Saabin tulevaisuus II

Saabin konseptit ja tulevaisuuden suuntaukset.
Lukittu
99 GL
"Hölösuu"
Viestit: 2955
Liittynyt: La Touko 22, 2004 13:41
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja 99 GL »

SS kirjoitti:
Enkä kyllä kauheasti hehkuttaisi saabbien määrää takseissa. Onko niitä suomessa nyt peräti jo kaksi? Vai olisko kolme.
On niitä nyt vähän enemmän, ei ihan taida sormet riittää kaikkia laskemaan...
Jep, kyllä taksi-saabeja on ihan yllättävän paljon suomessakin
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
jmarin
"Aero"
Viestit: 457
Liittynyt: La Kesä 10, 2006 21:09

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja jmarin »

Teme100 kirjoitti:
jmarin kirjoitti: Farkkuna, isommalla koneella ja lopulla varusteita. Bemarilta tuolla saisi aikalailla karvahattumallisen "riittävän tehokkaan", taitaisi mukinpitimen kanssa mennä jo yli :-p
535d TwinPower Turbo Sport A xDrive Touring (313hv/630Nm/5.5L) 80698€. Tuo olisi 20ke:n varusteilla aika namu, samalla tavalla kuin A6 Avant 3.0tdi sillä uudella 300hv nakulla. Sitä ei ole vielä ehditty hinnoitella suomeen, mutta samoissa luvuissa se on kuin bmw:kin. Olisihan 9-5 Turbo6 toki nasta, mutta ehkäpä nuo mökkiöljyllä käyvät "voimakoneet" ovat vielä himpun houkuttelevampia.
Hyh, bensakone sen pitää olla. Minä en rupea jännäämään heti pienillä pakkasilla että hyytyykö löpöt filtteriin. Mitä viimeksi katsoin jotain bensakoneista 300 hv luokassa olevaa 500-sarjalaista 4-vetoisena automaattina, hinta oli äkisti 90 ke luokassa eikä kunnon valoja saanut edes rahalla.
MRe
"Aero"
Viestit: 375
Liittynyt: Ke Joulu 14, 2005 11:20

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja MRe »

99 GL kirjoitti:Jep, kyllä taksi-saabeja on ihan yllättävän paljon suomessakin
Menee semantiikaksi ja hiusten halkomiseksi. Mulle "yllättävän paljon" on vaikka sitten se yksikin taksi-saab.

En pikaisella googlettamisella löytänyt uudempaa tilastoa, mutta 2009-lukujen valossa (kun saappia vielä sai kaupasta) 10 yleisintä olivat: mese, volkkari, volvo, toijota, ford, hundai, skoda, sitikka, bimmeri(!), pösö. Pösöjä rekisteröity 156 kpl taksikäyttöön, että jos se saappi nyt sitten on se yhdestoista, niin niitä on ollut taksikäytössä 155 tai alle. Mesejä oli 3200 ja volkkareitakin 2000+, eli jos sokkona tilatessa pääset saappiin, laita samalla matkalla lotto vetämään.

Kaivakoon joku uudemman ja tarkemman tilaston. Aken tietokannoistahan tuo löytynee, mutta en jaksa/osaa/viitsi kaivaa.

Alunperin pointtihan ei tainnut olla tuo taksi-saappi vaan se että kestääkö muut autot taksissa kuin saap. No, ainakin taksikuskien mukaan mm. kestoihme sitikka päihittä saapin 6-0. Tällä logiikalla jos mennään.
MRe
"Aero"
Viestit: 375
Liittynyt: Ke Joulu 14, 2005 11:20

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja MRe »

jmarin kirjoitti:Hyh, bensakone sen pitää olla. Minä en rupea jännäämään heti pienillä pakkasilla että hyytyykö löpöt filtteriin. Mitä viimeksi katsoin jotain bensakoneista 300 hv luokassa olevaa 500-sarjalaista 4-vetoisena automaattina, hinta oli äkisti 90 ke luokassa eikä kunnon valoja saanut edes rahalla.
A6 3,0 V6 TFSI 220 kW Quattro 73 996,00 EUR, ja Saabbiin ei saa kunnon nelivetoa rahallakaan... Mulla on yksi Haldexi ollut ja se oli sen verran mukava, että samassa paketissa oli kaksi Haldexia: ensimmäinen ja viimeinen.
Sonett73
"Hölösuu"
Viestit: 1254
Liittynyt: Su Huhti 17, 2005 19:41
Paikkakunta: Kuopio

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Sonett73 »

Huomenta Saabistit

Aina vaan valoisammalta näyttää, ilmeisestí aurinko nousee idästä...

http://www.mtv3tekstikanava.fi/new2008/big/162-01.htm

Vielä GM:n ja BMW:n siunaus, niin hyvä tulee

Ari
Ari #831 - Pidättekö minua ihan hulluna vai idioottina ?
Fred Scuttle
"Viggen"
Viestit: 571
Liittynyt: La Touko 27, 2006 10:38

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Fred Scuttle »

Herra koettelee, vaan ei hylkää. :D
jmarin
"Aero"
Viestit: 457
Liittynyt: La Kesä 10, 2006 21:09

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja jmarin »

MRe kirjoitti:
jmarin kirjoitti:Hyh, bensakone sen pitää olla. Minä en rupea jännäämään heti pienillä pakkasilla että hyytyykö löpöt filtteriin. Mitä viimeksi katsoin jotain bensakoneista 300 hv luokassa olevaa 500-sarjalaista 4-vetoisena automaattina, hinta oli äkisti 90 ke luokassa eikä kunnon valoja saanut edes rahalla.
A6 3,0 V6 TFSI 220 kW Quattro 73 996,00 EUR, ja Saabbiin ei saa kunnon nelivetoa rahallakaan... Mulla on yksi Haldexi ollut ja se oli sen verran mukava, että samassa paketissa oli kaksi Haldexia: ensimmäinen ja viimeinen.
Kerran olen Audi-kaupassa käynyt ja se riitti. Palvelu tasan nollassa ja autoissa penkkien tilalla sellaiset saunajakkarat, etten tiennyt itkeäkö vai nauraa. Ilmeisesti kangaspäällysteistä lastulevyä tms.
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

MRe kirjoitti:
jmarin kirjoitti:Hyh, bensakone sen pitää olla. Minä en rupea jännäämään heti pienillä pakkasilla että hyytyykö löpöt filtteriin. Mitä viimeksi katsoin jotain bensakoneista 300 hv luokassa olevaa 500-sarjalaista 4-vetoisena automaattina, hinta oli äkisti 90 ke luokassa eikä kunnon valoja saanut edes rahalla.
A6 3,0 V6 TFSI 220 kW Quattro 73 996,00 EUR, ja Saabbiin ei saa kunnon nelivetoa rahallakaan... Mulla on yksi Haldexi ollut ja se oli sen verran mukava, että samassa paketissa oli kaksi Haldexia: ensimmäinen ja viimeinen.
:roll:
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja core2 »

Sonett73 kirjoitti:Huomenta Saabistit

Aina vaan valoisammalta näyttää, ilmeisestí aurinko nousee idästä...

http://www.mtv3tekstikanava.fi/new2008/big/162-01.htm

Vielä GM:n ja BMW:n siunaus, niin hyvä tulee

Ari
Saabin jälleenmyyjienliiton johtaja Peter Hallberg mainitsi tänään paikallislehdessä, että delegaatio lähtee jenkkeihin ja on valmis kohtaamaan GM:n edustjat. Joukolla mennään sanoi Peter, kiinalaisten edustjia, Victor Muller ja Lofalk nyt ainakin saabin puolelta, taitaa olla eka kerta kun voidaan sanoa, että Lofalk on saabin asialla.

Heidän on onnistuttava ylipuhumaan GM jotta kauppaa voidaan jatkaa tämä nykyinen väliaikainen sopimus on voimassa vain 15 marraskuuta.
Kyllähän GM sopimukseen suostuu sehän on vain rahasta kii, kuinka paljon he saavat omistamistaan saabin osakkeista plus kaikista muista sopimuksistaan saabin kanssa jotka ovat voimassa olevia, sekä valmistus lisensseistä joita ei ole maksettu.

Kysymys on miksi GM menisi ja hyväksyisi kiinalaiset nyt koska eivät edes osaomistajiksi hyväksyneet vuonna 2009 osaisko joku vastata? :wink:
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
MRe
"Aero"
Viestit: 375
Liittynyt: Ke Joulu 14, 2005 11:20

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja MRe »

core2 kirjoitti:Kysymys on miksi GM menisi ja hyväksyisi kiinalaiset nyt koska eivät edes osaomistajiksi hyväksyneet vuonna 2009 osaisko joku vastata? :wink:
Voi olla vaikea juttu. Pitäisi paremmin pystyä ymmärtämään, mikä on GM:n suurin pelko: onko se teknologian valuminen Kiinaan vai esimerkiksi lisääntyvä kilpailu ylipäätään. Saabin kannattaisi rakentaa oma ehdotuksensa ja mahdollisesti organisaationsa niin, että GM:n huolia voisi hälventää.

Saabin ehdotuksessahan oli kiinatoiminnot eriytetty omaksi organisaatiokseen. Tämä voisi olla yksi kulma: teknologia pidetään sweduissa ja kiinatoiminnot eivät saa suoraan hyödyntää GM-teknologiaa. Tällä on tietysti vaikutusta siihen, että miten nopeasti Kiinassa saadaan Saab-tuotanto käyntiin.

Jossain analyysissä oli ennustettu, että Kiinan volyymimalli olisi 9-4X ja eikö se ole koko lailla 100% GM-teknologiaa? Jopa tehdään GM:n tehtaalla.
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja core2 »

MRe kirjoitti:Saabin ehdotuksessahan oli kiinatoiminnot eriytetty omaksi organisaatiokseen. Tämä voisi olla yksi kulma: teknologia pidetään sweduissa ja kiinatoiminnot eivät saa suoraan hyödyntää GM-teknologiaa. Tällä on tietysti vaikutusta siihen, että miten nopeasti Kiinassa saadaan Saab-tuotanto käyntiin.

Jossain analyysissä oli ennustettu, että Kiinan volyymimalli olisi 9-4X ja eikö se ole koko lailla 100% GM-teknologiaa? Jopa tehdään GM:n tehtaalla.
Sain sen käsityksen saab jengiltä täällä, ettei mitkään entiset ehdot ja sopimukset ole voimassa saabin ja kiinalaisten kesken sen jälkeen kun kiinalaiset ostivat koko saabin. Oston esisopimus voimassa 15 marraskuuta asti.

Tuo 9-4X on varmaan se asia joka jää keskusteluiden ulkopuolelle luulen, että sitä ei GM päästä käsistään ellei kiinalaiset jatka sopimusta joka GM:n ja saabin välillä on vieläkin voimassa, kaikki riippuu aivan siitä miten jenkit asioita tulkitsevat, ja joskus eivät osaa edes tulkita sitä mitä kommunistiset maat yrittävät sanoa tai tehdä!
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
MRe
"Aero"
Viestit: 375
Liittynyt: Ke Joulu 14, 2005 11:20

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja MRe »

Jos katsot tuota käräjäoikeudelle esitettyä dokumenttia, niin siinä on sivulla 8 esitetty omistusrakenne, jossa kiina-operaatiot ovat ainakin laatikkoleikissä erillään. Vakuuttaako tuo sitten GM:ää niin en tiedä.
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja core2 »

MRe kirjoitti:Jos katsot tuota käräjäoikeudelle esitettyä dokumenttia, niin siinä on sivulla 8 esitetty omistusrakenne, jossa kiina-operaatiot ovat ainakin laatikkoleikissä erillään. Vakuuttaako tuo sitten GM:ää niin en tiedä.
Joo oon nähnyt dokumentin myös ruotsiksi, mutta on aivan sekavaa mikä jäisi GM:n ulkopuolelle ennenkuin on neuvoteltu GM:n kanssa, esimerkiksi Saab automobile Parts omistaa oikeuksia myydä ja toimittaa varaosia yksinoikeudella moneen GM automerkkiin Opel, Chevy, Daewoo jota myydään täällä Chevynä joitakin mainitakseni, osalla näistä merkeistä on Saabilla yksinoikeus Euroopassa .
Luulen, että olisi ollut parempi saada kaikki osaset kohdilleen ennen tätä myynti kohua, kauppasopimushan kaatuu jos ei GM hyväksy mitään osaa johon he voivat vaikuttaa siinä, saattaa riittää joku aivan mitätön osa saabille ja kiinalle.

Jonkinlainen sitoutuminen GM:ltä vaaditaan ennen marraskuu 15:sta päivää.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Teme100
"Viggen"
Viestit: 681
Liittynyt: Pe Maalis 10, 2006 14:17

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Teme100 »

jmarin kirjoitti:
Teme100 kirjoitti:
jmarin kirjoitti: Farkkuna, isommalla koneella ja lopulla varusteita. Bemarilta tuolla saisi aikalailla karvahattumallisen "riittävän tehokkaan", taitaisi mukinpitimen kanssa mennä jo yli :-p
535d TwinPower Turbo Sport A xDrive Touring (313hv/630Nm/5.5L) 80698€. Tuo olisi 20ke:n varusteilla aika namu, samalla tavalla kuin A6 Avant 3.0tdi sillä uudella 300hv nakulla. Sitä ei ole vielä ehditty hinnoitella suomeen, mutta samoissa luvuissa se on kuin bmw:kin. Olisihan 9-5 Turbo6 toki nasta, mutta ehkäpä nuo mökkiöljyllä käyvät "voimakoneet" ovat vielä himpun houkuttelevampia.
Hyh, bensakone sen pitää olla. Minä en rupea jännäämään heti pienillä pakkasilla että hyytyykö löpöt filtteriin. Mitä viimeksi katsoin jotain bensakoneista 300 hv luokassa olevaa 500-sarjalaista 4-vetoisena automaattina, hinta oli äkisti 90 ke luokassa eikä kunnon valoja saanut edes rahalla.
535i TwinPower Turbo Sport A xDrive Touring (306hv/400Nm/8.2L) 80 009,04€

Valoissa bemarissa näyttää tm:n mukaan olevan paremmat lähivalot, mutta heikommat kaukovalot. Bemarista oli mitattu aktiiviset valot, eli valokuviotaan ajotilanteiden muuttavat, ja niistä ns. perusvalo joka oli mahdollista mitata penkissä. Tilanteiden mukaan kuvio voi olla pidempi ja leveämpi tai valojen suuntausta muutetaan korkeussuunnassa.
Toby
"Hirsch"
Viestit: 763
Liittynyt: Ti Syys 16, 2003 11:25
Paikkakunta: Helsinki

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Toby »

Kuten jo aiemmin itsekin arvelin, nyt Tanskassa vaikuttava ruotsalaisprofessori esittää näkemyksenään, että GM:llä on Kiinassa niin paljon intressejä, ettei se voi asettua törmäyskurssille Kiinan suuntaan tässä Saab-kaupassa.

http://ttela.se/ekonomi/saab/1.1414978- ... ress-pa-gm
Saabisti #2397
9-5 2,0t Linear Wagon vm.2002
Seat Alhambra 2,0TDI 4WD vm. 2013 (11/2012), mutta silti:
"Saab is The Truth, The Whole Truth and nothing but The Truth."
Lukittu