Kyllähän kaupasta saa uusia kulkuvälineitä tuossa hintaluokassa, jos hankintahinta on ainoa kriteeri. Daciaa ja Kiiaa ainakin. Miksi haihatella ja ruikuttaa jonkun muiden autojen hinnoista ja ominaisuuksista (ja kuitenkin ajaa jollain vanhoilla Saabin ja Alffan romuilla), jos voi ostaa kaupasta mieleisessään hintaluokassa itselleen sopivan uuden kulkuvälineen? Olkoon ne ylihintaiset tuotteet sitten siellä kaupassa heitä varten, jotka kokevat saavansa käyttämilleen rahoille tarpeeksi vastinetta.ng900aero kirjoitti:No kyllä omasta mielestäni uuden auton osto on suhteellisen mahdollista silloin kun se on mahdollista 10-20t euron hintaluokassa.
Saabin tulevaisuus II
Re: Saabin tulevaisuus II
#3418
Re: Saabin tulevaisuus II
Myönnettäköön että kuulun siinä mielessä valtaosaan klubilaisista että mieluummin priorisoin asumisolot kuin autohankinnan, eli wanhoilla Alfa- ja Saabinromuilla ajetaan jatkossakin (harmittavan lujalaatuinen vaan tuo Alfa 156, olen jo pari vuotta odottanut että sen jo ostohetkellä kiljuva moniurahihnan kiristinrulla tai -ohjainpyörä olisi leiponut kiinni mutta nounou).J.N kirjoitti:Kyllähän kaupasta saa uusia kulkuvälineitä tuossa hintaluokassa, jos hankintahinta on ainoa kriteeri. Daciaa ja Kiiaa ainakin. Miksi haihatella ja ruikuttaa jonkun muiden autojen hinnoista ja ominaisuuksista (ja kuitenkin ajaa jollain vanhoilla Saabin ja Alffan romuilla), jos voi ostaa kaupasta mieleisessään hintaluokassa itselleen sopivan uuden kulkuvälineen? Olkoon ne ylihintaiset tuotteet sitten siellä kaupassa heitä varten, jotka kokevat saavansa käyttämilleen rahoille tarpeeksi vastinetta.ng900aero kirjoitti:No kyllä omasta mielestäni uuden auton osto on suhteellisen mahdollista silloin kun se on mahdollista 10-20t euron hintaluokassa.
Näitä kuvailuidesi kaltaisia henkilöitä ei sitten kuitenkaan tainnut tältä universumilta löytyä ihan riittävän paljoa, muistaakseni CEO Muller taisi povailla myynniksi vuonna 2010 jotaon 80.000 autoa ja oliko vuodeksi 2011 jopa 100.000 tai oliko tavoite asetettu realistisempaan suuntaan. 90.000 kappaleeseen?
Jos asiakkaat eivät van yksinkertaisesti kokeneet saavansa rahoilleen vastinetta hankkimalla uuden Saabin?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Re: Saabin tulevaisuus II
Eipä näy pahemmin viimeistä 80-sarjan Audiakaan saati 100-sarjalaista. Satkuja ja tonnareita kyllä näkee lähes päivittäin. Jaappanilaisista kasareista näkee lähinnä Corollaa ja Carinaa. 80-90-luvun taitteen 626 Mazdaa tai Honda Accordia en edes muista milloin viimeksi olisi nähnyt.J8 kirjoitti:Mersuja näkyy kyllä, mutta minusta taas on tuntunut että vanhoja golffeja ei enää niin usein näy.. Voi olla että silmiin pistää vain ne hienot entisöidyt Audin coupe quattro on kanssa hieno näky hyväkuntoisena.Teme100 kirjoitti:Omiin silmiin kyllä osuu nykyisin huomattavasti useammin mk2 golf, 700-Volvo tai W124 mersu kuin kasari saappi. E30 bemareitakin on jonkun verran liikenteessä, mutta ei lainkaan niin paljon kuin vielä pari vuotta sitten. Liekö hartialukkojen seurausta.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Re: Saabin tulevaisuus II
Suuri yleisö on selvästi kokenut saavansa paremman vastineen pääomalle muista tarjonnan vaihtoehdoista. Ostajia kuitenkin Saabinkin hinnaston mukaisille tuotteille tuntuu olevan ihan tässä kotimaankin markkinoilla, kun tarjonnan muiden vaihtoehtojen myyntilukuja katsoo. Jotkut siis selvästi ovat valmiita sitomaan pääomaa hankintaan ihan mielellään paljon enemmän, kuin 10-20 k€. Toivottavasti Saab ei kuitenkaan koskaan kilpaile millään tuotteella tuossa hintaluokassa.ng900aero kirjoitti:Näitä kuvailuidesi kaltaisia henkilöitä ei sitten kuitenkaan tainnut tältä universumilta löytyä ihan riittävän paljoa, muistaakseni CEO Muller taisi povailla myynniksi vuonna 2010 jotaon 80.000 autoa ja oliko vuodeksi 2011 jopa 100.000 tai oliko tavoite asetettu realistisempaan suuntaan. 90.000 kappaleeseen?
Jos asiakkaat eivät van yksinkertaisesti kokeneet saavansa rahoilleen vastinetta hankkimalla uuden Saabin?
Jälleen kerran todellisuus ja kirjoittelusi on kuitenkin hieman omituisessa ristiriidassa, koska liikut ilmeisesti mieluummin vanhoilla Saabin ja Alffan romuilla, kuin vaikka sillä uudella sopivan hintaisella Dacialla tai Kialla.
#3418
-
- "Turbo"
- Viestit: 274
- Liittynyt: La Syys 13, 2003 14:45
- Paikkakunta: lohja
Re: Saabin tulevaisuus II
Muuttuuko Saabikin vanhana romuksi? Moni täällä väitää sen vaan paranevan vanhetessaan. Ja mitä tulee auton ostoon, niin harva kai 50k€ kteisenä heittää. Niitäkin löytyy, yleensä pelataan välirahalla ja sillon 10-20k€ voi riittääkin jopa uuteen premium Saabiin.
Re: Saabin tulevaisuus II
Arvoisa J.N. viiteryhminesi,J.N kirjoitti: Suuri yleisö on selvästi kokenut saavansa paremman vastineen pääomalle muista tarjonnan vaihtoehdoista. Ostajia kuitenkin Saabinkin hinnaston mukaisille tuotteille tuntuu olevan ihan tässä kotimaankin markkinoilla, kun tarjonnan muiden vaihtoehtojen myyntilukuja katsoo. Jotkut siis selvästi ovat valmiita sitomaan pääomaa hankintaan ihan mielellään paljon enemmän, kuin 10-20 k€. Toivottavasti Saab ei kuitenkaan koskaan kilpaile millään tuotteella tuossa hintaluokassa.
Jälleen kerran todellisuus ja kirjoittelusi on kuitenkin hieman omituisessa ristiriidassa, koska liikut ilmeisesti mieluummin vanhoilla Saabin ja Alffan romuilla, kuin vaikka sillä uudella sopivan hintaisella Dacialla tai Kialla.
Kyllä kait sinullekin (teillekin) lienee aika selvää se, että Saabin hintaluokan kulutushyödykkeiden ollessa kyseessä tulee varmasti lähes aina mietittyä myös tuotteen jälleenmyynhtiarvoa, ja muita oleellisia ostopäätökseen vaikuttavia kylmän taloudellisia (ja tällä hetkellä Saabin kannalta epämukavia) juttuja.
En tiedä onko asia näin, mutta oletan niin että minut on suuresti ja vakavasti väärinymmärretty Saabin tulevaisuutta koskevissa lausunnoissani. Itse olen AINA peräänkuuluttanut markkinoille edullista ja pienikokoista Saabia, en todellakaan ole toivonut koko Saabin brändin madaltamista johonkin Murat:in tai Tata:n tasolle.
Vaikea kuvitella miten jokin pieni ja aiemmin mainitsemaani hintakehykseen mahtuva automalli voisi laskea koko automerkin statuksen niin alas etteikö isompia Saabeja voitaisi kaupitella nykyisessä Mersun ja Audin hintaryhmässä?
Onko Saabilla ollut kunnollisia tulosvuosia 96:n lopetuksen jälkeen?
Itse en mitenkään vain voi käsittää miksei esimerkiksi retromallista kajakkia voitaisi kaupitella lähtöhintaan 19.999e, olisiko viisaampaa sitten jatkaa noiden "Opel-jalosteiden" jälkimarkkinointia kohtuuttomaan hintaan, ja jos olisi, niin kuinka saadaan asiakaskunta entistä laatutiedottomimmaksi?
(Omasta mielestäni nuo GM-aikaiset Saabit ovat parhaita koskaan valmistettuja Saabeja, ei siinä mitään)
Viimeksi muokannut ng900aero, La Tammi 07, 2012 08:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Re: Saabin tulevaisuus II
Piti oikein katsoa hinnastosta, että pitääkö tuo todellakin paikkaansa, ja oman laskuoppini mukaan sain skeidan(2.0tdi elegance vs. 1.9ttdi 130) n. 3ke halvemmaksi samoilla/samankaltaisilla varusteilla. Eli kumpaankin lastattiin toisen vakiovarusteet niiltä osin kun hinnasto vain mahdollisti. Jotain saattoi mahdollisesti jäädä ruksimatta, mutta ei kolmen tonnin edestä kylläkään.mike kirjoitti: Minusta viimeisimmät dieselkoneiset 9-3TTiD mallit eivät todellakaan olleet sairaan kalliita - varsinkaan ominaisuuksiinsa ja varusteisiinsa nähden. Pikemminkin päinvastoin. Esim Octavia samoilla varusteilla 140 hp dieselinä oli kalliimpi kuin 9-3.
Re: Saabin tulevaisuus II
Vertailun skodaan tein viime vuoden keväällä skoda/saab jälleenmyyjän luona ja mukaan laskettiin kaikki kangasmattoja, eberiä, vararengasta, bluetoothia ja lämpösäteilyä vähentäviä laseja ym pientä myöten. Eli vertailussa ei ollut mukana skodan viimeisintä plus pakettia mikä nyt kääntäisi hinnan skodan eduksi. En ole katsonut onko skodan varustelu parantunut mallivuoden vaihtuessa kun niitä uusia saabejakaan ei ole saanut tilattua.
Loppusumma rivin alla oli kuitenkin skodan kohdalla suurempi ilman alennuksia. Näin asian laski myyjä ja saman tuloksen sain itse nettisivujen laskurilla.
Loppusumma rivin alla oli kuitenkin skodan kohdalla suurempi ilman alennuksia. Näin asian laski myyjä ja saman tuloksen sain itse nettisivujen laskurilla.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Re: Saabin tulevaisuus II
Ei se täsmää siltikään tämän hetkisessä tilanteessa. Skodan kallein extra on kauko-ohjattava lämmitin, Saabin bixenonit. Itse en kyllä valinnut mukaan Skodaan lämpösäteilyä vähentäviä ja laminoituja turvalaseja, koska saabissakaan niitä ei ole saatavilla. Tavalliset sävylasit ovat vakiona kummassakin.mike kirjoitti:Vertailun skodaan tein viime vuoden keväällä skoda/saab jälleenmyyjän luona ja mukaan laskettiin kaikki kangasmattoja, eberiä, vararengasta, bluetoothia ja lämpösäteilyä vähentäviä laseja ym pientä myöten. Eli vertailussa ei ollut mukana skodan viimeisintä plus pakettia mikä nyt kääntäisi hinnan skodan eduksi. En ole katsonut onko skodan varustelu parantunut mallivuoden vaihtuessa kun niitä uusia saabejakaan ei ole saanut tilattua.
Loppusumma rivin alla oli kuitenkin skodan kohdalla suurempi ilman alennuksia. Näin asian laski myyjä ja saman tuloksen sain itse nettisivujen laskurilla.
Skodassa extraa verrattuna saabiin em. mainittu kauko-ohjattava lämmitin ja rengaspaineiden tarkkailutoiminto, saabissa kangas/tekonahkapenkit. Ja hintaero on edelleen skodan eroksi n. 3 tonnia.
Re: Saabin tulevaisuus II
Pitänee tutkia löytyykö ne paperit vielä jostain. Muistaakseni skodalta laskettiin ambiente varusteinen auto muutamalla lisäyksellä.
Skodan kohdalla tosiaan on nuo laminoidut lasit, mutta ainakin Saabin varusteluettelo väitti laseja lämpösäteilyä vähentäviksi laseiksi. Eli saabistina tämän ymmärsin niin että ovat vastaavat mitä 9-5:n lasit, jotka ei pitäisi olla ihan pelkät sävylasit.
Nyt kun katoin uudestaan tuon Skodan sivuston niin Ambiente ilman noita laminoituja laseja mahdollisimman hyvin vastaavilla varusteilla ja ilman plus pakettia tulee hinnaksi tonnin enemmän mitä saabilla. Vastaavasti siihen hintaan skodan kuskin penkissä ja peileissä on muisti, vasen peili tummuu, autossa on sumuvalot ja lisälämmittimessä on kaukosäätö.
Tietenkin varusteiden vertailu on melko vaikeaa ja täsmälleen samoja varusteita ei molempiin autoihin pysty rakentamaan. Aina on toisessa jotain enemmän tai vähemmän mitä toisessa.
Pari asiaa ahistaa aina vaikka Elegancella satunnaisesti ajelenkin: jalkatilassa ei ole valoja ja se pahin - konepelti pysyy pystyssä tikulla. Ei tympeämpää asiaa kuin tikun asettelu kurakelillä kun pesunestettä lisäillään.
Jos taas ksenonit ottaa niin skodaanhan bi-xenoneja ei saa ollenkaan ja sen kyllä huomaa ajossakin.
Niin tai näin, mutta pointti oli se, että mitenkään järjettömän kallis tuo 9-3 ei minusta missään nimessä ollut. Varsinkin kun skoda mielletään yleisesti edulliseksi autoksi ja saabi kalliiksi.
Skodan kohdalla tosiaan on nuo laminoidut lasit, mutta ainakin Saabin varusteluettelo väitti laseja lämpösäteilyä vähentäviksi laseiksi. Eli saabistina tämän ymmärsin niin että ovat vastaavat mitä 9-5:n lasit, jotka ei pitäisi olla ihan pelkät sävylasit.
Nyt kun katoin uudestaan tuon Skodan sivuston niin Ambiente ilman noita laminoituja laseja mahdollisimman hyvin vastaavilla varusteilla ja ilman plus pakettia tulee hinnaksi tonnin enemmän mitä saabilla. Vastaavasti siihen hintaan skodan kuskin penkissä ja peileissä on muisti, vasen peili tummuu, autossa on sumuvalot ja lisälämmittimessä on kaukosäätö.
Tietenkin varusteiden vertailu on melko vaikeaa ja täsmälleen samoja varusteita ei molempiin autoihin pysty rakentamaan. Aina on toisessa jotain enemmän tai vähemmän mitä toisessa.
Pari asiaa ahistaa aina vaikka Elegancella satunnaisesti ajelenkin: jalkatilassa ei ole valoja ja se pahin - konepelti pysyy pystyssä tikulla. Ei tympeämpää asiaa kuin tikun asettelu kurakelillä kun pesunestettä lisäillään.
Jos taas ksenonit ottaa niin skodaanhan bi-xenoneja ei saa ollenkaan ja sen kyllä huomaa ajossakin.
Niin tai näin, mutta pointti oli se, että mitenkään järjettömän kallis tuo 9-3 ei minusta missään nimessä ollut. Varsinkin kun skoda mielletään yleisesti edulliseksi autoksi ja saabi kalliiksi.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Re: Saabin tulevaisuus II
Kohta 2 vuotta 9-3:n vakiosävylaseilla ajaneena voin todeta, että jos nuo ei ole lämpösäteilyä vähentävät, niin tuskin ovat mitkään. On meinaan melko perusteellinen ero, että paistaako aurinko iholle suoraan vai 9-3:n ikkunan läpi.mike kirjoitti:Skodan kohdalla tosiaan on nuo laminoidut lasit, mutta ainakin Saabin varusteluettelo väitti laseja lämpösäteilyä vähentäviksi laseiksi. Eli saabistina tämän ymmärsin niin että ovat vastaavat mitä 9-5:n lasit, jotka ei pitäisi olla ihan pelkät sävylasit.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Saabin tulevaisuus II
Lämpösäteilyä vähentävät lasit on vakiovaruste 9-3:sessa ja taitaa olla myös 9-5:sessakin.Teme100 kirjoitti:Itse en kyllä valinnut mukaan Skodaan lämpösäteilyä vähentäviä ja laminoituja turvalaseja, koska saabissakaan niitä ei ole saatavilla.
Re: Saabin tulevaisuus II
Aivan, mutta ne eivät ole laminoidut 2-kerroslasit, vaan samanlaiset kuin skodassakin vakiona: lämpösäteilyä on vähennetty pienentämällä lasin valonläpäisykykyä.J8 kirjoitti:Lämpösäteilyä vähentävät lasit on vakiovaruste 9-3:sessa ja taitaa olla myös 9-5:sessakin.Teme100 kirjoitti:Itse en kyllä valinnut mukaan Skodaan lämpösäteilyä vähentäviä ja laminoituja turvalaseja, koska saabissakaan niitä ei ole saatavilla.
Aika mielenkiintoista,että usa, au tai uk-hinnastot eivät tunne 9-5:n kohdalla varustetta "lämpösäteilyä vähentävät lasit". Ne ovat kuitenkin olleet vakiona jo ng900-mallissa ensimmäisestä mallivuodesta saakka. Suomen varusteluettelo samalta ajalta puhuu "sävylaseista".
Re: Saabin tulevaisuus II
Ne on samallainen vakiovaruste kuin vaihdekeppi tai polkimet. Eihän noihin kyseisiin saabbeihin saa tavallisia klaseja.Teme100 kirjoitti:Aivan, mutta ne eivät ole laminoidut 2-kerroslasit, vaan samanlaiset kuin skodassakin vakiona: lämpösäteilyä on vähennetty pienentämällä lasin valonläpäisykykyä.J8 kirjoitti:Lämpösäteilyä vähentävät lasit on vakiovaruste 9-3:sessa ja taitaa olla myös 9-5:sessakin.Teme100 kirjoitti:Itse en kyllä valinnut mukaan Skodaan lämpösäteilyä vähentäviä ja laminoituja turvalaseja, koska saabissakaan niitä ei ole saatavilla.
Aika mielenkiintoista,että usa, au tai uk-hinnastot eivät tunne 9-5:n kohdalla varustetta "lämpösäteilyä vähentävät lasit". Ne ovat kuitenkin olleet vakiona jo ng900-mallissa ensimmäisestä mallivuodesta saakka. Suomen varusteluettelo samalta ajalta puhuu "sävylaseista".
Saab OG9-5 AERO -00 harraste auto
Volvo V90 -17 käyttis
Volvo V90 -17 käyttis
Re: Saabin tulevaisuus II
Detaljit ovat kovia juttuja! Harmi, ettei enää noita mitään deltaljeja ei ole uusina näköpiirissä Saabeissa?
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen