Saabin tulevaisuus II

Saabin konseptit ja tulevaisuuden suuntaukset.
Lukittu
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2892
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Helsinki

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Optimus kirjoitti:No see on nyt kyllä viimeinen mahdollisuus, mutta en vaan ymmärää miten Obama voi puuttuu asiaan. Omistako USA valtio GM osakkeida?
Kyllä omistaa.

Muutaman vuoden takaisen kriisin jäljiltä valtio omistaa edelleenkin osake-enemmistön nykyisestä GM:stä.

Obama voisi aivan varmasti halutessaan puuttua asiaan, mutta varsinkaan näin vaalivuonna ulkomaisen yrityksen toiminnan edistäminen ei näyttäisi hyvältä Obaman kannalta. Joten ei tule tapahtumaan.
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Rusakko__
"Viggen"
Viestit: 546
Liittynyt: Pe Loka 22, 2010 19:53

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Rusakko__ »

Ite kyllä kannatan Saabin tyylisiä autoja siinä mielessä, että ovat juuri sopivasti erilaisia kuin monet muut merkit, ja siksi niin helposti lähestyttäviä ja kiinnostavia. Nämä viimeisen 15 vuoden aikana vastaan tulleet Saabit vaan ovat niin Ooppeleita kun vaan voi olla, mutta juuri sen verran on peltiä taiteltu eriasentoon ja sisustassa namiskoita ja muoveja tehty oman kaavan mukaan, että tuntuu kuin ajelis enemmänkin uniikilla autolla.

Minusta se juttu Saabeissa on juuri se, että se on tehty ja suunniteltu Ruotsissa ja että merkki on tässä 50 vuoden aikana tehokkaasti levinnyt pohjoismaisen kulttuurin voimin myös Suomeen, samalla tavalla kuin Volvokin. Malleissa on aina ollut selkeitä piirteitä lentokoneista ja siten oma tyyli on uskollisesti mukana tänä päivänäkin. Se on hyvä!

Taitaa vain olla niin, että Saabilla ei riitä omaa tekniikkaa auton valmistukseen ja se mitä on omaa, on jo auttamattomasti vanhaa. Ja jos taas tekniikkaa lainataan muualta, niin onko auto enää Saab ja kuka antaa tekniikkaa Saabille, niin että Saab saisi silti olla oma ainutlaatuinen merkkinsä?

Kyllä Saabilla pitää olla jatkossakin tehdas, henkilöstö ja päämaja Ruotsissa, oma perinteinen tyyli ja vielä innovatiivinen ja nykyaikainen tekniikka, jotta minä ostaisin jatkossakin Saabin. :) Saabin pitäisi olla vähintäänkin niin ruotsalainen kuin BMW on saksalainen ja Subaru japanilainen! :D
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3859
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Hyvin kirjoitettu äsköinen viesti!
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Optimus
"Tuplakaasari"
Viestit: 56
Liittynyt: La Syys 03, 2011 16:30

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Optimus »

:saab: on ollut tekniikkan suhten tiedäkseni aina itsenäinen, ainut mikä tuli ooopeliltä tiedäkseni oli pohja ja alusta minkä päälle :saab:in 9-5 kori rakennettiin , mutta saabilla oli omat moottorit. (korjatkaa jos oon väärässä) Nykyään kun kaikki työ yms on niin kallista, tekee sellaista yhteistyötä monet eri autontuottajat, että jonkun kehittämän ja lisenssi omavan pohjan päälle, rakentaa muutkin omat autot.
Ja viimeisemmän tiedon mukaan Bmw teki jonkullaista yt.(kauppalehden artikkeli...en pystynyt tähän hätään sitä liittää) :saab: kanssa moottoreiden osassa.
Vaikka niinkun joskus taisin mainita närästää kun GM käyttää nykyään saabin lisenssejä ja teknologia uusissa opeleissa... :evil:
Ja pakko myöntää tilastojen mukaan on opelin myynti ja markkina osuus Suomessakin nousussa. Eli :saab: illa oli kaikki keinot menestyy, vaan että GM panosti jostain syystää halvempaan automerkkiin.
Emoyhtiö päätti mitä sillä teknikaalla tehä ja mihin sitä käyttää.

Mutta jokaisella on asiasta oma näkemys ja toki voin olla väärässäkin. 8)
Saab is a lifestyle!
Saab 9-5 Estate 2002
225kw 306hV Hirsch Performance
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4219
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

Optimus kirjoitti:(korjatkaa jos oon väärässä)
Olet väärässä.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
aero
-
Viestit: 8750
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja aero »

Optimus kirjoitti::saab: on ollut tekniikkan suhten tiedäkseni aina itsenäinen, ainut mikä tuli ooopeliltä tiedäkseni oli pohja ja alusta minkä päälle :saab:in 9-5 kori rakennettiin , mutta saabilla oli omat moottorit.
Jos nyt unohdetaan vanhat ja keskitytään GM -aikaa, niin... 9000:
3.0V6 tuli Opelilta

OG9-5:
3.0V6t oli jatkokehitelmä edellisestä
3.0TiD tuli Isuzulta
2.2TiD tuli Opelilta
1.9TiD tuli Fiatilta

NG9-3:
1.8t/2.0t/2.0T on vuoltu 2-litraiseksi Opelin 2.2 -litraisesta peruskoneesta
1.8i tuli Opelilta
2.8V6t tuli Holdenilta
2.2TiD tuli Opelilta
1.9TiD/TiDS/TTiD tuli Fiatilta

...eli joo, GM-aikakaudella 9000:n, NG900:n, OG9-3:n ja OG9-5:n nelisylinteriset bensakoneet olivat Saabin omaa tekoa ilman kovin kummoista GM-sukua. Sattumalta silti B204:n ja B234:n ulosotto on melko yhtenevä Omegan hilujen kanssa, minkä vuoksi takavetovirityksissä on nähty pari autoa kombinaatiolla B204 + Omegan aski.

Ja tietty saa korjata jos olen väärässä ;)
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
t.t.j
"Hölösuu"
Viestit: 2183
Liittynyt: La Syys 15, 2007 09:30
Paikkakunta: Turku

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja t.t.j »

^Myöskin Calibran f28 menee Saabin lyhytlohkon jatkoksi melko helposti.
Nykyiset: 9000T -87, 900S -91, 9-5 Aero -07
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
Optimus
"Tuplakaasari"
Viestit: 56
Liittynyt: La Syys 03, 2011 16:30

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Optimus »

... 8) jo näin on , keskityin enimäkseen 9-5 2,3t ja turbo teknologiaan....

The Saab Variable Compression engine was a development project of Saab Automobile, for which it won an award both in 2000 and 2001.[1] [2]
In a normal internal combustion engine, because cylinder bore diameter, piston stroke length and combustion chamber volume are almost always constant, the compression ratio (CR) for a given engine is almost always constant.
One exception is the experimental Saab Variable Compression (SVC) engine, designed for the Saab 9-5. This engine uses a technique that dynamically alters the volume of the combustion chamber, thus changing the compression ratio.
To alter the combustion chamber volume, the SVC 'lowers' the cylinder head closer to the crankshaft. It does this by replacing the typical one-part engine block with a two-part block, with the crankshaft in the lower block and the cylinders in the upper portion. The two blocks are hinged together at one side. By pivoting the upper block around the hinge point, the volume of the combustion chamber can be modified. In practice, the SVC adjusts the upper block through a small range of motion, using a hydraulic actuator. This design was originally patented by Gregory J. Larsen of Lakeland, FL USA.[3]
The SVC project was shelved by General Motors, when it took over Saab Automobile, due to cost.

pahoitteluni kun en täsmentänyt.... :cry:

Trionic is an engine management system developed by Saab Automobile, consisting of an engine control unit (ECU) that controls 3 engine aspecs. The intellectual rights to the Trionic 5 and 7 systems were sold to BAIC, along with the Saab H Engine that it was designed for, in 2009 as part of Saab's restructuring and transfer of ownership from General Motors to Spyker.

.....
The Saab V8 was a V8 engine developed for Saab Automobile by Valmet in Linnavuori factory, Finland. ........ Hyvä Suomi! :lol:
Saab is a lifestyle!
Saab 9-5 Estate 2002
225kw 306hV Hirsch Performance
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13238
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja AZP »

Turha sitä on Ooppelin menestystä hehkuttaa. Lähes konkurssissa on sekin firma. Ongelmana liian pieni markkina (pelkkä Eurooppa) volyymimerkille. GM ei vain osaa tätä nykymaailman globaalia automyyntiä.

http://www.kauppalehti.fi/5/i/auto/uuti ... 1205176213
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Rusakko__
"Viggen"
Viestit: 546
Liittynyt: Pe Loka 22, 2010 19:53

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Rusakko__ »

juhokare kirjoitti:Hyvin kirjoitettu äsköinen viesti!
:o

Minun auto on ainakin täynnä GM:n leimoja. Ja ite kun en ikinä ole tykännyt Opeleista ja vielä vähemmän amerikkalaisista autoista (GM) ja niiden auto-/öljykulttuuristaan, niin en kyllä yhtään jää kaipaamaan Saabin V8:sia, vaikka kuinka olisi Valmettia eli Finlandia. Sillä koneella Saabeja ei myydä yhtään Suomessa... Tokihan siitä voisi GM:ltä vaatia lisenssikorvauksia, mutta mikä lie senkin osuus sitte tässä taistossa.

Tosin, vaikka en Opelista/GM:stä perustakaan, niin kelpo auto tämä omani kuitenkin on. Ja mikä parasta, juuri ne ominaisuudet ja piirteet, mitä Saab on pienenä merkkinä (mutta suurella äänellä) onnistunut vanhoilta ajoiltaan GM-aikaan tuomaan, ovat niitä mistä itse pidän. Näistä mainittakoon: ergonomia, pohjoismainen muotoilu, turvallisuusajattelu, turbo-koneet, hyvät varusteet... Vectra tai Astra on todella kalsa, muovinen ja harmaa, vaikka samaa tekniikkaa paljon onkin. Näillä keinoin se Audikin erottuu Skodasta :D

Mielestäni katukuva kaipaa juuri Saabin kaltaisia, sopivasti erikoisia autoja!
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5266
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Rusakko__ kirjoitti:Saabin V8:sia, vaikka kuinka olisi Valmettia eli Finlandia. Sillä koneella Saabeja ei myydä yhtään Suomessa... Tokihan siitä voisi GM:ltä vaatia lisenssikorvauksia, mutta mikä lie senkin osuus sitte tässä taistossa.
Kyllä noille oikeillekin moottoreille on ottajansa. Marginaalista toki, mutta silti.
Varsinkin jos tuollainen Saabin valmistama V8 perustuisi ahdettuihin nelosmoottoreihin. ;)

-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5648
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Pakari »

aero kirjoitti:
Optimus kirjoitti::saab: on ollut tekniikkan suhten tiedäkseni aina itsenäinen, ainut mikä tuli ooopeliltä tiedäkseni oli pohja ja alusta minkä päälle :saab:in 9-5 kori rakennettiin , mutta saabilla oli omat moottorit.
NG9-3:
1.8t/2.0t/2.0T on vuoltu 2-litraiseksi Opelin 2.2 -litraisesta peruskoneesta
Ei mielestäni voida vuolemisesta puhua kun suunnitellaan ja tehdään melkein koko moottori uusiksi..

Ruotsalaiset ovat hyödyntäneet tästä GM:n 2,2 alumiinisesta sylinteriryhmän konstruktiosta lähinnä sylinteriryhmän, tasapainoakselit ja oheistarvikkeita, mutta esimerkiksi sylinterinkansi, kampiakseli, kiertokanget, männät, moottorin ohjaus ja ahtojärjestelmä perustuvat Saabin suunnitteluun ja osittain tuotantoon.

Asiasta voi lukea lisää: Tekniikanmaailma 19/2002

Rusakko__ kirjoitti:Saabit vaan ovat niin Ooppeleita kun vaan voi olla
Tälläiset arjensankarit ovat yksi syy saabin nykyiseen tilaan, kun puhutaan em. tavalla kun asia ei oikeasti ole sinne päinkään.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
aero
-
Viestit: 8750
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja aero »

Pakari kirjoitti:Ei mielestäni voida vuolemisesta puhua kun suunnitellaan ja tehdään melkein koko moottori uusiksi..

Ruotsalaiset ovat hyödyntäneet tästä GM:n 2,2 alumiinisesta sylinteriryhmän konstruktiosta lähinnä sylinteriryhmän, tasapainoakselit ja oheistarvikkeita, mutta esimerkiksi sylinterinkansi, kampiakseli, kiertokanget, männät, moottorin ohjaus ja ahtojärjestelmä perustuvat Saabin suunnitteluun ja osittain tuotantoon.
No okei, vuoleminen on ehkä vähättelevä termi, mutta sen 2,2:n peruspohjalta tuo kone on kuitenkin tehty, eli ihan puhtaasti ei Saabin omasta koneesta voida puhua. Henkilökohtaisesti pidän tuota suht. järkevänä toimintatapana alhaisen kustannusrakenteensa puolesta sekä siltä kannalta, että saadaan kerättyä positiivisia (tosin joskus negatiivisiakin) ominaisuuksia useammalta suunnittelijalta.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
f1dtmgp2
"Turbo"
Viestit: 292
Liittynyt: Pe Touko 29, 2009 15:39
Viesti:

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja f1dtmgp2 »

Taitaa olla itse jumala, jota ei ole vielä kaavailtu :saab: pelastajaksi.
Pulinat pois ja hanaa, kellä :saab: on takapuolen alla.
Saab jo 50 vuotta!
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5648
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Hei, tuo olis hyvä! Eikun Päivi Räsäselle adressia Saabin pelastamiseksi :lol: Kun on kerta Obamaankin vedottu, niin eiköhän vedota samalla Suomen Kristillisdemokraatteihinkin... Samalla voisi myös kirjeen lähettää paaville, ihan vain varmuuden vuoksi :wink:

Aero:
Juu, eipä siinä kai mitään pahaakaan kunhan ei vähätellä Saabin osuutta konstuktiossa. :mrgreen:
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Lukittu