Joo, ns. ahneen pörssi- ja pankkimaailman syyllistäminen taitaa olla vähän muotijuttu nykyään.AZP kirjoitti:Ei tainnut olla pörssillä paljoa tekemistä Saabin konkurssin kanssa. Kulut oli vain isommat kuin tulot. Jos ei tällöin pärjää, on turha syyttää "nykypäivän ahneutta". Kivikaudellakin ne, jotka söivät enemmän kuin tienasivat eivät pärjänneet pitkään.Rattivaihde kirjoitti:Vai ovatko kaikki nämä ominaisuudet nykyaikana vallan tarpeettomia ja pitäisi vain siirtyä eteenpäin koska jumalan asemaan päässyt rahanahneuteen perustuva pörssimaailma niin haluaa??
Harvempi jaksaa miettiä syy-seuraussuhteita pidemmälle edes sen vertaa, että ilman tehokkaasti toimivia rahoitusmarkkinoita (ahneeksi syyllistettyä pörssi- ja pankkisektoria) tekninen kehitys kaikilla aloilla olisi ollut huomattavasti hitaampaa ja meidän kaikkien elintaso huomattavasti matalampi vaikka tehtäisiin kuusipäiväistä työviikkoa edelleen. Ei tarvitsisi monenkaan miettiä minkämerkkisen auton ostaa, ehjät kävelykengät voisi olla realistisempi haave. Moni nykyään yleisessä käytössä olevista ja monelle elintärkeistä lääkkeistä olisi yhä korkeintaan idea-asteella ilman ahneiden markkinavoimien allokoimaa rahoitusta.
Jos jonkin tuotteen myynnistä tulevat tuotot eivät pidemmälläkään tähtäimellä kata kustannuksia, en ymmärrä kenen taskusta puuttuvat rahat sitten pitäisi ottaa. Pitäisikö omat ja alihankkijoiden työntekijät velvoittaa työskentelemään ilman palkkaa? Vai pitäisikö yhteiskunnan, tässä tapauksessa Ruotsin valtion, jakaa tukea vielä suuremmissa määrin kuin tähän mennessä on jo tehty. Tällöinhän ne, joiden mielihaluna on ajaa vaikkapa Toyotalla, olisivat maksamillaan veroilla kustantamassa joidenkin toisten mielihalua ajaa Saabilla. Vaikka Saabilla tykkäänkin ajaa, ei tuo mielestäni olisi reilua eikä oikein Toyotamiehiä kohtaan.