Saabin tulevaisuus II
Re: Saabin tulevaisuus II
Niin.
- Monet nykyiset Saabistit vierastavat ajatusta sähkö-Saabista. (esim. Pakarin, Uitukin ja Frad Scuttlen kommentit ylempää)
- Monet muilla merkeillä ajavat suhtautuvat (eri syistä) epäluuloisesti Saabiin. Sekä lehdistöllä että kilpailijoilla on omat intressinsä ruokkia näitä epäluuloja.
- Saab Defence ja Scania asettavat ehtoja tuotemerkin käyttämiselle, saattavatpa haluta royaltejakin.
Summa summarum.
En keksi yhtäkään painavaa syytä, miksi NEVS (jos ovat ostajana) päätyisi käyttämään Saab-tuotemerkkiä autoissaan. Sen sijaan monet syyt puoltavat puhtaalta pöydältä aloittamista myös nimen suhteen. Osa näistä syistä koskee myös muita mahdollisia ostajia.
- Monet nykyiset Saabistit vierastavat ajatusta sähkö-Saabista. (esim. Pakarin, Uitukin ja Frad Scuttlen kommentit ylempää)
- Monet muilla merkeillä ajavat suhtautuvat (eri syistä) epäluuloisesti Saabiin. Sekä lehdistöllä että kilpailijoilla on omat intressinsä ruokkia näitä epäluuloja.
- Saab Defence ja Scania asettavat ehtoja tuotemerkin käyttämiselle, saattavatpa haluta royaltejakin.
Summa summarum.
En keksi yhtäkään painavaa syytä, miksi NEVS (jos ovat ostajana) päätyisi käyttämään Saab-tuotemerkkiä autoissaan. Sen sijaan monet syyt puoltavat puhtaalta pöydältä aloittamista myös nimen suhteen. Osa näistä syistä koskee myös muita mahdollisia ostajia.
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Re: Saabin tulevaisuus II
KL.fi tänään:
"Konkurssiin kaatuneen Saabin osakkeet ovat nyt siirtyneet kiinalais-japanilaisen yhtiön hallintaan.
Asiasta kertoo Automotive News Europe. Lehden mukaan kiinalais-japanilainen Nevs-yhtiö on sinetöinyt aikaisemmat suunnitelmansa ja ostanut sekä Saabin että sen varaosapalvelusta vastanneen yhtiön osakkeet. Kauppahinnaksi on ilmoitettu 1,5–1,8 miljardia kruunua eli 21–25 miljoonaa euroa. Toistaiseksi lehden tietoja eivät ole vahvistaneet sen enempää Saabin kuin Nevsinkään edustajat.
Nevs tulee sanoista National Electric Vehicle Sweden, ”Ruotsin kansallinen sähköauto”. Yhtiön pääomistaja on 51 prosentin osuudella hongkongilainen National Modern Energy Holdings. Loput 49 ovat japanilaisen Sun Investin hallussa. Kumpikin osakas on erikoistunut tavalla tai toisella uusiutuvasta energiasta kumpuavaan teollisuuteen.
Nevsin väki ei ole kertonut, mitä se aikoo Saabin jäänteillä tehdä. Ruotsalaiset autoteollisuuden alihankkijat ovat kuitenkin jo sanoneet olevansa hyvin pettyneitä, jos Nevs alkaa valmistaan Saabin Trollhättanin-tehtaalla sähköautoja. Sähköautot ovat marginaalituotteita, jotka eivät järin suurta alihankkijakatrasta elätä.
Saabin saattohoitokausi alkoi tammikuussa 2010, kun GM myi sen rahapulassaan hollantilaiselle Spyker Carsille. Maksuvaikeudet jatkuivat, ja maaliskuussa 2011 Saabin tuotanto keskeytettiin. Konkurssi seurasi viime joulukuussa. "
Eli vahvistamattomia huhuja...
"Konkurssiin kaatuneen Saabin osakkeet ovat nyt siirtyneet kiinalais-japanilaisen yhtiön hallintaan.
Asiasta kertoo Automotive News Europe. Lehden mukaan kiinalais-japanilainen Nevs-yhtiö on sinetöinyt aikaisemmat suunnitelmansa ja ostanut sekä Saabin että sen varaosapalvelusta vastanneen yhtiön osakkeet. Kauppahinnaksi on ilmoitettu 1,5–1,8 miljardia kruunua eli 21–25 miljoonaa euroa. Toistaiseksi lehden tietoja eivät ole vahvistaneet sen enempää Saabin kuin Nevsinkään edustajat.
Nevs tulee sanoista National Electric Vehicle Sweden, ”Ruotsin kansallinen sähköauto”. Yhtiön pääomistaja on 51 prosentin osuudella hongkongilainen National Modern Energy Holdings. Loput 49 ovat japanilaisen Sun Investin hallussa. Kumpikin osakas on erikoistunut tavalla tai toisella uusiutuvasta energiasta kumpuavaan teollisuuteen.
Nevsin väki ei ole kertonut, mitä se aikoo Saabin jäänteillä tehdä. Ruotsalaiset autoteollisuuden alihankkijat ovat kuitenkin jo sanoneet olevansa hyvin pettyneitä, jos Nevs alkaa valmistaan Saabin Trollhättanin-tehtaalla sähköautoja. Sähköautot ovat marginaalituotteita, jotka eivät järin suurta alihankkijakatrasta elätä.
Saabin saattohoitokausi alkoi tammikuussa 2010, kun GM myi sen rahapulassaan hollantilaiselle Spyker Carsille. Maksuvaikeudet jatkuivat, ja maaliskuussa 2011 Saabin tuotanto keskeytettiin. Konkurssi seurasi viime joulukuussa. "
Eli vahvistamattomia huhuja...
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Saabin tulevaisuus II
Vahvasti tässä nyt näyttää käyvän juuri niin mitä pahiten pelkäsin jos/kun NEVS ostaa konkurssipesän.
Tässä tapauksessa ainakin on kaikkein suurin todennäköisyys siihen, että perinteisten Saab-henkilöautojen valmistus tulevaisuudessa ei tule koskaan käynnistymään. Hybridiautoilla voisi olla tällä hetkellä markkinoita, mutta jos pelkkiä sähköautoja niin...
No joka tapauksessa vaikuttaa siltä, että kovin kummoista autotuotantoa ei tule Trollhättanissa olemaan tulevaisuudessa.
Ilmeisesti sitten NEVSin tarjous oli rahallisesti sen verran parempi, että myynti heille kannatti, eikä vaakakupissa painanut tarpeeksi autotuotannon uudelleen käynnistäminen, mikä alunperin piti olla tärkeää.
Tällä hetkellä on kyllä pettymyksen tunteet päällimäisenä, mutta ainahan sitä voi odotella ihmeitä ja lottovoittoakin...
Tässä tapauksessa ainakin on kaikkein suurin todennäköisyys siihen, että perinteisten Saab-henkilöautojen valmistus tulevaisuudessa ei tule koskaan käynnistymään. Hybridiautoilla voisi olla tällä hetkellä markkinoita, mutta jos pelkkiä sähköautoja niin...
No joka tapauksessa vaikuttaa siltä, että kovin kummoista autotuotantoa ei tule Trollhättanissa olemaan tulevaisuudessa.
Ilmeisesti sitten NEVSin tarjous oli rahallisesti sen verran parempi, että myynti heille kannatti, eikä vaakakupissa painanut tarpeeksi autotuotannon uudelleen käynnistäminen, mikä alunperin piti olla tärkeää.
Tällä hetkellä on kyllä pettymyksen tunteet päällimäisenä, mutta ainahan sitä voi odotella ihmeitä ja lottovoittoakin...
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Re: Saabin tulevaisuus II
Jos kyse on puhtaasti sähköautoista, niin perseelleen menee omasta mielestäni. Mutta sitten taas tuollainen ampera/volt-tyyppinen ratkaisu olisi ihan mielenkiintoinen....
Mutta katotaanhan nyt että mitä tämä taas pitää sisällään.....
Mutta katotaanhan nyt että mitä tämä taas pitää sisällään.....
Re: Saabin tulevaisuus II
Onko uudella firmalla sitten realistisia mahdollisuuksia alkaa valmistamaan autoja kannattavasti? :
1) perinteisiä polttomoottori Saabeja --> ei kannata, koska ei kannattanut ennenkään
2) hybridi Saabeja --> ei kannata, ellei hinta ole huomattavasti halvempi kuin kilpailijoilla. Saabin nimellä ei kalliita autoja myydä kun maine on nykyään mitä on
3) sähkö Saabeja --> voi kannattaa jos hinta on kilpailjoita halvempi. Pösön ja Mitsun koppimoposähköautot maksavat muistaakseni jotan 30t.
4) Saab golfkärryjä tms. sähkökäyttöisiä työkoneita --> kilpailijoita riittää ja tuskin Saabin nimellä myydään enemmän kuin kilpailijat
Eli aika synkältä näyttää ellei uusi firma keksi jotain täysin mullistavaa. Samaan aikaan kun muut isot merkit suunnittelevat kovaa vautia uusia hybridejä ja sähköautoja
1) perinteisiä polttomoottori Saabeja --> ei kannata, koska ei kannattanut ennenkään
2) hybridi Saabeja --> ei kannata, ellei hinta ole huomattavasti halvempi kuin kilpailijoilla. Saabin nimellä ei kalliita autoja myydä kun maine on nykyään mitä on
3) sähkö Saabeja --> voi kannattaa jos hinta on kilpailjoita halvempi. Pösön ja Mitsun koppimoposähköautot maksavat muistaakseni jotan 30t.
4) Saab golfkärryjä tms. sähkökäyttöisiä työkoneita --> kilpailijoita riittää ja tuskin Saabin nimellä myydään enemmän kuin kilpailijat
Eli aika synkältä näyttää ellei uusi firma keksi jotain täysin mullistavaa. Samaan aikaan kun muut isot merkit suunnittelevat kovaa vautia uusia hybridejä ja sähköautoja
Audi A6 Abt AS6R -623Nm
Golf Gti 320 -14
Golf Gti 320 -14
Re: Saabin tulevaisuus II
Meinaavatkohan ruveta valmistamaan Maud Olofssonin vision mukaisesti tuulimyllyjä Trollhättanissa ? Jotain muuta siellä tosiaan kannattaisi valmistaa kuin perinteisiä polttomoottorisia henkilöautoja, olkoonkin tuote sitten vaikka lumilapio.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Re: Saabin tulevaisuus II
Ei se perinteinen polttomoottoriautokaan huono ole. Vahva etanoliosaaminen voisi olla SE juttu näinä vihreinä aikoina. Ainakin tässä maassa tuntuun RE85 olevan vahvassa nosteessa. Sitä kautta kun lähtee Saabia markkinoimaan niin ei luulisin huonoa tekevän. Viimeksi kun Saabeja on valmistettu niin eipä silloin tainnut etanolipolttoainetta saada kunnolla kuin Ruåtsista ja Brasiliasta. Hyvää osaamista väärällä hetkellä. Nyt on ihan eri markkinat sillä saralla.
Ahdonvoimaa
Re: Saabin tulevaisuus II
Mielestäni tämä on vain HUHU. Mistään lähteestä ei löydy faktaa, että diili olisi tehty.AZP kirjoitti:KL.fi tänään:
"Konkurssiin kaatuneen Saabin osakkeet ovat nyt siirtyneet kiinalais-japanilaisen yhtiön hallintaan.
Asiasta kertoo Automotive News Europe. Lehden mukaan kiinalais-japanilainen Nevs-yhtiö on sinetöinyt aikaisemmat suunnitelmansa ja ostanut sekä Saabin että sen varaosapalvelusta vastanneen yhtiön osakkeet. Kauppahinnaksi on ilmoitettu 1,5–1,8 miljardia kruunua eli 21–25 miljoonaa euroa. Toistaiseksi lehden tietoja eivät ole vahvistaneet sen enempää Saabin kuin Nevsinkään edustajat.
Nevs tulee sanoista National Electric Vehicle Sweden, ”Ruotsin kansallinen sähköauto”. Yhtiön pääomistaja on 51 prosentin osuudella hongkongilainen National Modern Energy Holdings. Loput 49 ovat japanilaisen Sun Investin hallussa. Kumpikin osakas on erikoistunut tavalla tai toisella uusiutuvasta energiasta kumpuavaan teollisuuteen.
Nevsin väki ei ole kertonut, mitä se aikoo Saabin jäänteillä tehdä. Ruotsalaiset autoteollisuuden alihankkijat ovat kuitenkin jo sanoneet olevansa hyvin pettyneitä, jos Nevs alkaa valmistaan Saabin Trollhättanin-tehtaalla sähköautoja. Sähköautot ovat marginaalituotteita, jotka eivät järin suurta alihankkijakatrasta elätä.
Saabin saattohoitokausi alkoi tammikuussa 2010, kun GM myi sen rahapulassaan hollantilaiselle Spyker Carsille. Maksuvaikeudet jatkuivat, ja maaliskuussa 2011 Saabin tuotanto keskeytettiin. Konkurssi seurasi viime joulukuussa. "
Eli vahvistamattomia huhuja...
Tämä "uutinen" on jo torstailta ja jonkun sortin möläytys joka on käsitetty vieläpä väärin. Eli ei nyt tuskailla vieläkään ja pelätä, että trollikylässä aletaan rakentamaan jotain helvetin sähkövatkaimia.
Toisen lähteen mukaan, homma on edelleen pöydällä ja juhannukseen mennessä tehdään kaupat. Eri asia on, että minkä vuoden juhannukseen mennessä...
Saab 9-5 Aero
Re: Saabin tulevaisuus II
Johan nyt on - Youngman on jättänyt tänään perjantaina vielä uuden korotetun tarjouksen Saabista ja on kovasti sitä mieltä ettei ole ulkona kuvioista!
http://ttela.se/ekonomi/saab/1.1656328- ... ud-pa-saab
Youngmanin tarjous sisältää myös varaosapuolen ja heillä on aikomus käynnistää tuotanto uudelleen mahdollisimman pian kertoo Youngmanin ruotsinpään edustaja Johan Nylén.
http://ttela.se/ekonomi/saab/1.1656328- ... ud-pa-saab
Youngmanin tarjous sisältää myös varaosapuolen ja heillä on aikomus käynnistää tuotanto uudelleen mahdollisimman pian kertoo Youngmanin ruotsinpään edustaja Johan Nylén.
Viimeksi muokannut mike, Pe Kesä 08, 2012 19:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
- Rattivaihde
- "Hölösuu"
- Viestit: 6798
- Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
- Paikkakunta: Isokyrö
Re: Saabin tulevaisuus II
Aina vaan toivo pienenee, aikaisemmin toivomus oli Saabin jatko, nyt toiveena on etteivät nuo sähköautofloppaajat vie Saabia mukanaan täysin lopullisesti. Se että koko firma ei ole millään tavalla paljastanut aikeitaan tai tehnyt minkäänlaista yhteistyötä tai kommentoinut mitään Saab-harrastajapiirille kertoo jotain siitä miten paljon arvostusta tai kiinnostusta heillä on Saabin perinteitä tai saabisteja kohtaan...
Jos käy huonosti täytyy uskoa nopeaan tekniseen kehitykseen ja pedata asioita siihen suuntaan että tulevina vuosikymmeninä olisi mahdollisuus rakentaa kehittyneiden 3d-tulostinten ja vastaavien elektronisten laitteiden avulla pientuotantona vanhojen Saabien osia ja mahdollisuuksien mukaan kokonaisia uusia autoja. Nykytahdilla en näe tuota hirveän mahdottomana esim. 2040-luvulla...
Jahas, mike ja Nuorimies ehti väliin, aiemmin olen ollut Mahindran puolella mutta tässä tilanteessa Youngmanille täysi tuki
Jos käy huonosti täytyy uskoa nopeaan tekniseen kehitykseen ja pedata asioita siihen suuntaan että tulevina vuosikymmeninä olisi mahdollisuus rakentaa kehittyneiden 3d-tulostinten ja vastaavien elektronisten laitteiden avulla pientuotantona vanhojen Saabien osia ja mahdollisuuksien mukaan kokonaisia uusia autoja. Nykytahdilla en näe tuota hirveän mahdottomana esim. 2040-luvulla...
Jahas, mike ja Nuorimies ehti väliin, aiemmin olen ollut Mahindran puolella mutta tässä tilanteessa Youngmanille täysi tuki
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Re: Saabin tulevaisuus II
No niin ja vartti oman tietojeni "metsästyksen" jälkeen tulikin sitten tuo nuorenmiehen tarjous uutinen. Viimeistään nyt kannattaa lopettaa se sähkövatkain tuskailu.. Ihan vihjeenä
Jokohan nyt olisi aika? Nimittäin sen odotetun DIILIN..
Jokohan nyt olisi aika? Nimittäin sen odotetun DIILIN..
Saab 9-5 Aero
Re: Saabin tulevaisuus II
Jos katsoo tilannetta tänään niin ulostulleiden tietojen mukaanhan olisi Youngman johtoasemassa tässä kaupankäynnissä, mutta konkurssipesän vetäjien mielestä tämä ei ehkä olekaan näin.??
Koska jos palataan takas ja katsotaan kuinka monta? kertaa Youngman on ollut jo lopullinen uusi omistaja median mukaan, mutta kaatunut aina maalilinjalla, ei ole saatu lupaa kiinasta, rahat oli maksettu, mutta niitä ei näkynyt missään konkurssipesän tilille tulleena, ym. ym. kokoajan on ollut jos jonkinlaista epäselvyyttä.
Toivon, että heillä tällä kertaa olis palikat oikeissa lokeroissaan.
Koska jos palataan takas ja katsotaan kuinka monta? kertaa Youngman on ollut jo lopullinen uusi omistaja median mukaan, mutta kaatunut aina maalilinjalla, ei ole saatu lupaa kiinasta, rahat oli maksettu, mutta niitä ei näkynyt missään konkurssipesän tilille tulleena, ym. ym. kokoajan on ollut jos jonkinlaista epäselvyyttä.
Toivon, että heillä tällä kertaa olis palikat oikeissa lokeroissaan.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Re: Saabin tulevaisuus II
Montakohan ostajaa tuollaiselle lelulle olisi? Itse en ainakaan keksi, miksi tuollaisen hankkisin, kun toimintasäde ja kuljetuskapasiteetti eivät riittäisi yhtään mihinkään. Joka pärjäisi tuollaisella, pärjäisi varmasti aivan yhtä hyvin kävellenkin.ng900aero kirjoitti:Itse taas olisin sähkösaabien kannalla sillä sellainen sopisi omaan käyttöömme täydellisesti. Jokin 40-50km:n ajomatka yhdellä latauksella riittäisi vuorokausitasolla mitä mainioimmin. Nuohan tietysti tulisivat maksamaan ties kuinka hurjasti ensialkuun ennen teknologian yleistymistä. Markkinoille pitäisi saada sellainen alle 15 tonnia maksava pieni (2 istunta riittää) sähkösaabi niin voisin jopa sellaisen ostaakin
- Rattivaihde
- "Hölösuu"
- Viestit: 6798
- Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
- Paikkakunta: Isokyrö
Re: Saabin tulevaisuus II
Nimenomaan, auton suunnittelu ei ole kestävällä pohjalla jos ruvetaan määrittelemään missä ihmisen pitää asua ja työskennellä jotta hän voi hankkia sähköauton. Auto pitää suunnitella ihmisten tarpeiden mukaan eikä ihmisten tarpeita auton mukaan, ja noin pienellä toimintasäteellä pärjääviä mutta autoa tarvitsevia ihmisiä on häviävän vähän verrattuna normaaliautoilijoiden määrään.
Itse uskon että tulevaisuus on lyhyellä aikavälillä sellaisissa aineissa kuin RE85 ja pidemmällä aikavälillä sitten sellaisissa ratkaisuissa kuin merilevästä/-heinästä tuotettava bensiini tai vastaava (tällaistakin tietääkseni tällä hetkellä kehitellään). Sähköauto on ollut kulman takana kohta 150 vuotta, akut ovat suhteessa yhtä syvältä kuin ovat aina olleet.
Itse uskon että tulevaisuus on lyhyellä aikavälillä sellaisissa aineissa kuin RE85 ja pidemmällä aikavälillä sitten sellaisissa ratkaisuissa kuin merilevästä/-heinästä tuotettava bensiini tai vastaava (tällaistakin tietääkseni tällä hetkellä kehitellään). Sähköauto on ollut kulman takana kohta 150 vuotta, akut ovat suhteessa yhtä syvältä kuin ovat aina olleet.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Re: Saabin tulevaisuus II
Pidetään peukkuja Youngmanille! Sentään pitäisi tuotannon Trollhättanissa. Mikä Saab se sellainen on joka ei peikkolaaksosta ole lähtöisin? En minä vaan tiedä?
SAAB 9-5 2.3t '04 / SAAB 9000 CDE '94 / SAAB 900S '90