Saabin tulevaisuus II
Re: Saabin tulevaisuus II
Minusta kuulostaa varsin lupaavalta, että ensimmäistä kertaa laajemmassa mittakaavassa sähköautoa ryhdytään kehittämään ja valmistamaan harvaanasutussa maassa, jossa on pitkät etäisyydet ja talvi. Ainakin teoriassa voisi kuvitella, että käyttösäteeseen ja akkujen kylmäkestoon panostettaisiin.
AZP:ltä hyvä kirjoitus.
AZP:ltä hyvä kirjoitus.
OG 9-5 2.0t -01 (KA)
# 4916
# 4916
Re: Saabin tulevaisuus II
eth0 kirjoitti:Minusta kuulostaa varsin lupaavalta, että ensimmäistä kertaa laajemmassa mittakaavassa sähköautoa ryhdytään kehittämään ja valmistamaan harvaanasutussa maassa, jossa on pitkät etäisyydet ja talvi. Ainakin teoriassa voisi kuvitella, että käyttösäteeseen ja akkujen kylmäkestoon panostettaisiin.
AZP:ltä hyvä kirjoitus.
Jos tuodaan taas realismia kehiin, niin ei ne tosiaan niitä meitä varten kehittele, vaan niitä markkinoita varten jossa ei ole pitkät etäisyydet ja talvi.....usko pois. Jos ne meille niitä kehittelisi, niin ihan turha olisi edes aloittaa...
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8089
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Re: Saabin tulevaisuus II
Noniinno, Pekingissä on vähän prkleen kylmä talvella, kuten Pohjois-Kiinassa muutenkin...Komppaaja kirjoitti:Jos tuodaan taas realismia kehiin, niin ei ne tosiaan niitä meitä varten kehittele, vaan niitä markkinoita varten jossa ei ole pitkät etäisyydet ja talvi.....
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Re: Saabin tulevaisuus II
Mutta välimatkat on varmasti lyhyet, ainakin siellä missä asuu yleensäkään ihmisiä joilla voisi olla varaa uusi auto ostaa, eli miljoonakaupungeissa.....mökinmummoilla maaseudulla ei taida olla fyrkkaa siellä....
- Rattivaihde
- "Hölösuu"
- Viestit: 6798
- Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
- Paikkakunta: Isokyrö
Re: Saabin tulevaisuus II
Eli vaihtoehdot
-koko homma kaatuu ennen alkamistaan, huono homma omille autoilutarpeille
-tekevät läpimurron Kiinassa ja lyövät koko tuotannon sinne, jälleen huono homma omalta kannalta
-rupeavat myymään täälläkin sähköautoja, huono homma.
Kävi hyvin tai huonosti en voi tulevaisuudessa ostaa uutta Saabia...hatuttaa. Muut merkit ovat perseestä, kaikki toivo on siis aikakoneen nopeassa kehittelyssä lähivuosikymmeninä.
On muuten järkyttävää miten moni SU:n kommenteissa on sanonut että seuraava auto on Volvo, S60 tai vastaava...onkohan niiltä jäänyt huomaamatta joitakin Volvon perusominaisuuksista, kuten kallis hinta, kuluttavammat moottorit, huonommat tehot, ahtaat sisätilat, hirveä ulkomuoto ja uskomaton harmauden taso puhumattakaan Volvon omistamisen mukanaan tuomasta imagosta?
-koko homma kaatuu ennen alkamistaan, huono homma omille autoilutarpeille
-tekevät läpimurron Kiinassa ja lyövät koko tuotannon sinne, jälleen huono homma omalta kannalta
-rupeavat myymään täälläkin sähköautoja, huono homma.
Kävi hyvin tai huonosti en voi tulevaisuudessa ostaa uutta Saabia...hatuttaa. Muut merkit ovat perseestä, kaikki toivo on siis aikakoneen nopeassa kehittelyssä lähivuosikymmeninä.
On muuten järkyttävää miten moni SU:n kommenteissa on sanonut että seuraava auto on Volvo, S60 tai vastaava...onkohan niiltä jäänyt huomaamatta joitakin Volvon perusominaisuuksista, kuten kallis hinta, kuluttavammat moottorit, huonommat tehot, ahtaat sisätilat, hirveä ulkomuoto ja uskomaton harmauden taso puhumattakaan Volvon omistamisen mukanaan tuomasta imagosta?
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Re: Saabin tulevaisuus II
^ Ei kait tämä asia sentään noin vakava ole . Onhan noita muitakin mielenkiintoisia automerkkejä kuten vaikkapa Alfa Romeo, Fiat, Porsche, Jaguar, ihan vain muutamia mainitakseni.
Vaikea tietää millaisia Saabin malleja alkavat pukkaamaan ulos linjalta jos Mahindra hoitaisi polttomoottoripuolenkin. Hiukan sääli kyllä jossei NG9-5:ttä enää ruveta valmistamaan, se kyllä olisi ansainnut pidemmän elinkaaren yksinomaan designinsa vuoksi. Todella hyvä jossei 9-4X:ää valmisteta, ja NG9-3 jo joutikin pois tuotannosta.
Vaikea tietää millaisia Saabin malleja alkavat pukkaamaan ulos linjalta jos Mahindra hoitaisi polttomoottoripuolenkin. Hiukan sääli kyllä jossei NG9-5:ttä enää ruveta valmistamaan, se kyllä olisi ansainnut pidemmän elinkaaren yksinomaan designinsa vuoksi. Todella hyvä jossei 9-4X:ää valmisteta, ja NG9-3 jo joutikin pois tuotannosta.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Re: Saabin tulevaisuus II
Muuten ok mielipidekirjoitus, mutta verrattuna esimerkiksi 9-3:n tehoihin ja kulutuksiin, niin S60 tarjoaa enemmän tehoa pienemmällä kulutuksella, esim. 115-163hv/4.3l ja 215hv/4.5L.Rattivaihde kirjoitti:
On muuten järkyttävää miten moni SU:n kommenteissa on sanonut että seuraava auto on Volvo, S60 tai vastaava...onkohan niiltä jäänyt huomaamatta joitakin Volvon perusominaisuuksista, kuten kallis hinta, kuluttavammat moottorit, huonommat tehot, ahtaat sisätilat, hirveä ulkomuoto ja uskomaton harmauden taso puhumattakaan Volvon omistamisen mukanaan tuomasta imagosta?
Tällä hetkellä tilanne on sellainen, että käytännössä joka vuosi autojen tekniikka päivittyy ja jos päivitys jää tekemättä(kuten saabilla sattuneesta syystä), niin edellisen vuoden ykkönen onkin seuraavana vuonna jotain muuta.
NEVSin ja monen muunkin firman suunnitelmissa pistää silmään se, että moni laskee tulevaisuutensa vain ja ainoastaan Kiinan tulevaisuudessa mahdollisesti syntyviin markkinoihin. Parin viime vuoden aikana on tullut toisella teollisuudenalalla vastaan vastaavia suunnitelmia ilman ns. bread&butter markkinoita. Kumpikin projekti on tällä hetkellä ns. liemessä, kun markkinat eivät ole kasvaneet ennakoidusti ja muuta tuotantoa ei ole. Ei Kiinan markkinat ole pohjaton nielu kuten wc-istuin, johon uppoaa mikä vaan. Markkinat ovat tiukasti kilpaillut ja sielläkin vain parhaat menestyvät.
Lisäksi kylmä tosiasia on, että sähköauto ei tule lähitulevaisuudessa kilpailukykyiseksi ilman kahta tapahtumaa: a) polttomoottori tulee liian kalliiksi käyttää b) akkuteknologiassa tapahtuvaa revoluutiota. Sähköautoja ostetaan massamarkkinoilla vasta kun on pakko tai ne ovat halvempia kuin polttomoottorilla varustetut ajoneuvot. Tämä on käytännössä mahdollista vain siinä tapauksessa, että polttoainetta ei ole tai se maksaa niin paljon, että sähköauto tulee edullisemmaksi käyttää kalliimmasta hankintahinnasta huolimatta.
Akkuteknologian revoluutio tarkoittaa sitä, että fyysisesti pienempiin yksikköihin kyettäisiin varastoimaan enemmän ja nopeammin energiaa kuin nykyisiin akkuihin. Lisäksi niiden hinnan pitää olla huomattavasti edullisempia kuin nykyisissä akuissa.
Re: Saabin tulevaisuus II
^Bread and Butter tosiaan puuttuu. Esim. varaosabusineksestä ei haluttu sellaista. NG 9-3:n tila on epäselvä, olisiko se B&B? Epäilen, ettei sellaisenaan. Kalvoissa oli kohta Business Plan, muttei siitä kerrottu oikeastaa mitää muuta kuin että kovat on suunnitelmat. Teknologioita taikka strategioita ei avattu, rahotuskin o vain "kunnossa". Nooh. aikanaan Rolls Roycen suoritusarvot olivat "riittäviä".
Pessimisti toteaisi, että konkurssipesähän on tietysti myyty velkojille edullisemmalla tavalla ja EV- ja ympäristöasioilla isketään julkiselle kukkarolle. Ihmettelen kyllä, jos mitään valmistusta ei aleta samantien. No toisaalta ei tule kuluja. Sitten ihmettelen miksi ostaa autotehdas, kun on Magna, Valmet ja monta muuta sopimusvalmistajaa. Jos siis omistaa hienon EV-teknologian vain.
No, joka tapauksessa tämä on parempi kuin tehtaan ja työntekijöiden seisottaminen.
Pessimisti toteaisi, että konkurssipesähän on tietysti myyty velkojille edullisemmalla tavalla ja EV- ja ympäristöasioilla isketään julkiselle kukkarolle. Ihmettelen kyllä, jos mitään valmistusta ei aleta samantien. No toisaalta ei tule kuluja. Sitten ihmettelen miksi ostaa autotehdas, kun on Magna, Valmet ja monta muuta sopimusvalmistajaa. Jos siis omistaa hienon EV-teknologian vain.
No, joka tapauksessa tämä on parempi kuin tehtaan ja työntekijöiden seisottaminen.
Re: Saabin tulevaisuus II
En minäkään tuota sähköauto projektia ole "nuijimassa". Saab on tehnyt historiaa ja merkittäviä muutoksia autoilun saralla aiemminkin. Veto on rohkea, propsit siitä. Saa nähdä onnistuuko vieläkin.AZP kirjoitti:Itse en usko, että sähköautoa pitää kuopata vain siksi, että siitä ei ole sadassa vuodessa saatu menestystä, tai siksi että vuonna 2012 ei ole vielä olemassa ratkaisuja, jotka eivät sovi suomalaisen autoilijan tarpeisiin. Uskon, että maailmassa on paljon ihmisiä, joille sähköauto olisi toimiva ratkaisu jo nyt, ja että teknologian kehitys saattaa tehdä sähköautosta kilpailukykyisen.rimpula kirjoitti: Muutama ydinvoimala lisää maailmaan täyttämään kasvava sähköntarve. Kiinassahan sähköstä tuotetaan ties kuinka monta %:ia *askaa kivihiiltä polttaen.
Ongelmana on mielestäni energian saanti ja nimenomaan puhtaan ja uusiutuvan. Mistään sitä ei tällä hetkellä tietääkseni järkevästi saa.
Tällä hetkellä se puhtain lienee sitä etanolia, joka on valmistettu jätteestä. Tai "karja"talouksien tuottama biokaasu.
Hybridi autoihin sijoittaisin seuraavaksi. Se on nähdäkseni toimiva konsepti ennen ihan 100% pistorasia autoihin siirtymistä.
Jossain oli muistaakseni tehty arvio/laskelma kuinka monta ydinvoimalaa tarvittaisiin suomessa lisää, mikäli jokainen auto suomessa vaihtuisi sähköautoksi kerralla. En muista lukua, joten en edes arvaa..
Suomessa autoja taitaa olla vähemmän esim. kalifornian autokantaa ajatellen.. Saati sitten pikku kiinalaisten tarpeita ajatellen. Teknologia saa tosiaan harpata aika isoin askelin, jos sähköautoilla aiotaan pikku pallomme pelastaa..
Saab 9-5 Aero
- Rattivaihde
- "Hölösuu"
- Viestit: 6798
- Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
- Paikkakunta: Isokyrö
Re: Saabin tulevaisuus II
Mikään noista ei tarjoa samoja ominaisuuksia kuin Saab, ja sekin olisi hyväksyttävissä jos jokin noista olisi erittäin mielenkiintoinen, mutta kun ei ole. En ole koskaan ymmärtänyt Top Gearin Alfa-hössötystä, ja koko merkin olemassaolo perustuu vain sporttisuuteen ja ajo-ominaisuuksiin, Porsche ja Jaguar vetävät väärästä päästä ja ovat Saabia kalliimpia ja kliinisempiä, Fiat taas ei ole mikään vaihtoehto, jos haluaisin jonkin kansanauton katsoisin mieluummin esim. Skodan tai Dacian suuntaan, semminkin kun viimeksimainitut saattavat jopa toimia suurimman osan vuodesta... Kymmenen vuotta sitten valinta olisi ollut paljon helpompaa, kun esimerkiksi Audi oli vielä arvostettava etuvetoinen hieman erilainen saksalainen ja Jaguar valmisti vielä peribrittiläisiä jalopuulla, kromilla ja nahalla kuorrutettuja laivoja, mutta viimeisen kymmenen vuoden aikana kaikki merkit Saabia lukuunottamatta ovat juosseet poispäin siitä mitä minä haluan autolta.ng900aero kirjoitti:^ Ei kait tämä asia sentään noin vakava ole . Onhan noita muitakin mielenkiintoisia automerkkejä kuten vaikkapa Alfa Romeo, Fiat, Porsche, Jaguar, ihan vain muutamia mainitakseni.
Niin, viralliset lukemat varmasti ovat tuollaisia. Jokin autolehti (saattoi olla TL/TM/AB tai sitten jokin brittiläinen vastine) taannoisessa numerossaan testasi ilmoitettujen lukemien paikkansapitävyyttä todellisuudessa, ja Volvon ilmoitetut lukemat olivat todellisuuteen verrattuna todella törkeän alhaisia, toisin sanoen ovat onnistuneesti optimoineet moottorinohjaukset ynnä muut virallista testiä varten. Sepä lämmittääkin omistajan mieltä huoltoasemalla.Teme100 kirjoitti:Muuten ok mielipidekirjoitus, mutta verrattuna esimerkiksi 9-3:n tehoihin ja kulutuksiin, niin S60 tarjoaa enemmän tehoa pienemmällä kulutuksella, esim. 115-163hv/4.3l ja 215hv/4.5L.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Re: Saabin tulevaisuus II
Minulla ei olisi mitään sitä vastaan, että olisi olemassa Saab-sähköautoja. Sen sijaan minulla on paljonkin sitä vastaan, ettei enää valmisteta sellaisia Saabeja, joita enemmistö kuitenkin vielä nykyäänkin hankkisi. Itsekin voisin hankkia sähköauton lyhyiin ajoihin, mutta esim. mökki- ja työajossa (lomamatkoista puhumattakaan) toimintasäteen on oltava lähempänä tuhatta kuin kahta sataa kilometriä. Tosin sähköauton hankintaa kakkos- tai kolmosautoksi ei kyllä voi perustella mitenkään.Azanovix kirjoitti:"Koska minä ajan polttomoottorilla varustetulla autolla, ei ole mitenkään mahdollista, että kukaan missään voisi tarvita sähköautoa!"
Niinhän se on; kaikki kehitys on pahasta ja muutos pitäisi kieltää lailla.
Aina parempi, jos sähköauto voisi korvata nykyiset kokonaan, mutta siitä ollaan kyllä todella kaukana.
Eli minulle Saab ei enää voi tarjota mitään, mikä väkisinkin harmittaa - anteeksi vain.
Re: Saabin tulevaisuus II
Nythän on tullut esiin spekulaatioita, että NEVS tekisikin yhteistyötä Mahindran kanssa.
Mahindra käyttäisi Trollhättanin tuotantotiloja vähäpäästöisten "normaali" -moottoristen autojen valmistukseen ja veisi loppuun Phoenix -kehitystyön.
http://www.saabsunited.com/2012/06/acco ... -cars.html
Mahindra käyttäisi Trollhättanin tuotantotiloja vähäpäästöisten "normaali" -moottoristen autojen valmistukseen ja veisi loppuun Phoenix -kehitystyön.
http://www.saabsunited.com/2012/06/acco ... -cars.html
9-3 SC 1.8t -06
Re: Saabin tulevaisuus II
No, nyt kuulostaa hyvälle!Jorma kirjoitti:Nythän on tullut esiin spekulaatioita, että NEVS tekisikin yhteistyötä Mahindran kanssa.
Mahindra käyttäisi Trollhättanin tuotantotiloja vähäpäästöisten "normaali" -moottoristen autojen valmistukseen ja veisi loppuun Phoenix -kehitystyön.
http://www.saabsunited.com/2012/06/acco ... -cars.html
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Re: Saabin tulevaisuus II
Juttu oli Tuulilasissa ja sen mkaan Volvon "törkeän alhaiset" tarkoittavat keskimäärin 4.2% ja 0.28 litraa/100km suurempaa kulutusta kuin ilmoitetussa EU-normissa. V60 on viimeisen kahden vuoden aikana vähiten EU-normista kulutuksen osaltaan poikennut kestotestiauto. Volvon lukemat ovat muutenkin keskiarvoa alemmat, Saabia ei Tuulilasin taulukoista löydy, koska niitä ei ole viimeisen 14 vuoden aikana testattu.Rattivaihde kirjoitti:
Niin, viralliset lukemat varmasti ovat tuollaisia. Jokin autolehti (saattoi olla TL/TM/AB tai sitten jokin brittiläinen vastine) taannoisessa numerossaan testasi ilmoitettujen lukemien paikkansapitävyyttä todellisuudessa, ja Volvon ilmoitetut lukemat olivat todellisuuteen verrattuna todella törkeän alhaisia, toisin sanoen ovat onnistuneesti optimoineet moottorinohjaukset ynnä muut virallista testiä varten. Sepä lämmittääkin omistajan mieltä huoltoasemalla.
TM:ssä on ollut käyttötestissä 9-3SS 1.8i, jonka testikulutus oli 8.65l/100km. Valmistajan ilmoittama lukema oli 7.9l/100km, eli se ylittyi 9.5%:lla ja 0.75 litralla.
Edes 10% ilmoitettua suurempi kulutus n.7l/100km-luokassa ei oikeasti tunnu yhtään missään nykyisillä auton käyttö-ja pääomakuluilla. 20tkm vuodessa ajava maksaa tällöin bensasta n. 200€ enemmän verrattuna siihen, että kulutus olisi norminmukainen. Dieselillä ero on vielä pienempi. Tästä kun vähennetään autoverossa ja ajoneuvoverossa säästetyt dinaarit, niin ollaan kyllä voitonpuolella/nollatasolla.
- Rattivaihde
- "Hölösuu"
- Viestit: 6798
- Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
- Paikkakunta: Isokyrö
Re: Saabin tulevaisuus II
Minä muistelin kyllä sellaista vertailua jossa oli mukana myös Saab, jolloin se ei sitten luultavasti ollut Tuulilasissa. Mutta mitäpä väliä sillä, eihän niitä saa enää, kaikki vain ostamaan Göteborgin ihmelaatikoita...
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22