Saabin tulevaisuus II

Saabin konseptit ja tulevaisuuden suuntaukset.
Lukittu
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

ristoj kirjoitti:Enpä enää usko Saabin valmistukseen missään muodossa.Nyt pitää ruveta etsimään uutta merkkiä joka tarjoaa samaan hintaluokkaan kuin SAAB samaa vakiona kuin SAAB.Tässä muutama esimerkki:
- farmari
- dieselkone 160 hv/360 Nm ( keskikulutus meidän ajossa 5,35 l/100 km )
- bluetooth
- kohtakainen radio 150 W
- eberi
- hyvät ajo-ominaisuudet
- hyvät istuimet ( pitkälle henkilölle )
- sähkösäätöinen istuin
- hyvä ergonomia
- omaleimaisuus
- toimiva klubi :lol:
- jne

On muuten hemmetin vaikea löytää samaan hintaluokkaan noita ominaisuuksia, on tullut kierreltyä ja katsetua eri vaihtoehtoja jo aikaisemmin.
Vaikea luopua Saabista 13:sta Saabin jälkeen, mutta aikaa aikaansa kutakin, Saabista vuodesta -79.
Minä olen ajanut SAABeilla ainoastaan vuodesta 1996, mutta täytyy suositella noihin kriteereihin SuperB Combia. Tilat ja hinta-/laatusuhde ovat todella hyvät, jos ei anna merkin historian häiritä. Jälleenmyyntiarvo ei ilmeisestikään ole mikään kaikista paras, mutta ei ollut SAABeissakaan.

Omaleimaisuutta SuperB Combissa ei kuitenkaan ole, enkä ole tarkemmin tutustunut merkkikerhoon, vaikka sellainen Suomessa on.

Istuimista: eivät ole tietenkään SAABin veroiset, mutta ainakin meikäläinen (188 cm) saa ihan mukavan istuma-asennon Ambition -sarjan penkeissä.

Ajo-ominaisuudet ovat erittäin hyvät, mutta diesel -moottorin ääni matalilla kierroksilla häiritsee hieman. Taitaa olla pikemminkin VAG -konsernin diesel -moottorien ominaisuus kuin vika.

Bolero -poppikone on käyttöominaisuuksiltaan hyvä, koska siinä on isohko kosketusnäyttö ja mahdollisuus laittaa MP3:ia SDHC -kortille ja soittaa niitä auton audiojärjestelmässä jukeboksin tapaan. Tällä hetkellä meikäläisellä on audiojärjestelmässä 32 Gb:n kortti, johon mahtuu musiikkia laidasta laitaan. Audiojärjestelmän käyttöliittymä on selkeä.

Bluetooth Premium -järjestelmä on hyvä. Se käyttää ainoastaan kännykän SIM -korttia ja Bluetooth -yhteyttä, joten kännykän akku ei kulu puheluissa muuta kuin Bluetoothin takia. Auton puhelinantenni oli muistaakseni A -pilarissa, joka antaa hyvä kuuluvuuden. Puheluiden ääniohjaus toimii ja tekstarit tulevat näkyviin audionäytölle, jossa niihin voi myöskin vastata näytölle ilmestyvät ison kosketusnäytön ansiosta. Halutessaan puhelimen voi laittaa ihan tavalliselle Bluetooth HF -toiminnollekin.

Joka tapauksessa kolmen kuukauden tuttavuutena positiivinen kokemus, tosin ei SAABin veroinen.

Edit: niin, ja ennen kuin joku alkaa irvailemaan, että miksi et ottanut SAABia, niin
a) sitä ei enää valmistettu, kun työsuhdeauton hankinta tuli ajankohtaiseksi, ja
b) se ei ollut enää yrityksen merkkivalikoimissa.

Muut vaihtoehdot "kohtuukokoisiksi" farmareiksi olivat Mondeo (Fix Or Repair Daily) ja Passat (kansanauto). Koska en voinut enää saada SAABia, otin isoimman auton, mitä merkkivalikoimista löytyi. Siksi SuperB. Enkä ole ollut tyytymätön valintaani noista edellä mainituista.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1640
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja mike »

Onhan SuperB huimasti isompi varsinkin takatilointaan, mutta on se kyllä vastaavasti hinnaltaan noin 5-6k euroa kalliimpikin kuin 9-3, joten ei ihan samaan hintaluokkaan mene. Eli noin 20 % kalliimpi peli.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
essal
"Aero"
Viestit: 312
Liittynyt: To Marras 13, 2008 15:55
Paikkakunta: Tampere

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja essal »

Se, että katoaako velat konkurssissa, lienee tulkintakysymys. Jos pesän varat eivät riitä velkojen maksuun, jää siltä osin saatavat saamatta. Velkojan näkökulmasta silloin saatavat (lue:velat) kyllä katoavat.

Tämä näin yleisenä huomiona.
"Hyvä on liian kallista ja halpa liian huonoa"
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13223
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja AZP »

Turbo Sensonic kirjoitti: Minä olen ajanut SAABeilla ainoastaan vuodesta 1996, mutta täytyy suositella noihin kriteereihin SuperB Combia.
Nyt varovaisesti. Jo ennen konkurssia täällä lynkattiin tuollaisista kommenteista. Tänään tilanne on sama, kuin menisi leskelle kertomaan puolison kuolinpäivän jälkeen, millainen uusi siippa kannattaisi hankkia.

-------------

Hienoahan se olisi, jos kunnon Saabeja tulisi Ruotsin liinalta jatkossakin, olisi se keikautusmalli sitten millainen tahansa. Realistisesti tilanne taitaa kuitenkin olla se, että Saab-nimen käyttöoikeus loppui konkurssissa, nykyisten automallien valmistus loppuu GM:n lisenssisotkuihin, ja kuten jo todettiin, ruotsalainen tehdas ei ole se ensimmäinen paikka, jossa uutta toimintaa käynnistävä firma haluaa autoja valmistaa. Lisäksi maailmantalous on tällä hetkellä siten vinksallaan, että kovin monella ei ole halujakaan aloittaa mitään uutta tai laajentua.

Itse arvioisin, että pesästä löytyy vain yksittäisiä rahanarvoisia asioita myytäväksi, esim uusi pohjalevy. Periaatteessa voisi kai olla mahdollista, että NG9-5:n valmistuskoneisto ja Saabin hallussa oleva teknologia myytäisiin jollekulle (Kiinaan), ja siten joku alkaisi valmistaa lähes samanlaista ajopeliä, mutta eri merkillä ja GM:n osat korvattuna muiden valmistajien osilla.

Tehdas ja henkilökunnan osaaminen voisi jotakuta autovalmistajaa kiinnostaa, jos sijainti olisi kustannustasoltaan halvemmassa maassa. Toki Trollhättaniin voi syntyä U:kin ja MagnaSteyrin kanssa kilpaileva valmistus- ja kehitysyhtiö, joka pärjää piensarjatuotannossa ja ketteryydessä.

Toisaalta tässä täytyy kyynisimmänkin realistin todeta, että Muller ja kiinalaiset ovat ihme taikureita, ja juristeilla on tapana löytää kaikenlaisia porsaanreikiä. Eli viimeistä lukua ei välttämättä ole vielä luettu. Tavallisessa tylsässä maailmassa (lue: ilman Mulleria) homma etenisi varmaankin siten, että pesä lihoiksi ja velkojille sen verran mitä riittää ja sitten loppu/slut.

Toivotan jaksamista kaikille Trollhättanilaisille ja muille, jotka kärsivät konkurssista.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
HMK
"Hölösuu"
Viestit: 1239
Liittynyt: Su Syys 07, 2003 14:01
Paikkakunta: Espoo/Huittinen

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja HMK »

Tarkoitus ei ole aloittaa tappelua tai väittelyä autojen paremmuudesta, mutta sen jälkeen kun käy koajamassa sen Superbin niin kannattaa käydä ajamassa vastaava Audi tai jos halutaan pysyä suunnilleen samassa hintaluokassa vähän ajettu A6. Mitenkään Skodaa mollaamatta (firmassa ei paljon muita olekaan) niin ei se uusinkaan kallein Superb ainakaan itselle ole antanut mitään kiksejä vaikka autossa on kaikki mahdolliset lisävarusteet ja isoin kone. Joku siinä vain tökki alkaen sisätiloista ja ajettavuudesta. Auto vain tuntuu sellaiselta kolholta palikalta Audiin verrattuna. Vaikka kuinka olisi samoja osia, niin Audin ja Skodan ero on paljon suurempi kuin yleisesti luullaan.

Eli ainakin omasta mielestäni monesti parempi vaihtoehto on hankkia vaikka Saksasta vanhempi, vähän ajettu toisen merkkinen auto kuin pitkin hampain se toisen merkkinen uusi auto. Näin kyllä saa rahoilleen paremman vastineen.

Työsuhdeautot on tietenkin asia erikseen.
Audi A6 Abt AS6R -623Nm
Golf Gti 320 -14
wla
Matalapaineturbo
Viestit: 177
Liittynyt: Su Syys 30, 2007 21:34
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja wla »

Saabin nimen käyttöoikeus ei ilmeisesti ole ongelma jos tuhkasta Feeniks=PhoeniX
vielä nousee.

http://www.teknikensvarld.se/2011/12/19 ... ida-bilar/

T.Vellu
Aina joku Saabbi...
Teme100
"Viggen"
Viestit: 681
Liittynyt: Pe Maalis 10, 2006 14:17

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Teme100 »

AZP kirjoitti: Toisaalta tässä täytyy kyynisimmänkin realistin todeta, että Muller ja kiinalaiset ovat ihme taikureita, ja juristeilla on tapana löytää kaikenlaisia porsaanreikiä. Eli viimeistä lukua ei välttämättä ole vielä luettu. Tavallisessa tylsässä maailmassa (lue: ilman Mulleria) homma etenisi varmaankin siten, että pesä lihoiksi ja velkojille sen verran mitä riittää ja sitten loppu/slut.
Vuodessa tuotannon aloittamisesta rahat loppu ja tehdas kiinni ja tästä 8kk ja konkurssi. Ei kuulosta minkään ihmemiehen tai taikurin otteilta? Porsaanrei'illä ja kikkakolmosilla saatiin kuukausi kerrallaan minimipääoma haalittua ties mistä, mutta mitään konkreettista ei Muller saanut aikaiseksi koko hallinnassa oloaikanaan.

Eikä voi sanoa sitä, että GM torppasi vain ilkeyttään tarjotut sopimukset, sillä emmehän me tiedä esimerkiksi sitä että kuinka paljon heille tarjottiin osakkeistaan, mitä nykyisistä veloista luvattiin maksaa ja minkälaisia lisenssikorvauksia tarjottiin tai hallintaoikeuksia haluttiin säilyttää. Tilanteessa on saattanut käydä aivan mahdollisesti niin, että on lähdetty senteillä ostamaan euron tavaraa.

Konkursissa on se hyvä puoli, että nyt selvitetään mitä Saab on oikeasti maksanut SWANille erilaisia korvauksia ja onko Saabista siirretty enemmänkin rahaa erilaisille Mullerin veroparatiisiyhtiöille kuin aiemmin on jo tullut ilmi. Jotenkin on vain jäänyt sellainen tuntuma, että myös tällä osa-alueella on saatettu käyttää luovuutta.
HMK
"Hölösuu"
Viestit: 1239
Liittynyt: Su Syys 07, 2003 14:01
Paikkakunta: Espoo/Huittinen

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja HMK »

Kyllä se yksinkertaisesti on vain niin, että jenkit eivät halunneet antaa kiinalaisille tieto-taitoaan, mikä Saabiin liittyy. Pelko siitä, että kiinalaisten käsissä Saabista olisi tullut hyljeksitty halpismerkki, jonka maine ja arvot olisi romutettu, oli ihan aiheellinen. Parempi sitten lopettaa "kunniakkaasti" koko tuotemerkki kuin antaa se vieraille raiskattavaksi on varmasti parempi vaihtoehto.

Sitä tosin ei tiedetä olisiko Saabin "maine" sittenkin säilynyt kiinalaisten käsissä. Ei se ainakaan sitä olisi parantanut. Vaikka käytännössä useimmat tavarat valmistetaan nykyään Kiinassa niin se, että tuote on aidosti kiinalainen, on tuotteelle aidosti haitaksi ainakin vielä toistaiseksi.
Audi A6 Abt AS6R -623Nm
Golf Gti 320 -14
hagi
"Tuplakaasari"
Viestit: 60
Liittynyt: Pe Touko 14, 2004 13:53
Paikkakunta: Helsinki

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja hagi »

Offtopic; moderaattorit siirtänevät muualle jos katsovat tarpeelliseksi.
Turbo Sensonic kirjoitti: Minä olen ajanut SAABeilla ainoastaan vuodesta 1996, mutta täytyy suositella noihin kriteereihin SuperB Combia. Tilat ja hinta-/laatusuhde ovat todella hyvät, jos ei anna merkin historian häiritä.
Viittaatko historialla siihen, että Skodan asetuotanto oli aikanaan niin etevää, että Aatun oli "pakko" liittää Tsekkoslovakia valtakuntaansa, ja sai sieltä oman maansa tuotantoon nähden ylivertaista kalustoa Lebensraum-hankkeisiinsa?

Jaa, tarkoitit sitä toista. Niin no, Skodalle on toki helppo irvailla itäblokki-historiastaan kun sattui epäonnekseen pakosta sijaitsemaan rautaesiripun väärällä puolella, mutta onhan merkillä paljon Saabia kunniakkaammat perinteet. Sotien välisenä aikana se oli kuitenkin yksi Keski-Euroopan teollisuuden ehdottomia helmiä.
Omaleimaisuutta SuperB Combissa ei kuitenkaan ole, enkä ole tarkemmin tutustunut merkkikerhoon, vaikka sellainen Suomessa on.
Niin, missäpä autossa nykyään olisi. Ei, älä suotta mainitse Saabia.
Bolero -poppikone on käyttöominaisuuksiltaan hyvä, koska siinä on isohko kosketusnäyttö (...) Audiojärjestelmän käyttöliittymä on selkeä.
Se on hyvä jos käyttöliittymä on edes selkeä, mutta noita kosketusnäyttöjä kaikkein vähiten kaipaisin autoon. Kun ei ole tuntumaa, ei voi hapuilla vaan värkkiä on pakko katsoa. Se vie väkisinkin huomiota liikenteestä.

Itse olenkin käytännössä lopettanut kännykkään puhumisen nyt kun on kosketusnäyttöpuhelin; siinä missä ennen saattoi vaikka näpytellä tekstareita tuntumalta, on ainakin minun hoksottimilleni kosketusnäytöllä liian vaarallista suorittaa puheluun vastamista monimutkaisempaa asiaa. Uskoisin, ettei radion räplääminen merkittävästi poikkea tässä mielessä.
-Kolme entistä Saabia, nyt japanilaista
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13223
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja AZP »

Teme100 kirjoitti: Vuodessa tuotannon aloittamisesta rahat loppu ja tehdas kiinni ja tästä 8kk ja konkurssi. Ei kuulosta minkään ihmemiehen tai taikurin otteilta? Porsaanrei'illä ja kikkakolmosilla saatiin kuukausi kerrallaan minimipääoma haalittua ties mistä, mutta mitään konkreettista ei Muller saanut aikaiseksi koko hallinnassa oloaikanaan.
Taikurin otteita Muller osoitti jo silloin, kun sai finanssikriisin keskellä puhuttua rahoituksen ostaakseen Saabin. Samoin pystyessään pidättämään Saabin konkurssia puoli vuottan tuotannon loppumisen jälkeen. Samoilla otteilla jos pääsee vielä jatkamaan, niin yksi näytös voi olla vielä edessä.

Mitä liiketoiminnan pyörittämiseen tulee, en pidä Mulleria minään vuosikymmenen liikemiehenä. Kappaletavaratuotannossa ei nämä taikurin otteet usein auta, projektimyynnissä siitä voisikin olla apua. Mullerin suurin moka Saabin kanssa oli ylioptimismi myynnin suhteen: tavoitehan oli jotain 80k autoa, ja toteutuma luokkaa 30k. Moni yrittäjä on syyllistynyt tällaiseen arviointivirheeseen, ja isolta osalta on rahat loppuneet.

En ole myöskään varma, olisiko kukaan kyennyt nostamaan Saabia suosta niillä alkuehdoilla, mitä tuli Saabin mukana. Ei vaikka asialla olisi ollut Steve Jobs.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13223
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja AZP »

wla kirjoitti:Saabin nimen käyttöoikeus ei ilmeisesti ole ongelma jos tuhkasta Feeniks=PhoeniX
vielä nousee.

http://www.teknikensvarld.se/2011/12/19 ... ida-bilar/

T.Vellu
Niin, tässä jutussa nimen omaan todettiin, että jos joku haluaa Saab-autoja valmistaa, tulee lupa nimen ja logon käyttöön saada Saab AB:lta ja Scanialta. Ja ovat mm. estäneet Spykeriltä aikanaan Saab-nimen käytön emoyhtiössä. Ts. jos joku haluaa Saab-nimeä käyttää tulevaisuudessa, tutkinee Saab AB taustat melko tarkkaan, ja haluaa nimen käytöstä vielä ison tukun rahaa.

Sanoisin siis ennemmin, että nimen käyttäminen jatkossa on ongelmallista.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
TuuSaR
"Hölösuu"
Viestit: 1472
Liittynyt: Ma Elo 25, 2003 15:28
Paikkakunta: Orimattila/Töölö

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja TuuSaR »

Nyt kun ei tarvita enää armotonta luparuljanssia omistajaksi pääsemiseksi niin halukkaita ostajia saattaa olla yllättävänkin paljon. Tässä vaan pitäisi löytää sellainen että:
1)paljon rahaa, vähintään miljardi
2)kelpaa GM:lle
3)haluaa jatkaa Saabia Saabina

Ostajien nimiruljanssi tulee pyörimään vauhdikkaana, ei muuta kuin peukut pystyyn. Eniten mediassa näkyvä ei välttämättä ole lopulta ostaja.

http://ttela.se/ekonomi/saab/1.1471353- ... tresserade

Esim. Youngman ei ole ainakaan lähdössä pelistä vielä minnekkään...
Viimeksi muokannut TuuSaR, Ti Joulu 20, 2011 11:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1640
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja mike »

Paljon varmaan miinuksista sataa Mullerinkin laariin, mutta totuuden nimissä lienee aiheellista myöntää, että lähtökohdat olivat melko vaikeat.

Mediassa oli jauhettu kiitettävästi merkin lopettamisesta ja alasajo oli muutenkin edennyt jo varsin pitkälle, jolloin toimintojen käynnistäminen kesti pitkään.

Markkinoinnille jäi myös iso pala haukattavaksi kerralla.

Sopimukset GM:n kanssa olivat varmasti tiukat ja vaikeuttivat osaltaan rahoittajien löytymistä.

Mikä lienee sitten ollut Lofalkin osuus loppusoppaan. Alkoivatko PangDa ja Youngman ahnehtia enemmän mitä alunperin olivat sopineet vai hämmensikö Lofalk tuo alkuperäisen sopimuksen uusiksi? Ehkä jokunen kirja joskus kertoo "totuuden" tästä.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
pka
"Saabisti"
Viestit: 101
Liittynyt: Su Huhti 21, 2002 19:35
Paikkakunta: Suur-Tampere

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja pka »

ristoj kirjoitti:Enpä enää usko Saabin valmistukseen missään muodossa.Nyt pitää ruveta etsimään uutta merkkiä joka tarjoaa samaan hintaluokkaan kuin SAAB samaa vakiona kuin SAAB.Tässä muutama esimerkki:
- farmari
- dieselkone 160 hv/360 Nm ( keskikulutus meidän ajossa 5,35 l/100 km )
- bluetooth
- kohtakainen radio 150 W
- eberi
- hyvät ajo-ominaisuudet
- hyvät istuimet ( pitkälle henkilölle )
- sähkösäätöinen istuin
- hyvä ergonomia
- omaleimaisuus
- toimiva klubi :lol:
- jne
Hyviä, mutta kovia vaatimuksia. Jos itse olisin nyt ostamassa uutta autoa, niin se olisi todennäköisesti Hyundai i40. Ei täydellinen, mutta omaan 195cm lyhyeen varteen yksi parhaiten sopivista autoista. Ja ehdottomasti ilman lasikattoa!

Mutta koska talous ei uutta autoa mahdollistanut, niin TiD:n tilalle tuli käytetty V70 D5... Toimiva peli, mutta silti kovasti odottelen jo wappua ja cabbekelejä..

PS. Pitäisiköhän tästä ketjusta erottaa toinen nimellä "Mitä Saabin jälkeen?" tms.
Saab 9-5 2.3T Aut '07
Saab 9-3 Aero Cab Aut Hirsch '01
Saab 9000 Aero Man '97
"It wasn't very pretty, but god it was good."
kimmoa
"Aero"
Viestit: 435
Liittynyt: Su Helmi 04, 2007 13:26
Paikkakunta: Sievi

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja kimmoa »

"Enpä enää usko Saabin valmistukseen missään muodossa.Nyt pitää ruveta etsimään uutta merkkiä joka tarjoaa samaan hintaluokkaan kuin SAAB samaa vakiona kuin SAAB.Tässä muutama esimerkki:
- farmari
- dieselkone 160 hv/360 Nm ( keskikulutus meidän ajossa 5,35 l/100 km )
- bluetooth
- kohtakainen radio 150 W
- eberi
- hyvät ajo-ominaisuudet
- hyvät istuimet ( pitkälle henkilölle )
- sähkösäätöinen istuin
- hyvä ergonomia
- omaleimaisuus
- toimiva klubi :lol:
- jne"


Citroen C5. Tosin klubivaatimuksesta joutuu tinkimään, mutta nettifoorumi löytyy kyllä.
Lukittu