Sama juttu kuin Rovereilla ja MG -merkillä myydyillä Rovereilla (olikohan se malli 190 tai jotain?), kun Rover meni konkkaan. Kaupiteltiinpa niitä täällä Suomessakin, ja jotkut vielä menivät ostamaan sellaiset, koska hinta oli melko huokea.Teme100 kirjoitti:Koska lisää suolaa toivottiin, niin tässäpä sitä on: Eli Saab NA on yksipuolisesti ilmoittanut jälleenmyyjilleen Pohjois-Amerikassa, että eilisestä päivästä uusina myytävissä Saabeissa ei ole enää minkäänlaista takuuta, vaan autot myydän ns. siinä kunnossa kuin ne myyntihetkellä ovat.
Saabin tulevaisuus II
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Saabin tulevaisuus II
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Re: Saabin tulevaisuus II
Kukahan tekisi uusia satkuja sillä rahalla? Jos hinta laitettaisiin kustannuksia vastaavaksi (turvavarusteet vm. 2012 mukaiset että voi myydä) jonnekin 30k€ tienoville niin ostajien määrä onkin ykskaks aika vähäinen.Termos kirjoitti:
Kuukausi sitten ajelin 170tkm rullatulla OG900 -kaasarisaabilla. Tuli nostalginen fiilis, mietin siinä, että voishan uudesta tälläisestä rottelosta tonnin-pari maksaa fiilispohjalta.
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7571
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Re: Saabin tulevaisuus II
Tiedä sitten tuosta perheauto statuksesta, ja onko näitä ylipäätään myytyMahtaakohan historia tuntea yhtään tapausta, jossa vuosikymmenet pois tuotannosta ollutta perheautomallia olisi alettu valmistaa sarjana pitkän tauon jälkeen uudestaan
niin kauheasti.
Mutta uudet kujeet näkyy olevan.
http://www.mg.co.uk/home.aspx
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
Re: Saabin tulevaisuus II
Mikäs uuden MG:n malli on reinkarnaatio vanhasta mallista?
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7571
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Re: Saabin tulevaisuus II
No ei varmaan mikään,( ehkä tuo TF ) mutta eikös MG lopettanut auton valmistuksen...?
http://www.seriouswheels.com/1950-1959/ ... ior-FA.htm
http://www.carpages.co.uk/mg_rover/mg-14-05-09.asp
Toinen merkki joka on kuollut, ja syntynyt ja kuolee vuonna 2013.
http://www.maybach-manufaktur.com/
http://www.seriouswheels.com/1950-1959/ ... ior-FA.htm
http://www.carpages.co.uk/mg_rover/mg-14-05-09.asp
Toinen merkki joka on kuollut, ja syntynyt ja kuolee vuonna 2013.
http://www.maybach-manufaktur.com/
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
Re: Saabin tulevaisuus II
Joo, merkkejä voi toki nostaa takaisin ja toivottavasti Saabkin nousee raunioista. Tuo perheautomallin reinkarnaatiopohdinta koski siis nimenomaan vanhan mallin herätystä uudelleen henkiin retroversiona.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Saabin tulevaisuus II
No höh, muutenhan ne olisi viety käsistä. Oikeen huutokauplla yli pyynnin.Teme100 kirjoitti:Tuolla ainakin varmistettiin se, että tällä hetkellä varastossa olevien autojen arvo ja haluttavuus romahtivat.
"In an insane world a sane man must appear insane"
#2558, 9-5 Vector wagon A 2002, 9-5 vector wagon A 2008
#2558, 9-5 Vector wagon A 2002, 9-5 vector wagon A 2008
Re: Saabin tulevaisuus II
Olen kerran ollut seurueessa, jossa oli paikalla muutama henkilö, jotka tiesivät autoteollisuuden tuotannosta ja tuotekehityksestä sen verran, että he ovat luultavasti unohtaneet asiasta enemmän kuin minä ikinä oppinut. Tätäkin asiaa speksattiin illan mittaan, ja pohdittiin voisiko se olla mahdollista. Heidän mukaansa se ei olisi mahdollista, koska 30+ vuotta vanha valmistustekniikka ei sovellu nykyiseen teolliseen tuotantoympäristöön. Samoin nykyisin komponentit kootaan mahdollisimman suuriksi kokonaisuuksiksi. Aiemminhan jokainen osa oli erillinen ja irroitettava. Tästä johtuen auto pitäisi suunnitella kokonaan uudestaan, ainoastaan muoto voitaisiin säilyttää niiltä osin kun esimerkiksi törmäystestit sen mahdollistavat.Hessu kirjoitti:Kukahan tekisi uusia satkuja sillä rahalla? Jos hinta laitettaisiin kustannuksia vastaavaksi (turvavarusteet vm. 2012 mukaiset että voi myydä) jonnekin 30k€ tienoville niin ostajien määrä onkin ykskaks aika vähäinen.Termos kirjoitti:
Kuukausi sitten ajelin 170tkm rullatulla OG900 -kaasarisaabilla. Tuli nostalginen fiilis, mietin siinä, että voishan uudesta tälläisestä rottelosta tonnin-pari maksaa fiilispohjalta.
Vaikka malli tehtäisiin Dacian viitoittamalla tiellä, eli Daciassahan on Renaultin aavistuksen vanhentunut tekniikkaa ja ratkaisuja, ei hinta tulisi siltikään halvaksi. Dacia on suunniteltu, valmistettu ja suunnattu massamarkkinoille. Retromalli ei täyttäisi näitä kriteereitä, vaan se olisi pienen piirin auto. Kannattaa muistaa, että Mini ja Fiat 500 sekä Beetle ovat suosittuja sen takia, että ne tarjoavat vanhan mallin fiiliksen ja ulkonäön nykypäivän modernilla tekniikalla. Kaikkien näiden alkuperäiset mallit ovat jääneet ajan jalkoihin.i
Toinen seikka on se, että oli valmistettava auto sitten 99/900, volvo 240, W123/W124 Mersu tai joku muu, ei niillä olisi kuin hyvin rajalliset markkinat. Eli muutama tuhat autoa vuodessa. Kun rinnalla on uusi ja 30 vuotta vanha auto, ei vanhaa mallia ostaisi kuin erikoisuuden tavoittelijat tai henkilöt, joille raha ei ole merkitsevä tekijä ja haluavat uuden vanhan mallin omasta suosikkiautostaan. "Tonnipari"-heitto kovastaa hyvin sitä, että em. autoja uusina haluavat eivät oikeasti hahmota sitä, että vaikka nyt esim. OG900 on halpa, niin se on halpa sen takia että se on vanha ja käytetty. Uusi OG900 ei olisi halpa, pieni sarja huomioiden 60-70ke olisi lähellä sitä, että se voisi olla taloudellisesta edes lähellä kannattavaa.
Re: Saabin tulevaisuus II
Olen myös sitä mieltä että OG:n henkiin herättämisessä ei olisi mitään järkeä. Tunnustakaa nyt tosiasiat. Ei se ollut enää hyvä edes silloin kun sitä vielä sai uutena, vaan testivoitoissa tms. oli kyllä runsaasti kotiinpäin vedättämisen makua. Ero on ilmeinen kun ajaa jollain muulla vaikkapa sen hetkiselläkin uudella automallilla (Passat, BX/Xantia, P406). Puhumattakaan uusiin autoihin mukavuudessa, tiloissa ja ajettavuudessa olevasta erosta. Tuo OG:n hyvät talviominaisuudet ovat suurelta osin ulkoa opittu mantra, jota toistellaan vaikka sisältö on valheellista (vrt. USA vie demokratiaa ja ihmisoikeuksia arabimaihin). Totuus on se että se oli vielä valmistuslinjalla ollessaan erittäin pahasti vanhentunut ja monilta ominaisuuksiltaan kehno. Toki siinä on hyviäkin ominaisuuksia. Itse vaan huomasin ajan kullanneen muistot kun ostin tuon Turbon nyt vuosien päästä ja ajaneeni sillä välillä monilla erilaisilla uudemmilla malleilla. Kyllä nämä on ihan selkeästi harrastepelejä.
Re: Saabin tulevaisuus II
Samaa mieltä että OG900 ei varmasti olisi mikään bisnesmiehen veto alkaa valmistamaan. Mutta, aasiassa ja kolmansissa maissa tapahtuu paljon semmoista mitä me ei eurooppalaisina tajuta:
http://www.citroenkerho.fi/xantia/saipa.htm
Joten tuosta vinkkelistä ei olisi ihan mahdottomuus jos olisi valmis tehdas joka siirtää.
En halua kinata, mutta eri mieltä OG900:sta autona. Vaikka olen innostunut citroeneistä, niin kyllä OG900 edelleen on kokonaisuus joka on ajettavaksi ja omistettavaksi rakennettu ja mun silmissä kilpailukykyinen vielä nykyäänkin ajokokemuksena. Tykkään että OG900 on minulle ajettavuudeltaan paras auto jolla olen ajanut. uusista autoista en kelpuuta Focusta, c-sarjan mersua ja monia muita autoja joissa on selkeä vika ajettavuudessa.
Mukavuus on tietysti asia joka koostuu monista mielihyvää tuottavaista asioista, mutta nopeasti monet mukavuusominaisuudet kokee turhaksi ja huomio siirtyy siihen että minkälainen auto on ajaa ja omistaa. Koen tosin että OG:n suuntavakavuus ja jämäkkyys on mukavuutta.
tallissa on myös vm'99 xantia, jolla ajokokemus vähissä. Siirtokilvillä ajoin 20km matkan talliin. Tämä oli pakkohankinta, koska haluan ainakin kerran elämässä kokea että miltä hydraulijousituksella tuntuu ajella. Hieno auto kaikin puolin, mutta edelleen OG900 tallin nurkassa ansaitsee erityispaikkansa ja siihen aina palataan. On palvellut meillä käyttöautona ja tulee palvelemaan vielä monta vuotta.
Nämä siis omia mieltymyksiä ja näistä ei voi kinata koska jokainen on oikeassa omasta maustaan:)
ps. harmi että toistaiseksi saabilla on hanskat naulassa. Viimeisin 9-5 on upean näköinen auto. Jos ois rahaa, niin pitäisi taltioida tommoinen.
http://www.citroenkerho.fi/xantia/saipa.htm
Joten tuosta vinkkelistä ei olisi ihan mahdottomuus jos olisi valmis tehdas joka siirtää.
En halua kinata, mutta eri mieltä OG900:sta autona. Vaikka olen innostunut citroeneistä, niin kyllä OG900 edelleen on kokonaisuus joka on ajettavaksi ja omistettavaksi rakennettu ja mun silmissä kilpailukykyinen vielä nykyäänkin ajokokemuksena. Tykkään että OG900 on minulle ajettavuudeltaan paras auto jolla olen ajanut. uusista autoista en kelpuuta Focusta, c-sarjan mersua ja monia muita autoja joissa on selkeä vika ajettavuudessa.
Mukavuus on tietysti asia joka koostuu monista mielihyvää tuottavaista asioista, mutta nopeasti monet mukavuusominaisuudet kokee turhaksi ja huomio siirtyy siihen että minkälainen auto on ajaa ja omistaa. Koen tosin että OG:n suuntavakavuus ja jämäkkyys on mukavuutta.
tallissa on myös vm'99 xantia, jolla ajokokemus vähissä. Siirtokilvillä ajoin 20km matkan talliin. Tämä oli pakkohankinta, koska haluan ainakin kerran elämässä kokea että miltä hydraulijousituksella tuntuu ajella. Hieno auto kaikin puolin, mutta edelleen OG900 tallin nurkassa ansaitsee erityispaikkansa ja siihen aina palataan. On palvellut meillä käyttöautona ja tulee palvelemaan vielä monta vuotta.
Nämä siis omia mieltymyksiä ja näistä ei voi kinata koska jokainen on oikeassa omasta maustaan:)
ps. harmi että toistaiseksi saabilla on hanskat naulassa. Viimeisin 9-5 on upean näköinen auto. Jos ois rahaa, niin pitäisi taltioida tommoinen.
Citroen C5, OG900t16
Re: Saabin tulevaisuus II
Ja kuten odotettua, lista vain kasvaa:
http://www.metro.se/nyheter/hemlig-grup ... wpIbrwYT6/
Myös Magna on kuulemma kiinnostunut.
http://www.metro.se/nyheter/hemlig-grup ... wpIbrwYT6/
Myös Magna on kuulemma kiinnostunut.
Re: Saabin tulevaisuus II
Muutamia asiaa sivuavia juttuja.
Kun iki-ihanan Volvo 240-mallin lopettamista suunniteltiin , oli yhtenä vaihtoehtona ao. mallin ja kaiken siihen liittyvän yhtiöittäminen (ehkä ulkoistaminenkin), jolloin automalli olisi saanut jatkaa niin kauan kuin se olisi ollut kokonaistaloudellisesti kannattava. Halukkaita jatkajia ei kai sitten ollutkaan.
Intiassa ainakin joku vuosi sitten tehtiin 50-lukuisen Morris Oxfordin oloista autoa (Hindustan?) ilmeisen vähin muutoksin. Ja se oli tärkein valtion virkamiesten, ainakin ministerien, auto. Nyt sen ehkä jo ovat uudemmat Intian autoteollisuuden tuotteet korvanneet, esim. Tatan tekemä Mersun näköinen.
Suljetuissa suunnitelmatalouksissa ministerit voivat päättää teollisuudesta ja automalleista, kuten itä-Saksassa Trabant ja Wartburg, mutta markkinatalouksissa kilpailukarsii joukkoa. Kiina toimii jokseenkin markkinaehtoisesti, politiikka ohjailee vain suuria linjoja.
Pohjois-Koreassa ei liene vielä autotehdasta, jonkun joutavan linjan voisivat ottaa.
Kostape
Kun iki-ihanan Volvo 240-mallin lopettamista suunniteltiin , oli yhtenä vaihtoehtona ao. mallin ja kaiken siihen liittyvän yhtiöittäminen (ehkä ulkoistaminenkin), jolloin automalli olisi saanut jatkaa niin kauan kuin se olisi ollut kokonaistaloudellisesti kannattava. Halukkaita jatkajia ei kai sitten ollutkaan.
Intiassa ainakin joku vuosi sitten tehtiin 50-lukuisen Morris Oxfordin oloista autoa (Hindustan?) ilmeisen vähin muutoksin. Ja se oli tärkein valtion virkamiesten, ainakin ministerien, auto. Nyt sen ehkä jo ovat uudemmat Intian autoteollisuuden tuotteet korvanneet, esim. Tatan tekemä Mersun näköinen.
Suljetuissa suunnitelmatalouksissa ministerit voivat päättää teollisuudesta ja automalleista, kuten itä-Saksassa Trabant ja Wartburg, mutta markkinatalouksissa kilpailukarsii joukkoa. Kiina toimii jokseenkin markkinaehtoisesti, politiikka ohjailee vain suuria linjoja.
Pohjois-Koreassa ei liene vielä autotehdasta, jonkun joutavan linjan voisivat ottaa.
Kostape
Re: Saabin tulevaisuus II
Silleinhän siinä kävi että GM luopuu työntekijöiden autoista joiden merkki on Saab.
Toki voin lunastaa autot itselleni mutta takuut tosiaankin raukeaa.
Työ suhde vastaava osasi kertoa että vaikka Saab nousisikin uudestaan niin se ei tuo takuuta takaisin vaan kaikki alkaa puhtaalta pöydältä.
Toki voin lunastaa autot itselleni mutta takuut tosiaankin raukeaa.
Työ suhde vastaava osasi kertoa että vaikka Saab nousisikin uudestaan niin se ei tuo takuuta takaisin vaan kaikki alkaa puhtaalta pöydältä.
EX: OG 900 GL, OG 900 GLE, OG 900 GLI, 9000 CS, og 9-5, 9-3. Ajossa ng 9-5, 2010 ja 9-3 2010
Aina välillä harmaita hiuksia aiheuttaa jälkipolven OG-95. 2003
Aina välillä harmaita hiuksia aiheuttaa jälkipolven OG-95. 2003
Re: Saabin tulevaisuus II
Minusta spekulointi jollain 900:sen uudelleen valmistamisella on turhaa. Ei taida olla enää työkaluja semmoisen tekemiseen missään ja uusien kalujen tekeminen maksaa saman kuin johonkin valmistamisen kannata fiksumpaan autoon.
Eipä tehnyt bemari miniä vanhoilla systeemeillä eikä volkkari kuplaakaan. Siihen lienee aika monta syytä joita tässä on avattu.
Varmaan niille jotka 900:sella haluaa ajaa, riittää aihioita pelkästään Suomessa muutamaksi tulevaksi vuodeksi.
Kyllä kai saabin tehdas kaupaksi menee kun hinta on sopiva.
Ja tuhkaksi on kaikki muuttunut mihin GM on koskenut. Chevy oli ennen jotakin hienoa, nyt se on korealaisia kummannäköisiä kotteroita vähän vanhahtaneella tekniikalla, oopeli on ennen euroopan myydyimpiä merkkejä, mahtuuko enää kympin sakkiin (just ja just). Ja Saabille kävi näin. Eikä GM:ää enää edes olisi jos USA ei olisi tullut vapaan markkinatalouden nimissä pumppaamaan yhtiöön miljardeja.
Voi olla, että olis ollut Saabille GM:n konkka ollut oikea pelastus, mutta ei niin ei.
Eipä tehnyt bemari miniä vanhoilla systeemeillä eikä volkkari kuplaakaan. Siihen lienee aika monta syytä joita tässä on avattu.
Varmaan niille jotka 900:sella haluaa ajaa, riittää aihioita pelkästään Suomessa muutamaksi tulevaksi vuodeksi.
Kyllä kai saabin tehdas kaupaksi menee kun hinta on sopiva.
Ja tuhkaksi on kaikki muuttunut mihin GM on koskenut. Chevy oli ennen jotakin hienoa, nyt se on korealaisia kummannäköisiä kotteroita vähän vanhahtaneella tekniikalla, oopeli on ennen euroopan myydyimpiä merkkejä, mahtuuko enää kympin sakkiin (just ja just). Ja Saabille kävi näin. Eikä GM:ää enää edes olisi jos USA ei olisi tullut vapaan markkinatalouden nimissä pumppaamaan yhtiöön miljardeja.
Voi olla, että olis ollut Saabille GM:n konkka ollut oikea pelastus, mutta ei niin ei.
"Hyvä on liian kallista ja halpa liian huonoa"
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7571
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Re: Saabin tulevaisuus II
http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=4867249TuuSaR kirjoitti:Ja kuten odotettua, lista vain kasvaa:
http://www.metro.se/nyheter/hemlig-grup ... wpIbrwYT6/
Myös Magna on kuulemma kiinnostunut.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#