Saabin tulevaisuus II

Saabin konseptit ja tulevaisuuden suuntaukset.
Lukittu
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Teme kirjoittaa tuolla yllä asiaa. Ei ole hirveästi lisättävää! Mun vakaa uskomus markkinoinnin "puuttumiseen" on, että uskottiin 9-5:n myyvän ilman suurempaa panostusta. Antoiko netti & Saab fanit VM:lle turhan valoisan kuvan asioista? Kuitenkin tuntui seuraavan mitä porukka SU:lla oli milloinkin keksimässä. Faneilta tuli tukea, muttei tilauksia. Siihen Saab kaatui. Suurin ongelma oli uusi 9-5. Sen olis pitänyt myydä paljon enemmän, muttei myynyt. Se miksi kauppa ei käynyt on sitten jotain mistä minä en tiedä. Mutta numeroiden valossa heikko 9-5 myynti aiheutti notkahduksen rahoituksessa ja soppa oli valmis. Oravanpyörä kiihtyi lopulta niin, että hyvä kun edes ehtivät hypätä kyydistä!
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Pikemminkin Saabin nykyisyys kuin tulevaisuus mutta kuitenkin...
Kun Trollhättanissa on 14-15. päivä kaupungin historian todennäköisesti suurin Saab-kokoontuminen, Saabin automuseo ei avaa oviaan. Joku tuolla kommenteissa oli toki hyvin perustellut minkä takia konkurssia hoitavien asianajajien ei ole järkeä päästää edes vapaaehtoisia avaamaan museota, mutta sääli tuo on silti...
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13238
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja AZP »

Marko A kirjoitti:Antoiko netti & Saab fanit VM:lle turhan valoisan kuvan asioista? ... Faneilta tuli tukea, muttei tilauksia. Siihen Saab kaatui.
Automaailmassa fanittaminen ei kai toimi ihan niinkuin tietokone- tai kännykkäbisneksessä. Apple elää faneista ja hypetyksestä, ja saisi myytyä vaikka separaattoreita, kun hinta on kerran satasissa, ja kohderyhmä siten aika laaja.

Saab 9-5:n ostajakunta ja kohderyhmä on hinnan vuoksi sellaista väkeä, että suurin osa "fanittaa" jotain sikarimerkkiä, viinialuetta tai golfkenttää.

Vihtorihan laski, että jos edes joku luokkaa 5 % joskus saabin omistaneista ostaisi uuden Saab, niin autoja menisi se 100tkpl/vuodessa. Jostain syystä vain nämä ukot ovat vaihtaneet merkkiä, lukkarinrakkautta Saabia kohtaan löytyy, mutta ei todellista halua vaihtaa takaisin. Itselläkin lähipiirissä muutama 50-65-vuotias herra, jotka ovat ajaneet Saabeilla 70-90-luvuilla, mutta ajelevat nykyisin mm. Bemarilla, Porschella ja Mersulla. Nyt näitä konkurssiuutisia lukiessa voivottelevat ja muistelevat miten Saab oli aikanaan niin kova peli.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2929
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja ristos »

AZP kirjoitti:Vihtorihan laski, että jos edes joku luokkaa 5 % joskus saabin omistaneista ostaisi uuden Saab, niin autoja menisi se 100tkpl/vuodessa. Jostain syystä vain nämä ukot ovat vaihtaneet merkkiä, lukkarinrakkautta Saabia kohtaan löytyy, mutta ei todellista halua vaihtaa takaisin. Itselläkin lähipiirissä muutama 50-65-vuotias herra, jotka ovat ajaneet Saabeilla 70-90-luvuilla, mutta ajelevat nykyisin mm. Bemarilla, Porschella ja Mersulla. Nyt näitä konkurssiuutisia lukiessa voivottelevat ja muistelevat miten Saab oli aikanaan niin kova peli.
Tämä saattaa varmaan liipata aika lailla tärkeää kohtaa Vihtorin ajattelun ja uskottelun maailmassa.
Todellakin monet Saabilla ajaneet olivat jo vaihtaneet Saabinsa muihin merkkeihin ennen uuden 9-5:sen tuloa. Hidastelu mallien uusinnassa sekä sitten aika täydellisen huonon markkinoinin toteutus yhdessä väärän mielikuvan antamisessa, loivat hyvän pohjan nyt toteutuneille tapahtumille. Kun vielä omasta mielestäni väärä hinnoittelu sekä ajankohtaan nähden liian suurikokoisen auton rakentaminen ylösajon veturiksi varmisti vielä mahalaskun.

Itse olen kyllä omien ajokokemuksieni kautta sitä mieltä, että tämä NG-9-5 on oikeasti yksi parhaista autoista Suomen "kivipelto" maanteille ja talveen. Auton talviominaisuudet ovat erinomaiset näihin saksalaisiin nähden, vaikka Bebari talvitestissä olikin "testaajien" suosikki. Mutta Bemarihan olisi testaajien suosikki, vaikka ne rakentaisivat KOTTIKÄRRIN ja pistäisivät Bemarin merkin keuloille. Samoin hinnallahan ei ole paljon väliä jos merkki keulalla on sopiva. :D

Joku voisi ajatella edellä kirjoitettua katkeraksi, mutta kun katselee näitä juttuja vuosikymmenten perspektiivillä niin näin se vaan taitaa mennä. 8O
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
veini siekkinen
"Hirsch"
Viestit: 889
Liittynyt: To Helmi 03, 2005 11:56

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja veini siekkinen »

Uusi malli pitäs olla vähintään kahdenvuoden välein.saabistiksi tulemiseen riittää usein kerta ajo talvikelillä niin mieli muuttuu saabista.
muutamasta bmw ym.merkisen vanittajasta on tullut tehtyä saabisteja.
mitä enempi ne ajaa yleensä vastaus on se vaan hyvä ajaa ja lämmin ja ja varmepi kuin se bmw.
eli mainosta kehiin silloin kun on suomessa pakkasta ja tiellä lumi pöpperö keli.
silloin ihmiset testaamaan uutta saabia.ei puista uutta 9-5 saabia tuuli,lumipöpperö ja paukkupakkasilla saa ajaa t-paita päällä.
kovilla pakasilla istunut mersujen ja pemareitten kyydissä niin on ne vaan pirun kylmiä autoja.(mutta tarkenee niissä kun on oravan nahkoja päällä). :lol:
9-5-Aero
"Koeajolla"
Viestit: 3
Liittynyt: Pe Joulu 23, 2011 09:19

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja 9-5-Aero »

veini siekkinen kirjoitti:kovilla pakasilla istunut mersujen ja pemareitten kyydissä niin on ne vaan pirun kylmiä autoja.(mutta tarkenee niissä kun on oravan nahkoja päällä).
Ja vähän faktaa tähän väliin.

TM Talviauto 2011 vertailussa testattiin Sisätilojen lämpiämistä taajama-ajossa ulkolämpötila -20, Bemari lämpesi +23 asteeseen 23,5 minuutissa , Saabi ei lämmennyt siihen puolessa tunnissa jonka jälkeen testi lopetettiin.

Maantie ajossa ulkolämpötila -8 Saab lämpesi +23 asteeseen ajassa 14 min, Bemari 12 min.
exät 9-5 Aero 2002 2.3T , SS 2003 1.8t BSR , 99GL 1981
Rafu
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: Ti Helmi 08, 2005 13:51
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Rafu »

KAUPUNKIAJOA SIMULOIVA LÄMMITYSLAITEKOE ajetaan järven jäälle tehdyllä radalla, jonne autot lähtevät 15 sekunnin välein. Ajonopeudet, käytetyt vaihteet ja lämmityslaitteiden säädöt noudattavat tarkkaa testiohjelmaa.
Millähän kriteereillä tarkka testiohjelma ja vaihteet on valittu.. Paljon voidaan vaikuttaa sillä siihen mikä on lopputulos.

Esim videon perusteella näyttää että lämppäri vaan raakasti väännettiin maksimille jolloin testissä ei vaikuta ilmastoinnin ohjelmoinit yms. asiat joilla on sitten iso merkitys kun ajetaan oikeasti.

http://tekniikanmaailma.fi/autot/vertai ... estivideot
"In an insane world a sane man must appear insane"
#2558, 9-5 Vector wagon A 2002, 9-5 vector wagon A 2008
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3495
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja SS »

Tuo ilmastoinnin toiminta muuten onkin mielenkiintoinen asia. Monet VAG-kuskit valittavat kun ikkunat menevät huuruun ja säätöjä joutuu käsin ropeltamaan. Ainakaan tässä OG9-3:ssa ei tarvitse koskaan koskea ilmastoinnin namiskoihin, lämpeneminen on kohtuu nopeaa ja toimii loogisesti. Pelkkä lämpenemisnopeus maksimipuhalluksella ei kerro koko totuutta, testaisivat joskus automaattiasetuksella noita.

Tasapuolisuuden nimissä myönnettäkööt, että edellinen kulkineeni nimenomaan VAG-konsernista (Golf II) lämpeni nopeammin kuin nykyinen Saab. Ero ei ole iso ja siinä sai sitten koko ajan ropeltaa säätöjen kanssa kun ei ollut automatiikkaa... Mutta kyllä niitä hyviä lämmityslaitteita muutkin osaa tehdä.

Talviominaisuuksiin tosin kuuluu pajon muutakin kuin lämmityslaite, Saabia ei paljoa tunnu pakkanen jähmettävän, kaikki toimii melkein yhtä notkeasti kuin kesäkelillä. Muutamilla muilla kulkineilla pakkasen vaikutuksen oikeasti huomaa kun kaikki on kovaa ja kankeaa...
Viimeksi muokannut SS, Ti Tammi 10, 2012 12:38. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Komppaaja
"Hirsch"
Viestit: 838
Liittynyt: Ti Tammi 12, 2010 15:42

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Komppaaja »

AZP kirjoitti:Itsekin lueskelin noita Volvon lukuja ja mietin, että tekemällä historiassa asiat toisin, voisi Saab olla ihan yhtä hyvässä tilanteessa.

Ajattellaanpa tilannetta 80-luvulla, kun Saab teki turbomoottorillisia etuvetoautoja ja Volvo Finnjetin muotoisia takavetotankkeja. Jos ei tietäisi mitään mitä tässä välillä on tapahtunut, ja pitäisi veikata, kumpi valmistaja menestyy vuonna 2012 paremmin, niin voisi veikata Saabia.

Yksi niitä elämän turhimpia asioita on miettiä, että entä JOS.....koska jos mummolla ois munat, se ois setä. Ja maailmanhistoriassa on aika paljon merkittävimpiäkin asioita, jotka ois voinu mennä toisin....

Voi kun Hitlerin maailmaan auttanut kätilö ois tajunnut tehdä vähän toisin.... :D
Avatar
valtteri
"Hölösuu"
Viestit: 2021
Liittynyt: Su Marras 30, 2003 16:02
Paikkakunta: Vaasa

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja valtteri »

ristos kirjoitti:
valtteri kirjoitti:Ng9-5:sella olisi pitänyt saada rahaa firmaan mutta siinä hommassa epäonnistuttiin niin laadun kun hinnan osalta.
Nää on todella mukavia, nämä varmat mielipiteet. Kuinkahan paljon täällä näitä "varmoja mielipiteitä lasketelevat" todella tietävät esim, tämän NG-95:sen laadusta ja todellisista ominaisuuksista.

Voin varmasti sanoa, että tiedän siitä jotakin. Olen perustellut tämän mallin ominaisuuksia hyvin perusteellisesti ja myös sen puutteita olen käsitellyt täällä ihan avoimesti.

Minusta on epäreilua haukkua jatkuvasti autoa, mistä ei todellisuudessa tiedä "oikein mitään tai ei mitään." :mrgreen:

:D
ristos kirjoitti:Hei vaan kaikki Saabin ystävät!

Kyllä Mersu sisältä ja ulkoa on hienosti viimeistelty ja siistimpi kuin NG 9-5 sekä hiljaisempi ajossa, vaikka alla on nastatkin.

Hyvää vuoden vaihdetta ja turvallisia talvikilometrejä kaikille saabisteille! :D
Hyvä ristos; yllä kirjoituksesi vuodenvaihteen tienoolta :wink:

En ole ajanut Ng9-5:lla lähellekkään samoja kilometrejä kuin sinä joten olen kirjoittanut vain siitä mitä olen ko. auton sisällä tuntenut ja kokenut sellaisella ajettuani.

Yhdyn täysin ylläolevaan lainaukseesi """ Kyllä Mersu sisältä ja ulkoa on hienosti viimeistelty ja siistimpi kuin NG 9-5 sekä hiljaisempi ajossa, """

En tiedä olenko jatkuvasti haukkunut autoa niinkuin väität....... totuus on että kyllä premium luokan auton pitäisi olla enemmän kuin Opel Astra sisältä.

Jos Ng9-5:sta vielä aletaan valmistaa niin lupaan sellaisen ostaa kun nykyistä og 9-5:täni uudempaa ei enää kannata ostaa. Varustetasona vaan pitää olla "aero"
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch -11
Saab Ng 9-3 t -08
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98
"1159"
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2929
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja ristos »

9-5-Aero kirjoitti:Ja vähän faktaa tähän väliin.
Viime talven kovimpia kelejä oli uuden vuoden vaihteessta 2011. Satuin olemaan pikkumustalla matkalla Lappiin. Reitti kulki itäkairaa pitkin ja keli vaihteli -35, -39 välillä. Olin tuolla reitillä varmaan ainoita joka ajeli kirkain ikkunoin. Ei uudet Bemarit ja Audit ja Mersut tuolloin olleet kirkaslasisia, enkä usko myöskään niiden lämpimyyteen. Lisäksi kaverit olivat koristeltu erilaisin pahvein, että olisivat saaneet jotain lämpöä ulos.

Pikkumustalla ei ollut keula pahvien peitossa, pikkumustan moottori kävi oikeilla lämmöillä aina -38 asti. Silloin oli matkaajossa havaittavissa moottorin lämmön laskua ja anoin ekakertaa ja ainutta kertaa Webastolla lisälämpöä koneelle. Lasit olivat edelleen kirkkaat ja kabiinissa lämmmintä. Tosiasia oli, että kirkaslasiset autot olivat Saabeja noissa keleissä.
Oma arvioni on, että Saabin ilmavaihto toimii ja koneen lämpöjä ei Saabissa ole kaikkia kuivattu pois.

Olkoot ammattilaisten testit mitä ovat, mutta nämä viime talven omat retket kertovat, mikä talviauto Saab on tavalliselle arkiautoilijalle. Luotan ihan näihin omiin kokemuksiin, kun sanon uuden NG 9-5:sen olevan yksi parhaista talviautoista Suomen oloihin. :D
Viimeksi muokannut ristos, Ti Tammi 10, 2012 17:18. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
SportySedan
"Turbo"
Viestit: 214
Liittynyt: Pe Joulu 10, 2004 10:49

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja SportySedan »

9-5-Aero kirjoitti:
veini siekkinen kirjoitti:kovilla pakasilla istunut mersujen ja pemareitten kyydissä niin on ne vaan pirun kylmiä autoja.(mutta tarkenee niissä kun on oravan nahkoja päällä).
Ja vähän faktaa tähän väliin.

TM Talviauto 2011 vertailussa testattiin Sisätilojen lämpiämistä taajama-ajossa ulkolämpötila -20, Bemari lämpesi +23 asteeseen 23,5 minuutissa , Saabi ei lämmennyt siihen puolessa tunnissa jonka jälkeen testi lopetettiin.

Maantie ajossa ulkolämpötila -8 Saab lämpesi +23 asteeseen ajassa 14 min, Bemari 12 min.
Minusta on turha lähteä muiden merkkien mollaamiseen. Itsellänikin komemusta monista merkeistä ja Saabeja on kotipiirissä ollut yli 10 kpl ja myöhemmin myös omia Saabeja 5 kpl. Oli tarkoitus ottaa myös NG 9-5 liisariksi, mutta askel ei sopinut ja niinpä ajelen nyt sillä bemarilla. Omien kokemusten perusteella kommentit: "mersujen ja pemareitten kyydissä niin on ne vaan pirun kylmiä autoja" ovat syvältä. Uskon kyllä noihin '9-5 Aeron' mainitsemiin TM:n tuloksiin.

PS: Omistin myös 1. generaation GM 900 Saabin ja se auto olikin oikeasti jääkaappi, todella surkea esitys. Lämppäri oli suoraan corsasta ja kenno aivan liian pieni tiloihin nähden. Maahantuojalta tuli sitten kutsu lämppärin parannukseen ja mitä tekivät.. asensivat jotain fylliä jalkatilan paneelien taakse. :lol: Vasta OG 9-3:ssa asiat tulivat kuntoon, auto oli aivan eri luokkaa tuohon edeltäjäänsä nähden. Muuten tuo GM 900 sai Euro-NCAPin testeissä vain 2 tähteä ja toisen päällä viiva, mikä tarkoitti että henki on kolarissa plöysällä. No nämäkin asiat paranivat sitten seuraajassa ja nyky 9-3:n tason me kaikki tiedämme. Sellaista GM:n pelleilyä 90-luvulla.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13238
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja AZP »

Komppaaja kirjoitti: Yksi niitä elämän turhimpia asioita on miettiä, että entä JOS.....koska jos mummolla ois munat, se ois setä.
Ei se ole turhaa, vaan elämän suola!

Ja lämmityslaitteiden tehoista sen verran, että lämpimin auto mitä minulla on ollut oli '83 VW Polo elikkäs Vaggine. Ja auto maksoi minulle 3900 markkaa.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
veini siekkinen
"Hirsch"
Viestit: 889
Liittynyt: To Helmi 03, 2005 11:56

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja veini siekkinen »

Itsellä ollut lämpimimpiä autoja saab 99 ja saab 9-5 vm.2001 (pihalla -35 niin sisällä 30+ astetta).asiaa voidaan testata tänä talvena käytännössä

pakastimia ollut itsellä kaikki opelit ja hyviä kakkosia 500 sarjan bmw ja transportteri.
seppo02
"Tuplakaasari"
Viestit: 88
Liittynyt: Ke Marras 16, 2011 21:30

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja seppo02 »

AZP kirjoitti:
Komppaaja kirjoitti: Yksi niitä elämän turhimpia asioita on miettiä, että entä JOS.....koska jos mummolla ois munat, se ois setä.
Ei se ole turhaa, vaan elämän suola!

Ja lämmityslaitteiden tehoista sen verran, että lämpimin auto mitä minulla on ollut oli '83 VW Polo elikkäs Vaggine. Ja auto maksoi minulle 3900 markkaa.

Mulla lämpimin on ollut Datsun 100A -73 vähän lämppäri tuunattuna. -30 asteessa kesti ihan hyvin t-paita päällä. Tosin kesällä meinas lämpeneminen muuten vaan olla ongelmana
Lukittu