AZP kirjoitti:
Mielestäni on hauska lukea kirjoituksia, miten sähköautoa ei voi hankkia koskaan, koska vuoden 2012 sähköautoilla on toimintasäde luokkaa 100 km eikä latausasemia ole kovin montaa. Kovin moni hevosmies ajatteli varmasti 1900-luvun alussa, ettei voisi koskaan hankkia autoa, koska polttoainetta sai vain apteekista ja auto oli hevosta hitaampi.
Mielestäni on vieläkin hauskempaa, suorastaan hilpeätä lukea höpöttäjien unelmia sähköautoista. Vertaus on lapsellisen kömpelö ja pötyä. Takapakki auton (ja nyt puhutaan todellakin Autoista, ei hevosista) käyttöominaisuuksissa ei ole kehitystä.
Henkilöauton täytyy täyttää ihmisen tarpeet, eikä ihmisen auton tarpeita. Henkilöautolla täytyy päästä liikkumaan juuri silloin kun on tarpeen ja se itselle ja tarpeille sopii. Individualistista ja nykyään oikein syntistä mutta tavallisen ihmisen ja kuluttajan kannalta totta. Sähköautosta rajoitteineen ei tähän ole. Se että joku idealisti myöntää autolle oikeuden rajoittaa päivittäisen käyttömatkan ja samalla oman henkilökohtaisen liikkuvuutensa sillä perusteella "ettenhän minä enempää tarvitse", antaa samalla oikeutuksen kaikille henkilökohtaisen liikkuvuuden rajoittajille.
Minulla on tuossa oman oveni edessä auto (Saab) jolla voin taittaa koska tahansa, silloin kun minusta itsestäni siltä tuntuu, n. 900 Km joko heti tai yhdellä n. 5 min. kestävällä "latauksella". Ei tarvitse odottaa sekuntiakaan sopivaa liikkeellelähtöaikaa, ei miettiä sopivaa lämpötilaa liikkeellelähdön mahdollistamiseksi.
Sähköautosta ei näihin Henkilöautolle perustavaa laatua oleviin ominaisuuksiin ole.
-Sähköautojen toimintasäde on olematon. Asiaan ei ole tullut parannusta lukuisista "huomattavista läpimurroista" huolimatta akkuteknologian osalta viimeiseen kahteen kymmeneen vuoteen. Ja ihan siitä Hypestä huolimatta.
-Sähkön lataamiseksi koko esim. Suomen autokantaan, vaatisi se koko sähköverkolta huomattavia uudistuksia, Defatolpista EI koko- tai edes osittaista autokantaa latailla noin vain valtakunnanverkosta.
-Sähköä ei voida varastoida siinä määrin ja yhtä pysyvästi kuin kemiallisia polttoaineita esim. varmuusvarastoihin sekä autojen tankkeihin, joissa perinteisiä polttoaineita käyttävillä autoilla toimintasäde täyden tankin tapauksessa on n. 7-800 Km vähimmillään. Tarvitseeko mainita sanoja "Kriisitilanne" tai "Huoltovarmuus"?
-Jos koko valtakunnan liikenne on riippuvainen yhdestä sähköverkosta, ja henkilökohtaisten ajoneuvojen toimintasäde on parhaimmillaankin n. 2-300Km, niin yksi asiansa osaava henkilö voi tarvittaessa lamauttaa koko maan huomattavan lyhyessä ajassa verrattuna paremmin varastoitaviin ja jaettaviin polttoaineisiin.