Saabin tulevaisuus II
Re: Saabin tulevaisuus II
GM pitää Kiinan markkina-aluetta itselleen kriittisen tärkeänä, joten sopimuskiistat pyörivät pitkälti sen ympärillä. Saab taas on globaali merkki, joka voi edetä Kiinan markkinoilla tavalla joka sopii paremmin GM:lle. Ongelmana tässä on vain aika, kuten aikaisemmin totesin, nyt käydään neuvotteluja kolmella eri aikavyökkeellä ja se on hidasta se.
Re: Saabin tulevaisuus II
Jos GM:n on hankala hyväksyä, että kukaan muu hyötyy GM:n osana kehitetystä tekniikasta, mutta toisaalta Saabin säilyminen tietäisi yhtä lisäkanavaa GM-tekniikan myynnille (tuskin kannattamattomasti moottoreitaan yms. Saabille myyvät) niin mitenkä olisi sellainen vaihtoehto, että GM ostaisi Saabin takaisin itselleen.
Nykyinen 'uusi GM' lienee monella tapaa eri yhtiö kuin se vanha GM josta Saab pari vuotta sitten irtautui. Ehkä myös Saabin rooli uuden konsernin osana olisi erilainen?
Nykyinen 'uusi GM' lienee monella tapaa eri yhtiö kuin se vanha GM josta Saab pari vuotta sitten irtautui. Ehkä myös Saabin rooli uuden konsernin osana olisi erilainen?
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Re: Saabin tulevaisuus II
Tuo vaihtoehto tekis ainakin kaiken lisensseihin yms liittyvän paperisodan melko tarpeettomaksi ja helpottais GM:n ja Saabin toimintaa kiinalaisten suhteen. Mutta paranisko Saabin tilanne ollenkaan tuon takaisinoston myötä? GM:llä ei tuntunut edelliselläkään kerralla olevan kovin suuria intressejä panostaa Saabin tuotekehitykseen eikä Saabiin yleensäkään, joten miksi tätä "uuttakaan GM:ää" kiinnostaisi? Olisko Saabin tulevaisuus kuitenkin valoisampi kiinalaisessa (ja näköjään melko lailla varakkaassa) omistuksessa?Juha96 kirjoitti:mitenkä olisi sellainen vaihtoehto, että GM ostaisi Saabin takaisin itselleen.
Nykyinen 'uusi GM' lienee monella tapaa eri yhtiö kuin se vanha GM josta Saab pari vuotta sitten irtautui. Ehkä myös Saabin rooli uuden konsernin osana olisi erilainen?
9-5 Aero -07, ex 9-3 SS -03
Re: Saabin tulevaisuus II
Väärin. Ne joilla muisti pelaa muistaa että GM oli vihdoin tajuamassa Saabista jotain, ja 5-vuotissuunnitelma joka alkoi Aero-X:stä oli jo hyvin menossa kun finanssikriisi iski ja joutuivat luopumaan m.m. siitä bail-out rahoja saadakseen.Timon kirjoitti: Mutta paranisko Saabin tilanne ollenkaan tuon takaisinoston myötä? GM:llä ei tuntunut edelliselläkään kerralla olevan kovin suuria intressejä panostaa Saabin tuotekehitykseen eikä Saabiin yleensäkään, joten miksi tätä "uuttakaan GM:ää" kiinnostaisi?
Re: Saabin tulevaisuus II
Täällä yksi.ristoj kirjoitti:Vieläkö joku jaksaa uskoa etä Saab pelastuu kun kaupat kiinalaisten kanssa meni pieleen,kiitos GM:lle.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Re: Saabin tulevaisuus II
No tää oli mulle uus tieto, mutta hienoa jos näin oli ja kiitos että korjasitTri-Lo kirjoitti:Väärin. Ne joilla muisti pelaa muistaa että GM oli vihdoin tajuamassa Saabista jotain, ja 5-vuotissuunnitelma joka alkoi Aero-X:stä oli jo hyvin menossa kun finanssikriisi iski ja joutuivat luopumaan m.m. siitä bail-out rahoja saadakseen.
Eli olisko siis toi takaisin osto sittenkin SAABIN KANNALTA parempi vaihtoehto kuin myynti kiinalaisille?
9-5 Aero -07, ex 9-3 SS -03
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7571
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Re: Saabin tulevaisuus II
Epäilenpä että Gangster Motors ei kaipaa kovin montaa merkkiä/valmistajaa tuonneGM pitää Kiinan markkina-aluetta itselleen kriittisen tärkeänä,
Kiinan markkinoille, omat merkit varmaa etusijalla.
Ja mitä tekniikkaa näissä sitten mahtanee olla...???
http://www.sgmw.com.cn/sgmw/en/index.aspx
http://www.gmchina.com
Ja uutisia tuolta Kiinasta ( Googlen kääntämä )
http://www.china.org.cn/business/2011-1 ... 846167.htmMyynti merkittävä panos Saab Scrapped
Shanghai Daily, 26 lokakuu 2011
Ruotsin Automobile NV eilen sanoi, että se on romutettu sopimuksen myydä merkittävä panos Saab Automobile Co kaksi kiinalaista yritystä.
Se sanoi Kiinan Pang Da Automobile Trading Co ja Zhejiang Youngman Lotus Automobile "Failed to vahvistavat sitoutuvansa sopimukseen ja antaa sillan rahoitusta", sen lausunto sanoi.
Yhtiö sanoi myös Pang Da ja Youngman uusi ehdollinen tarjous ostaa 100 prosenttia Saab ei ole hyväksyttävää, vaikka keskustelut yhtiöt ovat edelleen kesken, lausuma lisätty.
Pang Da ja Youngman teki sopimuksen ruotsalaisen Auto heinäkuussa maksaa 245 miljoonaa euroa (US 352.000.000 dollaria) ja yhdistetty 53,9 prosentin osuuden Saabin emoyhtiö.
Lokakuun 12., Saab sai 100 miljoonaa Ruotsin kruunua (US $ 15 miljoonaa euroa) 70 miljoonan euron sillan lainan vakuutena Youngman. Mutta ei ollut selvää onko se sai lisärahoitusta Youngman ja vuorovesi se yli, kunnes Kiinan hallitus hyväksyi investointeja.
"Saab käyttää Pang Da ja Youngman tarttua niin paljon kuin rahaa he voivat, mutta silti se osoittautuu ei riitä", sanoi riippumaton Auto analyytikko Zhong Shi, "Jos kiinalaiset yritykset ovat todella kiinnostunut Saabin tekniikka ja brändi, se on viisaampaa odottaa Saab romahtaa. "
Cash-rahapulassa Saab hakeutui konkurssiin suojaa syyskuun puolivälissä, koska se oli lyhyt varoja maksaa työntekijöille ja tavarantoimittajille. Se pysähtyi tuotanto aiemmin tänä vuonna.
Pang Da n puheenjohtaja Pang Qinghua, joka aiemmin sanonut alkuperäinen investointisuunnitelma ei saa olla voimassa, koska tuomioistuin-ylläpitäjä rakenneuudistus alkoi eilen sanoi: "Etsimme erilaisia mahdollisuuksia uusista ehdotuksista."
Mutta päättymisestä paljon on nostanut esiin uusia huolenaiheita Saabin kohtalo.
Guy Lofalk, Saabin tuomarin nimeämien ylläpitäjä, on hakenut Ruotsin tuomioistuimessa haalimaan autonvalmistaja rakenneuudistuksen huolimatta pääomasijoitusyhtiö North Street Capital LP antaa sille US $ 70 miljoonan euron rahoituksen 20. lokakuuta.
http://www.thelocal.se/37218/20111107/#
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
Re: Saabin tulevaisuus II
Hyvä käännös ;)
Muistan kun lasten puhallettavassa vesilelussa (samanlainen kuin minkä Sampo saa joka kerta naamaansa Nelosen Hauskoissa Kotivideoissa) luki ohjeessa, että lelussa on "vahva kiinnelaastari ja tukeva ripa". Tarkoitti vahvaa vinyylipintaa ja isoa kahvaa.
Muistan kun lasten puhallettavassa vesilelussa (samanlainen kuin minkä Sampo saa joka kerta naamaansa Nelosen Hauskoissa Kotivideoissa) luki ohjeessa, että lelussa on "vahva kiinnelaastari ja tukeva ripa". Tarkoitti vahvaa vinyylipintaa ja isoa kahvaa.
Re: Saabin tulevaisuus II
Taitaa olla kinuskienkin kirstussa pohja näkyvissä. DI kirjoittaa, että PangDa:lla on rahoitusvaikeuksia ja mm. keväällä listautumisen yhteydessä saatu n. 1.5 Mrd€ (1.7 Mrd$) on enemmän tai vähemmän dokattu. 1.5 Miljardia kuudessa kuukaudessa... siihen ei Mullerkään pysty. Tai pystyisi, mutta rahaa oli vähemmän.
Lisäksi Youngmanin rahkeita myös epäillään: Youngman on Kiinan mittakaavassa pieni tekijä, vaikka ehkä Suomen markkinoilla tuon kokoinen jämy olisi sieltä isommasta päästä.
En tiijä, jotenkin tuntuu että tässä rakennetaan ns. suurta puhallusta, josta lopputuloksena on veronmaksajien niskaan kaatuvat suuret velat ja työttömyys. Samaan aikaan Muller, Antonov ja pari kinuskia siirtyvät Bahamalle viettämän ns. mukavaa aikaa.
Lisäksi Youngmanin rahkeita myös epäillään: Youngman on Kiinan mittakaavassa pieni tekijä, vaikka ehkä Suomen markkinoilla tuon kokoinen jämy olisi sieltä isommasta päästä.
En tiijä, jotenkin tuntuu että tässä rakennetaan ns. suurta puhallusta, josta lopputuloksena on veronmaksajien niskaan kaatuvat suuret velat ja työttömyys. Samaan aikaan Muller, Antonov ja pari kinuskia siirtyvät Bahamalle viettämän ns. mukavaa aikaa.
Re: Saabin tulevaisuus II
Kun lukeen MRe:n kirjoituksen niin tulee ajatuksissa väkisin siihen tulokseen että kyllä nyt on Saabin taru loppu. Mistään ei löydy enää rahaa ja rahoittajaa Saabin tuotannon pyörittämiseen.Vahvasti näyttää että minunkin pitkäaikainen yhteiselo ( alkoi 1977 ) Saabin kanssa valitettavasti loppuu.Nyt alla 13:sta Saab ja näyttää siltä että taru loppuu tuohon "epäonnenlukuun".
Re: Saabin tulevaisuus II
Jos konkurssi tulee, niin mitenköhän "techitykset" onnistuu? Eikös jotkin toimenpiteet edellytä johonki Saabin serveriin yhteydenottoa, niin mitempä otat yhteyttä jos puljua ei enää ole?!
Re: Saabin tulevaisuus II
Nii-no, ihmepelastuksiahan voi aina tulla, mutta sitä ihmettä on nyt odoteltu viime keväästä lähtien. Saabbia koskien ei valitettavasti viimeiseen puoleen vuoteen ole tullut yhtään aidosti positiivisempaan suuntaan vievää uutista/tapahtumaa. Kaikenlaista pörssitiedotetta on annettu, mutta niiden takana ei ole ollut mitään.
Vaikka nyt sitten GM taipuisikin myymään Saabin jollekin, on tässä vielä pitkä matka siihen että yritys on aidosti kannattava ja kilpailukykyinen. Eli ostajalla pitää olla rahaa tosi paljon.
Kauankohan ruotsalaisten pinna kestää, ennen kuin saneeraus lopetetaan?
Vaikka nyt sitten GM taipuisikin myymään Saabin jollekin, on tässä vielä pitkä matka siihen että yritys on aidosti kannattava ja kilpailukykyinen. Eli ostajalla pitää olla rahaa tosi paljon.
Kauankohan ruotsalaisten pinna kestää, ennen kuin saneeraus lopetetaan?
Re: Saabin tulevaisuus II
Looking at the Swedish media I found something that seems to be from the same the interview with Rachel Pang that Reuters cited, here published by Sverigesradio:
The reorganization plan says that Chinese companies will pay 50 million euros, 450 million SKr. The entire amount has not yet paid, but according to Dagens Industri, was 50 million SKr into Saab’s account on Tuesday.
Are you going to pay 50 million?
- Yes, both Youngman and Pang Da working on it.
How fast?
- I am in a hurry. I can not talk more. I’ll be on a conference call.@SU
Eli suomeksi niin panda kuin nuorukainenkin ovat sitoutuneet saneeraussuunnitelman mukaan rahoittamaan Saabia 50M€:llä(450Mkr:llä). Koko summaa ei ole vielä maksettu, vaan vasta 5.5M€ on maksettu tiistaihin mennessä. Rachel Panda oli kertonut asiasta Reutesrsin haastattelussa seuraavaa:
Aiotteko maksaa 50 miljoonaa?
- Kyllä, sekä panda ja nuorukainen työskentelevät sen eteen.
- Kuinka nopeasti aiotte maksaa?
- Minulla on kiire. En voi puhua kauempaa. Minulla on kohta puhelinkonfferenssi.
Tuosta vastauksesta tulee kyllä mieleen, kun pyytäisi naista ulos ja tämä vastaisi pesevänsä silloin hiuksiaan. Koko illan.
The reorganization plan says that Chinese companies will pay 50 million euros, 450 million SKr. The entire amount has not yet paid, but according to Dagens Industri, was 50 million SKr into Saab’s account on Tuesday.
Are you going to pay 50 million?
- Yes, both Youngman and Pang Da working on it.
How fast?
- I am in a hurry. I can not talk more. I’ll be on a conference call.@SU
Eli suomeksi niin panda kuin nuorukainenkin ovat sitoutuneet saneeraussuunnitelman mukaan rahoittamaan Saabia 50M€:llä(450Mkr:llä). Koko summaa ei ole vielä maksettu, vaan vasta 5.5M€ on maksettu tiistaihin mennessä. Rachel Panda oli kertonut asiasta Reutesrsin haastattelussa seuraavaa:
Aiotteko maksaa 50 miljoonaa?
- Kyllä, sekä panda ja nuorukainen työskentelevät sen eteen.
- Kuinka nopeasti aiotte maksaa?
- Minulla on kiire. En voi puhua kauempaa. Minulla on kohta puhelinkonfferenssi.
Tuosta vastauksesta tulee kyllä mieleen, kun pyytäisi naista ulos ja tämä vastaisi pesevänsä silloin hiuksiaan. Koko illan.
Re: Saabin tulevaisuus II
Saabin arvostus ei ole kovin korkealla (en toki halua "omaa" merkkiä mitenkään glorifioida....sori)
http://www.kauppalehti.fi/5/i/talous/uu ... 0101250553
http://www.kauppalehti.fi/5/i/talous/uu ... 0101250553
Re: Saabin tulevaisuus II
Et vanhempaa uutista mistään löytänyt?Komppaaja kirjoitti:Saabin arvostus ei ole kovin korkealla (en toki halua "omaa" merkkiä mitenkään glorifioida....sori)
http://www.kauppalehti.fi/5/i/talous/uu ... 0101250553
Nykyiset: 9000T -87, 900S -91, 9-5 Aero -07
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977