ysifemma kirjoitti:
Saabin marginaalisuus on ollut sen vahvuus. Ja tätä asiaa ei ole osattu hyödyntää autoteollisuudessa.
Juuri näin. Pelkästään marginaalissa oleminen ei ole syy Saabin konkurssiin. Marginaalista löytyy sellaisiakin valmistajia kuin Porsche, BMW ja Subaru, jotka ovat kyenneet tekemään omanlaisiaan autoja ilman ajautumista konkurssiin. Ongelmien syy on ollut se, että Saab ei ole löytänyt maailmasta sitä omaa ekolokeroaan, eli riittävää määrää juuri näistä ominaisuuksista pitäviä autoilijoita, jotka olisivat tuotteen valmiita ostamaan.
95 % maailman autoilijoista elää alueilla, joissa eberit ja ikkunoiden jäätymiset eivät ole ostokriteerejä. Jos haluaa tehdä autoja 5 %:lle maailman autoilijoista, on oltava todella taitava ja tehokas, että saa pidettyä hinnat/katteet sellaisella tasolla, että autot menevät kaupaksi kannattavasti. Tässä ei GM Saabin kanssa onnistunut. Sitä, olisiko Saab onnistunut siinä itsenäisenä, ei voi kukaan tietää.
Kaikki nämä meitä miellyttävät, mutta Saabin tappiolle vetäneet hienoudet, tuotekehitykset ja muut panostukset pitää saada taloudellisesti kannattaviksi, jos aikoo toimia yhtiönä. Kuten jo mainittu, liikeyrityksen olemassaolo on vain ja ainoastaan kannattavuudesta kiinni, kaikki muu tulee tämän jälkeen. Jos siis hommaa halutaan jatkaa pidemmän päälle ilman, että joku hyväntekeväisyysjärjestö on valmis kaatamaan jatkuvasti rahaa laariin.
Rattivaihde kirjoitti:
Toisaalta saabistien varsin korkeaa tasoa oleva merkkiuskollisuus kertoo siitä että kaikki eivät ajattele pelkästään taloudellisia näkökohtia, muutoinhan esim. 80-luvun lopulla kukaan ei olisi ostanut tuon oman 900:sen ikätovereita kun markkinoilla oli halvemmalla teknisesti yhtä hyviä tai parempia autoja jotka oli juuri esitelty kun 900 oli yhdettätoista vuotta tuotannossa.
Eikös tämä OG900 ollutkaan se maailman paras auto? Eiköhän ne satkun ostajat suurimmaksi osaksi tehneet päätöksensä ihan kapitalistisin omaa hyötyä maksimoivin perusteluin, eli totesivat että tässä on rahalle parasta autoa, mitä omiin vaatimuksiin tänä päivänä saa. Saab vain sopi suomalaiseen hanskaan niin hyvin, ikävä kyllä ei yhtä hyvin muiden hanskoihin.