Saabin tulevaisuus II
Re: Saabin tulevaisuus II
No paljonko per tehty auto gm:lle menee lisenssimaksuja? Oletan, että summa ei ole kymppejä eikä satasia.
Totta kai tuotekehitys maksaa ja silloin tulee "tappioita" tai sitten kyse on investoinnista. Miten vaan. Tosin itse näen, että kyse on hieman eri asioista.
Saabiahan tässä keskustelussa käsitellään rontissa, vaikka erottaa pitäisi tuotekehitys ja sitten varsinainen tuotanto. Näin nähtäisiin mikä on tuotteen tuotantokustannus. Sitten siihen leivotaan päälle lisenssit ja muut kulut, mm. tuotekehitys, hallinto ja myynti. Siihen vielä päälle katetta ja myyntihinta olisi noin teoriassa siinä.
Jos ajatellaan tuotannon säilymistä Ruotsissa, olennainen kysymys on tuotantokustannus. Muut mainitut kulut ovat aika samat vaikka esim. tuotekehys siirrettäisiin vaikka Ranskaan.
Niin joo nyt uutisten mukaan gm vehtaa pösön kanssa. Mitäs se meinaa ooppelille. Ja mitä siitä tykkää bmw jonka koneita lienee pösöissäkin.
Totta kai tuotekehitys maksaa ja silloin tulee "tappioita" tai sitten kyse on investoinnista. Miten vaan. Tosin itse näen, että kyse on hieman eri asioista.
Saabiahan tässä keskustelussa käsitellään rontissa, vaikka erottaa pitäisi tuotekehitys ja sitten varsinainen tuotanto. Näin nähtäisiin mikä on tuotteen tuotantokustannus. Sitten siihen leivotaan päälle lisenssit ja muut kulut, mm. tuotekehitys, hallinto ja myynti. Siihen vielä päälle katetta ja myyntihinta olisi noin teoriassa siinä.
Jos ajatellaan tuotannon säilymistä Ruotsissa, olennainen kysymys on tuotantokustannus. Muut mainitut kulut ovat aika samat vaikka esim. tuotekehys siirrettäisiin vaikka Ranskaan.
Niin joo nyt uutisten mukaan gm vehtaa pösön kanssa. Mitäs se meinaa ooppelille. Ja mitä siitä tykkää bmw jonka koneita lienee pösöissäkin.
"Hyvä on liian kallista ja halpa liian huonoa"
Re: Saabin tulevaisuus II
Katso video jossa valmistetaan viimeiset Cabsaabit Analla Trollissa, 37 näistä kuuluu independence edition sarjaan joka näki päivänvalon viime vuonna.
http://ttela.se/ekonomi/saab/1.1538642- ... sta-saaben
http://ttela.se/ekonomi/saab/1.1538642- ... sta-saaben
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Re: Saabin tulevaisuus II
Ei se voi myöskään olla kymmpitonnia, eikä oikein edes useita tuhansia. Tai jos on, niin hollantilaisten olisi pitänyt tajuta tämän yhtälön mahdottomuus alusta alkaen.essal kirjoitti:No paljonko per tehty auto gm:lle menee lisenssimaksuja? Oletan, että summa ei ole kymppejä eikä satasia.
Kuluttajana kun katsoo autojen hintoja varsinkin Suomessa, menee helposti vellit sekaisin kun koittaa arvioida, mitä auton valmistaminen oikein maksaa. Siis pelkät muuttuvat kustannukset, joihin tällaiset lisenssimaksut per auto kuuluvat. Auton valmistaminen sarjatuotantona maksaa muutaman tonnin per auto, joten lisenssimaksu ei voi olla useita tuhansia, korkeintaan siinä tilanteessa että auto valmistetaan kokonaan lisenssillä, jolloin valmistava ja myyvä taho keskittyy ainoastaan myyntiin ja tuotantoon.
Hämäävyydeen syy on siinä, että tuollaisessa 30.000 euron autossa on autoveroa joku 6000 euroa, alvia 4500 euroa, katteita, kuljetuskustannuksia jne, joten tehtaalta lähteneenä auton hinta valmistajalle on ollut ehkä luokkaa 16000-18000 euroa. Siinä on sitten autovalmistajan kate, tuotekehitys-, hallinto- ja tilakustannukset jne, joten itse autoyksilön valmistuskustannukset lienevät tämän hintaluokan autossa hyvin alle 10.000 euroa. Realistista lisenssimaksujen määrää pitää peilailla tähän hintaan.
Joku kertoi joskus tietävänsä, että Ukin tehtaalla Boxterin valmistus maksaa luokkaa 5000 euroa per auto. En tiedä lähdettä enkä välttämättä luota tähän viestiin ihan 100 %:sti.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Saabin tulevaisuus II
Tilinpäätökset ja pörssitiedotteet.pmj kirjoitti:
Lähde?
Re: Saabin tulevaisuus II
Sen takia, että kyseinen summa näkyisi tilinpäätöksissä lisenssimaksujen kohdalla.Rafu kirjoitti:Miksei tuo takkiin tulo voisi johtia konsernimaksuista? Mikä siinä olisi typerää? Miksei maksujen periminen olisi voinut jatkua myynnin jälkeenkin jos sopimus laadittiin ostajan kannalta hölmösti? Perustellakin voisi miksi näin ei voisi olla, voi toki olla toisinkin että Saab ei ole siirtänyt mitään varoja koskaan GM:lle päin, harvemmin näin on konsernissa.
Re: Saabin tulevaisuus II
se on alkujaan tämä: Linkki.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Re: Saabin tulevaisuus II
Erona toiminnassa oli se että spyker sai käytännössä ilman tuotekehityskuluja 3 uutta automallia 9-5 SS, SC ja 9-4x, tosin näistä ehdittiin saada kunnolla myyntiin vain 9-5.Teme100 kirjoitti:Saab teki vuonna 2010 yli 300M€ tappiota ja vuoden 2011 ensimmäisen puoliskon aikana yli 200M€ vielä lisää huolimatta siitä, että tuotanto oli ajoittain pysähdyksissä. 10k takkiin jokaisesta valmistetusta ajoneuvosta tuskin on syntynyt GM:n lisenssimaksujen takia.essal kirjoitti:Jotain korvauksia gm:lle saabista lienee maksetun koko ajan käytetyistä patenteista sun muista jutuista. Onko nämä korvaukset oikeasti olleet sellaisia, että hinnoittelu olisi mahdollistanut kannattavan toiminnan. Onko se ollut edes tavoitteena.
Tuloskehitys on loogista jatkumoa viime vuosille, sillä 2008 tappiota kertyi 470M€ ja 2009 voittoa tuli 530M€. Valitettavasti voitto saavutettiin sillä, että GM antoi yhtiölle miljardin euron pääomaruiskeen. Ilman GM:n sijoitusta ja BAICille tapahtunutta kertaluonteista malliston ja tuotantolinjan myyntiä tappiota olisi tullut 620M€. Näistä luvuista selviää helposti se, että Saab on oikeasti ollut taloudellisesti heikoilla jo pidemmän aikaan. Spykerin mahalasku ei siis oikeastaan ole mikään yllätys, pikemminkin looginen jatkumo, koska he ei eivät tehneet radikaaleja muutoksia yritykseen.
Mahtoiko spykerin fully funded business plänissä olla alunperinkaan rahaa juuri ollenkaan, EIB lainaa käytettiin reilu 200Me ja BAICilta saatiin 200Me josta ilmeisesti osa kuitenkin meni GM:lle. Joten aika pienellä kassalla oli liikenteessä. GM reference sharet taisi olla "lainaa" kauppasummasta vaikka ne ilmeisesti jonkin kirjanpitotavan mukaan taseessa olikin varoina.
Aika surutta tuota kassaa polteltiin ja kova oli usko että hätätilassa rahaa saadaan jostain kaivettua jos meinaa loppua.
9-5 2.0T ARC
NG9-5 TID4, NG9-5 Turbo4 Biopower
NG9-5 TID4, NG9-5 Turbo4 Biopower
Re: Saabin tulevaisuus II
Itseasiassa Spyker maksoi 9-4x:n kehityskuluista, tai siis olisi pitänyt maksaa 46M€ ja sen jälkeen jokaisen auton kohdalla vielä korvaus valmistuskustannuksista. Kieltämättä tuo summa kuuluu kategoriaan "lähes ilmaiseksi uusi automalli".Arcer kirjoitti: Erona toiminnassa oli se että spyker sai käytännössä ilman tuotekehityskuluja 3 uutta automallia 9-5 SS, SC ja 9-4x, tosin näistä ehdittiin saada kunnolla myyntiin vain 9-5.
Mahtoiko spykerin fully funded business plänissä olla alunperinkaan rahaa juuri ollenkaan, EIB lainaa käytettiin reilu 200Me ja BAICilta saatiin 200Me josta ilmeisesti osa kuitenkin meni GM:lle. Joten aika pienellä kassalla oli liikenteessä. GM reference sharet taisi olla "lainaa" kauppasummasta vaikka ne ilmeisesti jonkin kirjanpitotavan mukaan taseessa olikin varoina.
Aika surutta tuota kassaa polteltiin ja kova oli usko että hätätilassa rahaa saadaan jostain kaivettua jos meinaa loppua.
Re: Saabin tulevaisuus II
Entäs KPMG:n lausunto, että Saab olisi viimeisinä vuosinaan monesti ollut voitollinen ilman GM:n kikkailuja?Teme100 kirjoitti:Tilinpäätökset ja pörssitiedotteet.pmj kirjoitti:
Lähde?
Re: Saabin tulevaisuus II
Julkistetussa lausunnossa ei ollut liitteenä minkäänlaisia lukuja, jotka olisivat osoittaneet aiemmat tilinpäätöstiedot vääriksi. Saman selvityslaitoksen mukaan Spykerin business plan oli uskottava ja se selvitti heidän stressitestinsä ja näin ollen suositteli Ruotsin valtiolle EIB:n lainan takaamisesta.pmj kirjoitti:
Entäs KPMG:n lausunto, että Saab olisi viimeisinä vuosinaan monesti ollut voitollinen ilman GM:n kikkailuja?
Re: Saabin tulevaisuus II
Ny chans köpa musei-saabar
Saab - 07:18 TROLLHÄTTAN Delar av bilsamlingen på Saab-museet ska säljas, anser de nya ägarna Trollhättans stad och Saab AB.
__________________________________________________________
Uusi mahdollisuus ostaa museo-saabeja.
Saab - 07:18 Trollhättan.
Joitakin saab-museon autoista aiotaan myydä kertoo museon uudet omistajat Trollhättanin kaupunki ja Saab AB.
http://ttela.se/ekonomi/saab/1.1539871- ... sei-saabar
Saab - 07:18 TROLLHÄTTAN Delar av bilsamlingen på Saab-museet ska säljas, anser de nya ägarna Trollhättans stad och Saab AB.
__________________________________________________________
Uusi mahdollisuus ostaa museo-saabeja.
Saab - 07:18 Trollhättan.
Joitakin saab-museon autoista aiotaan myydä kertoo museon uudet omistajat Trollhättanin kaupunki ja Saab AB.
http://ttela.se/ekonomi/saab/1.1539871- ... sei-saabar
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Re: Saabin tulevaisuus II
En ole kovin tarkasti tilinpäätöstietoihin ja business planiin tutustunut, mutta Spykerin suunnitelmahan perustui 80.000 auton vuosimyyntiin. Se ei toteutunut, ja firma meni pankrottiin. En tiedä, onko mikään muu asia suunnitelmassa jäänyt toteutumatta. Myyntivolyymi on aina yksi vaikeimmista arvioitavista asioista liiketoimintasuunnitelmaa tehdessä. Usein se perustuu tiettyihin markkinoihin fokusoitumiseen, ja ajatukseen, että "kyllä me aina 1 % markkinaosuutta saadaan". Perusteena esim. se, että joskus meillä on ollut 5 % osuus. Sitten se osuus jääkin 0,5 %:iin, joka ei kuulosta kovin paljon alemmalta kuin 1 %, mutta tarkoittaa myynnin jäämistä puoleen suunnitellusta.Teme100 kirjoitti: Saman selvityslaitoksen mukaan Spykerin business plan oli uskottava ja se selvitti heidän stressitestinsä ja näin ollen suositteli Ruotsin valtiolle EIB:n lainan takaamisesta.
Näiden arvioiminen on KPMG:n konsulteiltakin erittäin vaikea tehtävä, ja jälkiviisauden mukaan koskaan ei kannattaisi lähteä mihinkään liiketoimintaan, koska iso osa business planeista ei koskaan toteudu suunnitelmien mukaan.
Täällä on useampikin esittänyt näkemyksiä, että Spykerin aikana rahaa törsättiin hirveät määrät "kaikkeen turhaan". Toki Saabilta annettiin sellainen kuva koko ajan, että hyvin menee, ja nousu on ihan nurkan takana, mutta niin kuuluukin asennoitua! Jos halutaan tehdä premium-autoja maailmalle ja saada niitä myytyä maksukykyisille fiksuille asiakkaille, tulee firmasta olla sellainen kuva markkinoilla, että siellä menee hyvin ja tulevaisuus on turvattu. Jos Mullerin lausunnot olisivat olleet vaatimattomia, tyyliin "on tosi tiukkaa kassan kanssa, katsotaan miten tämä tästä etenee, toivottavasti autot menevät kaupaksi. Jos menee, niin voidaan ehkä alkaa miettimään jonkun retro 92-mallin kehittämistä", olisi Saabin myyjillä ollut aika paljon selittelemistä asiakkaillensa.
Mitä itse olen seurannut, niin rahaa toki Spykerin aikana meni. Nimittäin tuotekehitykseen (jota oli pakko tehdä, että saadaan vanhentuneen ja GM-kahlitun 9-3:n tilalle uutta) ja markkinointiin (jota oli pakko tehdä, jotta pahasti ontunut myynti olisi saatu sinne 80.000 kappaleen tasolle). Ihan oikeisiin kohteisiin rahaa siis meni, mutta tulopuoli (myyntiennuste) ei toteutunut näistä panostuksista huolimatta.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Saabin tulevaisuus II
Minulle on hiukan hämärää, että yritettiinkö autoja oikeasti myydä... minusta ei. Ilmoittelu ja kontaktit olivat aika vaatimattomia. Meilläkin on parissa osoitteessa Saab, joita on huollettu liikkeessä ja osoitetiedot varmasti siis olemassa. Jos kotiin tuli kirje, siellä mainostettiin talvihuoltoa tai jotain lisävarusteita, hintaan 100...200 euroa. Kunnon automainos tuli vasta konkurssin jälkeen.
Dieselin 119 g/km päästöjen mainostaminen oli tästä piristävä poikkeus, mutta se kesti kuukauden verran eikä siitäkään otettu henkilökohtaista kontaktia. Geneven autonäyttelyssä esittelijät kävivät todella hanakasti kiinni ja yhteydenottolappuja täytettiin. Meiniki oli pirteää verrattuna moneen muuhun osastoon. Mutta yhteyttä ei Suomessa koskaan otettu. Näiden yksittäisten havaintojen perusteella minusta tuntuu, että myyntityön jalkauttaminen takkusi aika rankasti.
Dieselin 119 g/km päästöjen mainostaminen oli tästä piristävä poikkeus, mutta se kesti kuukauden verran eikä siitäkään otettu henkilökohtaista kontaktia. Geneven autonäyttelyssä esittelijät kävivät todella hanakasti kiinni ja yhteydenottolappuja täytettiin. Meiniki oli pirteää verrattuna moneen muuhun osastoon. Mutta yhteyttä ei Suomessa koskaan otettu. Näiden yksittäisten havaintojen perusteella minusta tuntuu, että myyntityön jalkauttaminen takkusi aika rankasti.
Re: Saabin tulevaisuus II
sen jälkeen kun saabin oma mainososasto ja kirjapaino lopetti on mainostus ollut melko olematonta.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.