Saabin tulevaisuus II

Saabin konseptit ja tulevaisuuden suuntaukset.
Lukittu
haffu
"Hölösuu"
Viestit: 2427
Liittynyt: Pe Joulu 10, 2004 20:37
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja haffu »

Nyt kun pikkuhiljaa lippispääamikset ovat siirtyneet BMW:ltä Audi/VW:hin niin uskaltaa entistä enemmän harkita tuollaista kulkinetta. Ei välttämättä ole yhtä paljon persoonaa kuin Saabissa, mutta edustavuutta kyllä. Kia Optiman jenkkimalli olisi sinänsä mielenkiintoista kokea 200hv turbomoottorillaan, eikä ulkomuotokaan tuossa ole kovasti hukassa. Mutta mielummin eurooppalaisella autolla ajelisin tulevaisuudessakin, vaikkakaan en ranskalaisilla.
Alfassa olisi kyllä persoonaa ja 159 on omaan silmääni jopa kaunis. Myös 2.4 JTD-moottori olisi ihan luonteva moottori tuohon. Eikä edes kauheasti kuulosta dieseliltä moinen.
Ja mitä tulee itse aiheeseen niin heikosti uskon Saabin merkkinä nousevan markkinoille lähiaikoina. Kaikki hyvä tulee kuitenkin aina päätökseen, tällä kertaa vuoro osui Saabille.
Jäsen #2659 Tero Ruohonen
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3859
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Itse olen tällä hetkellä maatilatuottaja, mutta myös arkkitehti-yo ja jonkin asteen muotoilija. Ehkä se kertoo jo osaltaan, että pidän Saabeista paljon ja myös kauan aikaa olen pitänyt. :) Olisi surullista, jos merkki loppuu, mutta on totta kait, että onhan tätä 'vaihtelua' katseltu jo tovin.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Teme100
"Viggen"
Viestit: 681
Liittynyt: Pe Maalis 10, 2006 14:17

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Teme100 »

Rattivaihde kirjoitti:
Tuota tuota, todellisuudessa korostamasi erot ovat kovin, kovin pieniä. Käytännössä olemattomia. Siitä kertoo jo sekin, että mainitsemasi arkkitehdit ja muut saabistit ostavat nykyään Audin Saabin sijaan, kuten myyntimääristä nähdään.

Mitä taas tulee muihin merkkeihin ja esimerkkeihisi, niin Mersu on mainostanut turvallisuutta eräänä perusarvonaan jo 50 vuotta. BMW ergomiaa yhtenä peruspilarinaan, vag on tehnyt laiskoista dieseleista hovikelpoisia TDI:n liittyvillä innovaatioilla. Volvo taas on tunnetumpi turvallisuuden puolella kuin saab jne.

Näistä päästäänkin Saabin todelliseen ongelmaan, sillä ei ole enää sitä omaa juttua, joka sillä oli ensimmäisinä vuosikymmeninä oli. Se oli vähän kaikkea, mutta siltä muuttuu punainen lanka. Imagokin on nykyään vesittynyt, kun itse auto on samaa tavaraa kuin muutkin GM Europen tuotteet. Ahdin on nykyään arkipäivää, viistoperät ovat muotia, mutta saabilla ei ole sellaista, turvallisuus oli kaikkien juttu 90-luvulla, ajettavuus on käytännössä kaikilla sillä tasolla, että ne eivät ole vaarallisia jne. jne.

Sen takia myynti ei vedä, kun tuote on mauttomampi ja hajuttomampi kuin aiemmin. Sinäkin vetoat 30 vuotta vanhoihin asioihin, ei niillä saa nykypäivänä väkeä liikkeisiin. Saabin ostajaprofiili on kuitenkin ollut ulkomailla kouluttautunut ja edistynyt yksilö, ei sellainen ihminen jää menneille vuosikymmenille. Hän seuraa aikaa, luo ja elää ilmiöissä. Saab oli 80-luvulla ilmiö, monellakin tasolla. 90- ja 2000-luvulla tilanne oli jo eri. Eivät silloin suihkarit enää toimineet mielikuvina, turbo oli pois muodista ja teki tilaa vapareille. NCAP toi turvallisuuden kaikkien ulottuville. Kasariteesien tilalle olisi pitänyt luoda uusia mielikuvia ja tukea niillä uusia innovaatioita. Innovaatioita ei vain tullut, viimeisen 20 vuoden tunnetuin keksintö taitaa olla mittarivalojen säätö? Ei sellainen riitä, jos aiemmin luotiin uutta jatkuvasti. Kylmästi sanottuna merkki jäi polkemaan paikalleen ja edistynyt ostajaprofiili ei sitä kestänyt. Toisaalta voidaan sanoa, että Saabin periaatteet tappoivat merkin. Merkiltä puuttui joustavuus ja (jo aiemmin mainitsemani) kyky mukautua päivän haasteisiin. Uskottiin liiaksi omiin periaatteisiin ja niiden taipumattomuuteen. Ja se ei aina toimi, parhaimmankin myyntimiehen on joskus oltava valmis pussaamaan asiakkaan takapuolta ja se sama pätee autotehtaaseenkin.

Henkilökohtaisena palautteena sinulle ihmettelen hiukan saksalaisautokammoasi, koska viimeisen 20 vuoden ajan Saab on ollut enemmän saksalainen kuin ruotsalainen. Opelilta lainatut tekniset ratkaisut, suunnittelu ja haldexin voimansiirron hankkiminen on tehnyt siitä teknisesti hyvin samankaltaisen kuin teutoonit. Viimeiset saabit erosivat opelista yhtä paljon kuin skoda volkkarista. Eikä voida sanoa, että nykypäivän Saab olisi huonompi kuin "aito" edeltäjänsä, päinvastoin viimeiset Saabit olivat myös parhaimmat. Mutta se ei ollut tarpeeksi hyvä säilyäkseen hengissä, koska viimeisinä vuosina vuosittain lähes 100 000 Saabin aiemmin uutena ostaneista ostikin jotain muuta.
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Komppaaja kirjoitti:Ihan kuitenkin selvennykseksi, että itse en ole sen enempää saksalaisten kuin minkään muunkaan maalaisten autojen kannattaja, voin ajaa ihan millä vaan. Mutta minä katsonkin asioita ilman minkään merkin silmälaseja.... :D
Jep jep... Voin sanoa että on ikävää kun olisi paljon sanottavaa muttei aivan keinoja siirtää kaikkea tekstiin niin että punainen lanka pysyisi yhtä paksuna. Ajatuksenlukukirjoituskoneita odotellessa...

Ja koska tässä nyt ei taas mitään suuruutisia ole tulossa pariin päivään, niin yhtä hyvin keskustelu voi siirtyä toisaalta yhtälailla Saabin tulevaisuuteen liittyvään asiaan eli siihen, onko elämää Saabin toisella puolella... Itse aloitin suht pienenä autojen fanittamisen Chevrolet Caprice Classic -farmareista, ja sitten siirryin C-mallin Opel Asconan kautta Saab 95:een, 99:iin ja sitten siitä läpi koko malliston. Minusta tuntuisi hirveän orvolta kuljeskella automaailmassa ilman "omaa" merkkiä (ja mallia)...

Teme100 ehti juuri väliin, en kommentoi hänen viestiään sen suuremmin nyt kun en ehdi.
Kommentoinpa nyt pikaisesti kuitenkin kun sain luettua, ansiokkaan puolueetonta analyysiä jollaista en itse pysty mistään harrastamastani aiheesta tuottamaan. Saksalaisiin omaan hyvin peribrittiläisen asenteen osittain Top Gearin ansiosta, meinasin kirjoittaa minkä takia mutta tarkemmin ajateltuna sen muotoileminen veisi loppuillan niin että jätetään tekemättä.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2929
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja ristos »

Hyvä kirjoitus Teme!
Kun tuohon sinun analyysi vielä lisää, että saabistihan ryhtyi etsimään muita merkkejä, koska tunsi Saabissa olevan "uuden isännän" Opelin osia liikaa.
Sitten ei ostettu uusia Saabeja ja ruletti oli valmis. Se on nyt tuottanut kokemamme tuloksen. Se ei ollut yhtään yllätys, koska ei autotehdas merkistä riippumatta voi onnistua jos tuotetta ei osteta.

Jos vielä sattuisi, että Saab merkkinä ryhtyisi tuottamaan autoja, niin ne olisivat varmaankin ihan erilaisia kuin nämä vanhat ihannoidut ja ajatuksissa kullatut autot. Niiden tulisi vastata erilaisiin tulevaisuuden haasteisiin toisella tavalla kuin nämä "vanhat Saabit".

No, meillehän jäi näitä nostalgia-autoja, joilla voimme harrastaa! :D
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5648
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Teme100 kirjoitti:Innovaatioita ei vain tullut, viimeisen 20 vuoden tunnetuin keksintö taitaa olla mittarivalojen säätö?
1996: Saab Active Head Restraint (SAHR)
1997: Electronic Brake Force Distribution
1997: Ventilated Seats
2002: ReAxs System
2008: XWD (voidaan jättää kysymysmerkillä..)

On tullut, joskaan ei niin paljoa kuin aiemmin. Kuitekin GM tappoi tuon innovatiivisen puolen saabista laittamalla rahahanat kiinni.
Teme100 kirjoitti:Merkiltä puuttui joustavuus ja (jo aiemmin mainitsemani) kyky mukautua päivän haasteisiin.
Ei puuttunut. Sitä ei annettu olla(kun ei sitä rahoitusta herunut omistajalta..). Esimerkiksi lopettamalla projekti:

2000: Saab Variable Compression engine.

Tuohan olisi ollut aikaansa edellä taas monta kymmentä vuotta. Missä oltaisiin nyt moottoritekniikassa jos tuon projektin olisi annettu valmistua.
Teme100 kirjoitti:viimeiset Saabit olivat myös parhaimmat.
No, makuasioita. 9-3SS/SC oli vuoteen asti 2008 hyvä, kunnes konsernivermeet valtasivat myös sisätilat, ja itse en pidä faceliftin keulan ilmeestä, vanhempi on parempi. Ja 9-5:den kohdalla mielestäni täysin epäonnistunut facelift 2006 (viirusilmä) mallivuonna.. konsernivermeiden ilmaantuessa myös femmoihin faceliftin yhteydessä, eli viimeinen hyvännäköinen ja hyvä femma on vuonna 2005 valmistettu.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

ristos kirjoitti:No, meillehän jäi näitä nostalgia-autoja, joilla voimme harrastaa! :D
Niinpä niin, mutta hyvin omakohtainen kysymys kuuluu: millä nyt 18-vuotias saabisti ajaa arkiajonsa esim. täytettyään 40? :cry: Tuona vuonna uusimmat tähän mennessä valmistetut Saabit ovat melko tarkkaan yhtä vanhoja kuin oma kaasarisatku on nyt jos ei uusia tule tai jos ne eivät enää ole kuin nimeltään samanlaisia...
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2929
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja ristos »

Kyllä noin nuorella pojalla on varmasti kykyä uudistua monta kertaa ennenkuin 40 vuotiaaksi elää! Siihen mennessä autokin kehittyvät varmasti monella lailla. Jos kehitys etenee samalla tavalla kuin Se on kehittynyt oman elinikäni aikana, niin auto on parin vuosikymmenen kuluttua varmaan hiukan toisenlainen ja ainakin taloudellisempi ja olettaisin myös turvallisempi kuin nykyiset ja saati sitten nämä "meidän vanhat Saabit".

Reipasta mieltä ja katse tulevaisuuteen nuori mies!
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Nykyisin tosiaan koulussakin on hoettu jo vuosia sitä, että nykyihmisen pitää hankkia elämänsä aikana keskimäärin kolme koulutusta, pitää sopeutua muutokseen ja niin edelleen. Minun ainoa odotukseni tulevaisuudelta on aikakone, jolla pääsen suoraan takaisin 80-luvun alkuun jonne henkisesti kuulun :mrgreen:
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
J.N
"Hirsch"
Viestit: 955
Liittynyt: Ti Heinä 10, 2007 19:11
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja J.N »

Rattivaihde kirjoitti:Niinpä niin, mutta hyvin omakohtainen kysymys kuuluu: millä nyt 18-vuotias saabisti ajaa arkiajonsa esim. täytettyään 40? :cry:
Asiaa lienee turha surra kovinkaan vakavasti tänään, tai huomenna. Yksi jos toinenkin asia, tilanne ja mielipide ehtii parissa kymmennessä vuodessa muuttua vielä moneen kertaan.

Tokihan asiassa voi pelata varman päälle ja ostaa vaikka jonkun todellisen laatuauton "varastoon" siltä varalta, ettei parinkymmenen vuoden päästä valmisteta _mitään_ itselle mieleistä kulkupeliä ja käypäistä polttoainetta on edelleen rahaa vastaan saatavilla. :wink:
#3418
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

J.N kirjoitti:todellisen laatuauton
Vetää väärästä päästä kuten lähes kaikki muutkin Saabin kilpailijat tai sitä ylemmät lukuunottamatta Auto-Unionia, joka on muutoin täysin poissa kysymyksestä. Huonompaan sisustaan tai muotoiluun voi sopeutua, mutta alusta lähtien täysin väärin suunniteltua autoa ei viitsisi ostaa.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Ässä
"Hölösuu"
Viestit: 1653
Liittynyt: Ke Heinä 30, 2003 07:59
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Ässä »

Aikamoista p**kanjauhantaa taas.

Ensinnäkin keskustelu ei liity Saabin tulevaisuuteen, vaan menneisyyteen. Toisekseen, on typerää väittää, etteikö Saab olisi muista erilainen. Se nimittäin on.

Itse viimeksi yritin jopa vängällä löytää sopivan muun automerkin, mutta en millään onnistunut. Koeajoin mersut, audit, bemarit ja kaikki. Vain Saabissa kaikki napsahti kohdalleen. Joten menkää jo muualle jauhamaan bemareistanne ja mersuistanne.

P.S. Omistan myös yhden mersun, mutta haluaisin polttaa sen.
Ostan: 2-tahti Saab

#1872 Why drive a car when you can pilot a Saab?
900 Aero 1989,
Mercedes E250 CDI 4matic 2011,Volvo V70 2001
Sininen Paroni
Matalapaineturbo
Viestit: 171
Liittynyt: To Loka 19, 2006 23:43
Paikkakunta: Helsinki

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Sininen Paroni »

Niinpä, miksi Saab on ainutlaatuinen, Sininen Paroni laukoo täältä punaviinin voimalla :oops:

Jos Saab ei olisi ainutlaatuinen, niin helppo kai se sitten olisi löytää uusi kärry? No ei vaan tunnu että mikään sopisi.. :mrgreen: Meikäläiselle on aina äärettömän tärkeää ollut muotoilu, ja kun sattuu asumaan täällä erämaassa (Helsinki :mrgreen: ) niin etuveto on melkein pakko. Mistä johtuu että esim noista kehutuista saksalaisista kun löytyy silmää miellyttävä optio, niin aina ne on takavetoisia? Toki 4-vetoja löytyy mutta sitten puhutaan aivan karseita EUR-summia...

Olkoon nyt esim Skoda miten hyvä tahansa, mutta jos se on ruma niin en minä sitä osta...piste.
Nykyinen Saab 9-5 Vector 2.0 TTID XWD MY-11
Entinen Saab 9-3 SC 2.0t MY-07
haffu
"Hölösuu"
Viestit: 2427
Liittynyt: Pe Joulu 10, 2004 20:37
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja haffu »

Ässä kirjoitti:Ensinnäkin keskustelu ei liity Saabin tulevaisuuteen, vaan menneisyyteen. Toisekseen, on typerää väittää, etteikö Saab olisi muista erilainen. Se nimittäin on.
Täysin totta! Saab jättää todella ison aukon täytettäväksi, eikä muun merkin kulkine sitä täysin onnistu täyttämään. Saabin erilaisuus näkyi jopa mainoksissa. Muiden mainostaessaan hienoja uusia ominaisuuksiaan, vaikka samaa ominaisuutta olisi ollut jo mussa merkissä, pitäytyi Saab erilaisena. Tarjosi taiteellisia näkemyksiä ja uskalsi olla oikeasti erilainen. Toisaalta tämä saattoi olla osatekijänä myynnin heikkouteen.
Jäsen #2659 Tero Ruohonen
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

haffu kirjoitti:Tarjosi taiteellisia näkemyksiä ja uskalsi olla oikeasti erilainen. Toisaalta tämä saattoi olla osatekijänä myynnin heikkouteen.
Vulgaari maailma tappoi sivistyneen automerkin...
Sininen Paroni kirjoitti:Mistä johtuu että esim noista kehutuista saksalaisista kun löytyy silmää miellyttävä optio, niin aina ne on takavetoisia?
Taitaapi johtua siitä, että toisin kuin Saab, BMW arvostaa kuivan kelin ajo-ominaisuudet korkeammalle kuin märän/liukkaan kelin ojaanjoutumismahdollisuudet. Tuo se suurin ongelma onkin jos pitäisi Saabista siirtyä johonkin muuhun merkkiin, ainoat etuvetoiset vaihtoehdot ovat Audi ja Volvo, ensinmainittu on olympia-Volkswagen joita tulee vastaan jokaikisessä kadunkulmassa, ja jälkimmäinen taas kiinnostaa yhtä paljon kuin lautasellinen erittäin terveellistä velliä...
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Lukittu