Saabin tulevaisuus II
Re: Saabin tulevaisuus II
Jos kohta kaikki "insinöörit" on palkáttu muualle niin kuka kehittää uusi innovaatioita ja "Saabismeja"? Olen pitkäaikainen Saabisti ( nyt 13:sta käytössä ) ja toivon todella että saisin vielä lisää SAABeja.Loppuvuodesta edessä taas kerran autonvaihto edessä,kuulun niihin "hulluihin" jotka vaihtavat autoa parin vuoden välein.
Saabin kriisin aikana olen ostanut kaksi uutta Saabia ja koettanut tukea jatkuvuutta tehtaalle, mutta ei onnistunut meikäläisen panos.Perheessä myös vaimo nauttii Saabilla ajamisesta ja hän ajaa suurimmat kilometrit työkseen ja on usein kysellyt että' mistä "herra" meinaa löytää hänen käyttöön yhtä hyvän auton, hitto mitä paineita laittaa "perheenpäälle".
Saabin kriisin aikana olen ostanut kaksi uutta Saabia ja koettanut tukea jatkuvuutta tehtaalle, mutta ei onnistunut meikäläisen panos.Perheessä myös vaimo nauttii Saabilla ajamisesta ja hän ajaa suurimmat kilometrit työkseen ja on usein kysellyt että' mistä "herra" meinaa löytää hänen käyttöön yhtä hyvän auton, hitto mitä paineita laittaa "perheenpäälle".
Re: Saabin tulevaisuus II
- malliston laajennus saman perusrakenteen pohjalta
- huomattavasti suuremmat panostukset markkinointiin
- kiinan ja venäjän markkinoille pääsy
- enemmän vapauksia suunnittelijoille luoda Saabin näköisiä ja tuntoisia autoja
- uudet tekniset ratkaisut
- malleja ei saisi päästää vanhenemaan liiaksi
- vahva mukanaolo yritysautomarkkinoilla
Näitä tulis ainakin itellä mieleen.
Vasta oli muuten juttua että ainakaan vielä insinöörit eivät ole kovin innokkaasti lähteneet Volvon palvelukseen. Olikohan kaikenkaikkiaan vasta viitisenkymmentä Saabin inssiä vaihtanut työnantajaa.
- huomattavasti suuremmat panostukset markkinointiin
- kiinan ja venäjän markkinoille pääsy
- enemmän vapauksia suunnittelijoille luoda Saabin näköisiä ja tuntoisia autoja
- uudet tekniset ratkaisut
- malleja ei saisi päästää vanhenemaan liiaksi
- vahva mukanaolo yritysautomarkkinoilla
Näitä tulis ainakin itellä mieleen.
Vasta oli muuten juttua että ainakaan vielä insinöörit eivät ole kovin innokkaasti lähteneet Volvon palvelukseen. Olikohan kaikenkaikkiaan vasta viitisenkymmentä Saabin inssiä vaihtanut työnantajaa.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Re: Saabin tulevaisuus II
Kiinalaiset olisivat melkein parempi vaihtoehto, niillä riittää rahaa
sijoittaa 1,5 miljardia viiden vuoren aikana. Paljonko Pizza-enricoilla olisi
tuskin niin paljon?? Mutta kiinalaisten pitäisi käytännössä aloittaa nollasta
Turkkilaiset voisivat saada GM:n lisenssit sun muut,ja jatkaa samoilla
linjoilla.
Turkkilaista osaamista http://www.youtube.com/watch?v=qnZBix29odc
sijoittaa 1,5 miljardia viiden vuoren aikana. Paljonko Pizza-enricoilla olisi
tuskin niin paljon?? Mutta kiinalaisten pitäisi käytännössä aloittaa nollasta
Turkkilaiset voisivat saada GM:n lisenssit sun muut,ja jatkaa samoilla
linjoilla.
Turkkilaista osaamista http://www.youtube.com/watch?v=qnZBix29odc
Re: Saabin tulevaisuus II
jospa ongelma siinä että saab tekee liian kestäviä autoja niin uusia ei mene kaupaksi
Re: Saabin tulevaisuus II
Kun tuosta Saabin myynnistä ja jatkosta täällä keskustellaan, niin mainitaanko jossain että tuolla Ruotsissa Saabin valmistus jatkuu?? Vai onko multa mennyt joku ohi!
Minusta todennäköisemmältä näyttää että koneet/tehdas yms, ostetaan ja näillä tullaan tekemään jotain muuta merkkiä. Vai olenko ihan hakoteillä?
Minusta todennäköisemmältä näyttää että koneet/tehdas yms, ostetaan ja näillä tullaan tekemään jotain muuta merkkiä. Vai olenko ihan hakoteillä?
#3655
Re: Saabin tulevaisuus II
Pitäneeköhän tuo paikkansa, kun lukee tämän foorumin palstoja?pölkkäri kirjoitti:jospa ongelma siinä että saab tekee liian kestäviä autoja niin uusia ei mene kaupaksi
Surkea tilanne tällä hetkellä. Tulevaisuus näyttää, nautimmeko "uusista Saabeista" vai nautimmeko vain ihan "oikeista vanhoista Saabeista?"
Mielestäni Saab muuttuu jatkossa erilaiseksi, miksi me "saabistit" sen olemme oppineet kuvittelemaan ja kokemaan. Aika ja ajattelu autoista on muuttunut ja siksi uusia autoja suunnittelevat ja valmistavat tekijät tekevät autot tulevaisuutta varten uusin ajatuksin. Ainakin omat ajatukset ovat jo niin vanhan miehen ajatuksia, että reilusti uskallan antaa tilaa uusien tekijöiden uusille ajatuksille.
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Re: Saabin tulevaisuus II
Sanoisin ennemmin niin, että "Saabilla pitäisi olla VALMIUS tehdä "saabismeja". Yhtiön pitäisi olla sellaisessa taloudellisessa tilassa, että investointeihin ja pitkän aikavälin tuotekehitysprojekteihin olisi varaa.Pakari kirjoitti: Saabille pitäisi antaa vapaus tehdä "saabismeja" niitä uusia innovaatioita joita tehtiin ennen täyttä GM omistusta. Pitäisi siis kehittää tekniikkaa joka on aikaansa edellä.. Esimerkkeinä menneistä mainittakoon Turboahtaminen, ja SVC moottorikonsepti.. (joka tosin lakkautettiin..) Uskon että jos saabille olisi annettu resurssit ja mahdollisuus, Saab olisi pärjännyt erittäin hyvin tässä viimeaikaisessa "mitä alhaisempi kulutus sen parempi" kilpailussa, kuten TTiD moottori osoittaa, valitettavasti se tuli hieman liian myöhässä.. Itse kaipaan hieman myös CombiCoupe korimallia. Samaten aerodynamiikalla on erittäin suuri vaikutus kulutuskilvassa, ja saabihan on aina ollut aerodynamiikassa edelläkävijä pienine ilmanvastuskertoimineen(suhteessa muihin).
Re: Saabin tulevaisuus II
Eipä se kovin kummallista olisi vaikka taas yksi automerkki joutuisi museoihin ja muistojen joukkoon.
Kävin läpi AUTO 1930 ja 1940 luvulla -kirjan sisällysluetteloa. Sieltä tunnistin 97 automerkkiä, jotka eivät enää ole tuotannossa.
Ajoneuvotekniikkahan on kehittynyt niin, että ensin lähes joka maakunnassa oli pystyviä seppiä, jotka innostuivat autoista ja muista liikkuvista koneista. Satoja valmistajia esim. Saksassa ja Yhdysvalloissa. Sitten alkoi toimialarationalisointi ja yhteensulautumiset sekä konkurssit. Tämä on jatkunut näihin päiviin ja tuotanto keskittyy sinne, missä on hyvät lähimarkkinat ja/tai edulliset toimintakustannukset. Rahtikulut eivät ole nousseet esteeksi tavaroiden kuljettelemiselle.
Kävin läpi AUTO 1930 ja 1940 luvulla -kirjan sisällysluetteloa. Sieltä tunnistin 97 automerkkiä, jotka eivät enää ole tuotannossa.
Ajoneuvotekniikkahan on kehittynyt niin, että ensin lähes joka maakunnassa oli pystyviä seppiä, jotka innostuivat autoista ja muista liikkuvista koneista. Satoja valmistajia esim. Saksassa ja Yhdysvalloissa. Sitten alkoi toimialarationalisointi ja yhteensulautumiset sekä konkurssit. Tämä on jatkunut näihin päiviin ja tuotanto keskittyy sinne, missä on hyvät lähimarkkinat ja/tai edulliset toimintakustannukset. Rahtikulut eivät ole nousseet esteeksi tavaroiden kuljettelemiselle.
pentti.kostamo2@luukku.com
040-5950109
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia maan paras (?) valikoima
040-5950109
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia maan paras (?) valikoima
Re: Saabin tulevaisuus II
Miksi ei? Kun tuolla liikenteessä ajelee nyrkin kokoiset Saab-lasit päässä, niin vielä liikenteessä näkyvä esimerkiksi -70 ja -80 luvulla valmistettu auto on merkiltään usein Saab. Jos ne olisivat aivan PSA/VAG laatua niin tuskin ne olisivat niin yleinen näky.ristos kirjoitti:Pitäneeköhän tuo paikkansa, kun lukee tämän foorumin palstoja?pölkkäri kirjoitti:jospa ongelma siinä että saab tekee liian kestäviä autoja niin uusia ei mene kaupaksi
Uudemmatkin ovat katsastustilastoissa vähävikaisimpien joukossa. Yleisin vika tuo todella surkea käsijarru ja taka-akseliston puslat. http://www.a-katsastus.fi/Autolija-info ... lasto.aspx (esim. 3-vuotta vanhat: Saab 9-3 sijalla 4. ja esim Audi a4 sijalla 53.)
Minusta on vaan hyvä että tällä foorumilla keskustellaan avoimesti vioista, koska olipa merkki mikä tahansa niin niitä kyllä löytyy..
Re: Saabin tulevaisuus II
Toivottavasti turkkilaiset ostaa ja rupee tekemään taas saappeja.
Duunissa olen todennut (kiian, chevyn ja hundain) omistajille, että Auto euroopasta, kodinhoitaja Koreasta ja vaimo Thaimaasta. (kodinhoitaja tosin puuttuu vielä)
Duunissa olen todennut (kiian, chevyn ja hundain) omistajille, että Auto euroopasta, kodinhoitaja Koreasta ja vaimo Thaimaasta. (kodinhoitaja tosin puuttuu vielä)
saabit: 900-86 (1990-1998) 900i-92 (1998-2004 )
9-5 wagon -02 (2004-2013 ) 9-3 SC -09 (2013-----)
Jäsen no: 1839
9-5 wagon -02 (2004-2013 ) 9-3 SC -09 (2013-----)
Jäsen no: 1839
Re: Saabin tulevaisuus II
30-40 vuotta vanhoissa autoissa lähtötilanne ei ole enää niin määräävä kuin se, että minkälaisessa käytössä ne ovat olleet ja ennenkaikkea miten niitä on huollettu ja korjattu. Niin hyvää autoa ei olekaan, joka kestäisi 30 vuotta huonoa ylläpitoa.J8 kirjoitti:
Miksi ei? Kun tuolla liikenteessä ajelee nyrkin kokoiset Saab-lasit päässä, niin vielä liikenteessä näkyvä esimerkiksi -70 ja -80 luvulla valmistettu auto on merkiltään usein Saab. Jos ne olisivat aivan PSA/VAG laatua niin tuskin ne olisivat niin yleinen näky.
Toinen seikka on se, että yleensäkin vähän arvokkaammat ajoneuvot säilyvät pidempään kuin halvat perusmallit. Kolmas seikka taas on se, että Saabia myyntiin tuohon aikaan erittäin paljon markkinat huomioiden, eli kanta on ollut hyvä.
Omiin silmiin kyllä osuu nykyisin huomattavasti useammin mk2 golf, 700-Volvo tai W124 mersu kuin kasari saappi. E30 bemareitakin on jonkun verran liikenteessä, mutta ei lainkaan niin paljon kuin vielä pari vuotta sitten. Liekö hartialukkojen seurausta.
Re: Saabin tulevaisuus II
Mersuja näkyy kyllä, mutta minusta taas on tuntunut että vanhoja golffeja ei enää niin usein näy.. Voi olla että silmiin pistää vain ne hienot entisöidyt Audin coupe quattro on kanssa hieno näky hyväkuntoisena.Teme100 kirjoitti:Omiin silmiin kyllä osuu nykyisin huomattavasti useammin mk2 golf, 700-Volvo tai W124 mersu kuin kasari saappi. E30 bemareitakin on jonkun verran liikenteessä, mutta ei lainkaan niin paljon kuin vielä pari vuotta sitten. Liekö hartialukkojen seurausta.
Re: Saabin tulevaisuus II
Pakari kirjoitti: Sitten mielestäni olisi myös hyvä pysähtyä miettimään, mitä Saabin kulta-aikana tehtiin oikein jotta autoja myytiin enemmän. Oliko se "kansanläheisempi" ysikutonen? Pitäisikö nykyisen mallien rinnalle saada kansanläheisempi, pienempi "kauppakassi".
Fakta kuitenkin on se, että ne joilla on rahaa laittaa uuteen autoon 50-60k euroa, ovat merkittävässä vähemmistössä, ja vielä vähemmistössä ovat he, jotka vaihtavat autonsa uuteen 2-3vuoden välein. "Porkkanaa" s.e saabin uuteen saabiin vaihtava saisi paremman vaihtohyvityksen?
Todentotta, jotain pitäisi keksiä.. Ehkä Ruotsalais-Kiinalais yhteistyö toimisi paremmin kuin Ruotsalais-Ameriikkalainen..
No kyllä omasta mielestäni uuden auton osto on suhteellisen mahdollista silloin kun se on mahdollista 10-20t euron hintaluokassa. Saabin ongelmina oli omasta mielestäni se, että se oli uutena aivan sairaan kallis ominaisuuksiinsa nähden.
Se kiistaton tosiasia, että Saabin omistajakunnnasta valtaosa käyttää edelleen pussihousuja, passaisikin mitä mainiommin tulevaan turkkilaiseen yrityskulttuuriin
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Re: Saabin tulevaisuus II
Onkohan noin? Joo, selvennykseksi, että seuraava lause on vitsi. Joskus tuntuu, että "polvihousut" voisi olla osuvampi ilmaisu?ng900aero kirjoitti:Se kiistaton tosiasia, että Saabin omistajakunnnasta valtaosa käyttää edelleen pussihousuja, passaisikin mitä mainiommin tulevaan turkkilaiseen yrityskulttuuriin
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Re: Saabin tulevaisuus II
Minusta viimeisimmät dieselkoneiset 9-3TTiD mallit eivät todellakaan olleet sairaan kalliita - varsinkaan ominaisuuksiinsa ja varusteisiinsa nähden. Pikemminkin päinvastoin. Esim Octavia samoilla varusteilla 140 hp dieselinä oli kalliimpi kuin 9-3.ng900aero kirjoitti: No kyllä omasta mielestäni uuden auton osto on suhteellisen mahdollista silloin kun se on mahdollista 10-20t euron hintaluokassa. Saabin ongelmina oli omasta mielestäni se, että se oli uutena aivan sairaan kallis ominaisuuksiinsa nähden.
Se kiistaton tosiasia, että Saabin omistajakunnnasta valtaosa käyttää edelleen pussihousuja, passaisikin mitä mainiommin tulevaan turkkilaiseen yrityskulttuuriin
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334