Saabin tulevaisuus II

Saabin konseptit ja tulevaisuuden suuntaukset.
Lukittu
Avatar
ysitonnari93
"Hölösuu"
Viestit: 2625
Liittynyt: Ma Touko 26, 2008 21:01
Paikkakunta: n. 1200 km:n päässä trollhättanista

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja ysitonnari93 »

Paljon vähemmän olis elämässä hubia ilman Saab klubia
9-5 2,0 4D sedan, aut/turbo 1998 ja 9-5 2,0 StW aut/turbo 2003
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3349
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Turbo Sensonic kirjoitti:
Naxu kirjoitti:Mitä! Eikö Risto ajakaan enää ensimmäisellä suomeen rekisteröidyllä ng-femmalla!?
Rotat jättävät...
Viisas teko, jos uudella/uudehkolla SAABilla ajo tulee omasta pussista.
Eräs toinenkin klubilainen vaihtoi SAABinsa muuhun merkkiin ennen konkurssiuutista. Silloin autosta vielä sai jotain vaihdossa, mutta veikkaanpa että nyt vaihtohyvitys voi olla aika "ohkainen".
Minulla on uudehko (4½ vuotta vanha) SAAB, jota omasta pussista maksan, eikä minulla ole mitään paniikkia ruveta sitä vaihtamaan mihinkään. Kun vaihdan sen seuraavaan uudehkoon SAABiin parin-kolmen vuoden päästä, uskon edelleen saavani sellaisen hyvityksen, johon olen tyytyväinen.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

tsaarela kirjoitti:Minulla on uudehko (4½ vuotta vanha) SAAB, jota omasta pussista maksan, eikä minulla ole mitään paniikkia ruveta sitä vaihtamaan mihinkään. Kun vaihdan sen seuraavaan uudehkoon SAABiin parin-kolmen vuoden päästä, uskon edelleen saavani sellaisen hyvityksen, johon olen tyytyväinen.
Minä toivon myös samaa. Myös sitä, että kaikki halukkaat voisivat vaihtaa autonsa uuteen SAABiin.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Teme100
"Viggen"
Viestit: 681
Liittynyt: Pe Maalis 10, 2006 14:17

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Teme100 »

9000CD23T kirjoitti:Off top...

Muistanette varmaan entisen auto unionin, nyk audi.
Suunta oli tehtaalla melkolailla laskeva, ja nämä panostivat uuteen audi 100 malliin
melkolailla ahkerasti, olihan kyseessä malli joka ratkaisee audin kohtalon.

No loppu onkin sitten historiaa.
Mutta kyllähän tuohon aikaa myös 96 myi hyvin.
Niitä oli tien täydeltä, volkkarista ei voinut edes puhua samana päivänä kuuppaan
verrattaessa, riisikupeista puhumattakaan.

Minkä takia SAAB ei jatkanut tätä ns..kuuppa linjaa, ( en tarkoita että näitä pitäisi
edelleen rakentaa ) vaan kokoluokka olisi ollut sama.

No sinne premium luokkaa piti päästä väkisin, mutta satku ei ollut vielä sitä
mutta kuitenkin se sinnepäin miellettin, tonnari jo olikin sitä sitten.
Mutta kun satkua mielletty ikinä ns..kansanautoksi.
Turbo satkut olivat lähinnä myyntimiesten/naisten työkaluja, ei duunarit tollasia
tarvinnut.
Ja tonnari oli johtoportaan ajoneuvo.

Tässä vaiheessa olisi pitänyt jo kellot soida, no mutta kun ei.
Viimeinen epätoivoinen yritys tehdä kansanauto oli 90.

No loppu onkin sitten jo historiaa....
Kannattaa kuitenkin huomioida se, että 96 ei ollut kansanauto kuin Suomessa kotiinpäin vedetyn verokohtelunsa takia. Muualla se oli kallis, pienen ryhmän auto. Esimerkiksi USA:ssa oli tyypillistä, että perheissä joissa oli 96, oli myös toinen isompi auto.

Sen taki premiumiin kurkoittelu oli loogista, koska pienen, valikoidun ryhmän mallia ei kyetä myymään edes kansanautohinnalla riittävästi, jotta se olisi kaupallisesti kannattavaa. Toinen seikka on se, että autojen koko oli kasvanut huomattavasti sitten 9X-sarjan elossaolon. Takaovellinen malli oli välttämättömyys, ennen se ei ollut.

Auto Union ei muuten ole Audin entinen nimi, vaan Auto Union koostui Audista, DKW:stä, Horchista(tämä on itseasiassa entinen Audi) ja Wandererista. Audi on perustettu jo 1909, Horch 1904 saman miehen, August Horchin toimesta. Horch on saksaa ja tarkoittaa verbia kuuntele. Audi on taas on latinaa ja tarkoittaa samaa.
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja core2 »

Teme100 kirjoitti: Auto Union ei muuten ole Audin entinen nimi, vaan Auto Union koostui Audista, DKW:stä, Horchista(tämä on itseasiassa entinen Audi) ja Wandererista. Audi on perustettu jo 1909, Horch 1904 saman miehen, August Horchin toimesta. Horch on saksaa ja tarkoittaa verbia kuuntele. Audi on taas on latinaa ja tarkoittaa samaa.
Aivan sehän alkoi DKW:stä, mutta moni kun tykkää ettei auto ole alkuperäinen ennenkuin kaikki osat ovat omakohtaisia, kuinka vitussa sitten sanotaan 92001 chassinumeroista saabia ur-saabiksi eli esi-isäksi kun autossa oli DKW:n kakspyttynen 25 heppanen moottori ja vielä lainana sitä ei kyllä palautettu tai palautettiin, mutta sitä ei haluttu takaisin, eikö mitä saabhan on siis sukua Audinkin kanssa. Hurraa audimiehille. Eipäs olekaan niinkaukana kirjoitella audista täällä, sukulaisiahan saab ja audi ovat, vaikka kaukaisia sellaisia. :mrgreen:
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Naxu
"Hölösuu"
Viestit: 1393
Liittynyt: Ke Joulu 30, 2009 01:28
Paikkakunta: Sahalahti

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Naxu »

Turbo Sensonic kirjoitti:
Naxu kirjoitti:Mitä! Eikö Risto ajakaan enää ensimmäisellä suomeen rekisteröidyllä ng-femmalla!?
Rotat jättävät...
Viisas teko, jos uudella/uudehkolla SAABilla ajo tulee omasta pussista.
Eräs toinenkin klubilainen vaihtoi SAABinsa muuhun merkkiin ennen konkurssiuutista. Silloin autosta vielä sai jotain vaihdossa, mutta veikkaanpa että nyt vaihtohyvitys voi olla aika "ohkainen".

Toista se on sinulla ja minulla, kun on 90 -luvun loppupuolen SAABit. Niillä kun ei oikeastaan ole enää kuin käyttö- ja tunnearvo, joten miksi niitä vaihtamaan taloudellisten syiden takia.
Se on juuri näin. En tarkoittanut moittia Riston auton myyntiä.
Jäsen #4473, Tech 2
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja core2 »

Naxu kirjoitti: Se on juuri näin. En tarkoittanut moittia Riston auton myyntiä.
Juttelin Riston kanssa foonissa tänään näiden joulun toivotusten jälkeen, ei hän olisi saabista luopunut ellei olisi tämä epätietoisuus tullut päivän aiheeksi uutisissa.
Ja vaihtoon vaikutti vielä tuttu mersun myyjienpomo ja hyvä tarjous NG:stä.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5648
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Pakari »

http://www.iltasanomat.fi/paakirjoitus/ ... 76684.html

Iltasanomien eilinen pääkirjoitus, huomiota herättää seuraavat kohdat:

"GM omistaa Saabin tärkeimmät tekniikkalisenssit.."

ja

"Eniten ostajaehdokkaita kiinnostaa Saabin alustatekniikka.."

Kuinka tämä voi ollakkin näinpäin että Saabin tekniikka, ja Saabin lisenssit... Monien mielestähän...
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja core2 »

Pakari kirjoitti:http://www.iltasanomat.fi/paakirjoitus/ ... 76684.html

Iltasanomien eilinen pääkirjoitus, huomiota herättää seuraavat kohdat:

"GM omistaa Saabin tärkeimmät tekniikkalisenssit.."

ja

"Eniten ostajaehdokkaita kiinnostaa Saabin alustatekniikka.."

Kuinka tämä voi ollakkin näinpäin että Saabin tekniikka, ja Saabin lisenssit... Monien mielestähän...
Näitä GM: lisensseitähän tämä myyntijupakka on käsitellyt niin kauan kuin kiinalaiset ovat olleet ostokuvioissa mukana, osa näistä tekniikoista joista löytyy lisenssit ovat jo iänvanhoja.

Phoenix on tämä saabin oma chassitekniikka joka varmaan kiinnostaa ostohaluisia eniten, koska se soveltuu yhteen minkä muun tekniikkaan kanssa hyvänsä, etuveto, takaveto, neliveto, sähkö, diesel jne. jne.
Tällä hetkellähän se suunniteltu BMW-nelosen kanssa yhteen.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Teme100
"Viggen"
Viestit: 681
Liittynyt: Pe Maalis 10, 2006 14:17

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Teme100 »

core2 kirjoitti: Aivan sehän alkoi DKW:stä, mutta moni kun tykkää ettei auto ole alkuperäinen ennenkuin kaikki osat ovat omakohtaisia, kuinka vitussa sitten sanotaan 92001 chassinumeroista saabia ur-saabiksi eli esi-isäksi kun autossa oli DKW:n kakspyttynen 25 heppanen moottori ja vielä lainana sitä ei kyllä palautettu tai palautettiin, mutta sitä ei haluttu takaisin, eikö mitä saabhan on siis sukua Audinkin kanssa. Hurraa audimiehille. Eipäs olekaan niinkaukana kirjoitella audista täällä, sukulaisiahan saab ja audi ovat, vaikka kaukaisia sellaisia. :mrgreen:

Saab lainasi DKW:ltä muutakin kuin pelkän moottorin ja vaihdelaatikon, yhtäläisyys on ilmeinen myös korissa.

http://www.curbsideclassic.com/wp-conte ... _28311.jpg
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5648
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Ilmeisesti muitakin on harmittanut tämä GM:n toiminta

http://www.kullin.net/2011/12/gms-faceb ... saab-fans/

Edit: Piti ihan käydä vilkasemassa GM:n facebook seinää, onhan siellä vaikka mitä, saab aiheisia kuvia ja GM:ää pilkkaavia kuvia jo monen päivän ajalta
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 5180
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Risto »

Teme100 kirjoitti:Saab lainasi DKW:ltä muutakin kuin pelkän moottorin ja vaihdelaatikon, yhtäläisyys on ilmeinen myös korissa.

Kuva
Siinä on tosiaan kopiokone ollut kovassa käytössä:
Kuva

Tai sitten ei.
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3349
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Teme100 kirjoitti: Saab lainasi DKW:ltä muutakin kuin pelkän moottorin ja vaihdelaatikon, yhtäläisyys on ilmeinen myös korissa.

http://www.curbsideclassic.com/wp-conte ... _28311.jpg
Kuinka niin? Minustahan tuo näyttää enemmän Kübelwagenilta.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1641
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja mike »

Pakari kirjoitti:Ilmeisesti muitakin on harmittanut tämä GM:n toiminta

http://www.kullin.net/2011/12/gms-faceb ... saab-fans/

Edit: Piti ihan käydä vilkasemassa GM:n facebook seinää, onhan siellä vaikka mitä, saab aiheisia kuvia ja GM:ää pilkkaavia kuvia jo monen päivän ajalta
Kiusa se on tietenkin pienikin kiusa ja pienikin tikku pistelee karhun persiissä. Kun ottaa huomioon GM:n toiminnan Saabin myynnin suhteen, niin ei ihme että pientä protestointia poikii.

Toisaalta hyvä että ihmiset vähän aktivoituvat, eivätkä sulata kaikkia asioita ihan sellaisenaan itsekseen jupisten. Sosiaalisen median vaikutusta ei varmaan pitäisi aliarvioida nykyään, mutta jotenkin ei usko riitä vaikutusmahdollisuuksiin näissä busineshommissa.

Mielenkiintoista nähä kauanko jaksavat pitää rummutusta yllä.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
hz81
"Hölösuu"
Viestit: 2702
Liittynyt: Ke Touko 11, 2005 17:27
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja hz81 »

hz81 kirjoitti:
Teme100 kirjoitti:Itse en usko, että Saab palaa enää siinä muodossa takaisin mitä se on viimeiset 20-30 vuotta ollut. Takana on kuitenkin useampi yrittäjä, jollain on ollut pohjaton tasku, toisella vähemmän, kolmannella ei yhtään. Toiset ovat luotsanneet yritystä kehdosta saakka, toinen vuosikymmenen, kolmas runsaan vuoden. Kaikille kolmelle on kuitenkin yhteistä se, että he eivät ole saaneet Saabon konseptia toimimaan taloudellisesti. Melkein premium-luokkaan kurkoittava pienelle ostajaryhmälle tarkoitettu auto täyden premiumin hinnalla ei vain toimi. Ostajia ei ole riittävästi, jotta tuotanto olisi kannattavaa. Ymmärrän että GM yritti saada yhtälön toimimaan sillä, että pinnan alla olisi konserniosaa ja näin ollen huomattavasti pienemmät kulut, mutta sekään ei toiminut.

Jos Saabista haluaa kannattavan ja menestyvän, vaatii se kokonaan uuden konseptin. Jos merkki menee Kiinaan, siitä tulee massa-auto. Se on selvää. Volyymiin on pakko pyrkiä oikeastaan keinolla millä hyvänsä.

Länsimaissa on oikeastaan aivan turha koittaa premiummerkkinä läpi ainakaan lähempään 5-8 vuoteen. Merkki on viimeisen kahden vuoden aikana vajonnut niin pohjamutiin, että tie ylös on pakko rakentaa askel kerrallaan. Sillä tavalla kuluttajien ja markkinoiden luottamus voidaan yrittää palauttaa seuraavien vuosien kuluessa. Se taas tarkoittaa konkreettisesti sitä, että kuluttajat saavat enemmän kuin maksavat. Huihain Yhdysvaltojen valloitus on tästä hyvä esimerkki.

Huihain tiessä on vain yksi pieni mutta: se vaatii rahaa. Paljon rahaa. Todella paljon rahaa. Huihai kykeni tekemään sen, koska heillä on hyvät kotimarkkinat, Aasiassa merkki on suosittu ja euroopassakin latu jo auki. Lisäksi KIA tukee heitä konsernitasolla jakaen tuotekhitys- ja tuotantokustannuksia. Saabilla ei ole tälläista ylellisyyttä enää. Henkilökohtaisesti minun on aika vaikea, oikeastaan mahdoton nähdä että jostain tulisi pelastava enkeli Siinain vuoren kokoisen rahasäkin kanssa vuosiksi takaamaan tappioita.

Se selittää myös sen, miksi mikään oikea taho(autotehdas, vakavaasti otettava pääomasijoittaja jne.) ei ole ollut kiinnostunut toiminnan jatkamisesta. Kukaan ei ole valmis satsaamaan miljardea hankkeeseen, joka ei ole tuottanut vuosikymmeniin. Senpä takia uskonkin, että jos Saab vielä palaa, palaa se kehittyville markkinoille.
Puhutko uskosta vai toivosta? :lol:
Kummasta??
OPEL
SAAB 9-5 Aero A5 vm. 2004
Ex Saab 9³ SC 1.9TiDS Vector A6 vm. 2007[/url]
Ex Saab 9³ TiD 2.2 SE vm.2001 & Saab OG900i vm. 1991
#2570
Lukittu