Saabin tulevaisuus II

Saabin konseptit ja tulevaisuuden suuntaukset.
Lukittu
jmarin
"Aero"
Viestit: 457
Liittynyt: La Kesä 10, 2006 21:09

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja jmarin »

Rattivaihde kirjoitti:Niin, viralliset lukemat varmasti ovat tuollaisia. Jokin autolehti (saattoi olla TL/TM/AB tai sitten jokin brittiläinen vastine) taannoisessa numerossaan testasi ilmoitettujen lukemien paikkansapitävyyttä todellisuudessa, ja Volvon ilmoitetut lukemat olivat todellisuuteen verrattuna todella törkeän alhaisia, toisin sanoen ovat onnistuneesti optimoineet moottorinohjaukset ynnä muut virallista testiä varten. Sepä lämmittääkin omistajan mieltä huoltoasemalla.
Bemariahan on myös haukuttu lukemien "vääristelystä". Toisaalta tämän sairaan suomalaisen verotuksen aikana valehtelusta on iso apu autoa hankkiessa, kun autovero alenee. Pieni, vaikka epätodellinen pienennys co2-päästöissä alentaa auton hintaa meikäläisen muutaman vuoden bensalaskun verran.. kun puhutaan varustellun 9-5 Aeron hintaluokasta. Todellinen kulutus saa sitten olla mitä vain.
CompiCoupe
"Turbo"
Viestit: 282
Liittynyt: Ke Huhti 02, 2008 23:35

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja CompiCoupe »

Hienoa, että saadaan Saabilta sähköautoja!

vielä tuohon kulutuskeskusteluun...

BMW ainakin aloitti nämä erikoisen alhaisten kulutusten ja co2 päästöjen ilmoittelun. Jossain TM/Tuulilasin testissa pari vuotta sitten taisi kulutus olla noin 2 litraa enemmän kuin ilmoitettu. Auton mallia en enää muista, mutta juttu jäi kyllä mieleen.

Ja esimerkkinä kaverin 335i; lupaa keskikulutukseksi 8,4 litraa, mutta tuohon ei kuulemma pääse käytännössä kuin alle satasen vauhdeissa maantieajossa.
Saab 99 GL 2d -81 Cameo Beige (VA)
Saab 900 GLs 3d -79 Akacia Green met. (PR)
Volvo XC90 Executive -09, Volvo C70 2.5T -98, Volvo 240 GL -88
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3857
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Omalle Hiluxilleni on ilmoitettu kulutus noin 7,8L/100km ja auto vie jotain 8,6L/100km. Saabilleni taidettiin ennen ilmoittaa kulutukseksi noin 9L/100km ja se syö enimmillään juuri sen, mutta oikeilla renkailla vain 8,2L/100km! Siskon porukan Vulvu V70 2.4T automatic vie kaupunkiajossa 13L/100km, ja voi olettaa myös keskiarvokulutuksen olevan korkea! En tiedä mitä tälle Vulvulle luvataan.

Niin, ja Toijotassa ilmoitettu suorituskyky on 120hv/320Nm ja siitä saadaan irti 98hv/300Nm. Saabille on ilmoitettu 185hv/263Nm ja siitä saadaan irti 210hv/314Nm! Itse tiedän jo näiden numeroiden valossa, kumpi on nautinnollisempi ajaa. 8)
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

juhokare kirjoitti:Niin, ja Toijotassa ilmoitettu suorituskyky on 120hv/320Nm ja siitä saadaan irti 98hv/300Nm. Saabille on ilmoitettu 185hv/263Nm ja siitä saadaan irti 210hv/314Nm! Itse tiedän jo näiden numeroiden valossa, kumpi on nautinnollisempi ajaa. 8)
Minä tiedän kyllä tuossa tapauksessa jo pelkästään merkin ja mallin perusteella, ihan Huiluxia koeajamattakin :lol:
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Poy
"Hölösuu"
Viestit: 1319
Liittynyt: Ke Tammi 05, 2005 21:30
Paikkakunta: Oulu

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Poy »

Jos tulevat sähkö saabit suunnitellaan ja testataan täällä kylmässä pohjolassa, niin silloin niiden pitääkin täällä toimia. Jotain uusia keksintöjä joutuvat pakostakin keksimään, jotta sähkö saabi toimisi lapin pakkasissa. Eikö monet automerkit tule justiinsa noiden ääriolosuhteiden (pakkanen) takia lappiin testaamaan. Saa nähdä mitä tulee.
Ex: OG9-5 -07 Aero, OG9-3 -99, OG900 -86
essal
"Aero"
Viestit: 312
Liittynyt: To Marras 13, 2008 15:55
Paikkakunta: Tampere

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja essal »

Tulin vaan poikkeen ja katsomaan joko tosisaabistit on toipunu sähköshokista....

Näemmä vielä pikkusen nykii....
"Hyvä on liian kallista ja halpa liian huonoa"
Rusakko__
"Viggen"
Viestit: 546
Liittynyt: Pe Loka 22, 2010 19:53

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Rusakko__ »

essal kirjoitti:Tulin vaan poikkeen ja katsomaan joko tosisaabistit on toipunu sähköshokista....

Näemmä vielä pikkusen nykii....
Merkkiuskollista kansaa :) Meitä on kolmenlaisia autoilijoita tällä maapallolla: saabisteja, bemaristeja ja autoilijoita...

Kaikki teitää, että tehtaan lukemat ovat alakanttiin. Ne testataan labrassa, ja hyvä niin, koska sehän pienentää vain auton päästöarvoja paperilla, laskee auton hintaa ja parantaa myyntiä. Se on kuluttajan etu! Tervettä on tiedostaa, että todelliset lukemat ovat suuremmat, mitkä näkyvät puolestaan polttoainekuluissa. Ja polttoainekuluihin vaikuttaa niin helkkarin moni asia, joista merkittävämpänä ajotyyli. Jos ajat kusisukassa, niin yleensä aikalähelle tehtaan lukemia päästään, jos poljet kuin tulpatonta mopoa, kulutus voi vaikka kaksinkertaistua. Laskekaas joskus huvikseen mikä merkitys autoilun kuluihin on, jos auto kuluttaa satasella 6 litran sijaan vaikka 7 litraa... Saabien hinnat uutena pyörii helposti +40 000 €-luokassa, niin ei luulis enää polttoainekulujen eroilla olevan merkitystä.
Vilho123
"Aero"
Viestit: 480
Liittynyt: Ma Loka 26, 2009 15:55
Paikkakunta: Hamina

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Vilho123 »

Miten nykyinen 9-3? Tullaanko näkemään tuotannossa siihen asti, ettäuusia aletaan laittamaan linjalta ulos?
SAAB 9-5 2.3t '04 / SAAB 9000 CDE '94 / SAAB 900S '90
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3857
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Rattivaihde kirjoitti:
juhokare kirjoitti:Niin, ja Toijotassa ilmoitettu suorituskyky on 120hv/320Nm ja siitä saadaan irti 98hv/300Nm. Saabille on ilmoitettu 185hv/263Nm ja siitä saadaan irti 210hv/314Nm! Itse tiedän jo näiden numeroiden valossa, kumpi on nautinnollisempi ajaa. 8)
Minä tiedän kyllä tuossa tapauksessa jo pelkästään merkin ja mallin perusteella, ihan Huiluxia koeajamattakin :lol:
No, sullahan sitten tietoa löytyy niin paljon, että tarvitsee vain valita autonsa. Itse omistaneena voin tätä mitä kerroin.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13223
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja AZP »

Vilho123 kirjoitti:Miten nykyinen 9-3? Tullaanko näkemään tuotannossa siihen asti, ettäuusia aletaan laittamaan linjalta ulos?
Käsittääkseni nämä "uudet" sähköautot, joita pitäisi alkaa tulemaan linjalta 2013/2014 vuodenvaihteessa ovat nimen omaan nykyisiä 9-3:sia uudella voimalinjalla. Siihen asti ei mitään autoja ole tarkoitus valmistaa, vaan seuraavat 1,5 vuotta menee suunnittelussa ja kehittämisessä.

Tuotteenahan tuossa mietityttää lähinnä se, että vuonna 2014 kyseinen automalli on jo 12 vuotta vanha. Ehkä vaikea myydä sähkövaihtoehtona muille premiumautoille.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Vilho123
"Aero"
Viestit: 480
Liittynyt: Ma Loka 26, 2009 15:55
Paikkakunta: Hamina

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Vilho123 »

Miten on näin hiljaista keskustelu Saabin tulevaisuudesta? Vai onko saabistit tyytyneet kohtaloon ja jättämässä uppoavaa laivaa
SAAB 9-5 2.3t '04 / SAAB 9000 CDE '94 / SAAB 900S '90
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja core2 »

No jos nyt hiukan uutisia lisäis.

Parts vill samarbeta med Nevs
Saab - 16 jun TROLLHÄTTAN Saab Parts ingick inte i konkursförvaltarnas försäljning till National Electric Vehicle Sweden (Nevs).

– Det finns många gemensamma punkter med det företaget, det vi diskuterat hittills med dem är tillgången till verktyg, säger Lennart Ståhl, vd för Saab Automobile Parts.

Det finns mellan 10 000 och 15 000 verktyg ute bland Saabs tidigare underleverantörer.

//////////////////////////////////////////////////////////////////////////////

Parts haluaa tehdä yhteistyötä NEVS:in kanssa.
Saab - 16 kesäkuu. Trollhättan Saab Parts ei sisältynyt konkurssipesän myyntiin National Electric Vehicle Sweden'ille (Nevs).

- Meillä on monta yhteistä pointsia tuon yhtiön kanssa, Se josta olemme keskustelleet tähän asti liittyy työkalujen saatavuuteen.
Kertoo Lennart Ståhl Partsin toimitusjohtaja.

Työkaluja löytyy alihankkijoilta noin 10 000 ja 15 000 välillä.

Täällä koko uutinen sweduksi.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3857
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Monenko saabistin mielestä NEVS olisi Saabille kaikesta huolimatta jonkinlainen mahdollisuus, jos ajatellaan tulevaisuuden mahdollisuuksia? Toisaalta, tästähän voisi pistää äänestyksen.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
ristoj
"Turbo"
Viestit: 299
Liittynyt: Pe Helmi 23, 2007 21:08
Paikkakunta: Kuopio

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja ristoj »

Ehkä NEVS saattaa olla mahdollisuus,parempi yrittää kuin olla yrittämättä.
Viikonloppuna ajelin reilut 400 km ja nautin ajamisesta :saab: :lla ( 93 SC TTID 160 hv ), helppoa menoa kun sopivasti vääntöä. Harmittaa kun jatkossaa ei enää saa Saabilta vastaavan tyyppistä kulkupeliä joten on pakko jossain vaiheessa hypätä toisenmerkin leiriin koska sähköautoa en tule hankkimaan ennen kuin on pakko.Meidän perheen ajot ovat pääsääntöisesti pidempiä matkoja joihin sähköauto ei valitettavasti sovellu.JOs edes saisi hybridiversioita niin sitten voisi pysyä Saab leirissä.
Vilho123
"Aero"
Viestit: 480
Liittynyt: Ma Loka 26, 2009 15:55
Paikkakunta: Hamina

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Vilho123 »

Miten ne huhut mahindran yhteistyöstä ja bensasaabeista?
SAAB 9-5 2.3t '04 / SAAB 9000 CDE '94 / SAAB 900S '90
Lukittu