Saabin tulevaisuus II

Saabin konseptit ja tulevaisuuden suuntaukset.
Lukittu
peukalokeskellä
"Aero"
Viestit: 466
Liittynyt: Ma Loka 31, 2005 10:38

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja peukalokeskellä »

Jorma kirjoitti:Youngman on tiputettu pois pelistä.
Maksujen hitaus ja Kiinan valtion byrokratia ilmeisesti pääsyyt.

Jokin uusi kiinalainen yritys on kuitenkin tullut vielä viime hetkellä kuvioihin mukaan.

Lähde: http://di.se/Default.aspx?pid=3866&epsl ... &referrer=
DI:n (kuinkahan uskottavassa?) jutussa spekuloidaan myös, että myös M&M olisi heikoilla. M&M taitaa olla käytännössä ainut ohuen ohut oljenkorren säie, joka (ehkä) mahdollistaisi Saab merkkiset autot sellaisina, kun ne tähän asti on tunnettu. Toisaalta mainitaan, että hybridiautot suuremmissa määrin olisivat alkuun pääosissa ja ajatus olisi muuntua puhtaaksi sähköautomerkiksi vasta pidemmän ajan tähtäimellä.

"Flera uppgifter hävdar att förhandlingarna med Mahindra & Mahindra ligger lågt och att konkursförvaltarna koncentrerar sig på elbilskonsortiet."

Eli
"Useat tiedot väittävät, että neuvottelut Mahindra & Mahindran kanssa olisivat hiljentyneet, ja että ylläpitäjät keskittyvät sähköautokonsortioon."
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

peukalokeskellä kirjoitti:"Useat tiedot väittävät, että neuvottelut Mahindra & Mahindran kanssa olisivat hiljentyneet, ja että ylläpitäjät keskittyvät sähköautokonsortioon."
Ei hyvää päivää...
tsaarela kirjoitti:Nykyisellä verotuksen kiristymistahdilla polkupyörä alkaa vaikuttaa entistä houkuttelevammalta vaihtoehdolta. :lol: Niitäkin taisi saada halutessaan "SAAB" -merkkisenä. Fillarihan on huollettuna käytännössä ikuinen. Ei sillä, etteikö autokin olisi mutta fillarin kanssa selviää halvemmalla.
Pyörähän on hurjan kätevä jossain pikkutaajamassa jossa kaikki työpaikasta kauppoihin on muutaman kilometrin säteellä ja mielellään vielä tasamaalla, mutta kuvio hiukkasen mutkistuu jos asuu kuten itse aion tulevaisuudessa, oman tien päässä eli korvessa. Toisaalta haja-asutuksestakin varmaan pyritään verotuksen ja muiden pakkokeinojen avulla eroon, mutta haluaisin nähdä sen ihmisen joka minut omalta tilaltani saa pois elävänä kun sellaisen olen lopulta saanut hankittua.

Toisin sanoen auto pitää olla jo pelkästään tarpeen takia, ja kun lisäksi olen ihminen joka autoa nytkin pitää vaikka todellista käyttöä on harvemmin kuin kerran viikossa, niin tuo merkkikysymys on pakko ratkaista jossain vaiheessa.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
ristoj
"Turbo"
Viestit: 299
Liittynyt: Pe Helmi 23, 2007 21:08
Paikkakunta: Kuopio

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja ristoj »

Vai on yongman pois pelistä ja M&M:n kanssa neuvottelut hiljentyneet.Jokohan tilanne selviää lopullisesti kesäpäiviin mennessä.Joudutaan viettämään kesäpäivillä "hiljainen hetki" :saab: :n muistolle.Ikävää mutta näyttä tuskin enää toivoa.
jarkar
"Viggen"
Viestit: 510
Liittynyt: Su Loka 29, 2006 12:08
Paikkakunta: Härmä

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja jarkar »

Jore Marjarannan laulua lauleskelen.. Haaveet kaatuu,, :(
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2892
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Helsinki

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Youngmanin toiminnasta jäi jo Spykerin aikoina sellainen mielikuva, että sovitut päivämäärät ja luvatut summat eivät koskaan toteutuneet. Varmaan hyvä, jos ovat lopullisesti ulkona kuvioista: sopimus heidän kanssaan olisi ehkä merkinnyt entisestään pitkittynyttä roikkumista löysässä hirressä sopimusten ja suunnitelmien jäädessä aina uudelleen ja uudelleen toteutumatta.

Mahindran kohdalla hiljaisuus saattaa merkitä neuvottelujen hiipumista tai sitten juuri päinvastaista. Jos siellä jotain sopimusta tosissaan sorvattaisiin, haluttaisiin se varmasti tehdä julkisuudelta rauhassa. Mahindra on vaikuttanut uskottavammalta ja ammattimaisemmalta ehdokkaalta kuin Youngman.

Mielenkiintoinen tuo DI:n kovasti spekuloima sähköautokonsortio. Siinä nyt ainakin olisi selkeästi aikaisemmista (ja toimimattomista) poikkeava liikeidea. En tiedä olisiko tarkoitus käyttää Saabin tuotemerkkiä vai jotain muuta, mutta kestihän Saabin brändi aikanaan siirtymisen kaksitahtisesta nelitahtiseksi, ja myöhemmin dieselien ottamisen aiemmin vannoutuneen bensamoottoristen valmistajan valikoimaan, joten mikseipä tuotakin sitten.

(Saabin tuotemerkillä on tottakai iso tunnettuus-, kiinnostavuus- ja julkisuusarvo, mutta viime vuosien seikkailujen jäljiltä monen mielessä on varmasti kovin negatiivisiakin mielikuvia. Etenkin jenkkimarkkinoilla autojen arvon romahtaminen ja varaosien saantiongelmat lienevät jättäneet todella pitkäkestoisen tahran autonomistajien ja diilerien muistiin. Ei ole ollenkaan sanottua että mahdollinen uusi omistaja, oli se sitten kuka tahansa, edes haluaisi käyttää Saabin nimeä vaikka siihen oikeudenomistajilta suostumuksen saisikin.)
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
peukalokeskellä
"Aero"
Viestit: 466
Liittynyt: Ma Loka 31, 2005 10:38

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja peukalokeskellä »

Juha96 kirjoitti: Mielenkiintoinen tuo DI:n kovasti spekuloima sähköautokonsortio. Siinä nyt ainakin olisi selkeästi aikaisemmista (ja toimimattomista) poikkeava liikeidea. En tiedä olisiko tarkoitus käyttää Saabin tuotemerkkiä vai jotain muuta, mutta kestihän Saabin brändi aikanaan siirtymisen kaksitahtisesta nelitahtiseksi, ja myöhemmin dieselien ottamisen aiemmin vannoutuneen bensamoottoristen valmistajan valikoimaan, joten mikseipä tuotakin sitten.
TTELA:n mukaan maanantaina on saatu hyväksyttyä uusi yhtiönimi "National Electric Vehicle Sweden". Tämä saattaa olla se sähköautokonsortio, joka on kiinnostunut Saabista. Yhtiö perustettiin huhtikuussa ja sen tavoitteena on "sähköautojen ja -komponenttien kehittäminen ja siihen liittyvä muu liiketoiminta".

http://ttela.se/ekonomi/saab/1.1636818- ... et-godkant
Viimeksi muokannut peukalokeskellä, To Touko 24, 2012 08:32. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Sitten vaan tilausta vetämään uudesta NEVSsistä. Vai onkohan sekin ihan ooppeli (ampera) ja fiksumpaa olis ostaa Skoda? :lol:
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5648
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Ei nyt oikeasti mitään sähköautoja :!: Sähköauto on aivan kuolleena syntynyt ajatus - ainakin täällä pohjolan oloissa. Ajatellaampa esimerkiksi tietokoneiden ja kännyköiden akkuja jotka hädintuskin kestävät 2-3 vuotta käytössä. Nyt läppärissäni on akku rikki reilun vuoden käytön jälkeen, ts. akku takuuajan kesti.. Auton akut tuskin kestävät kuin 3-5 vuotta. Olen erään jäänhoitokonemerkin kanssa ollut tekemisissä, ja niihin vaihdetaan akkupaketit juuri 3-5 vuoden välein - voin sanoa että akkupaketin vaihtaminen on helv*tin kallista puuhaa. Kuka haluaa kertahuollon hinnaksi 5000euroa?
Voi siinä olla itkussa pitelemistä kun huoltoneuvoja kilauttaa 120tkm huollon hinnaksi 5500-6000euroa sis. muut huoltotyöt kuin akkupaketin vaihto.

Toivottavasti sähköautot eivät ole saabin tulevaisuus. Ennemmin kokonaan tuotemerkin loppuminen kuin toivoton sähköautojen valmistus. mm. VAG konsernin Suomen maajohtaja on todennut, ettei sähköautolla ole pohjolassa tulevaisuutta vaan täällä tarvitaan pienikokoisia polttomoottoreita.

Edit: auton akulla tarkoitetaan tässä asiayhteydessä sähköauton akkupakettia..
Viimeksi muokannut Pakari, To Touko 24, 2012 09:28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
kostape
"Hölösuu"
Viestit: 1249
Liittynyt: To Kesä 19, 2003 13:32
Paikkakunta: Nurmijärvi/Renko

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja kostape »

Sähköautojen markkinat taitavat olla jossakin muualla.
Varmaan menevät kohta kaupaksi Kaliforniassa, Kiinan suurkaupungeissa ym paikoissa, joissa jo nyt rajoitetaan polttomoottoriautojen käyttöä. Minulla on vuoden 1971 ysiysi, jossa on Kalifornian speksin mukaan esim. polttoainesäiliön huohotusputki hiilirasian kautta ja kummallisia muitakin putkituksia.
Ja joissakin kaupungeissa ajetaan vuoropäivinä parillisilla ja parittomilla rekisterinumeroilla.
Kyllä noilla markkinoilla, joilla on muuten paljon väkeä ja autoja, hygieeniset sähköautot kiinnostavat. Sähköhän tulee niin puhtaasti pistorasiasta, mitään saasteita auheuttamatta!!!!
Uusia autoja kannattaa suunnitella isoja markkinoita varten, ei vain Pohjolan oloihin kuin svenssonit alunperin tekivät.
pentti.kostamo2@luukku.com
040-5950109
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia maan paras (?) valikoima
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5648
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Suuria markkinoita varten, no näinhän se toki on.. Siitäkin huolimatta puraisevat huolto- ja ylläpitokustannukset suurien markkinoiden asiakkaitakin :roll: Puhumattakaan juurikin siitä, että sitä sähköähän vain tulee pistorasiasta, se riittää, eikä sitä tarvitse mitenkään tuottaa - ts. päästötöntä autoilua :mrgreen:
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Rafu
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: Ti Helmi 08, 2005 13:51
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Rafu »

Kuinkas usein joudutaan vaihtamaan Priuksen akut uusiin? nekään eivät ole enää viimeisintä teknologiaa.
"In an insane world a sane man must appear insane"
#2558, 9-5 Vector wagon A 2002, 9-5 vector wagon A 2008
Naxu
"Hölösuu"
Viestit: 1393
Liittynyt: Ke Joulu 30, 2009 01:28
Paikkakunta: Sahalahti

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Naxu »

Priuksella on 8v akkutakuu. Joihinkin autoihin akut on leasattu, joten ei tarvitse kuin auto.
En nyt muista mistä luin, joten kannattaa suhtautua varauksella. Priuksen takuun kysyin automyyjältä.
Jäsen #4473, Tech 2
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
Teme100
"Viggen"
Viestit: 681
Liittynyt: Pe Maalis 10, 2006 14:17

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Teme100 »

Priuksen akkujen pitkän iän taustalla on se, että niitä ei ikinä ladata täyteen, vaan ainostaan 60% maksimista. Samoin niitä ei ikinä ajeta loppuun, vaan aina varausta jää vähintään 10-15%.

Tavallisessa sähköautossa, joka siis liikkuu vain ladatulla energialla ilman omaa voimanlähdettä, ei voida jättää noin suuria puskureita. Se taas rasittaa akkuja enemmän kuin Priuksessa käytössä oleva menetelmä. Esimerkiksi Nissan antaa Leafilla 5 vuoden/100tkm:n takuu akulle. Toyota taas tarjoaa Priuksella 8 vuoden ja 350tkm:n takuuta. Ero on huomattava.
peukalokeskellä
"Aero"
Viestit: 466
Liittynyt: Ma Loka 31, 2005 10:38

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja peukalokeskellä »

National Electric Vehicle Sweden on vahvistanut tehneensä tarjouksen Saabista.

http://www.lifewithsaab.com/2012/05/nat ... weden.html

Uutistoimisto TT:n mukaan NEVS on kiinnostunut Saabin omaisuudesta. Ovat myös kiinnostuneita Saab brändistä ja tehtaan maailmanluokan tasosta. Bisnessuunnitelmaa eivät halua vielä avata, mutta täsmentävät sitä myöhemmin ja sitä kuinka paljon tarvitsevat työntekijöitä. Konsortio koostuu kiinalaisesta energiayhtiöstä National Modern Energy Holdings ja japanilaisesta riskisijoitusyhtiöstä Sun Investment. Muitakin pienempiä omistajia on, mutta mainitut kaksi ovat pääomistajia.
upi
Matalapaineturbo
Viestit: 187
Liittynyt: Su Touko 02, 2004 09:01

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja upi »

Lukittu