Saabin tulevaisuus II
Re: Saabin tulevaisuus II
Tehtaan jne.. ostaminen on kaiketi varsin suoraviivaista. Ongelmia tulee jos haluaa valmistaa nykyisiä 9-3 ja 9-5 malleja. Kaikkien alihankkijoiden kanssa täytyy tehdä uudet sopimukset ja GM:n kanssa uudet lisenssisopimukset. Uudella omistajalla täytyy olla rahallisesti huomattavasti muskeleita koska toiminnan saaminen kannattavaksi tulee kestämään todella kauan, varsinkin kun muistetaan jälleenmyyntiverkoston vauriot.
Konkurssi sinänsä ei tullut yllätyksenä, siitä oli puhetta jo aiemmin, että työntekijät saavat valtion laskuun kinkkua leivän päälle Jouluksi.
Konkurssi pyyhkii nähdäkseni velat ja EIB:n ja Ruotsin valtion pois pelistä, jäljelle neuvottelupöytään jää GM. Sijoittajan kannalta tilanne helpottuu mutta nähtäväksi jää onko Saabilla enää henkiä jäljellä massatuotannon jatkamiseen.
Konkurssi sinänsä ei tullut yllätyksenä, siitä oli puhetta jo aiemmin, että työntekijät saavat valtion laskuun kinkkua leivän päälle Jouluksi.
Konkurssi pyyhkii nähdäkseni velat ja EIB:n ja Ruotsin valtion pois pelistä, jäljelle neuvottelupöytään jää GM. Sijoittajan kannalta tilanne helpottuu mutta nähtäväksi jää onko Saabilla enää henkiä jäljellä massatuotannon jatkamiseen.
- Rattivaihde
- "Hölösuu"
- Viestit: 6798
- Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
- Paikkakunta: Isokyrö
Re: Saabin tulevaisuus II
Itse näkisin tässä tilanteessa yhtenä vaihtoehtona sen että aloitetaan ihan täysin omalla linjalla puhtaalta pöydältä pikkuhiljaa, eli ei edes yritetä kilpailla työsuhdeautoilijoista saksalaisten ym. kanssa vaan ruvetaan tekemään jotain täysin erilaista, ottaen käyttöön vanhoja edelleen varsin toimivia moottorimalleja kuten joku jo ehdottikin ja niin edespäin. Näin Saab ei olisi vain halvempi halvemman oloinen vaihtoehto muille premium-autoille vaan kirjaimellisesti omassa luokassaan.TuuSaR kirjoitti:Konkurssi pyyhkii nähdäkseni velat ja EIB:n ja Ruotsin valtion pois pelistä, jäljelle neuvottelupöytään jää GM. Sijoittajan kannalta tilanne helpottuu mutta nähtäväksi jää onko Saabilla enää henkiä jäljellä massatuotannon jatkamiseen.
Sellaisia osakokonaisuuksia joiden suunnitteleminen täysin tyhjästä kävisi kalliiksi voisi hankkia lisenssillä esim. Volvolta jolla ei välttämättä olisi mitään syytä olla tarjoamatta osiaan rahaa vastaan jos Saab ei olisi enää samassa mielessä kilpailija.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Re: Saabin tulevaisuus II
jotenkin luulen että gm on pelinsä pelannut saabin osalta tokko kukaan enää edes lähtisi neuvottelemaan uusista lisensseistä. veikkaan että jos jotain noille raunioille tulee ja se on saabia niin aloittavat kokonaan uusilla malleilla tai ainakin niin ettei gm ole millään muotoa mukana ko aparaatissa en sitä sano että täysin yysilla konsepteilla lähtee mutta yhteistyökumppani tuskin on gm. ainakaan jos pöydässä on edelliset osapuolet jotka gm jo tyrmäsi. no katsotaan mitä saavat aikaiseksi kyllä saabin johdolla varmasti on jotain mielessä mitä eiole vielä kerrottu julkisuuteen. ja sama juttu kiinalaisilla, kuitenkin sioittivat sievoisen summan rahaa saabiin ja varmaan haluavat sille vastinetta.
ja tuo kauppa ja tuotannon aloittaminen tuskin ainakaan kiinalais omistuksessa on rahasta kiinni sikäli jos osakkaiden rahojen taustalla on kiinan valtio ja hallitus. edelleen sieltä suunnalta ei raha lopu ensimmäisenä jos sille vaan on vastinetta tiedossa.
ja tuo kauppa ja tuotannon aloittaminen tuskin ainakaan kiinalais omistuksessa on rahasta kiinni sikäli jos osakkaiden rahojen taustalla on kiinan valtio ja hallitus. edelleen sieltä suunnalta ei raha lopu ensimmäisenä jos sille vaan on vastinetta tiedossa.
Ilo alkaa kilosta kahdesta bileet...
saabismi on sairautta ja turbo saabismi mielisairautta???
saabismi on sairautta ja turbo saabismi mielisairautta???
Re: Saabin tulevaisuus II
Kiinan ja USAn suhteisiin ei varmasti ole mitään vaikutusta kun Youngman on yksityinen firma. Jos olis valtion firma niin sitten voisi jo vähän ollakin. Mutta sitten varmaan neuvottelutkin olisi edenny toisella lailla.
Aika voimakkaita tunteita Saab näyttää herättävän edelleen kun lukee eri uutisten kommentointeja. Täytyy vain ihmetellä miten jotkut voivat olla iloisia siitä että ruotsissa iso joukko ihmisiä jää työttömäksi mahdollisesti hyvinkin pitkäksi aikaa. Ilmeisesti omalle kohdalle tai tuttavapiiriin ei kuulu vastaavanlaisia kohtaloita. Ja montaa tuo merkkikin näyttää närästävän jostain kumman syystä.
Aika voimakkaita tunteita Saab näyttää herättävän edelleen kun lukee eri uutisten kommentointeja. Täytyy vain ihmetellä miten jotkut voivat olla iloisia siitä että ruotsissa iso joukko ihmisiä jää työttömäksi mahdollisesti hyvinkin pitkäksi aikaa. Ilmeisesti omalle kohdalle tai tuttavapiiriin ei kuulu vastaavanlaisia kohtaloita. Ja montaa tuo merkkikin näyttää närästävän jostain kumman syystä.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Re: Saabin tulevaisuus II
Kaikkia ei voi tosiaan ymmärtää.mike kirjoitti:Täytyy vain ihmetellä miten jotkut voivat olla iloisia siitä että ruotsissa iso joukko ihmisiä jää työttömäksi mahdollisesti hyvinkin pitkäksi aikaa. Ilmeisesti omalle kohdalle tai tuttavapiiriin ei kuulu vastaavanlaisia kohtaloita. Ja montaa tuo merkkikin näyttää närästävän jostain kumman syystä.
Luulisi että tehtaalle on jokatapauksessa kysyntää, ellei sitten uudelleen aleta Saabeja valmistamaan. Siellä on osaavaa henkilöstöä ja hyvät tilat. Joku Uudenkaupungin tyylinen toimintamalli pärjää aina. Aikanaan Fisker Karmalle ei löytynyt Jenkeistä tehdasta eivätkä halunneet sijoittaa omaan, joten joutuivat sitä etsimään muualta.
Ex: OG9-5 -07 Aero, OG9-3 -99, OG900 -86
Re: Saabin tulevaisuus II
Voi olla vähän hiljaista sen kanssa. Autoteollisuudessa on edelleen ylikapasiteettia ja Ruotsi lienee edelleenkin kustannustasoltaan siitä kaikkein kalleimmasta päästä.Poy kirjoitti: Luulisi että tehtaalle on jokatapauksessa kysyntää, ellei sitten uudelleen aleta Saabeja valmistamaan. Siellä on osaavaa henkilöstöä ja hyvät tilat.
Tuskin monessakaan muussa maassa esim. lomauttamisesta on tehty niin kallista / hankalaa että työntekijät pidetään mieluummin kuukausikaupalla täydellä palkalla kotona tai lätkimässä korttia linjalla. Ja tuskinpa se henkilöstön osaavuuskaan enää ihan huippua voi olla kun taitavimmat ovat aikaa sitten hakeutuneet muualle ja muille taas on viimeisen parin vuoden aikana sohva tullut paljon tutummaksi kuin sorvi.
Toki itsekin hiljaa toivon, että jonkinlainen uudelleensyntymä voisi olla mahdollinen, mutta tiellä liiketaloudellisesti kannattavaan tuotantoon riittäisi kasapäin haasteita alkaen niinkin perustavanlaatuisista asioista kuin oikeuksista tuotemerkkiin ja nykyisiin malleihin.
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Re: Saabin tulevaisuus II
Noista väitteistä ei yksikään pidä paikkaansa.
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Re: Saabin tulevaisuus II
Tarkoitin sitä, ettei niitä B2x5-moottoreita siinä tapauksessa kannattaisi alkaa kalliissa Ruotsissa valmistamaan, kun ne voisi ostaa Kiinasta edullisesti.mike kirjoitti:Vaikka olisikin myyty, niin villi veikkaus on että eivät taitaisi paljon perään huudella jos noita ruotsissakin tehtäisiin.Juha96 kirjoitti:Lienee oikeudet ja koneet myyty BAICille OG9-5:n myötä? Ehkä niitä sieltä alkaa kohta puskemaan linjaltaMawerick kirjoitti:Pystyisiköhän vanhat B2x5 -koneet kaivamaan naftaliinista?
Sinänsä (jos nyt ajatuksella aletaan leikkimään) B235 olisi varsin pätevä voimanlähde NG-femman keulalle ainakin jos vertaa bensajuoppoon V6:een. Lähes samat suoritusarvot, pienempi kulutus ja päästöt, eikä BAIC B235 varmaan myöskään maksaisi autonvalmistajalle yhtä paljoa kuin GM V6. Mutta vuosi-pari tuollaisen myllyn sovittamisessa femman keulille varmaan menisi, silloin femma olisikin jo vanha malli.
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Re: Saabin tulevaisuus II
Ensimmäinen ehto olis, että polttoaineen kulutus putoaisi puolella, toinen painon pudotus ja kolmas päästöt aisoihin eli ne vanhat koneet voi heittää romukoppaan heti, koska niistä ei ole tulevaisuuden autoihin.
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Re: Saabin tulevaisuus II
Eivät velat mitenkään ilmaan katoa konkurssissakaan. Pesän varoilla katetaan niin paljon velkoja kuin on mahdollista ja loppu jää edelleen saatavaksi. Ainoa mahdollisuus toiminnan jatkamiseen on se, että ulkopuolinen taho hankkii Saab Automobilen tärkeimmät autonvalmistuksen ja jälkimarkkinoinnin osat ja perustaa niitä varten uuden yrityksen, joka jatkaa toimintaa sen nimissä. Tällöin Saab Automobilen nykyiset velat jäävät edelleen konkurssipesän vastattavaksi ja uusi toimija voi aloittaa ns. puhtaalta pöydältä.TuuSaR kirjoitti:
Konkurssi pyyhkii nähdäkseni velat ja EIB:n ja Ruotsin valtion pois pelistä, jäljelle neuvottelupöytään jää GM. Sijoittajan kannalta tilanne helpottuu mutta nähtäväksi jää onko Saabilla enää henkiä jäljellä massatuotannon jatkamiseen.
Saabin kohdalla tämän vaihtoehdon tekee hankalaksi se, että konkurssipesä ei itse omista eikä hallinnoi arvokkaimpia osiaan, eli mallisto-oikeuksia. Oikeuksienhaltijalla on tällöin viimeisin sana tämän vaihtoehdon toteutuksen suhteen. Toki normaalistikin konkurssipesän pitää tietyin edellytyksin hyväksyä pesän varallisuuden myynti. Lisäksi pitää huomioida se, että pesän suurin yksittäinen velkoja on myöskin pesän arvokkaimman omaisuuden oikeudenhaltija. Toisinsanoen GM on oman omaisuutensa suurin velkoja.
Re: Saabin tulevaisuus II
Periaatteessa ensimmäisen ehdon ratkaisu ratkaisisi myös kolmannen ehdon.viggen kirjoitti:Ensimmäinen ehto olis, että polttoaineen kulutus putoaisi puolella, toinen painon pudotus ja kolmas päästöt aisoihin eli ne vanhat koneet voi heittää romukoppaan heti, koska niistä ei ole tulevaisuuden autoihin.
Saan vasta nyt aikaiseksi kirjoittaa jotain tähän threadiin, kun olo on aamun jälkeen ollut lähinnä aika turta. Toisaalta itse tiedän vuosi sitten syksyn YT:issä kärvistelleenä ja joulun alla lapun kouraan saaneena, miltä Saabin työntekijöistä tuntuu. Silloin puolileikilläni mietin Saabille töihin hakemista. No, se siitä suunnitelmasta.
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
Kait sitä vaan pitää toivoa, että jollain ilveellä saisi Saabeja nähdä valmistettavan myös tulevaisuudessa. Autoteollisuus nykyään on sellainen temmellyskenttä, missä isot vie ja pienet vikisee. Saabilla valitettavasti oli altavastaajan asema ja lopussa jäi luu kouraan. Victorille ja muille täytyy nostaa hattua, että he taistelivat viimeiseen asti suorastaan talvisodan hengessä. Sen ansiosta Saab sai tuupattua markkinoille vielä kaksi uutta mallia, jotka valitettavasti jäänevät nyt harvojen iloksi.
Omalla käyttöauton päivitystahdilla näen vielä yhden käyttö-Saabin todennäköisenä. Sen jälkeen Saabit tullevat minulla olemaan harrastepelejä. Saabin korvaavasta merkistä en tiedä mutta ainakaan VAG:it eivät ole kovin korkealla listallani tällä hetkellä, kiitos eräiden tässä threadissa piruja maalailleiden VAG-besserwissereiden. Eikä varmaan kenraalinkaan tuotteisiin tule sotkeuduttua.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
-
- "Hirsch"
- Viestit: 893
- Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
- Paikkakunta: Porvoo
Re: Saabin tulevaisuus II
Lama tulee sahat palaa... Menestyksen salaisuus on keikauttaa firman nurin oikeassa hetkessä. Veloista eroon ja tyhjästä "uutta" nousuun. Ainoa mitä tarvitaan on oikeudet nimeen, ruotsalaista taustaa ja vanhat pohjat jos vielä mukana niin kyllä siitä juuresta vielä leipä monelle.
Re: Saabin tulevaisuus II
Enpä enää usko Saabin valmistukseen missään muodossa.Nyt pitää ruveta etsimään uutta merkkiä joka tarjoaa samaan hintaluokkaan kuin SAAB samaa vakiona kuin SAAB.Tässä muutama esimerkki:
- farmari
- dieselkone 160 hv/360 Nm ( keskikulutus meidän ajossa 5,35 l/100 km )
- bluetooth
- kohtakainen radio 150 W
- eberi
- hyvät ajo-ominaisuudet
- hyvät istuimet ( pitkälle henkilölle )
- sähkösäätöinen istuin
- hyvä ergonomia
- omaleimaisuus
- toimiva klubi
- jne
On muuten hemmetin vaikea löytää samaan hintaluokkaan noita ominaisuuksia, on tullut kierreltyä ja katsetua eri vaihtoehtoja jo aikaisemmin.
Vaikea luopua Saabista 13:sta Saabin jälkeen, mutta aikaa aikaansa kutakin, Saabista vuodesta -79.
- farmari
- dieselkone 160 hv/360 Nm ( keskikulutus meidän ajossa 5,35 l/100 km )
- bluetooth
- kohtakainen radio 150 W
- eberi
- hyvät ajo-ominaisuudet
- hyvät istuimet ( pitkälle henkilölle )
- sähkösäätöinen istuin
- hyvä ergonomia
- omaleimaisuus
- toimiva klubi
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
- jne
On muuten hemmetin vaikea löytää samaan hintaluokkaan noita ominaisuuksia, on tullut kierreltyä ja katsetua eri vaihtoehtoja jo aikaisemmin.
Vaikea luopua Saabista 13:sta Saabin jälkeen, mutta aikaa aikaansa kutakin, Saabista vuodesta -79.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Saabin tulevaisuus II
Onko? Mietipäs 80 -luvun puoliväli "munakadetteja" ja 90 -luvun alun "ruostevectroja".kaihola kirjoitti:Harmittaa se, että Opel kuuluu GM:n merkkeihin. Kohtuu hyvä merkki sentään on kyseessä.
Vaikka sanotaan, että SAAB ja OPEL painivat eri luokassa, on kuitenkin selvää, että esim. Insignia ja 9-5 kilpailivat lähes samoista markkinoista muiden eurooppalaisten ja itämaisten merkkien kanssa.
SAABin "eliminoimisella" GM saa yhden globaalin (tosin pienen) kilpailijan pois pelistä, eikä ole riskiä siitä, että lisenssiasiat vuotaisivat Kiinaan. Lisäksi GM ei saa suoraan sitä "iso paha autovalmistaja, joka lopetti SAABin" -asemaa, kun hoiti homman tällä tavalla "epäsuorasti".
Jossain nettisivulla sanottiin, että SAABistien pitäisi nyt kokonaan boikotoida GM:n tuotteita. Minä olen jo oman osani tehnyt, vaikkakin yrityksemme autovalikoimasta raakattiin pois vuosien 2009-2010 turbulenssissa olleet autovalmistajat, eli esim. GM.
Nyt kun on ajanut tuolla Skodalla lähes kolme kuukautta, ei voi muuta kuin kadehtia VAG -konsernin kykyä käyttää samoja osia sekä Audissa, Seatissa, Skodassa ja VW:ssä. Erittäin kustannustehokas ratkaisu, enkä ole juuri liielmälti kuullut Audi -kuskien valituksia siitä, että "autossani on Seatin, Skodan tai VW:n osia". Konepellin avatessaan ja moottorisuojuksen poistaessaan lähes kaikissa letkuissa lukee OOOO ja VW.
Aika offtopicia tähän keskusteluketjuun, mutta menköön.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Re: Saabin tulevaisuus II
Joo mäkin tarkastin ja saldo näytti siltä, että jonkun TODELLA tyhmän täytyis säikähtää TOSI pahasti...suorsa kirjoitti:Tilin saldo on jo tarkastettu tolloja odotellessa
Käännänpä katseeni tuonne:http://www.autosupermarket.it/
9-3 Cabriolet 2009
9-5 Aero 2011
9-4X 2011
9-5 Aero 2011
9-4X 2011