Saabin tulevaisuus II
Re: Saabin tulevaisuus II
TTELA eilen:
"Muller kunde fått Saab att överleva"
"Saab hade inte behövt gå i konkurs."
Det menar Spykerfinansiären och offshorekungen Pieter Heerema som anser att Victor Muller var problemet.
All energi och kreativitet lades på att lösa dealer, i stället för bilförsäljning. Om Victor Muller hade ägnat sig mer åt det hade Saab kunnat räddas, menar den nederländske finansmogulen.
____________________________________________________________________
"Mulleri olisi voinut saada saabin elämään"
"Saabin ei olisi tarvinnut tehdä konkurssia"
Näin meinaa Spykerin rahoittaja offshore kuningas Pieter Heerema, hänen mielestään
se oli Muller joka oli itse se probleemi.
Kaikki energia ja luovuus käytettiin sopimusten ratkaisuihin eikä autojen myyntiin.
Jos Victor Muller olisi omistanut enemmän aikaansa siihen olisi saab voitu pelastaa,
meinaa tämä hollantilainen rahoittaja moguli.
http://ttela.se/ekonomi/saab/1.1545849- ... -overleva-
"Muller kunde fått Saab att överleva"
"Saab hade inte behövt gå i konkurs."
Det menar Spykerfinansiären och offshorekungen Pieter Heerema som anser att Victor Muller var problemet.
All energi och kreativitet lades på att lösa dealer, i stället för bilförsäljning. Om Victor Muller hade ägnat sig mer åt det hade Saab kunnat räddas, menar den nederländske finansmogulen.
____________________________________________________________________
"Mulleri olisi voinut saada saabin elämään"
"Saabin ei olisi tarvinnut tehdä konkurssia"
Näin meinaa Spykerin rahoittaja offshore kuningas Pieter Heerema, hänen mielestään
se oli Muller joka oli itse se probleemi.
Kaikki energia ja luovuus käytettiin sopimusten ratkaisuihin eikä autojen myyntiin.
Jos Victor Muller olisi omistanut enemmän aikaansa siihen olisi saab voitu pelastaa,
meinaa tämä hollantilainen rahoittaja moguli.
http://ttela.se/ekonomi/saab/1.1545849- ... -overleva-
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Re: Saabin tulevaisuus II
Ihmettelen? ei se auta vaikka kuinka myy autoja, Kun ei ole rahaa valmistaa niitä
autoja. Kiinastahan se sai vähän rahaa että linja liikahti vähän matkaa.
autoja. Kiinastahan se sai vähän rahaa että linja liikahti vähän matkaa.
Viimeksi muokannut tturku, La Maalis 03, 2012 12:22. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: Poistettu lainaus
Syy: Poistettu lainaus
Re: Saabin tulevaisuus II
Saab myi jenkeissä helmikuussa vielä lähes sata autoa (http://online.wsj.com/mdc/public/page/2 ... sales.html). Mitenköhän paljon autoja on vielä varastossa, kun yli puoli vuotta tehtaan seisahtumisen jälkeen myydään vielä tuollaisia määriä?
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Saabin tulevaisuus II
Robert LoForese kirjoitti n. kuukausi sitten http://saabsdivided.com/ - sivustolla, että maahantuojalla olisi vielä satoja autoja satamassa, useimmat 9-5:sia. Lisäksi piirimyyjillä on myymättömiä uusia autoja jotka eivät tuossa luvussa näy, esim. herra LoForesen omassa liikkeessä http://countrysaab.com/ on vielä neljä ysivitosta ja yksi 9-4X.
Aika kaunistelematonta tekstiä muuten kirjoittaa hän, kannattaa tutustua jos kiinnostaa monipuolisesti autoalaa tuntevan amerikkalaisen piirimyyjän karu näkemys Saabin tilanteesta. Kirjoittaja vetänee vähintäänkin useiden kymmenien tuhansien dollarien henkilökohtaiset tappiot.
Amerikassa kauppatapa on erilainen kuin Euroopassa, asiakkaat ostavat mieluummin liikkeessä jo olevia autoja kuin tilaisivat tehtaalta. Lisäksi myyntitilastoja manipuloidakseen maahantuoja määräsi viime ja toissa vuonna piirimyyjiä rekisteröimään uusia Saabeja omiin nimiinsä esim. korjaamon laina-autoiksi; nyt nämäkin autot ovat kaupan ja vaikuttavat markkinoihin. Niinpä ei ole ihme, että uusien hinnat ovat Amerikassa romahtaneet ja uusien hinnan romahdus on romahduttanut käytettyjenkin hinnat. Euroopassa tuollaista ei ole tapahtunut eikä tapahdu, koska isoja myymättömien uusien autojen varastoja ei täällä ollut.
Aika kaunistelematonta tekstiä muuten kirjoittaa hän, kannattaa tutustua jos kiinnostaa monipuolisesti autoalaa tuntevan amerikkalaisen piirimyyjän karu näkemys Saabin tilanteesta. Kirjoittaja vetänee vähintäänkin useiden kymmenien tuhansien dollarien henkilökohtaiset tappiot.
Amerikassa kauppatapa on erilainen kuin Euroopassa, asiakkaat ostavat mieluummin liikkeessä jo olevia autoja kuin tilaisivat tehtaalta. Lisäksi myyntitilastoja manipuloidakseen maahantuoja määräsi viime ja toissa vuonna piirimyyjiä rekisteröimään uusia Saabeja omiin nimiinsä esim. korjaamon laina-autoiksi; nyt nämäkin autot ovat kaupan ja vaikuttavat markkinoihin. Niinpä ei ole ihme, että uusien hinnat ovat Amerikassa romahtaneet ja uusien hinnan romahdus on romahduttanut käytettyjenkin hinnat. Euroopassa tuollaista ei ole tapahtunut eikä tapahdu, koska isoja myymättömien uusien autojen varastoja ei täällä ollut.
Viimeksi muokannut tturku, La Maalis 03, 2012 12:23. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: Poistettu lainaus
Syy: Poistettu lainaus
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Re: Saabin tulevaisuus II
Youngman förhandlar med konkursförvaltarna.
GÖTEBORG
Kinesiska Youngman sitter just nu i möte med konkursförvaltarna i Göteborg om sitt bud på Saab.
___________________________
RelateratEnligt uppgift till TTELA sitter det kinesiska bolaget just nu i möte med Saabs konkursförvaltare. Både grundaren Pang Qingnian och vd:n Rachel Pang i den 12 man starka delegationen. Med på mötet är också representanter för en kinesisk bank.
_________________________________________________________
Youngman neuvottelee Konkurssinhoitajien kanssa.
Gteborg
Kiinalainen Youngman istuu juuri tällähetkellä konkurssipomojen kanssa Göteborg'issa neuvottelemassa tarjouksestaan.
________________________________________
TTELA'lle tehdyn tiedoituksen mukaan istuu kiinalainen Youngman yhtiö juuri nyt neuvotteluissa konkurssinhoitajien kanssa. Molemmat yhtiön perustaja Pang Qingnian sekä Toimitus johtaja Rachel Pang 12 miehisen delegaation kera. Mukana on myös kiinalaisen pankin edustajia.
http://ttela.se/ekonomi/saab/1.1547853- ... forvaltarn...
GÖTEBORG
Kinesiska Youngman sitter just nu i möte med konkursförvaltarna i Göteborg om sitt bud på Saab.
___________________________
RelateratEnligt uppgift till TTELA sitter det kinesiska bolaget just nu i möte med Saabs konkursförvaltare. Både grundaren Pang Qingnian och vd:n Rachel Pang i den 12 man starka delegationen. Med på mötet är också representanter för en kinesisk bank.
_________________________________________________________
Youngman neuvottelee Konkurssinhoitajien kanssa.
Gteborg
Kiinalainen Youngman istuu juuri tällähetkellä konkurssipomojen kanssa Göteborg'issa neuvottelemassa tarjouksestaan.
________________________________________
TTELA'lle tehdyn tiedoituksen mukaan istuu kiinalainen Youngman yhtiö juuri nyt neuvotteluissa konkurssinhoitajien kanssa. Molemmat yhtiön perustaja Pang Qingnian sekä Toimitus johtaja Rachel Pang 12 miehisen delegaation kera. Mukana on myös kiinalaisen pankin edustajia.
http://ttela.se/ekonomi/saab/1.1547853- ... forvaltarn...
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Re: Saabin tulevaisuus II
Juha96 kirjoitti: Aika kaunistelematonta tekstiä muuten kirjoittaa hän, kannattaa tutustua jos kiinnostaa monipuolisesti autoalaa tuntevan amerikkalaisen piirimyyjän karu näkemys Saabin tilanteesta.
Mihinkähän perustaa moisen väitteen, valmistus Saksassa on halvempaa kuin Ruotsissa? Tämä olisi hänen mielestään myös syy merkin lopettamiseen, valmistuskustannukset Ruotsissa. hiukan kyseenalaista jenkkihöpötystä jonka mukaan GM on kaikkitietävä ja autuas, tehnyt ainoastaan oikeita ratkaisuja.Anyone with clarity about the auto business knows the cost of new vehicle manufacturing in Sweden is the most expensive of any home base, including Germany.
"In an insane world a sane man must appear insane"
#2558, 9-5 Vector wagon A 2002, 9-5 vector wagon A 2008
#2558, 9-5 Vector wagon A 2002, 9-5 vector wagon A 2008
Re: Saabin tulevaisuus II
Kuten kirjoitinkin, tuolla sivustolla on amerikkalaisen piirimyyjän näkemys asiaan. Mutta juuri tuohon siteeraamaasi väittämään olisin itsekin kaivannut lisää perusteluja, vaikka sinänsä uutiset esim. Saabin työntekijöiden kortinpeluusta tai kotonaodottelusta täydellä palkalla eivät kyllä suoranaisesti päinvastaistakaan ole todistaneet.
Ruotsissahan on jo tiukennettu sairauspoissaolojen kriteereitä siitä mitä ne löperöimmillään olivat, mutta jos katsotaan palkkatasoa, irtisanomis- ja lomautusssännöstöä, lomien määrää, energia-, kuljetus- ym. kustannuksia tai yritysverotusta yms. niin tuskinpa Ruotsi erityisen houkuttelevakaan valmistuspaikka on.
Sinänsähän merkin olemassaolon säilyttäminen tai merkin valmistuksen säilyttäminen Ruotsissa eivät välttämättä ole sama asia.
Ruotsissahan on jo tiukennettu sairauspoissaolojen kriteereitä siitä mitä ne löperöimmillään olivat, mutta jos katsotaan palkkatasoa, irtisanomis- ja lomautusssännöstöä, lomien määrää, energia-, kuljetus- ym. kustannuksia tai yritysverotusta yms. niin tuskinpa Ruotsi erityisen houkuttelevakaan valmistuspaikka on.
Sinänsähän merkin olemassaolon säilyttäminen tai merkin valmistuksen säilyttäminen Ruotsissa eivät välttämättä ole sama asia.
Viimeksi muokannut tturku, La Maalis 03, 2012 12:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: Poistettu lainaukset
Syy: Poistettu lainaukset
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Re: Saabin tulevaisuus II
Mahindra on jättänyt
:in konkurssipesästä tarjouksen.
Tarjous on siis alustava = ei sitova, mutta tarjous kuitenkin, joka johtanee tarkempiin neuvotteluihin konkurssipesän hoitajien kanssa.
Mahindra ei olisi myöskään riippuvainen GM lisensseistä. Eli suomeksi sanottuna, ymmärsin, että heille ei ole väliä onko GM:n lisenssit käytettävissä vaiko eivät.
Uutinen suomennettu gööglellä ja 6:en ruotsilla n. 20 vuoden takaa.
En ota siis vastuuta tekstistä
. Ohessa linkki uutiseen.
http://ttela.se/ekonomi/saab/1.1547676- ... t-ett-bud-
![Saab :saab:](./images/smilies/icon_saab.gif)
Tarjous on siis alustava = ei sitova, mutta tarjous kuitenkin, joka johtanee tarkempiin neuvotteluihin konkurssipesän hoitajien kanssa.
Mahindra ei olisi myöskään riippuvainen GM lisensseistä. Eli suomeksi sanottuna, ymmärsin, että heille ei ole väliä onko GM:n lisenssit käytettävissä vaiko eivät.
Uutinen suomennettu gööglellä ja 6:en ruotsilla n. 20 vuoden takaa.
![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
http://ttela.se/ekonomi/saab/1.1547676- ... t-ett-bud-
Saab 9-5 Aero
Re: Oman Saabini tulevaisuus!!!!
Lopettakaa jo marina ns. oikeat Saabistit ainakin!
Itse vaihdoin juuri omaan 9-5 -99 farkkuun uuden -04 tehdaskoneen ja AT-laatikon ja taas mennään 15 vuotta.
Saabistani pidän sen verran, että saa tarjota ajoon (ilman rahallista näkökulmaa),
vaikka uuden ferrarin vuodeksi, niin en viitsi tarttua mahdollisuuteen.
Alkakaa pitää vanhoista huolta, niin saatte olla ihan oikeita Saabisteja jatkossakin ja tämäkin sivusto pysyy vielä pystyssä, kun manantaa mennyt tehdas on nyt LOPPU.
Itse vaihdoin juuri omaan 9-5 -99 farkkuun uuden -04 tehdaskoneen ja AT-laatikon ja taas mennään 15 vuotta.
Saabistani pidän sen verran, että saa tarjota ajoon (ilman rahallista näkökulmaa),
vaikka uuden ferrarin vuodeksi, niin en viitsi tarttua mahdollisuuteen.
Alkakaa pitää vanhoista huolta, niin saatte olla ihan oikeita Saabisteja jatkossakin ja tämäkin sivusto pysyy vielä pystyssä, kun manantaa mennyt tehdas on nyt LOPPU.
Saab jo 50 vuotta!
Re: Saabin tulevaisuus II
Itselleni kyllä kelpaa käytetty Saab, mutta jotkut voivat haluta myös uuden karhean Saabin.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Re: Saabin tulevaisuus II
Jos tämä nyt on sitä sinun marinaasi niin olkoon menneeksi, mutta liitän tän tänne silti.
Youngmans ledning har nu anlänt till Göteborg och träffar i dag Saabs konkursförvaltare. Det säger grundaren och ägaren Pang Qingnian i en exklusiv intervju med P4 Väst.
_________________________________________________________
Youngmanin johto on saapunut Göteborg'iin ja tapaa tänään konkurssinhoitajat. Näin sanoo yhtiön perustaja Pang Qingnian eksklusiivisessa haastattelussa P4 lännen kanssa.
Sori vaan, että haastattelu on niin pitkä etten jaksa suomentaa sitä, mutta sen voi lukea ja jopa kuunnella tuolta linkistä.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=4995489
Yongman on antanut haastattelun P4 väst radioasemalle.f1dtmgp2 kirjoitti:Lopettakaa jo marina ns. oikeat Saabistit ainakin!
Youngmans ledning har nu anlänt till Göteborg och träffar i dag Saabs konkursförvaltare. Det säger grundaren och ägaren Pang Qingnian i en exklusiv intervju med P4 Väst.
_________________________________________________________
Youngmanin johto on saapunut Göteborg'iin ja tapaa tänään konkurssinhoitajat. Näin sanoo yhtiön perustaja Pang Qingnian eksklusiivisessa haastattelussa P4 lännen kanssa.
Sori vaan, että haastattelu on niin pitkä etten jaksa suomentaa sitä, mutta sen voi lukea ja jopa kuunnella tuolta linkistä.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=4995489
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Re: Saabin tulevaisuus II
No vetäkää oikosuomennos ku ei ruatti taivu
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
Re: Saabin tulevaisuus II
Koitetaan...toms kirjoitti:No vetäkää oikosuomennos ku ei ruatti taivu
---
Viime maanantai oli takaraja tarjouksille Saabin konkurssipesästä. Pesänhoitajat ovat saaneet useita tarjouksia, jotka ovat heidän mukaansa hyvin perusteltuja. Yksikään tarjous ei ole niin korkea, että sillä voitaisiin kattaa kaikki konkurssipesän velat (tämä ei ole mikään ihme, käänt. huom.). Kaikilla tarjoajilla on suunnitelmissa jatkaa jotain teollista toimintaa Trollhättanissa, mutta tämä ei välttämättä tarkoita Saab-autojen valmistusta.
Autojen valmistusta koskeva suuri kysymys on lisenssit. GM on ilmoittanut, että NG9-5:n ja 9-4X:n lisenssejä ei ole jaossa. NG9-3:n lisenssit eivät ole niin vaikeasti saatavilla, mutta kysymys on, riittävätkö ne pitämään tehtaan käynnissä.
Juuri tämän vaikutelman saivat turkkilaisen Brightwellin edustajat, jotka kommentoivat GM:n aikeita: "GM haluaa tappaa Saabin". Tähän GM:n James Cain vastaa "olemme vain saaneet lukuisia kirjeitä Brightwelliltä, koskien heidän mielenkiintoaan aloittaa keskustelut. Me olemme vastanneet, että emme ole kiinnostuneita."
Saabin monivuotiset kannattavuusongelmat näkyvät tarjousten tasossa siten, että kukaan ei ole halukas maksamaan pesästä kovin paljoa. Tarjoukset eivät riitä edes pesän velkojen maksuun. "Kun näette muutaman kuukauden päästä pesäluettelon, ymmärrätte, että sen suuruiset tarjoukset eivät ole mahdollisia", sanoo Anne-Marie Pouteaux.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Saabin tulevaisuus II
Nykytilanne on mikä on, mutta jos joku vielä on kiinnostunut siitä, miten Saab-autotehdas tähän on joutunut niin vertailu Audiin voisi olla hyvä harjoitus.
Itse ajelin 60-luvulla tyytyväisenä vajaatahtisella Saabilla, olo oli melkein kuin Simolla tai Erikillä, noilla ralliteiden kunkuilla. Samaan aikaan myytiin monessa suhteessa vastaavanlaista länsisaksalaista: Donau ja DKW taisivat olla nimiä. Sittemmin Audiksi kehittynyt ja muuttunut merkki. Ne autot tulivat Länsi-Saksasta, joka oli sodassa maan tasalle pommitettu ja teollisuuden irtaimistot siirretty suurelta osin jonnekin Varsovan liiton maihin.
60-luvun lopulla tuli uusi malli Saab 99 ja vastaavasti iso 2T DKW ja sen jälkeen Audi 60 ja sitten Audi 100. Saabi ja Audi olivat edelleen kovin samankokoiset etuvetoiset. Ja ihmiset kyselivät kumpi on parempi ostos.
Siitä sitten kehitys jatkui ja tuloksen nyt tiedämme.
Itse olen sitä mieltä, että Audin etumatkaa auttoi isompi koti/lähimarkkina, ehkä kymmenkertainen Ruotsiin ym verrattuna, ja myös saksalainen hinku nostaa teollisuutensa sodan jälkeisestä tilasta, ja turkkilaiset olivat kova sana työmarkkinoilla.
Ruotsissa vastaavasti oli MBL-käytäntöä (medbestämmdelag) ym muita piirteitä, siirryttiin pakkotahtisista prosesseista "ryhmätyöolohuone"-käytäntöön kuten Volvo joksikin aikaa.
Ja voisi epäillä, että Saabin autotehtaan verstaskulttuurissa oli pitkään piirteitä monopolistisesta lentokonetehtaasta.
Itse ajelin 60-luvulla tyytyväisenä vajaatahtisella Saabilla, olo oli melkein kuin Simolla tai Erikillä, noilla ralliteiden kunkuilla. Samaan aikaan myytiin monessa suhteessa vastaavanlaista länsisaksalaista: Donau ja DKW taisivat olla nimiä. Sittemmin Audiksi kehittynyt ja muuttunut merkki. Ne autot tulivat Länsi-Saksasta, joka oli sodassa maan tasalle pommitettu ja teollisuuden irtaimistot siirretty suurelta osin jonnekin Varsovan liiton maihin.
60-luvun lopulla tuli uusi malli Saab 99 ja vastaavasti iso 2T DKW ja sen jälkeen Audi 60 ja sitten Audi 100. Saabi ja Audi olivat edelleen kovin samankokoiset etuvetoiset. Ja ihmiset kyselivät kumpi on parempi ostos.
Siitä sitten kehitys jatkui ja tuloksen nyt tiedämme.
Itse olen sitä mieltä, että Audin etumatkaa auttoi isompi koti/lähimarkkina, ehkä kymmenkertainen Ruotsiin ym verrattuna, ja myös saksalainen hinku nostaa teollisuutensa sodan jälkeisestä tilasta, ja turkkilaiset olivat kova sana työmarkkinoilla.
Ruotsissa vastaavasti oli MBL-käytäntöä (medbestämmdelag) ym muita piirteitä, siirryttiin pakkotahtisista prosesseista "ryhmätyöolohuone"-käytäntöön kuten Volvo joksikin aikaa.
Ja voisi epäillä, että Saabin autotehtaan verstaskulttuurissa oli pitkään piirteitä monopolistisesta lentokonetehtaasta.