Saabin tulevaisuus II
Re: Saabin tulevaisuus II
Ongelma taitaa olla siinä että fanaattisia saabisteja ei ole kovin paljon ja heistäkin fanaattisimmilla on liian vähän rahaa uuden auton ostoon!
Laadukkaaksi mielletty toyota on monesti "laadukas" siksi että hoitaa asiat kuntoon vaikka varsinainen takuuaika olisi umpeutunutkin. Asioita korjaillaan normaali huolloissa mukisematta. Tästä ainakin on tuttavapiirissäkin lukuisia kokemuksia.
Ehkä siinä piilee toyotan suosion salaisuus suomessa. Ns takuupolitiikka on ihan toista kuin melkeinpä kaikilla muilla merkeillä.
Mutta uskon että Saab olisi päässyt jaloilleen jos viimeisintä toimintasuunnitelmaa olisi päästy vain toteuttamaan ja olisi päästy mukaan Kiinan ja Venäjän markkinoille. Nyt ponnistelijalta loppui paukut kesken.
Taitaa muuten jäädä aikasiksi keräilyharvinaisuuksi 2012 mallivuoden autot, jos niitä edes valmistui. Tietääkö kukaan oliko linjojen testailujen aikana valmistuneet autot MY -11 vehkeitä kaikki?
Laadukkaaksi mielletty toyota on monesti "laadukas" siksi että hoitaa asiat kuntoon vaikka varsinainen takuuaika olisi umpeutunutkin. Asioita korjaillaan normaali huolloissa mukisematta. Tästä ainakin on tuttavapiirissäkin lukuisia kokemuksia.
Ehkä siinä piilee toyotan suosion salaisuus suomessa. Ns takuupolitiikka on ihan toista kuin melkeinpä kaikilla muilla merkeillä.
Mutta uskon että Saab olisi päässyt jaloilleen jos viimeisintä toimintasuunnitelmaa olisi päästy vain toteuttamaan ja olisi päästy mukaan Kiinan ja Venäjän markkinoille. Nyt ponnistelijalta loppui paukut kesken.
Taitaa muuten jäädä aikasiksi keräilyharvinaisuuksi 2012 mallivuoden autot, jos niitä edes valmistui. Tietääkö kukaan oliko linjojen testailujen aikana valmistuneet autot MY -11 vehkeitä kaikki?
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Re: Saabin tulevaisuus II
Toki asian voi nähdä niinkin, että Toyota laatu on sitä että he ovat valmiita vastaamaan tuotteestaan mahdollisimman hyvin ja korjaamaan mahdolliset viat.Pakari kirjoitti:
Niin, jos esimerkiksi takaisinkutsuilla mitataan auton laatua, niin tässä valossa kaikkien ylistämä ja kehuma toyota ei ole laadukas.
Osa merkeistähän on tehnyt niin, että heillä kyllä on takaisinkutsukampanjoita, mutta he eivät ole ilmoittaneet niistä vaatimusten mukaisesti. Tämä sen takia, että tieto ei leviäisi ulkopuolisille ja mahdollisesti vahingoittaisi mielikuvaa laadukkaasta ja vähävikaisesta autosta.
Re: Saabin tulevaisuus II
Nyt kun spekulaatiot konkurssipesän korppilinnuista käy kuumana, niin mitäs mieltä raati olisi Magnasta? Ilmeisesti sieltäkin on oltu yhteydessä.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Re: Saabin tulevaisuus II
Se olisikin mielenkiintoinen yhtälö Magna Steyr ja saab.
Eräät henkilöt saabin varaosilla kertoivat jotta jos GM ostaa Saab Parts'in niin siinä melko varmasti käy näin, että GM antaa touhun esimerkiksi Catebillar'in alaiseksi ja kerää vain rahat itselleen. Ja tämä olisi monen mielestä väärin.
Eiköhän tää silti kallistu Saab Parts'in kohdalla jotenkin sinne GM:ään päin jos ajattelee Opel puolen artikkeli määrää joka heiltä Nyköpingistä löytyy noin 20 000 eri artikkelia. Ja tämä määrä on saatava nousemaan jos ja kun saabin artikkelit noin 65 000 artikkelia pikku hiljaa vähenee ja loppuu joskus kokonaan.
Spekulaatiota tämäkin.
Eräät henkilöt saabin varaosilla kertoivat jotta jos GM ostaa Saab Parts'in niin siinä melko varmasti käy näin, että GM antaa touhun esimerkiksi Catebillar'in alaiseksi ja kerää vain rahat itselleen. Ja tämä olisi monen mielestä väärin.
Eiköhän tää silti kallistu Saab Parts'in kohdalla jotenkin sinne GM:ään päin jos ajattelee Opel puolen artikkeli määrää joka heiltä Nyköpingistä löytyy noin 20 000 eri artikkelia. Ja tämä määrä on saatava nousemaan jos ja kun saabin artikkelit noin 65 000 artikkelia pikku hiljaa vähenee ja loppuu joskus kokonaan.
Spekulaatiota tämäkin.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Re: Saabin tulevaisuus II
Osaako kukaan kertoa mitkä kaikki yhtiöt ovat kiinnostuneita Saabista kokonaisuutena ja onko minkäänlaista toivoa että tuotanto jatkuisi Ruotsissa? Ja onnistuuko tuotannon jatkaminen Ruotsissa kun insinöörit on kohta palkattu muualle.
Re: Saabin tulevaisuus II
Virallista tietoa ei oikein taida olla vuodettuna, mutta silti varovaisen toiveikkaita ollaan jopa tuotannon jatkumisesta jollain muotoa.
Konkurssipesän juristit ovat antaneet lausunnon, jonka mukaan yhteydet eri tahoihin ovat olleet positiivisia ja antavat toivoa eri vaihtoehdoista ja ratkaisumalleista jotka voivat johtaa toiminnan jonkunlaiseen jatkumiseen.
Huhuissahan ostajaehdokkaiksi on veikkailtu omien havaintojen mukaan ainakin Youngmania, kiinalaista Dongfengia, Turkkilaista yritystä (tai valtiota), Isoa intialaista yritystä (Mahindra?), Skodaa ja Magnaa.
Varmaan muitkin on ollut esillä mutta nuo nyt ainakin tuli heti mieleen.
Oma veikkaus on että jos tuotanto jatkuu jollain lailla ruotsissa ja Saabina, niin silloin ostaja on Magna, Mahindra tai joku sijoitusyhtiö. Suurin ongelma on varmasti kuitenkin se, että nykyisiä malleja pitäisi pystyä tekemään ja siihen tarvitaan GM:n yhteistyötä.
Tuotannon jatkaminen varmasti onnistuu jos ostajalla on rahkeita pistää hommat pyörimään ja saamaan alihankkijat käyntiin.
Konkurssipesän juristit ovat antaneet lausunnon, jonka mukaan yhteydet eri tahoihin ovat olleet positiivisia ja antavat toivoa eri vaihtoehdoista ja ratkaisumalleista jotka voivat johtaa toiminnan jonkunlaiseen jatkumiseen.
Huhuissahan ostajaehdokkaiksi on veikkailtu omien havaintojen mukaan ainakin Youngmania, kiinalaista Dongfengia, Turkkilaista yritystä (tai valtiota), Isoa intialaista yritystä (Mahindra?), Skodaa ja Magnaa.
Varmaan muitkin on ollut esillä mutta nuo nyt ainakin tuli heti mieleen.
Oma veikkaus on että jos tuotanto jatkuu jollain lailla ruotsissa ja Saabina, niin silloin ostaja on Magna, Mahindra tai joku sijoitusyhtiö. Suurin ongelma on varmasti kuitenkin se, että nykyisiä malleja pitäisi pystyä tekemään ja siihen tarvitaan GM:n yhteistyötä.
Tuotannon jatkaminen varmasti onnistuu jos ostajalla on rahkeita pistää hommat pyörimään ja saamaan alihankkijat käyntiin.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Re: Saabin tulevaisuus II
Tuossa oli puhetta pienestä Saabista. Täällä päin linjaa on jo kauan haaveiltu sellaisesta, joten jos sellainen tulisi, vaihto olisi hyvin todennäköinen. Esimerkiksi se pienempi 9-3 olisi yksi hyvä vaihtoehto. Saisivat vain poijjat ruotsissa hommat pyörimään.
Onko näin, että GM ei olisikaan niin hankala tekijä tässä vaan se tuhlarimies se asianajaja oli viimeksi esteenä? Listatkaapa niitä kiinnostuneita ostajia tänne!
Onko näin, että GM ei olisikaan niin hankala tekijä tässä vaan se tuhlarimies se asianajaja oli viimeksi esteenä? Listatkaapa niitä kiinnostuneita ostajia tänne!
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Re: Saabin tulevaisuus II
Magnan rakennetta katsoen saa sellaisen mielikuvan, että heitä kiinnostaa Saabin tehdas tehtaana, ei automerkkinä. Opelin havittelun taustallakin oli sopimusvalmistuksen ulottaminen Opelin tehtaille. Magnalla on kokemusta komponenttituotannosta(jossa se onkin yksi maailman johtavista) ja autojen kokoonpanosta sopimusvalmistaja, mutta ei minkäänlaista kokemusta itse automerkin toiminnan pyörittämisestä.mike kirjoitti: Oma veikkaus on että jos tuotanto jatkuu jollain lailla ruotsissa ja Saabina, niin silloin ostaja on Magna, Mahindra tai joku sijoitusyhtiö. Suurin ongelma on varmasti kuitenkin se, että nykyisiä malleja pitäisi pystyä tekemään ja siihen tarvitaan GM:n yhteistyötä.
Tuotannon jatkaminen varmasti onnistuu jos ostajalla on rahkeita pistää hommat pyörimään ja saamaan alihankkijat käyntiin.
Re: Saabin tulevaisuus II
Niin, onko heillä sitten tarvetta kapasiteetin lisäykselle vai onko Saabin tehdas sen verran hyvässä kunnossa että sen laitteet olisi kannattavaa hankkia jonkun nykyisen laitoksen vanhenevien tilalle? GM ilmeisesti kuitenkin uudisti tehdasta kohtuudella.Teme100 kirjoitti: Magnan rakennetta katsoen saa sellaisen mielikuvan, että heitä kiinnostaa Saabin tehdas tehtaana, ei automerkkinä. Opelin havittelun taustallakin oli sopimusvalmistuksen ulottaminen Opelin tehtaille. Magnalla on kokemusta komponenttituotannosta(jossa se onkin yksi maailman johtavista) ja autojen kokoonpanosta sopimusvalmistaja, mutta ei minkäänlaista kokemusta itse automerkin toiminnan pyörittämisestä.
Tai onko aika vain kypsä sille että pyörittäisi omaa automerkkiä? Komponenttipuolihan siellä on vahvasti hallinnassa joten mahdollisesti myös oma merkki pääsisi hyötymään tuosta vahvuudesta.
Eikös Magna ollut kiinnostunut Saabista jo pari vuotta sitten?
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Re: Saabin tulevaisuus II
9-5:n liina on aivan hiljakkoin uusittu heti sen jälkeen kun vanhan sedan 9-5:n lelut vietiin kiinaan, vain osa OG-femmawagonin leluja on lähettämättä.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Re: Saabin tulevaisuus II
"virallista tietoa" kiinnostuneista:
Mahindra - lähde Bloomberg News (ilmeisesti Mahindra on kuitenkin kisasta ulkona kun pesänhoitajat priorisoivat vakavammin otettavat ehdokkaat ensin)
Brightwell Holdings (turkkilainen yksityinen sijoitusyhtiö) - lähde Ruotsin TV4
Konkurssipesän hoitajat Hans L Bergqvist och Anne-Marie Pouteaux sanovat haastattelussa, että löytyy useita vakavasti kiinnostuneita tahoja. Lisäksi mainitsevat uuden 9-3:n olevan "kunnioitusta herättävä"/vaikuttava malli.
Jos ruotsi taittuu vähääkään niin kannattaa lukea:
http://ttela.se/ekonomi/saab/1.1481425- ... ressenter-
Mahindra - lähde Bloomberg News (ilmeisesti Mahindra on kuitenkin kisasta ulkona kun pesänhoitajat priorisoivat vakavammin otettavat ehdokkaat ensin)
Brightwell Holdings (turkkilainen yksityinen sijoitusyhtiö) - lähde Ruotsin TV4
Konkurssipesän hoitajat Hans L Bergqvist och Anne-Marie Pouteaux sanovat haastattelussa, että löytyy useita vakavasti kiinnostuneita tahoja. Lisäksi mainitsevat uuden 9-3:n olevan "kunnioitusta herättävä"/vaikuttava malli.
Jos ruotsi taittuu vähääkään niin kannattaa lukea:
http://ttela.se/ekonomi/saab/1.1481425- ... ressenter-
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Re: Saabin tulevaisuus II
Kiitoksia mike! Tätä yhteenvetoa tarvitsemme me tietämättömämmät. Onko näin, että GM ei ehkei ollutkaan se este viimeksi vai puhuuko GM vain ruususia itsestään?
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Re: Saabin tulevaisuus II
Tässä olen täysin samaa mieltä omalla kokemuksellani! Toijotaa väitetään olevan maailman kestävin auto, mutta totuus on kuitenkin jotain muuta taikka erilainen. Itselläni meni heti ensimmäisenä vuotena varsin tarkalla sisäänajolla turbo rikki pakkasten tultua, kun hankin autoni 2008 huhtikuun lopulla ja auto vinkui jo marraskuussa. Ongelma korjattiin yli vuoden jälkeen ja takuu korvasi, no kysyin huollon hintaa ja turbon hintaa: turbo oli 2000euroa ja muut osat ja hilut ja työ jonkun saturaisen päälle siihen, eli saatanan kallista turbohuolloksi. Sitten pohjapanssari taittui maantiellä ajettaessani, mutta no takuu senkin korvasi. ETC Toijota ei ole mielestäni ainakaan niitä Saabbeja kestävämpi mitä meillä on ollut, vaan Toijota huollot ja huoltojärjestelyt ovat todella hyviä vs vaikka Saab. Huoltamoja on ympäri siellä täällä ja moni osaa hommansa varsin taitavasti. Toisaalta, omani KD-sarjan 2.5TDI-moottori taitaa vastata vähän Saabin Trionic7aa, mutta meneppä tuosta tietämään enempää. Niin, ja kytkinlaakerikaan ei saada sitten millään vinguttomaksi sitten millään ja se on vaihdettu 3 kertaa ja nyt on menossa 2009-2010 vuosimallin Hiluxin laakeri ja sama homma jatkuu - en ole kytkimen luistattelija voin sen sanoa, koska Saabbien kytkimet ovat kestäneet hyvin.Teme100 kirjoitti: Toki asian voi nähdä niinkin, että Toyota laatu on sitä että he ovat valmiita vastaamaan tuotteestaan mahdollisimman hyvin ja korjaamaan mahdolliset viat.
Osa merkeistähän on tehnyt niin, että heillä kyllä on takaisinkutsukampanjoita, mutta he eivät ole ilmoittaneet niistä vaatimusten mukaisesti. Tämä sen takia, että tieto ei leviäisi ulkopuolisille ja mahdollisesti vahingoittaisi mielikuvaa laadukkaasta ja vähävikaisesta autosta.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
-
- "Hirsch"
- Viestit: 889
- Liittynyt: To Helmi 03, 2005 11:56
Re: Saabin tulevaisuus II
Tossa sun toyotassa samat viat kun systerin miehen.eka turboa alle 30 ja seuraava 65 tkm.(ensi vinku ja sitten veto pois,liike ilmoitti että oli vetänyt jotain raskasta muuten ei hajoa,on visiin vetokoukku ylimääräinen osa
).toisella kerralla ei helposti takuuseen.etuvalon umpiot keräsivät vettä.itse oli kuulema ne särkenyt ei takuuseen.ei näkynyt mitään kiven iskemiä ei rassaa itse autoa.ym.tuleva uusi auto ei ole enää toyota hilux kuulema.
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
Re: Saabin tulevaisuus II
Vettä ei ole kait auto kerännyt umpioihin, mutta seuraava autoni ei ole luultavasti Toijota.
Ihan tarpeeksi vikoja ja Toijota rajallisuus moottoripuolella.
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003