Saabin tulevaisuus II
Re: Saabin tulevaisuus II
Kas kun ei Valmet Automotive ole vielä esiintynyt ostajaspekulaatioissa. Tekihän ne hiljattain ostoksia Karmannin konkurssipesästäkin.
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Re: Saabin tulevaisuus II
Minusta Saabin tulevaisuuden mahdollisudet ovat parantuneet huimasti kuluvan viikon aikana. Nyt on taas toivoa, koska kulut eivät juokse, vastuut selvitetään ja pelin saa rakentaa rauhassa.
Tuohan oli aivan toivotonta miellyttää kaikkia osapuolia. Samalla tuotanto seisoi ja kulut juoksivat. Ainoa mikä hiukan harmittaa, on lakimiesten laskut, mutta nekin maksaa konkurssipesä. GM:llä ei ole sellaista teknologiaa mistä kenenkään muun kuin (kakkosluokan) kiinalaisen autonvalmistajan kannattaisi haalia. Luulen, että kiinalaisetkin saavat uudempaa ja luotettavampaa teknologiaa Japanista. Nyt voi olla taas varteenotettavia autonvalmistajia haaskalla, esim. BMW, koska ei tarvi sopia amerikkalaisten kanssa.
Tuohan oli aivan toivotonta miellyttää kaikkia osapuolia. Samalla tuotanto seisoi ja kulut juoksivat. Ainoa mikä hiukan harmittaa, on lakimiesten laskut, mutta nekin maksaa konkurssipesä. GM:llä ei ole sellaista teknologiaa mistä kenenkään muun kuin (kakkosluokan) kiinalaisen autonvalmistajan kannattaisi haalia. Luulen, että kiinalaisetkin saavat uudempaa ja luotettavampaa teknologiaa Japanista. Nyt voi olla taas varteenotettavia autonvalmistajia haaskalla, esim. BMW, koska ei tarvi sopia amerikkalaisten kanssa.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Saabin tulevaisuus II
Niin, ja työntekijät saavat liksansa valtion kassasta ja voivat viettää kunnon joulun. Se on hyvä asia se.karitammi kirjoitti:Minusta Saabin tulevaisuuden mahdollisudet ovat parantuneet huimasti kuluvan viikon aikana. Nyt on taas toivoa, koska kulut eivät juokse, vastuut selvitetään ja pelin saa rakentaa rauhassa.
Tuohan oli aivan toivotonta miellyttää kaikkia osapuolia. Samalla tuotanto seisoi ja kulut juoksivat. Ainoa mikä hiukan harmittaa, on lakimiesten laskut, mutta nekin maksaa konkurssipesä. GM:llä ei ole sellaista teknologiaa mistä kenenkään muun kuin (kakkosluokan) kiinalaisen autonvalmistajan kannattaisi haalia. Luulen, että kiinalaisetkin saavat uudempaa ja luotettavampaa teknologiaa Japanista. Nyt voi olla taas varteenotettavia autonvalmistajia haaskalla, esim. BMW, koska ei tarvi sopia amerikkalaisten kanssa.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1723
- Liittynyt: Ma Heinä 12, 2004 18:45
- Paikkakunta: Raum
- Viesti:
Re: Saabin tulevaisuus II
http://yle.fi/uutiset/teksti/tiede_ja_t ... 21673.html
Tutkimus väittää, että Saab olisi sittenkin vaikuttanut osaltaan nykyiseen tilanteeseensa. Paha GM ei siis olekaan kaiken takana kampittamassa?
Tutkimus väittää, että Saab olisi sittenkin vaikuttanut osaltaan nykyiseen tilanteeseensa. Paha GM ei siis olekaan kaiken takana kampittamassa?
#3058 | Auto: k u v a t | v i d e o t
Re: Saabin tulevaisuus II
Niinpä joo. GM:hän torppasi mm. 4WD ja citymasturi projekti aikoinaan. Salli viimein tehdä ne kun jo muilla valmistajilla oli tuotteet markkinoilla.Raimo Miettinen kirjoitti:http://yle.fi/uutiset/teksti/tiede_ja_t ... 21673.html
Tutkimus väittää, että Saab olisi sittenkin vaikuttanut osaltaan nykyiseen tilanteeseensa. Paha GM ei siis olekaan kaiken takana kampittamassa?
-Tommi
#906
Saabit: 9-3 2.0t Cab -02, 900 CD -79/83(Projekti), 99 -73(MR), 96 -73 (Harraste), 900i -92 (Harraste)
WWW-page: http://www.hollo.fi/saab
Saabit: 9-3 2.0t Cab -02, 900 CD -79/83(Projekti), 99 -73(MR), 96 -73 (Harraste), 900i -92 (Harraste)
WWW-page: http://www.hollo.fi/saab
Re: Saabin tulevaisuus II
Tuli luettua läpi ja hyvin pitkälti voi jakaa tutkijoiden näkemyksen siitä miksi näin kävi.Raimo Miettinen kirjoitti:http://yle.fi/uutiset/teksti/tiede_ja_t ... 21673.html
Tutkimus väittää, että Saab olisi sittenkin vaikuttanut osaltaan nykyiseen tilanteeseensa. Paha GM ei siis olekaan kaiken takana kampittamassa?
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Saabin tulevaisuus II
Hyvä lisäys. Työntekijöille toivon myös pidempiaikaisempia ratkaisuja ja että he työllistyisivät ilman Saabiakin. Saabin ja ruotsalaisen autoteollisuuden kannalta kuitenkin toivon, että tehdas säilyisi autotehtaana. Tämä ei välttämättä ole työllisyyden kannalta paras vaihtoehto.Turbo Sensonic kirjoitti:Niin, ja työntekijät saavat liksansa valtion kassasta ja voivat viettää kunnon joulun. Se on hyvä asia se.
Re: Saabin tulevaisuus II
Suomennoksessa ei mainita lainkaan sitä, että Saab kieltäytyi konserniosien käyttämisesti niin paljon kuin kykeni ja suhtautui äärimmäisen vastahankaisesti uuden tekniikan käyttöön ja halusi kehittää uutta tekniikkaa vain omaan käyttöönsä.Raimo Miettinen kirjoitti:http://yle.fi/uutiset/teksti/tiede_ja_t ... 21673.html
Tutkimus väittää, että Saab olisi sittenkin vaikuttanut osaltaan nykyiseen tilanteeseensa. Paha GM ei siis olekaan kaiken takana kampittamassa?
Kieltämättä ng9-5 oli huomattava virhe saabilta. Auto, jota mainostettiin paremmaksi kuin Audi A6, oli kalliimpi kuin A6 ja autona kuitenkin huonompi. Etenkin laatu- ja premiumosatoilla oli eniten parannettavaa. Sen lanseerauksessa oltiin niin ylimielisiä, että positiivinen ja sympaattinen suhtautuminen onnistuttiin kääntämään negatiiviseksi ja "mitä saappi oikein luulee olevansa"-asenteeksi ja se näkyi lehdistön arvioissa autosta. Sama ylimielisyys on mielestäni toistunut useampaankin kertaan kassakriisin alusta saakka. "Vika ei ole meissä - vaan muissa. Kaikissa muissa". Sillä asenteella ei pitkälle edetä, kun eletään kädestä suuhun ja koetetaan etsiä auttavaa kättä.
Re: Saabin tulevaisuus II
Yritin saada selvää tästä pikkupuljusta jonka omistavat Youngman ja saab yhdessä, tietääkseni se on elossa vielä, eikä kuulu/nut konkurssin alaiseksi. Pulju hoitaa utveckling/kehitys touhua, mutta kysyessäni miten pulju toimii sain vastauksen, että se on vielä hyshys asteella. Oliskohan tällä mitään tekemistä itse kaupan kanssa??
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Re: Saabin tulevaisuus II
...ja siinä onkin syy Saabin epäonnistumiseen. Ei kykenyt riittävän hyvin pitämään GM konserniosia poissa autoistaan eikä rajaamaan omaa tekniikkaansa Saabeihin. Kukaan ei halua "badge engineering" Opelia Saabin hinnalla, mutta Saab ei saanut GM:ää ymmärtämään sitä tosiasiaa. Uuden tekniikan kehittämisessä mentiin myös metsään kun nyt Saabin kehittämät hienoudet löytyvätkin GM:n muiden merkkien autoista ja GM omistaa niihin oikeudet. Asiaan vihkiytymätön tietysti luulee että viimeaikojen Saabit eivät ole Saabin käsialaa vaan GM:n konserniosista koottuja, vaikka todellisuudessa paljon tekniikkaa on myös valunut päinvastaiseen suuntaan. Ei ihme että Saab ajautui konkurssin partaalle ollessaan konkurssikypsän GM:n tiukassa otteessa.Teme100 kirjoitti: Suomennoksessa ei mainita lainkaan sitä, että Saab kieltäytyi konserniosien käyttämisesti niin paljon kuin kykeni ja suhtautui äärimmäisen vastahankaisesti uuden tekniikan käyttöön ja halusi kehittää uutta tekniikkaa vain omaan käyttöönsä.
Toinen syy on markkinoinnissa, kun keskiverto kaduntallaaja pitää esim. Audia moninverroin parempana autona vaikka todellisuudessa näin ei ole.
Re: Saabin tulevaisuus II
Tämä on aivan turhaa alkaa vääntään asiasta, Saab käytti konserniosia siinä missä pystyi, eiväthän hekään hulluja olleet! Hankaluuksia tuotti Cab malli koska niitä GM-osia jouduttiin modifioimaan aivan hitosti ja usein se päätyi siihen, että tehtiin kokonaan omia osia, nämä osat olivat kuitenkin aivan minimi määrissään siinäkin autossa ja kuuluivat yleensä itse alustaan ja sen vahvistukseen.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Re: Saabin tulevaisuus II
Kaikki ei ole ohi tulevienkaan mallien osalta.saabsunited kirjoitti: On the question on what will happen next, Rachel Pang explains to the chinese media that Youngman now wants to move on and set up operations in Sweden and also mentions the range of Saab models which wastobe developed with the Phoenix-technology, such as the 9-1, 9-6 and 9-7 on top of the base-models of 9-3 and 9-5.
Jos haluaa "uuden" og 900:sen, niin se onnistuu viemällä oma aihio esim. Triangle motorsiin.
http://www.trianglemotor.com/fi/entis.htm
E: Linkki
Viimeksi muokannut Naxu, Ke Joulu 21, 2011 17:22. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jäsen #4473, Tech 2
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Saabin tulevaisuus II
Nyt kun olen ajanut lähes kolme kuukautta Skodalla, on näkökantani muuttunut noiden konserniosien jakamiseen saman valmistajan eri automerkkien kesken. VAG -konserni on tehnyt tuolla saralla aivan erinomaista työtä ja enpä ihmettelisi, jos se lähitulevaisuudessa nousisi maailman suurimmaksi autonvalmistajaksi (jos ei jo ole sitä). Ei kukaan Audi -kuski pillitä siitä, että hänellä on autossaan "Seatin tai Skodan osia", mutta Saabistit pitivät kyllä tarkkaa lukua siitä, mitkä osat uudehkoissa Saabeissa olivat peräisen Opelista (lue: GM:ltä).m&m kirjoitti:...ja siinä onkin syy Saabin epäonnistumiseen. Ei kykenyt riittävän hyvin pitämään GM konserniosia poissa autoistaan eikä rajaamaan omaa tekniikkaansa Saabeihin. Kukaan ei halua "badge engineering" Opelia Saabin hinnalla, mutta Saab ei saanut GM:ää ymmärtämään sitä tosiasiaa.
No ei minäkään liielmälti pitänyt siitä, että Saabissa oli Opelin osia, mutta ilmeisesti mikään automerkki ei nykyään voi tulla yksinään menestyksekkäästi toimeen jakamatta jotain osavalmistusta jonkun tietyn saman konsernin (ja miksei muidenkin valmistajien) kanssa.
Ehkä Saabin olisi kuitenkin pitänyt joustaa tuossa asiassa, niin se olisi voinut profiloitua Opelin kanssa kuten esim. VAG:lla on VW-Audi -suhde. Asiaa ei myöskään auttanut se (lukemani tiedon mukaan), että Saabin ja Opelin insinöörien välit eivät olleet kaikista lämpimimmät, joten vaikea siinä on sitten tehdä hedelmällistä yhteistyötä.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
-
- "Viggen"
- Viestit: 614
- Liittynyt: Ti Touko 17, 2005 17:59
- Paikkakunta: Kokkola
Re: Saabin tulevaisuus II
En malta olla kommentoimasta tuota skodan hyvää myyntiä Suomessa ja myös vanhan itä-euroopan maissa, kovaa menee. Mutta esim Saksassa ja muuallakin keski euroopassa ei skoda myy kovin häävisti, ostavat volkkaria. Tosin hintaero on suurempi täällä takapajulassa, muualla kun hinnat ovat lähempänä tottakai ostetaan volkkaria eikä skodaa, luonnollisesti.
Itsellä valitettavasti taitaa olla neliveto audin hankinta seuraavana mielessä, kunnolla vääntävä 3,0 diesel ja paljon varusteita eli saksasta on haettava, jotta hinta pysyy järjellisenä n. 3 vuotta vanhana. Harmittaa saabin kohtalo, omat saabit kun ovat olleet hyviä ajaa ja luotettavia, eikai autolta enempää voi vaatia.
Itsellä valitettavasti taitaa olla neliveto audin hankinta seuraavana mielessä, kunnolla vääntävä 3,0 diesel ja paljon varusteita eli saksasta on haettava, jotta hinta pysyy järjellisenä n. 3 vuotta vanhana. Harmittaa saabin kohtalo, omat saabit kun ovat olleet hyviä ajaa ja luotettavia, eikai autolta enempää voi vaatia.
900 cc (S) T16 91
900 cabriolet T16 88
9-5 aero 04
ford mustang 289 65
Jäsen 2447
900 cabriolet T16 88
9-5 aero 04
ford mustang 289 65
Jäsen 2447
Re: Saabin tulevaisuus II
Palatakseni tuohon tutkimukseen, että GM ja Saabin yhteistyön takkuilusta niin voi käsittääkseni samaa sanoa GM:n ja Opelin yhteistyöstä, kun luki Opelin johtoportaaseen kuuluvan Rita Frostin haastattelua.
Voiko olla niin vaikea asia ymmärtää, että jenkkilän sekä eurooppalainen, varsinkin skandinaavinen ajattelutapa on aivan erillaista. Jos se on sitä jo Suomen ja Venäjän välilläkin vrt. esim. puubisnes.
Eihän tähän asiaa ole mitään yhtä vastausta, miksi tässä tilanteessa nyt ollaan.
GM:n on helppo syyttää, mutta kuten täälläkin foorumilla on jo muutamakin heppu sanonut asian, niin ilman GM ei Saab välttämättä olisi pystyssä edes vuoteen 2000.
Saabissa on potentiaalia ja sen varmasti ymmärtää jokainen kerholainen, mutta tuskinpa nähdään sitä potentiaalia enää ikinä vaikka itsekkin sitä päivää vielä odotan, että Saab olisi hyvä auto.
Ei voi millään hyvällä sanoa, että 9-3SS olisi laadukkaasti rakennettu auto mielestäni, jos puhalluslaitteistonkin osat ovat jostakin intokiiinasta™.
Omasta mielestäni Saab menetti OG900:ssa jo otteen, sen liian pitkällä olemassa ololla vrt. muihin merkkeihin kuinka nopeasti ne uudistuvat. Parhaimillaan tänä päivänä tulee faceliftiä 1-2välein.
Voiko olla niin vaikea asia ymmärtää, että jenkkilän sekä eurooppalainen, varsinkin skandinaavinen ajattelutapa on aivan erillaista. Jos se on sitä jo Suomen ja Venäjän välilläkin vrt. esim. puubisnes.
Eihän tähän asiaa ole mitään yhtä vastausta, miksi tässä tilanteessa nyt ollaan.
GM:n on helppo syyttää, mutta kuten täälläkin foorumilla on jo muutamakin heppu sanonut asian, niin ilman GM ei Saab välttämättä olisi pystyssä edes vuoteen 2000.
Saabissa on potentiaalia ja sen varmasti ymmärtää jokainen kerholainen, mutta tuskinpa nähdään sitä potentiaalia enää ikinä vaikka itsekkin sitä päivää vielä odotan, että Saab olisi hyvä auto.
Ei voi millään hyvällä sanoa, että 9-3SS olisi laadukkaasti rakennettu auto mielestäni, jos puhalluslaitteistonkin osat ovat jostakin intokiiinasta™.
Omasta mielestäni Saab menetti OG900:ssa jo otteen, sen liian pitkällä olemassa ololla vrt. muihin merkkeihin kuinka nopeasti ne uudistuvat. Parhaimillaan tänä päivänä tulee faceliftiä 1-2välein.
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"