Saabin tulevaisuus II

Saabin konseptit ja tulevaisuuden suuntaukset.
Lukittu
Jatra
"Aero"
Viestit: 460
Liittynyt: Ke Kesä 30, 2010 12:13
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Jatra »

rimpula kirjoitti: Mutta menneisyydessä eläminen ei auta tulevaisuutta.
Historia on historiaa, mutta tässä Saabin tapauksessa siellä menneisyyden havinassa rypeminen ei auta pätkääkään.

Itseäni ainakin kiinnostaa enemmän ostaako joku konkurssi pesän (alkaako vielä jonkinmoinen tuotanto jne), kuin tämä historiassa rypeminen.
Toi on ihan totta, lähinnä sillä lähdin itse märehtimään että jotta jokin vakavasti otettava konserni haluaisi automerkin ostaa, pitäisi merkillä olla brändiarvoa, jos ei tekniikkaa ole mahdollista GM:ltä saada, ja oma mutuiluni liittyi lähinnä siihen - eli että mikä Saab ei-saabistin silmissä on, ja miksi joku Saabeja tuntematon haluaisi uuden Saabin. Pitäisi olla aika hyvä ja tuore näkemys, jolla riittävän määrän uusia ostajia saisi liikkeelle, jotta kannattaisi lähteä elvyttämään Saabin tilanteessa olevaa tehdasta. Ja niinkun aiemmassa keskustelussa käynyt ilmi, on esim VAG-konserni tuollaisessa hommassa onnistunut.

Ja aivan, tää ei liity millään lailla faktoihin Saabin tulevaisuudesta, mutta spekulaatiota taitaa olla kaikki muukin. Tässä vaiheessa konkurssia ainoat faktat taitaa olla että tulevaisuus on täysin auki tai sitä ei ole.
rimpula
"Turbo"
Viestit: 240
Liittynyt: Ma Heinä 05, 2010 15:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja rimpula »

Lisää spekulaatioita peliin siis..
Jos ei Saab:in konkurssi pesää Youngman osta, niin epäilen Saabin tulevaisuuden olevan sitten siinä. Youngman on uutisten mukaan maksanut tuosta Phoenix konseptista joitakin miljoonia jo aiemmin. Mikäli näin on, niin miksi se siitä luopuisikaan?? Tai "antaisi" sitä kenenkään muunkaan käyttöön?
Tosin en tiedä heidän (Saab& Youngman) sopimus kuvioistaan tuon taivaallista.. Näin itse vain arvelen asian laidan olevan.
Saab 9-5 Aero
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2929
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja ristos »

t.t.j kirjoitti:Pussihousun puhetta. Kaasarisatkun omistajana on helppo todeta, että luojan kiitos ettei aitosaabeja ole tehty 20 vuoteen.
Tämäkin on yksi näkökanta?

Tilanne on mielestäni nyt hyvin selkeä Saabin osalta. Silloin, kun näitä Saabeja sai, niitä ei ostettu rittävästi ja nyt kun niitä ei enää saa niin vikinä tuntuu olevan perään melkoinen?

Kun Saabeja sai, niin saabistit ja erityisesti "jotkut" muut valittivat kuinka epäaito tai GM:lainen Saab on ja siksi sitä ei voi hankkia. Nyt kun ei enää tartte Saabia ostaa, kun ei enää valmisteta niin muistellaan joko haikeudella tai "ilkkuen" kuinka epäsikiö se Saab olikaan. Aika kummallista? 8O

Mielestäni Saabilla oli sijansa autokentässä, mutta autojen käyttäjistä liian pieni määrä osti sitä. Saab oli ja on edelleen yksi "tosi hyvä" auto Suomen teille ja olosuhteisiin. Itse käytin arkiajossa Saabia yli 40 vuotta ja olin tyytyväinen. Pikkumusta viimeisenä oli oikeasti paras ajoauto minun ajoihini ja loistava talviauto. Valitettavasti tehtaalle ja merkille kävi niinkuin kävi. Siksi hieman ennakoin tilannetta ja tulevaa autoiluani ja tilaisuuden tultua arkiauto vaihtui.
Olen tyytyväinen nykytilanteeseeni, vaikka näin kuukauden ajon jälkeen uudella autollani, voin jo sanoa, että Suomen talveen Saab on parhaita ellei paras auto.

Olen sitä mieltä, että tämän päivän maailmassa business on niin raakaa ja tuloshakuista, ettei näin pienellä volyymilla mikä Saabilla oli, voi oikein pärjätä.

Voimme kaiholla nyt muistella menneitä. Onneksi jälkeen jää runsaasti hienoja käyttö-Saabeja ja erinomaisia harrastus-Saabeja.

Tilanteesta huolimatta, iloisin Saab-terveisin! :D
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

ristos kirjoitti:Voimme kaiholla nyt muistella menneitä. Onneksi jälkeen jää runsaasti hienoja käyttö-Saabeja ja erinomaisia harrastus-Saabeja.
Sellainen pieni ongelma vain on että jos Saab ei missään normaalille kansalaiselle saatavilla olevassa muodossa jatka, niin eräät täällä (krhm) ovat sen verran nuoria että viimeistään 30-40 vuotiaana rupeaa käyttö-Saabeista olemaan pulaa, ja autottomaksi en ajatellut ruveta ennen kuin kortti viedään aikanaan (>60 vuoden päästä) pois. Tämän vuoksi luen huolestuneesti näitä "Noh, kyllä niitä käyttö-Saabeja meille vielä pariksikymmeneksi vuodeksi riittää."-kommentteja.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3859
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Oliko Saabin tarina sitten tässä? Kerran eräs saabisti väitti täällä, että konkurssi luo mahdollisuuksia jollain tavoin... Ja mitä Victor piilottelee, onko hänellä mitään vara suunnitelmaa?? Joulun jälkeen varmaan jotain selkenee.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
veini siekkinen
"Hirsch"
Viestit: 889
Liittynyt: To Helmi 03, 2005 11:56

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja veini siekkinen »

Onneksi on tullut ostettua itselle noita saabeja niin voin niillä ajaa eläkeikään helposti.(kun itselle ne mieleisiä autoja eikä niitä muille mieleisiä).
ajakoot muut millä haluaa minä saabilla.
9-3 vm2009 tid
96 vm.79 museo
99 turbo 79 ja vm84 neliovinen
saab 9-5 vecktori 2003 2.3 turbo
jm-autoja 2kpl 99 ja 1kpl 900
historiikki ralli 99 ja sprintti 99 ym.saabeja

vehkeitä pitää olla maun mukaan.

tulevaisuuden saabit pitäs olla se uusi 9-5 varmari malli sedanin rinnalle.
levitetty saab 9-6 urheilu auto ei alle 400hv.+ neliveto
maasturi malli tehokkaalla 6 sylinterisellä sisudiselin moottorilla.(äijä auto)

kiinnassa tehty halpis saab hinta luokka 15_20 tuhatta euroa
jossa perus retro ijäkkäille ja junnuille teini himmeli versio .punaset sisävalot kaikki,dvd ja humppa vehkeet hyvät ym.
Hessu
"Hölösuu"
Viestit: 2070
Liittynyt: To Touko 08, 2003 10:10
Paikkakunta: Häijää

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Hessu »

veini siekkinen kirjoitti:
tulevaisuuden saabit pitäs olla se uusi 9-5 varmari malli sedanin rinnalle.
levitetty saab 9-6 urheilu auto ei alle 400hv.+ neliveto
maasturi malli tehokkaalla 6 sylinterisellä sisudiselin moottorilla.(äijä auto)
Täydellisen off-topic, mutta tietääkseni "sisudisel" eli Agco Sisu Power ei ole tehnyt maantiepuolen moottoreita enää pariin kymmeneen vuoteen, eli tarvittavat emissioluokitukset ym. puuttuvat. Nykyiset moottorimallit ovat tehoonsa nähden sen verran raskaita ja kookkaita ettei niitä henkilöautoon paljon kannata haikailla.
veini siekkinen
"Hirsch"
Viestit: 889
Liittynyt: To Helmi 03, 2005 11:56

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja veini siekkinen »

Jep oikessa olet mutta kyllä sieltä uuden päästömääryksen tekniikkaa löytyy.
commanrail/kusiruutta tekniikkaa.(valtralla jo 16 vuotta olleena).
vähän pienempää lohkoa 16v kantta ja tublaturbo sieltä se tulee.
väylä ohjattu moottorin poksi jo löytyy nyky traktoreista.

näillä nurkilla se väsätään vaikka omassa talissa.jos ei ole tehdään se. :wink:
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3859
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Juu, Sisun koneet lienevät varsin luotettavia ja kohtalaisen edistyksellisiä.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Teme100
"Viggen"
Viestit: 681
Liittynyt: Pe Maalis 10, 2006 14:17

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Teme100 »

Ei noita moottoreita voi asentaa henkilöautoon fyysisten mittojensa, painonsa ja hidaskäyntisyytensä vuoksi. Työkoneessa on eri vaatimukset kuin henkilöautoissa.
karitammi
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Pe Syys 01, 2006 17:23
Paikkakunta: Espoo

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja karitammi »

Oisko tuo Agco-Sisu kuitenkin vähän neitimäinen? Äijämoottoriksi Esim. Wärtsilän pikkuinen 4L32, tms. Taitaa lähteä reilu 1 MW. Vaihteita voisi olla kaksi, eteen ja taakse. :saab:

Aiempiin kommentteihin: Chevy Voltissa ja sähköautoissa voisi olla jotain suojaamisen arvoista GM:llä. Se oli hyvä lisäys, kiitos. Tosin uskon siinäkin, että Toyota on se jota oikeasti kopioidaan. Esim. sasalaiset ovat saaneet hybridejä vain luksusmalleihin. Tämä kielinee jotain valmistuskustannuksista. Toyotahan teki Priusta pitkään tappiolla.

Buickin vetävyteen en usko. Kiinassa en ole koskaan käynyt. Hyvä, jos Lacrosse myy. USA:ssa Buickit edustavat juuri sitä GM:ää, jota mahtuu 13 tusinaan. Buick on ollut osa GM:n badge-engineeringiä, jossa hirveän näköistä sämpylää tyrkytetään kuluttajalle eri maskeilla varustettuna. Samalla Insignian pohjalevyllähän tuotiin Saturn Aura USA:aan, vai oliko se viimeinen Vectra? No eihän sitä kukaan ostanut. Saturnin taisi sittemin käydä kalpaten.
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3495
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja SS »

Buickin vetävyteen en usko. Kiinassa en ole koskaan käynyt.
Kiinassa muutaman kerran käyneenä ja sikäläisissä Buickeissa tunteja istuneena nuo tuntuu olevan siellä arvostettuja ja yleisiä. Osa malleista näyttää ja tuntuu hieman vanhahtavilta Opeleilta ainakin näin eurooppalaisesta näkökulmasta eikä laatu vakuuta, mutta se ei tunnu haittaavan.

Toisaalta esimerkiksi Pekingissä taksiin istuessaan tuntuu kuin istahtaisi kakkoskoppaiseen Golfiin, on niin paljon samoja hilppeitä sisustassa :D Siis silloin kun alle ei osu Huyndai, mutta tämähän ei taas Saabiin liity mitenkään…

Lännessä oikein mikään Kiinan ihmeistä ei myisi, mutta markkinat ovatkin siellä aivan erilaiset.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Naxu
"Hölösuu"
Viestit: 1393
Liittynyt: Ke Joulu 30, 2009 01:28
Paikkakunta: Sahalahti

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Naxu »

Mitä! Eikö Risto ajakaan enää ensimmäisellä suomeen rekisteröidyllä ng-femmalla!?
Rotat jättävät...
Jäsen #4473, Tech 2
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Naxu kirjoitti:Mitä! Eikö Risto ajakaan enää ensimmäisellä suomeen rekisteröidyllä ng-femmalla!?
Rotat jättävät...
Viisas teko, jos uudella/uudehkolla SAABilla ajo tulee omasta pussista.
Eräs toinenkin klubilainen vaihtoi SAABinsa muuhun merkkiin ennen konkurssiuutista. Silloin autosta vielä sai jotain vaihdossa, mutta veikkaanpa että nyt vaihtohyvitys voi olla aika "ohkainen".

Toista se on sinulla ja minulla, kun on 90 -luvun loppupuolen SAABit. Niillä kun ei oikeastaan ole enää kuin käyttö- ja tunnearvo, joten miksi niitä vaihtamaan taloudellisten syiden takia.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7571
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Off top...

Muistanette varmaan entisen auto unionin, nyk audi.
Suunta oli tehtaalla melkolailla laskeva, ja nämä panostivat uuteen audi 100 malliin
melkolailla ahkerasti, olihan kyseessä malli joka ratkaisee audin kohtalon.

No loppu onkin sitten historiaa.
Mutta kyllähän tuohon aikaa myös 96 myi hyvin.
Niitä oli tien täydeltä, volkkarista ei voinut edes puhua samana päivänä kuuppaan
verrattaessa, riisikupeista puhumattakaan.

Minkä takia SAAB ei jatkanut tätä ns..kuuppa linjaa, ( en tarkoita että näitä pitäisi
edelleen rakentaa ) vaan kokoluokka olisi ollut sama.

No sinne premium luokkaa piti päästä väkisin, mutta satku ei ollut vielä sitä
mutta kuitenkin se sinnepäin miellettin, tonnari jo olikin sitä sitten.
Mutta kun satkua mielletty ikinä ns..kansanautoksi.
Turbo satkut olivat lähinnä myyntimiesten/naisten työkaluja, ei duunarit tollasia
tarvinnut.
Ja tonnari oli johtoportaan ajoneuvo.

Tässä vaiheessa olisi pitänyt jo kellot soida, no mutta kun ei.
Viimeinen epätoivoinen yritys tehdä kansanauto oli 90.

No loppu onkin sitten jo historiaa....
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Lukittu