenkkeihin farkku manuaalilla ja se on jo erikoisuus tänäpäivänä. Sekä se ratkaiseva pointti - seuraavan sukupolven 9-3:n onnistuminen. Muutama ominaisuus jota ei toisilla ole tarjota (eXWD + IQon + hieno design jne) ja nousukiito on valmis. Toki tähän on matkaa, mutta pahat jutut unohtuu nopeasti kunhan linjat rullaa jälleen ja asiakkaat saa mitä haluaa.
Re: Saabin tulevaisuus II
Nythän ei ollutkaan kyse kapasiteetista vaan siitä, että volvolla menee hyvin, mutta olen samaa mieltä kanssasi liian pienet volyymit eivät ole muusta kuin pahasta, mutta olen kuullut yhdeltä tutulta, että valmistus joka Uddevallasta häipyy 2013 jatkuu kiinassa huom tämä ei ole julkista tietoa. Uddevallan tehtaan kapasiteetti on vain noin 20000 autoa vuodessa, joten ei siinä paljoa ole hurrattavaa. Mutta ei volvon C70 varmaan myydäkään kuin se 10000 vuodessa.Teme100 kirjoitti: 10000 auton valmistusmäärä vuosittain aiheuttaa huomattavalla alikapasiteetillä käyvän tehtaan ja sen, että tuotanto ei kata valmistuksen kustannuksia. Samaa olen sanonut monta kertaa Saabin kohdallakin, että alikapasiteetilla pyörivät tehdas aihettaa tappiota. Jos Saabilla olisi tuotanto kahdessa eri tehtaassa, niin se keskitettäisiin välittömästi vain yhteen tuotantolaitokseen, jotta käyttöaste saataisiin ylemmäksi.
Mutta luulen tämän pikkulinnun viserryksen jälkeen, että syy tähän sulkemiseen on se, että Italialainen Pininfarina joka omisti 60% uddevallan tehtaasta vetäytyy ulos siitä.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Re: Saabin tulevaisuus II
No, oli miten oli, jos kauppa toteutuu ja kinuskeilla oikeasti on rahaa ja tahtoa, niin vuoden päästä tämä on vain pahaa unta. 99.9998% auton ostajista (luku perustuu laajoihin tutkimuksiin) ei välitä yhtään missä auto on tehty ja kuka tehtaan omistaa. Volvo on edelleen ruotsalainen auto, vaikka se on kiinalaisomistuksessa ja sitä on tehty mm. Hollannissa jo -80 -luvulta (vai oliko se -90 -luvulta). Audi on saksalainen, vaikka osa autoista tehdään jossain hiton romaniassa tai bulgariassa.
Eli: rahaa markkinointiin ja luodaan imago koskemattomasta ruotsalaisesta luonnosta, jossa saab puskee lumikinosten läpi, niin kukaan ei muista/tiedä/välitä missä se on tehty ja kuka rahat saa. Kunhan autoa vaan saa kaupasta järkevään hintaan. Tähän asti saabilla on ollut premium-lisää hinnoissa. Maahantuojan kannattaa miettiä, onko se oikea strategia. Itse kun olen näitä kuuskytälukulaisia, niin muistan ajan jolloin puolet autoista oli saappeja. Toinen puoli oli sitten kuplavolkkareita.
---
Joku kirjoitti tuolla aiemmin (vai oliko se jossain toisella sitella) että halvalla meni. 100 M€ hintaan pitää lisätä velat, joten ei se kauppahinta nyt ihan niin pieni ollut.
Eli: rahaa markkinointiin ja luodaan imago koskemattomasta ruotsalaisesta luonnosta, jossa saab puskee lumikinosten läpi, niin kukaan ei muista/tiedä/välitä missä se on tehty ja kuka rahat saa. Kunhan autoa vaan saa kaupasta järkevään hintaan. Tähän asti saabilla on ollut premium-lisää hinnoissa. Maahantuojan kannattaa miettiä, onko se oikea strategia. Itse kun olen näitä kuuskytälukulaisia, niin muistan ajan jolloin puolet autoista oli saappeja. Toinen puoli oli sitten kuplavolkkareita.
---
Joku kirjoitti tuolla aiemmin (vai oliko se jossain toisella sitella) että halvalla meni. 100 M€ hintaan pitää lisätä velat, joten ei se kauppahinta nyt ihan niin pieni ollut.
Re: Saabin tulevaisuus II
Mielenkiintoista keskustelua on taas virinnyt Saabin ympärille.
Reilu vuosi sitten 26.8.2010 rekisteröityi nimiini tuo "pikkumustani", joka on nyt kulkenut teknisesti viattomana n. 57000km. Ainut ongelma on oikeastaan tuo pikkuisen kolhun saanut takapuskuri. Tosin sen saaminen uudeksi lienee aika kova urakka, mutta eihän tuo ajoa haittaa.
Kun tuota edellä käytävää keskustelua seurailee, ei voi kuin vain hymähdellä ja välillä ihan naureskella.
Nyt huudetaan vankasti Saabin ostamisen perään ja todistellaan kuinka hyvä tai huono Saab-mallisto on!? Silloin reilu vuosi sitten olisi ollut oiva mahdollisuus monella osallistua ihan oikeasti Saabin pelastustalkoisiin normaalein keinoin. Siis, ostaa uusi Saab, koska silloin tehdas pyöri ja teki uusia autoja. Ne olivat silloin vaikka mitä plagiaatteja, kopioita, Opeleita ja GM-autoja sekä ties mitä? Ei tullut uusia ostajia?
Saabeja ei ostettu ja alkanut tuotanto ajautui vaikeuksiin ja lopunhan tiedämmekin. Ne jotka Saabin ostivat, saivat käteensä "Mustan Pekan", muistattehan tuon pelin. Saab on edelleen oiva käyttöauto ns. normaaliajoon ja sillä pärjää edelleen hyvin erittäin monella käyttöalueella.
Toivottavasti jokin ratkaisu tulee päätökseen asti näistä pelastusyrityksistä. Olen kuitenkin sitä mieltä, että jos tulevaisuudessa uusia Saab-malleja tulee, niin ne lienevät ihan erilaisia kuin mihin me ikämme Saabilla ajaneet olemme tottuneet. Turha näiden vanhojen perään on huudella, uusien mallien tulee katsoa tulevaisuuteen. Niillä ajavat uudenlaiset "saabistit".
Kyllä näin jo iäkkääksi elänyt ja ikänsä Saabilla autoillut voi ja saa nähdä myös sen, että nuo muutkin autonvalmistajat osaavat tehdä hyviä ja persoonallisia autoja. Niilläkin voi ajaa ihan turvallisesti ja varmaan jopa nautinnollisesti.
Reilu vuosi sitten 26.8.2010 rekisteröityi nimiini tuo "pikkumustani", joka on nyt kulkenut teknisesti viattomana n. 57000km. Ainut ongelma on oikeastaan tuo pikkuisen kolhun saanut takapuskuri. Tosin sen saaminen uudeksi lienee aika kova urakka, mutta eihän tuo ajoa haittaa.
Kun tuota edellä käytävää keskustelua seurailee, ei voi kuin vain hymähdellä ja välillä ihan naureskella.
Nyt huudetaan vankasti Saabin ostamisen perään ja todistellaan kuinka hyvä tai huono Saab-mallisto on!? Silloin reilu vuosi sitten olisi ollut oiva mahdollisuus monella osallistua ihan oikeasti Saabin pelastustalkoisiin normaalein keinoin. Siis, ostaa uusi Saab, koska silloin tehdas pyöri ja teki uusia autoja. Ne olivat silloin vaikka mitä plagiaatteja, kopioita, Opeleita ja GM-autoja sekä ties mitä? Ei tullut uusia ostajia?
Saabeja ei ostettu ja alkanut tuotanto ajautui vaikeuksiin ja lopunhan tiedämmekin. Ne jotka Saabin ostivat, saivat käteensä "Mustan Pekan", muistattehan tuon pelin. Saab on edelleen oiva käyttöauto ns. normaaliajoon ja sillä pärjää edelleen hyvin erittäin monella käyttöalueella.
Toivottavasti jokin ratkaisu tulee päätökseen asti näistä pelastusyrityksistä. Olen kuitenkin sitä mieltä, että jos tulevaisuudessa uusia Saab-malleja tulee, niin ne lienevät ihan erilaisia kuin mihin me ikämme Saabilla ajaneet olemme tottuneet. Turha näiden vanhojen perään on huudella, uusien mallien tulee katsoa tulevaisuuteen. Niillä ajavat uudenlaiset "saabistit".
Kyllä näin jo iäkkääksi elänyt ja ikänsä Saabilla autoillut voi ja saa nähdä myös sen, että nuo muutkin autonvalmistajat osaavat tehdä hyviä ja persoonallisia autoja. Niilläkin voi ajaa ihan turvallisesti ja varmaan jopa nautinnollisesti.
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Re: Saabin tulevaisuus II
En koe Kiinalaista omistusta mörkönä niin kauan kun tuotantoa ja suunnittelua pysyy Trollissa.
Faktaa lienee kuitenkin se, että jos kiinalainen autonvalmistaja aikoo myydä Saabeja länsimaihin, niin ne mallit tullaan tekemään ruotsissa eikä kiinassa. Kiinan markkinoille tehtävät mallit tehdään luonnollisesti siellä ja samoin muille kehittyville markkinoille tarkoitetut mallit.
Vaikea on uskoa että mitään made in china kamaa alkais tulla Saabin kaltaiseen brändiin mikä myydään länsimarkkinoille. Ei ne kiinalaiset kuitenkaan mitään tyhmiä ole, kyllä ne oman etunsa ymmärtävät.
Toivottavasti GM on nyt myötämielinen kaupalle eikä tämä vatulointi jatku.
Eikä se Saabin maine taida niin huono olla missään muualla kuin meillä kotosuomessa, mikä lienee jonkun sortin ennätys omassa lajissaan. Jostain käsittämättömästä syystä.
Linjat pyörimään ja autot kauppoihin.
Faktaa lienee kuitenkin se, että jos kiinalainen autonvalmistaja aikoo myydä Saabeja länsimaihin, niin ne mallit tullaan tekemään ruotsissa eikä kiinassa. Kiinan markkinoille tehtävät mallit tehdään luonnollisesti siellä ja samoin muille kehittyville markkinoille tarkoitetut mallit.
Vaikea on uskoa että mitään made in china kamaa alkais tulla Saabin kaltaiseen brändiin mikä myydään länsimarkkinoille. Ei ne kiinalaiset kuitenkaan mitään tyhmiä ole, kyllä ne oman etunsa ymmärtävät.
Toivottavasti GM on nyt myötämielinen kaupalle eikä tämä vatulointi jatku.
Eikä se Saabin maine taida niin huono olla missään muualla kuin meillä kotosuomessa, mikä lienee jonkun sortin ennätys omassa lajissaan. Jostain käsittämättömästä syystä.
Linjat pyörimään ja autot kauppoihin.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Re: Saabin tulevaisuus II
Ei haittaa. Isäntä-alihankkija -suhde on entisellä mallillaan, jossa pysymistä tulisi kaikin keinoin (myös itselle haitallisin sellaisin) pyrkiä säilyttämään. Kiinan sisäpoliittinen tilanne ei tule kestämään nykyistä elintasoa kymmentäkään vuotta. Hanttiin vaan vaikka omalla (osittais)kustannuksella.SS kirjoitti:Haittaako jos se autossa käytetty teräs tulee kiinalaisomisteisesta yhtiöstä, sieltä kun tulee suurin osa maailman teräksestä? Tai se, että autossa on kiinalaista elektroniikkaa?No, pitää alkaa katsella sitä C6 sitruunaa taas uudella mielenkiinnolla, kiinalaisomisteisesta tehtaasta tulleita varaosia saati autoa en tule ostamaan vaikka miten "aito" SAAB olisikin.
Hyvin todennäköisesti kiinalainen(kin) autoteollisuus käyttää suurelta osin venäläistä terästä.
Tesla Model S Plaid 2023
Mercedes EQV 2021
Mercedes EQV 2021
-
- "Viggen"
- Viestit: 614
- Liittynyt: Ti Touko 17, 2005 17:59
- Paikkakunta: Kokkola
Re: Saabin tulevaisuus II
Tuota huonoa mainetta Suomessa olen ihmetellyt myös itse ja samoin ihmetellään saabilla ajamista. Ainakin omalle kohdalle on osunut aika monta ihmettelijää ja moni on vielä kysynyt että eikö tuo kuluta paljon. Kai saabi on ollut liian tavallinen auto Suomessa 70-80 luvulla ja 90 luvulla jo liian kallis keskiverto autonostajalle, jolloin muistetaan noita vanhojen 99 ja 900 mallien huonoja ominaisuuksia.
Toisaalta molempien serkkujeni miehet ja sukulaiset Australiassa ja Kanadassa ihailevat yli kaiken saabia, Torontosta löytyy jopa saab-centrum, että silleen maailmalla.
Toisaalta molempien serkkujeni miehet ja sukulaiset Australiassa ja Kanadassa ihailevat yli kaiken saabia, Torontosta löytyy jopa saab-centrum, että silleen maailmalla.
900 cc (S) T16 91
900 cabriolet T16 88
9-5 aero 04
ford mustang 289 65
Jäsen 2447
900 cabriolet T16 88
9-5 aero 04
ford mustang 289 65
Jäsen 2447
Re: Saabin tulevaisuus II
Kiinaan meni Saab Volvon perässä. Tosi ei yhtä suunnitelmallisesti. Toivotaan että tuotanto lähtee rullaamaan ja varaosia alkaa saamaan paremmin.
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
Re: Saabin tulevaisuus II
Voihan tämän näinkin sanoa vaikkei se totta ihan vielä olisikaan, mutta jos GM ja muut tämän kaupan hyväksyvät niin tässä käy juuri niinkuin "eklunto1" toivoikin. Ja näin toivomme myös me muutkin saabistit.eklunto1 kirjoitti:Kiinaan meni Saab Volvon perässä. Tosi ei yhtä suunnitelmallisesti. Toivotaan että tuotanto lähtee rullaamaan ja varaosia alkaa saamaan paremmin.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Re: Saabin tulevaisuus II
Mutta jos tämä olisi aivan saumatonta myyntiä ruotsista Kiinaan, mikä käsittääkseni olisi ollut normaalia ottaa keskustelu sen osapuolen kanssa jolla vieläkin on sormet saabin sopassa mukana no kukas helvetti on sitten tämä osapuoli ellei GM ja vieläkin GM?
Tämä on näiden saabin työläisten spekulaatiota jotka tietävät GM sopimuksista jotain.
Hyvät ihmiset ottakaa tämä spekulaationa. Minä vain välitän asian.
Tämä on näiden saabin työläisten spekulaatiota jotka tietävät GM sopimuksista jotain.
Hyvät ihmiset ottakaa tämä spekulaationa. Minä vain välitän asian.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Re: Saabin tulevaisuus II
Kovat on Kiinalaisten suunnitelmat, jos vain GM suostuisi kauppaan.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13861201.ab
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13861201.ab
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Re: Saabin tulevaisuus II
Rattivaihde kirjoitti: Tuossa pari päivää sitten katselin läpi Suomen automarkkinat siltä varalta ettei uutta Saabia aikanaan voi ostaa, ja totesin että mitään kilpailua Saabille ei ainakaan omalla kohdalla ole. BMW tai Jaguar voisi tulla kyseeseen mutta molemmat ovat törkeän kalliita, ja kaikki muu on harmaata massaa.
Veit sanat suustani!
#4032 9-5 Wagon 60th Anniversary edition -07
"Im in love with my car
gotta feel for my automobile"
"Im in love with my car
gotta feel for my automobile"
Re: Saabin tulevaisuus II
Sama vika täällä, jotain VAG-konsernin bulkkituotetta ei vaan voi kuvitellakaan ajavansa. No, toivottavasti Saab nousee suosta ja kohta saisi laittaa uuden ysikolmosen tilaukseen, tuolla samalla korimallilla kuin nykyinenkin...
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: Saabin tulevaisuus II
Eikä se Saabin maine taida niin huono olla missään muualla kuin meillä kotosuomessa, mikä lienee jonkun sortin ennätys omassa lajissaan. Jostain käsittämättömästä syystä.
Tuota huonoa mainetta Suomessa olen ihmetellyt myös itse ja samoin ihmetellään saabilla ajamista.
Veit sanat suustani!Tuossa pari päivää sitten katselin läpi Suomen automarkkinat siltä varalta ettei uutta Saabia aikanaan voi ostaa, ja totesin että mitään kilpailua Saabille ei ainakaan omalla kohdalla ole.
Mutta siis omissa asenteissa ei liene korjaamisen varaa?Sama vika täällä, jotain VAG-konsernin bulkkituotetta ei vaan voi kuvitellakaan ajavansa.