Saabin tulevaisuus II

Saabin konseptit ja tulevaisuuden suuntaukset.
Lukittu
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13228
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja AZP »

ng900aero kirjoitti: Eikait nyt hyvänen aika sentään yhden konkurssin tehneen suhteellisen pienen yrityksen myynti eteenpäin voi mitenkään kestää näin kauan?
Kysytäänpä näin päin: ostaisitko itse yrityksen 300 miljoonalla eurolla tietämättä kunnolla mitä kaikkea kauppaan kuuluu?
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
kostape
"Hölösuu"
Viestit: 1249
Liittynyt: To Kesä 19, 2003 13:32
Paikkakunta: Nurmijärvi/Renko

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja kostape »

Luulisi konkurssipesän materiaaleista olevan hyvät listat. Immateriaalipuoli mm. ns. good-will pitää sitten ostajan arvostella itse, minkä arvoiseksi laskee tavaramerkin, osatoimittajien ja jälleenmyjien verkostot, muun ns. hiljaisen tiedon, varaosien tuottomahdollisuudet jne.

Olennaisinta lienee, että ostajan on tunnettava automarkkinat, nyt ja tulevaisuuden visiot, millaista bisnestä konkurssipesän kamppeilla ja roippeilla voisi saada aikaan. Niin että jotenkin pääsisi plussalle taloudellisesti.
pentti.kostamo2@luukku.com
040-5950109
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia maan paras (?) valikoima
veltto
"Ruisku"
Viestit: 150
Liittynyt: Ma Touko 21, 2007 02:13
Paikkakunta: Kauhajoki

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja veltto »

kostape kirjoitti:Luulisi konkurssipesän materiaaleista olevan hyvät listat. Immateriaalipuoli mm. ns. good-will pitää sitten ostajan arvostella itse, minkä arvoiseksi laskee tavaramerkin, osatoimittajien ja jälleenmyjien verkostot, muun ns. hiljaisen tiedon, varaosien tuottomahdollisuudet jne.

Olennaisinta lienee, että ostajan on tunnettava automarkkinat, nyt ja tulevaisuuden visiot, millaista bisnestä konkurssipesän kamppeilla ja roippeilla voisi saada aikaan. Niin että jotenkin pääsisi plussalle taloudellisesti.

Se tuossa taitaa se ongelma ollakin, pitäisi saada uusi mallisto. Tehdas kun tässä vielä vuoden seisoo niin siellä ei todellakaan tulla valmistamaan näitä nykyisen mallin Saabeja. Se ei vain taida olla mahdollista, kun mallit eivät myyneet Spykerin aikanakaan, niin luulisin uuden omistajan myös sen huomioivan.
#3655
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2892
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Helsinki

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Müllerilla oli oikeastaan vielä aika hyvät lähtökohdat firman pyörittämiselle, jos vertaa siihen, millaisista lähtökohdista mahdollinen uusi yrittäjä joutuisi ponnistamaan.

Oli vielä suhteellisen toimivat alihankkija- ja jälleenmyyntiverkostot, oli EIB:n laina, Ruotsin valtion takaus, GM antoi lisenssit käyttöön, myi komponentteja ja taisi olla rahoittamassakin, oli median ja suuren yleisön sympatiat, oli kaksi tuotantoon tulossa olevaa uutta mallia jotka herättivät paljon mielenkiintoa, tuotemerkin ja logon käyttöoikeus ilmeisesti ilman eri korvausta yms.

Näistä lähtökohdista ja suuresta innostuksesta huolimatta tuloksena oli jättimäiset tappiot ja maksamatta jääneiden laskujen pinot. Moni alihankkija ja jälleenmyyjä on saanut kärsiä tarpeekseen eikä ole enää millään ehdoin houkuteltavissa uuteen leikkiin.

Jos joku lähtee vielä uudestaan yrittämään, pitäisi kyllä olla melkoisen vahva ja mietitty visio sekä erittäin vankka taloudellinen pohja.
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2892
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Helsinki

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

juhokare kirjoitti:Täällä taas puhuu kahdenlaisia saabisteja: optimistit ja pessimistit. Vai, saako tätä sanoakaan?
Toki saa sanoa, jos tuollaiseen mustavalkoiseen dikotomiaan haluaa lukemattomat erilaiset näkökulmat pelkistää.

Itse olen siinä mielessä optimisti, että uskon tämän tuskallisen kuolonkorinan lähikuukausina lopulta päättyvän ja hienon automerkin saavan kunniallisen lopun. En halua nähdä Saab Sonettin nimellä myytävää Flatus Protonia tai muita vastaavia epätoivoisia virityksiä. Ja uskon tuotemerkin oikeudenomistajien olevan sen verran tiukkoina, ettei tarvitsekaan.
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
kostape
"Hölösuu"
Viestit: 1249
Liittynyt: To Kesä 19, 2003 13:32
Paikkakunta: Nurmijärvi/Renko

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja kostape »

Ehkä ei ole aivan sopimatonta paljastaa oman lievän pessimismini taustoja, kokemuksia 50 vuoden ajalta liikkuvan kaluston tehtaista.
Avainsana on toimialarationalisointi, sitä jatkuvaa muutosta on aina ollut.
Itse olen ollut töissä seuraavissa tehtaissa/firmoissa, joita ei enää ole, vaan ne on sulautuneet muihin ko. alojen toimijoihin: suomalainen autotehdas, ruotsalainen traktoritehdas, ruotsalainen mansiirtoautotehdas, ruotsalainen metsäkonetehdas, suomalainen louhintakonetehdas.
Yksikään näistä ei ole mennyt konkurssiin saakka, vaan vapaaehtoisella (osakkaiden ja pankkien painostamalla) kaupalla liittynyt toisiin yrityksiin ja tuonut mukanaan parhaita paloja osamisestaan.
Markkinatalous (ja globalisaatio) on jatkuvaa muutosta eikä ns. lopullista onnellista olotilaan , jolloin mikään ei muuttuisi, tule vaikka niin toivotaankin.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13228
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja AZP »

Ihan hyviä pointteja. Olin eilen kuuntelemassa Sixten Korkmania, joka puhui markkinataloudessa tapahtuvasta luovasta tuhosta. On paikallisesti ikävää, kun tiettyjä yrityksiä, tuotantolaitoksia, tuotteita jne. lopetetaan, mutta ne antavat jatkuvasti tilaa uusille tuotteilla, yrityksille, työpaikoille jne. Suomestakin on jatkuvasti hävinnyt työpaikkoja, yrityksiä, tehtaita jne, mutta jostain kumman syystä työttömyys ei ole viimeiseen 20 vuoteen ollut nousussa kuin muutamana lyhyenä ajanjaksona.

Jos haluttaisiin säilyttää kaikki vanhat tuotantolaitokset, toimialat ja työpaikat, ja mietitään pidemmällä ajanjaksolla, meillä olisi edelleen suuri käsityövaltainen vaateteollisuus (kuka ostaisi vaatteita siihen hintaan, mitä niiden valmistaminen perinteisillä menetelmillä Suomessa maksaisi?), meillä tehtäisiin vinyylilevyjä, putkidioita ja kaikkea muita tuotteita, joita ei kukaan enää osta.

Tai ei itse asiassa tehtäisi niitäkään, koska niidenkin tuotanto on meillä alkanut aikanaan luovan tuhon merkeissä, eli teolliset laitokset ovat tappaneet aikanaan mm. maataloutta, sepän pajoja ym. sen ajan työpaikkoja.

En sano, että Saabin loppuminen tai vaikka paperitehtaiden lopettaminen olisi hyvä asia. Virheet on yleensä tehty lopettamista edeltävinä vuosina ja vuosikymmeninä, joiden aikana kilpailukyky on menetetty. Saabillakin on ollut taloudellisesti vaikeaa jo 20 vuotta, mikä kertoo kilpailukyvyn heikkenemisestä.

Liian usein nykyisin ajatellaan, että Suomessa tai Ruotsissa ei kannata valmistaa mitään, ja siksi mm. Trollhättanissa ei voitaisi tehdä enää autoja kannattavasti. Kyllä se onnistuu, kun tekee asioita oikein. Volvotkin on edelleen pääosin ruotsalaista valmistetta, ja yritys on voitolla. Se, mitä me häviämme korkeampina kustannuksina, voimme ottaa kiinni olemalla parempia, tehokkaampia, fiksumpia ja ketterämpiä kuin halvan työvoiman maiden porukka.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Trollhättaniin liittyen jos jostain SU:ta voi kritisoida niin siitä, että se antaa ymmärtää trollhättanilaisten ainoan mahdollisuuden olevan Saabin jatko, vaikka samalla kertovat pian valmistuvista uusista valtaväylistä ja rautateistä lähistön suuriin kaupunkeihin ja perustettavista uusista yrityksistä yms. En usko että kukaan kuolee tai joutuu katuojaan Saabin mahdollisen lopullisen lähdön seurauksena, mutta automaailmasta katoaa yksi vahvasti erilaisilla imagolla, tyylillä ja ratkaisuilla varustettu automerkki, jonka todelliset kannattajat sitten joutuvat elämään saabittoman todellisuuden kanssa. Osa porukasta toki hokee mantraa "kyllä näitä riittää meidän elinikämme" ja toinen osa "VAG on muutenkin paljon parempi"-pask...mielipidettään, mutta sitten jää se osa saabisteista, joille vanhoja ei riitä loppuiäksi tai ei haluta ajaa 30 vuotta vanhalla autolla arkiajoja vain koska muutama yritysjohtaja munasi 2000-luvulla. Mitään Saabia kaikilla tai edes useimmilla osa-alueilla vastaavaa vaihtoehtoa ei automaailmasta löydy, piste. Tämän takia Saabin jatko olisi elintärkeää.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja toms »

Tuo oli hienosti ja sydäntä särkevästi kirjoitettu. Mitään Saabia korvaavaa vaihtoehtoa ei ole :(
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3349
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

+1 :saab:
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

http://www.saabsunited.com/2012/04/fina ... -week.html
Lopulliset neuvottelut tarjouksen jättäneiden kanssa ovat luvassa seuraavina viikkoina...
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Avatar
torque
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: La Loka 01, 2005 10:30
Paikkakunta: Esbo

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja torque »

Rattivaihde:
Mitään Saabia kaikilla tai edes useimmilla osa-alueilla vastaavaa vaihtoehtoa ei automaailmasta löydy, piste. Tämän takia Saabin jatko olisi elintärkeää.
komppaan!
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
Komppaaja
"Hirsch"
Viestit: 838
Liittynyt: Ti Tammi 12, 2010 15:42

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Komppaaja »

Valitettavasti ei voi kompata tuota, että saab olisi jotenkin ainutlaatuinen. Siinä ei ole ollut enää vuosiin mitään sen kummallisempaa kuin missään muussakaan autossa, ainut on se että fanit ovat kovaa luokkaa....mutta sillä ei ole tämän päivän maailmassa paljoakaan merkitystä. Uskoisin että jos realistisesti ajatellaan, niin löytyy aika helvetin paljon parempia sijoituskohteita kuin henkitoreissaan jo vuosia kitunut autotehdas. Sori.
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Tähän on taidettu törmätä ennenkin, siis siihen että monien saabistien mielestä Saabissa on paljonkin erilaista ja saksalaisautojen kannattajien mielestä ei mitään. Jälkimmäisen ryhmän mielestä ilmeisesti autoa voi sanoa erilaiseksi valtavirtaan verrattuna vain jos siinä on jotain teknisesti eroavaa, kuten oudossa paikassa oleva tai toimintaperiaatteeltaan perustavasti erilainen moottori (911 ja RX-Mazdat). Toki tällainen ajattelu on odotettavissa saksalaisten kannattajilta, kun kerran autojen saksalaiset suunnittelijatkin ajattelevat täsmälleen samalla tavalla.

Saabissa on erilaista moni saksalaisen mielestä pieni asia, jotka juontavat monessa tapauksessa juurensa hyvin pitkälle, Saab kun ei tyypillisesti ole periaatteitaan hirveän taajaan muuttanut (toisin kuin saksalaiset jotka arvioivat asioita vain teknisen tai myynnillisen paremmuuden perusteella). Tällaisia perinteeksi muodostuneita asioita ovat

-turvallisuuteen pohjaava ajattelu, johon kuuluvat (saksalaisten näkökulmasta turhaan erilainen, typerästi sijoitettu ja vanhanaikainen) virtalukon sijainti poissa polvien reitiltä kolarissa, vakionakin hyvät valot (ei tarvitse ostaa muutaman tonnin lisävarustetta yöajoa varten kuten eräissä saksalaistuotteissa), aina turvallinen (= aliohjaava) ajettavuus jota ei myöskään rakenneta ajonvakautukseen perustuvaksi ja Volvon kanssa vähintään yhtäläinen määrä turvallisuuteen liittyviä keksintöjä (paljonkos VAG on tehnyt tällaisia?)

-ergonomian korostaminen, mm. istuimet joilla voi ajaa Suomen päästä päähän pitämättä suurempia taukoja ja jotka eivät ole tarpeettoman kovat, kaikkien hallintalaitteiden sijoittaminen kojelautaan kuskin ulottuville ja niiden muotoileminen siten että niitä voi käyttää käsineet kädessä, kojelaudan ja mittariston valaistuksen suunnitteleminen niin ettei se häikäise yöllä (9-3:ssa on jälkiasennusradio, jossa on käytetty VW:n viime vuosiin saakka suosimaa värimaailmaa punainen-sininen, ja voin vakuuttaa että kyllä häikäisee) ja mainitun valaistuksen värinä oleva vihreä (VW muuten käytti sitä myös 90-luvun lopulle saakka kunnes sen korvasi pun-sin diskovalaistus)

-lentokonetehtaan perinnön pitäminen mukana tuotteissa 60 vuotta lentokoneiden valmistuksen loppumisen jälkeen, mm. kuskiin päin suunnattu suoralla pintalevyllä varustettu kojelauta (jota saksalaisten kannattajat pitävät vanhanaikaisena) jossa nuppisuuntaimella varustetut ilmaventtiilit, sekä muotoilun erilaiset viittaukset samaan suuntaan

-turboahdettujen koneiden yhtäjaksoinen valmistus ja kehittely vuodesta 1978, johon samalla yhdistyy myös tehoihin suhteutettuna pieni kulutus - jota tietysti on Suomessa haukuttu iät ja ajat kun vertailukohtana ovat olleet 1.3 Cherryt, Sunnyt ja Corollat (VW muuten käyttää samaa ideaa tällä hetkellä äTSIi-koneissaan) - ja nyt ajankohtaiseksi noussut etanolinkäyttömahdollisuus (moneenko Amerikan mantereen ulkopuolella myytävään VAG-konsernin tuotteeseen kelpaa tämä 0,999€/l-polttoaine?)

-Combicoupe-kori vuodesta 1973 (ilmestyi saksalaismerkkien mallistoihin parin vuoden viiveellä, hävisi lähes saman tien ja on taas palannut viime vuosina), tämä on GM:n päätöksistä johtuen puuttunut mallistosta kymmenen vuotta mutta tekee/olisi tehnyt uudessa 9-3:ssa comebackin

-imago, josta jotain kertoo myös Saabin arkkitehdeistä yms. suht hyvin palkatuista asiantuntijoista koostuva asiakaskunta pohjoismaiden ulkopuolella, tämä porukka ottaa mieluummin unohdetun ja erikoisena pidetyn Saabin kuin Audin. VAG- ja business-lasien takaa voi olla hankalaa ymmärtää, että esim. Audi-kuskeilla ei ole kovinkaan hyvää mainetta tien päällä, termi Audi-hiillostaja on levinnyt omassa tuttavapiirissä (sisältää lähinnä muita kuin saabistejä) yleiseen kielenkäyttöön (toki saksalaiskuski laskee kaiken tällaisen kateudeksi kun ne kuitenkin haluaisivat tällaisen uber-auton).

Ylläolevat ovat epäilemättä keskimääräisen vag-kuskin mielestä pelkkää sälää ja vanhojen muistelua, mutta saabistille ne, usko tai älä, merkitsevät enemmän kuin 15-vaihteinen DSG tai 4x4/4motion/quattro. Varsin harva automerkki on yhtä itsepäisesti pitänyt periaatteistaan kiinni, joitakin toki löytyy mutta niillä (esim. space, grace, race -Jaguarilla) periaatteet ovat erilaiset kuin Saabilla, ja vastaavasti kuin Jaguarissa minkään muun auton kuskinpenkillä ei ole samaa tunnelmaa tai vaikutelmaa kuin Saabissa. Samaa ei millään voi sanoa yhdestäkään VAG:n massatuotteesta (eli Bentleyä ja Lamborghinia ei lasketa).

Tämä menee luultavasti täysin kuuroille korville mutta tulipahan käytettyä taas tunti tehokkaasti. Edelleen olisin kiinnostunut mikä on motiivi pyöriä täällä monta vuotta väittämässä että Saab on paska.
Edit: lisätty pari riviväliä lukemisen helpottamiseksi
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Komppaaja
"Hirsch"
Viestit: 838
Liittynyt: Ti Tammi 12, 2010 15:42

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Komppaaja »

Ihan kuitenkin selvennykseksi, että itse en ole sen enempää saksalaisten kuin minkään muunkaan maalaisten autojen kannattaja, voin ajaa ihan millä vaan. Mutta minä katsonkin asioita ilman minkään merkin silmälaseja.... :D
Lukittu