Saabin tulevaisuus II
Re: Saabin tulevaisuus II
Hel*etin sompaaminen...
SAAB 9-5 2.3t '04 / SAAB 9000 CDE '94 / SAAB 900S '90
Re: Saabin tulevaisuus II
Melkein kolmen kuukauden tauko tästä rimanalituskeskustelusta ei näköjään ole aiheuttanut mitään menetyksiä. Samanlainen intto jatkuu...
Mutta toivottavasti jollain muotoa jatkuu myös Saabin taru. Omasta mielestä kaikkein suurimmat mahdollisuudet jotakuinkin nykymuotoiseen jatkamiseen on jos ostaja on Mahindra tai Youngman. Mahindran tapauksessa myös 9-5 ja 9-4 voisivat olla vielä jollain ihmeellä mukana kuvioissa 9-3:n rinnalla. Mutta uuden 9-3:n tuleminen viivästyy kyllä pahasti.
Tämä sähköautofirma herättää eniten kysymysmerkkejä ja todennäköisesti tuotanto ruotsissa tulisi olemaan hyvin vähäistä ja voimavaroja uuden mallin kehittämiseen olisi melko vähän. Samoin se uusi malli tulisi olemaan ainakin lähitulevaisuudessa hyvin pienen asiakasryhmän auto ja siten melko tuhoon tuomittu yritys.
Ja mitä tuohon viimeisen 9-3:n vanhentuneisuuteen tulee niin eikös se tekniikkapuoleltaan ollut kuitenkin hyvinkin kilpailukykyinen? Yksi puute oli tietenkin se, että pienemmällä iskutilavuudella varustettua moottoria siihen ei ollut tarjolla. Mutta moderni moottorihan se viimeisin versio 2-litraisesta oli ja dieselitkin kestivät hyvin vertailun muihin merkkeihin. Ehkä olisi kannattanut ponnistella 1.6 litrainen turbo myös 9-3:n keulalle.
Kojelaudan, verhoilun ja ovipaneleiden uusimisella olisi minusta ainakin poistettu tuota vanhentuneisuutta.
Eiköhän tämä kuitenkin ennen juhannusta selviä.
Mutta toivottavasti jollain muotoa jatkuu myös Saabin taru. Omasta mielestä kaikkein suurimmat mahdollisuudet jotakuinkin nykymuotoiseen jatkamiseen on jos ostaja on Mahindra tai Youngman. Mahindran tapauksessa myös 9-5 ja 9-4 voisivat olla vielä jollain ihmeellä mukana kuvioissa 9-3:n rinnalla. Mutta uuden 9-3:n tuleminen viivästyy kyllä pahasti.
Tämä sähköautofirma herättää eniten kysymysmerkkejä ja todennäköisesti tuotanto ruotsissa tulisi olemaan hyvin vähäistä ja voimavaroja uuden mallin kehittämiseen olisi melko vähän. Samoin se uusi malli tulisi olemaan ainakin lähitulevaisuudessa hyvin pienen asiakasryhmän auto ja siten melko tuhoon tuomittu yritys.
Ja mitä tuohon viimeisen 9-3:n vanhentuneisuuteen tulee niin eikös se tekniikkapuoleltaan ollut kuitenkin hyvinkin kilpailukykyinen? Yksi puute oli tietenkin se, että pienemmällä iskutilavuudella varustettua moottoria siihen ei ollut tarjolla. Mutta moderni moottorihan se viimeisin versio 2-litraisesta oli ja dieselitkin kestivät hyvin vertailun muihin merkkeihin. Ehkä olisi kannattanut ponnistella 1.6 litrainen turbo myös 9-3:n keulalle.
Kojelaudan, verhoilun ja ovipaneleiden uusimisella olisi minusta ainakin poistettu tuota vanhentuneisuutta.
Eiköhän tämä kuitenkin ennen juhannusta selviä.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Re: Saabin tulevaisuus II
Moi, niin ne tilanteet vaihtuvat nopeammin, kuin meikäläinen vaihtaa sukkia
"Youngman med i Saab-matchen"
tosin en itse uskonut alkuunkaan, että kiinalaiset olisivat luovuttaneet. Nythän se itse Mullerkin on Ruotisissa ja se vähän enteilee, että jotain tosiaan tapahtuisi lähipäivinä. Jännitettävää siis riittää, mutta kyllä me vielä suosta noustaan !
"Youngman med i Saab-matchen"
tosin en itse uskonut alkuunkaan, että kiinalaiset olisivat luovuttaneet. Nythän se itse Mullerkin on Ruotisissa ja se vähän enteilee, että jotain tosiaan tapahtuisi lähipäivinä. Jännitettävää siis riittää, mutta kyllä me vielä suosta noustaan !
Ari #831 - Pidättekö minua ihan hulluna vai idioottina ?
Re: Saabin tulevaisuus II
Hienoa tekstiä Sonett73! Itsekin jaksaa tehdä paremmin töitä, kun on toiveita Saabin jatkumiselle!
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
-
- "Viggen"
- Viestit: 571
- Liittynyt: La Touko 27, 2006 10:38
Re: Saabin tulevaisuus II
juhokare kirjoitti:Hienoa tekstiä Sonett73! Itsekin jaksaa tehdä paremmin töitä, kun on toiveita Saabin jatkumiselle!
10+
Re: Saabin tulevaisuus II
Kyllä kai, kilpailukyky riippuu toki hinnastakin. Ja NG9-5:ssa ollut 1,6T 180 hv voisi kokonsa ja tehonsa puolesta olla hyvinkin sopiva kone ysikolmosen keulille. Mutta mielenkiintoisena vertailukohtana:mike kirjoitti: Ja mitä tuohon viimeisen 9-3:n vanhentuneisuuteen tulee niin eikös se tekniikkapuoleltaan ollut kuitenkin hyvinkin kilpailukykyinen? Yksi puute oli tietenkin se, että pienemmällä iskutilavuudella varustettua moottoria siihen ei ollut tarjolla. Mutta moderni moottorihan se viimeisin versio 2-litraisesta oli ja dieselitkin kestivät hyvin vertailun muihin merkkeihin. Ehkä olisi kannattanut ponnistella 1.6 litrainen turbo myös 9-3:n keulalle.
2001 esitelty (eli 9-3:akin vanhempi) saman kokoluokan auto Audi A4 B6/B7 käy edelleenkin ilmeisesti ihan kohtalaisen hyvin kaupaksi Seat Exeon nimellä. Merkki on vaihtunut, hintaa laskettu, moottorivalikoima pidetty tuoreena ja ulkokuorta feisliftattu pariin kertaan. Esim. kojelauta on edelleen isolta osin sama kuin 2001.
En keksi yhtään syytä miksei 9-3 voisi samantyyppisellä reseptillä käydä edelleen kaupaksi. Toki eri asia on, olisiko se kannattavaa, kun ei se aiemmillakaan hinnoilla aina ollut.
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Re: Saabin tulevaisuus II
Niin eikä kovin uusi ole Octaviakaan (8v) joka käy hyvin kaupaksi ja on pidetty modernina muuten kuin turvallisuuden osalta.
Ei sitä kummosia muutoksia tarvisi tietenkään sisällä tehdä niin auto vaikuttaisi uudelta. Nyt vain monella yritysauton haltijalla on tietenkin ollut edessä sekin tosiasia että haluaa ostaa erilaisen auton mitä esim aiemmat kaksi on ollut. Siinä tilanteessa 9-3 on väkisinkin ollut vähän heikoilla.
Pienitehoisimman dieselin hinta oli hyvin sopiva kun varustelun otti huomioon. Harmi vain, ettei ainakaan suomessa riittänyt juuri rahkeita auton markkinointiin jolla ihmiset olisi saatu huomaamaan ettei Saab ole välttämättä kallis.
Ei sitä kummosia muutoksia tarvisi tietenkään sisällä tehdä niin auto vaikuttaisi uudelta. Nyt vain monella yritysauton haltijalla on tietenkin ollut edessä sekin tosiasia että haluaa ostaa erilaisen auton mitä esim aiemmat kaksi on ollut. Siinä tilanteessa 9-3 on väkisinkin ollut vähän heikoilla.
Pienitehoisimman dieselin hinta oli hyvin sopiva kun varustelun otti huomioon. Harmi vain, ettei ainakaan suomessa riittänyt juuri rahkeita auton markkinointiin jolla ihmiset olisi saatu huomaamaan ettei Saab ole välttämättä kallis.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Re: Saabin tulevaisuus II
Itseasiassa Exeon myynti on jäänyt kauaksi odotuksista ja ennakoiduista tuotantoluvuista. Vuosittain autoa on myyty vain noin 20 000 kappaletta, kun esimerkiksi Audina vastaavaa autoa myytiin parhaina vuosina lähes 400 000 kappaletta, eli liki 20 kertaa enemmän. Toki rangekin oli laajempi, mutta silti todellisuus on ollut karu Seatille.
- Rattivaihde
- "Hölösuu"
- Viestit: 6798
- Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
- Paikkakunta: Isokyrö
Re: Saabin tulevaisuus II
Paljonkohan Exeo myisi jos sen merkkinä olisi edelleen Audi ja hinta jotain samansuuntaista kuin nyt? Veikkaan että melko paljon enemmän...
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Re: Saabin tulevaisuus II
Itse pidän exeota kyllä vanhan oloisena, eli en ihmettele että se ei käy kaupaksi.
Ehkä siinä voisi ajatella olevan vähän sama kuin saabilla oli edellisessä ysifemmassa, että uutta mallia kaivataan kuitenkin, ei niinkään tekohengitettyä vanhaa.
Mutta kyllä tuo veivaaminen saisi pikkuhiljaa jonkun päätöksen saada.
Ehkä siinä voisi ajatella olevan vähän sama kuin saabilla oli edellisessä ysifemmassa, että uutta mallia kaivataan kuitenkin, ei niinkään tekohengitettyä vanhaa.
Mutta kyllä tuo veivaaminen saisi pikkuhiljaa jonkun päätöksen saada.
Re: Saabin tulevaisuus II
Hyvin tämä näkyy etenevän, nyt jo toisaalla ihmetellään mistä Saabin ostajakandidaatin rahat on tulleet. Ja mikäli vanhat merkit pitävät kutinsa, kohta ihmetellään mihin ne rahat hävis.
"Hyvä on liian kallista ja halpa liian huonoa"
Re: Saabin tulevaisuus II
Enligt uppgift till TTELA ska elbilskonsortiets bud på Saabs konkursbo vara värt 1,5 miljarder kronor – väsentligt lägre än det bud Youngman uppges vara aktuellt att lägga.
__________________________________________________________
TTELA:n saamien tietojen mukaan on sähköautokonsortion tarjous 1,5 miljardin sek arvoinen, toisin sanoen paljon alhaisempi kuin mitä Youngman on aikeissa jättää.
Lue uutinen niin siellä mainitaan Youngman'in tarjouksen arvon olevan noin 4miljardia.
Lue uutinen tästä.
__________________________________________________________
TTELA:n saamien tietojen mukaan on sähköautokonsortion tarjous 1,5 miljardin sek arvoinen, toisin sanoen paljon alhaisempi kuin mitä Youngman on aikeissa jättää.
Lue uutinen niin siellä mainitaan Youngman'in tarjouksen arvon olevan noin 4miljardia.
Lue uutinen tästä.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Re: Saabin tulevaisuus II
Aivan, mutta Youngmanin tarjous sisältää Parts AB:n, sähköautoilijoiden ei.
Spekuloitujen tarjouksien(1.5MSEK/166M€ vs. 4MSEK/445M€) erotus on n. 280M€, eli kun siitä vähennetään 325M€ joka on Saabin EIB:ltä nostaman lainan kustannus Ruotsin valtiolle, saadaan 120M€. Toisin sanoen Youngmanin tarjous on alempi kuin sähköautoyrityksen.
Isoa roolia neuvotteluissa tuleekin näyttelemään se, että kuinka innokas ruotsin valtio on saamaan rahansa takaisin.
Spekuloitujen tarjouksien(1.5MSEK/166M€ vs. 4MSEK/445M€) erotus on n. 280M€, eli kun siitä vähennetään 325M€ joka on Saabin EIB:ltä nostaman lainan kustannus Ruotsin valtiolle, saadaan 120M€. Toisin sanoen Youngmanin tarjous on alempi kuin sähköautoyrityksen.
Isoa roolia neuvotteluissa tuleekin näyttelemään se, että kuinka innokas ruotsin valtio on saamaan rahansa takaisin.
Re: Saabin tulevaisuus II
Ottaisitko nyt "Teme" huomioon sen, että mitkään näistä summista joita mainitaan täällä ja mediassa eivät ole läheskään vedenpitäviä vielä, olen linkittänyt ja kirjoittanut tietoa siitäkin mitä Youngman on luvannut sijoittaa Saabiin ja se summa pyöri 9miljardin sek arvoissa.Teme100 kirjoitti:Aivan, mutta Youngmanin tarjous sisältää Parts AB:n, sähköautoilijoiden ei.
Isoa roolia neuvotteluissa tuleekin näyttelemään se, että kuinka innokas ruotsin valtio on saamaan rahansa takaisin.
Ja nekään eivät ole vedenpitäviä, veden pitävää on kuitenkin se jotta tiedän, että Youngman vieraili Saab Parts'illa Nyköpingissä ja myös sen mitä he sanoivat vierailun aikana, mutta siitä en saa puhua.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Re: Saabin tulevaisuus II
Otin, sen takia käytinkin ilmaisua "spekuloitujen tarjouksien".