Saabin tulevaisuus II

Saabin konseptit ja tulevaisuuden suuntaukset.
Lukittu
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

AZP kirjoitti:Minutemanin kommentti perustuu mielestäni jälleen nykyiseen teknologian tuntemukseen
Kyllä minä tunnen tulevankin teknologian lupaukset ja nimenomaan lupaukset, mutta ne ovat jääneet lupauksiksi. Ei kommenttini perustu yhtään mihinkään muuhun, kuin siihen tosiasiaan että vaihtoehto tarjoaa vain nykyisistä (mukavuus) ominaisuuksista luopumista. Sellainen vaihtoehto ei koskaan tule kuluttajien, tai oikeammin tavallisten ja oikeiden ihmisten keskuudessa menestymään jos ja kun sillä on tarjottavanaan vain kurjistumista nykytilanteeseen verrattuna. Pelkkä Idealismi ei tupia lämmitä eikä tuo leipää pöytään, ei vaikka maailma tai ainakin jälkipolvet "pelastuisivat".
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8088
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

GM:n Chevy Volt / Opel Ampera lienee toistaiseksi lähimpänä kuluttajien toiveita. Pelkällä sähköllä taitaa mennä täyslatinkisella akulla about 50km siirtymä, akut saa ladattua valovirralla yön yli täyteen. Jos ja kun akuista lataus hyytyy tai pitää kyykyttää jotain teinikorollaa, niin polttomoottori räjähtää toimintaan, mutta lähinnä generaattorin virkaa toimittamaan (tai täyskiihdytystä tukemaan). Eli latailee akkuja, jolloin käyttösäde on TARVITTAESSA luokkaa 500-600km ja matka jatkuu siitäkin eteenpäin n. 5 minuutin poikkeamisella paikallisten Kokoomusperkeleiden korruption myötävaikutuksella syntyneen ABC:n pumppuasemalla S-bonusten ropistessa tilille. Eli siis tällä vehkeellä ei Minuuttimiehenkään päätä ala kiristelemään ihmisten perusoikeuden, eli turhanpäiväisen kruisailun rajoittaminen vaikka normipäivän ajot meneekin ihan valtakunnan verkon lataamalla akulla.

Eli jos duunimatka on sen max. parikytä kilsaa per siivu, niin normiajot menee pelkällä sähköllä. Sitten kun sen about kerran kvartaalissa (kvartaali = 3kk) on päästävä mökille böndelle tai iskee muuten vaan pakottava tarve päästä toteuttamaan sitä Minuuttimiehen mainostamaa sähköautojen tappajaa eli liikkumisen vapautta, niin ei muuta ku antaa bensan palaa vaan. Eli siis reilu 90% ajoista menee ihan tökkelistä ladatuilla akuilla, mutta ei se matka Timo Soinin vaalitilaisuuteen sinne Suomen sydänmaille Perä-Seinäjoelle tms. jää tekemättä, koska käyttösäde on ihan nykyisten bensahimmeleiden luokkaa.

Toki joku diesel-kirnu olisi taloudellisempi, jos päivittäinen matka on toistasataa kilsaa. Monellekin ihmisten ilmoilla asuvalle tommonen Volt/Ampera olisi aika kova luu...Ihmetyttää, että ei ole tuon isompaa suosiota saanut? Ilmeisesti monet muut ihmiset ovat kanssani samoilla linjoilla, eli ne päivittäiset puheet maailman pelastamisesta jäävät kuitenkin sen helvetin karun hankintahinnan alle prioriteeteissä. Tai sitten yksinkertaisesti mainostetaan brändipuheissa ja kaveripiirissä niitä vihreitä arvoja, mutta ajetaan kuitenki mieluummin sillä 550xD Bemarilla tai 3.0TDi Quattro Audilla kuin jollain nuhapumppu 120 heppasella Opelilla/Chevyllä. Tämä kun vielä saataisiin jollain tasolla ymmärretyksi tuonne liikenneministeriön suuntaan, niin sähköautoillakin voisi olla tulevaisuus ihan peruskansan liikuttimena. Ihan sama mitä se Minuuttimies urputtaa pitkien väluimatkojen maasta, semmonen 3-4 miljoonaa Suomen 5 miljoonasta asukista kuitenkin asuu urbaanilla alueella, ja leijonan osa autoilijoista ajaa alle 50km päivässä useimpina päivinä vuodessä ja ne "liikkumisen vapauden" satojen kilometrien siirtymät ovat useamminkin poikkeus....

Omaan käyttöön tuommosta vekotinta pitäisi päästä kokeilemaan ainakin viikon verran ennen kuin osaa arvioida ekottimen kannattavuutta meikäläiselle (vs. nykytekniikka). Duunimatka on kuitenkin 40km SUUNTA, ja ihan varma en ole miten noista firman tolpista tulee sähköä kesällä...ja se max 2h latausaika ei taida ihan piisata siihen, että pääisi vielä kotiinkin sähköllä. Tyhjällä akulla jos tuolla joutuu lähtemään liikenteeseen, niin esim. diesel on jo paljonkin taloudellisempi vaihtoehto lyhyelläkin matkalla.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Hieman asiallisesta ja vakavasta pääaiheesta poiketen, kun kerran nykyään Audi ja BMW käyttävät tehomalleissansa lisä-äänitehosteita kaiuttimien kautta, niin onko tätä mahdollisuutta misään sporttisemmassakaan sähköautossa (olipa typerä sanayhdistelmä) ja jos ei ole, niin miksei? Ei nimittäin ole mitään masentavampaa kuunneltavaa kuin se perusvinkuna jota tähän mennessä jokainen videolta observoitu sähköauto on pitänyt (Honda FCX Clarityä lukuunottamatta :? )... Paljon mieluummin kuuntelen melkein mitä tahansa polttomoottoria kuin kuollutta sähköääntä. Ja millaista olisi tällä hetkellä satkullakin risteyksissä seisominen jos siinä olisi vain sähkömoottoreita, liikennevaloissa ei olisi enää edes vaeltelevaa H-moottoria kuunneltavana vaan pelkkä tyrmistyttävä hiljaisuus kun radiokin kerran on mykkänä.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

V.J.S. kirjoitti:tällä vehkeellä ei Minuuttimiehenkään päätä ala kiristelemään ihmisten perusoikeuden, eli turhanpäiväisen kruisailun
Tartutaan trolliin. Mistäpäs sait pienehköön päähäsi että olisin tarkoittanut "turhanpäiväistä kruisailua" ja mitä se on? Määrittele "turhanpäiväinen kruisailu" ennen kuin alat siitä "syyttelemään" muita. Minun mielestäni "turhanpäiväistä kruisailua" ei edes ole olemassa. Jos ihmisen täytyy "kruisailla" ja hän pitää siitä, hän tekee niin. Ilmankin että joku rantaruotsalaisehko kehittää siitä termin jota ei todennäköisesti kykene edes itse määrittelemään. Kerrotko mitä on "turhanpäiväinen kruisailu"? Jotta me muutkin tietäisimme ja osaisimme tuomita sen.

V.J.S. kirjoitti:Minuuttimiehen mainostamaa sähköautojen tappajaa eli liikkumisen vapautta[
Mukavata huomata että siellä jossakin paippis- tai missä strömsöössä on oikein urakalla huomattu minun nimimerkkini, minä pahoittelen mutta en huomannut aikaisemmin sinun nimimerkkiäsi.

Mutta asian ydinhän lienee SINUN työmatkasi ja siihen soveltuva ajoneuvo? Räjähtävä valovirta-ajoneuvo?
aero
-
Viestit: 8716
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja aero »

V.J.S kirjoitti:Monellekin ihmisten ilmoilla asuvalle tommonen Volt/Ampera olisi aika kova luu...Ihmetyttää, että ei ole tuon isompaa suosiota saanut?
Urbaanihipeillä ei ole latausmahdollisuutta*. Meillä, joilla on, kääntyy kannattavuus (ja halu) helposti polttomoottorin puolelle. Väliin jääkin se okt-asujaporukka, jolla on kuitenkin lyhyt työmatka ja halu sekä kyky upottaa rahaa (Amperan lähtöhinta suomessa on 50ke - Volt on halpa, sitä saa sentään alkaen 46ke) uuteen autoon uudella tekniikalla - paljonko heitä lopulta onkaan?

*) Yönylilataukseen se kahden tunnin tolppa ei paljoa lämmitä, kun unesta tulee pätkittäistä jos sitä käy ruuvaamassa jatkamaan latausta. Eikä kaikilla ole edes sitä - kadunvarressa niitä ei viljellä eikä parkkihallissa moista tarvi.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
oju
"Hirsch"
Viestit: 704
Liittynyt: Ma Elo 29, 2005 08:44
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja oju »

Ei kai noihin sähköautoihin turhia pörinöitä lisätä, osa ilosta kun liittyy äänettömyyteen.

The National Electric Drag Racing Association (NEDRA)
http://www.nedra.com
Tämänhetkinen varttimailiennätys on 6.940s

Ei tulevaisuudessa mennä vain yhden ratkaisun mukaan vaan niitä pitää olla useita. Toisen auton vaihtaisin mielelläni sähkökäyttöiseksi, ei sillä nytkään maantielle mennä. Tällä hetkellä siihen ei kuitenkaan ole mitään taloudellista kannustinta koska 50 000€:lla ostaa aika paljon bensaa.

Tälläkin foorumilla viherhipit ajelevat E85lla vaikka aluksi jopa 95E10 oli ihan perkeleestä kaikkien mielestä.
Rafu
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: Ti Helmi 08, 2005 13:51
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Rafu »

Ei kai Saab ole koskaan tähdännyt kaikkien autoksi. Sähköauto menee mainiosti osalla käyttäjäkunnasta. Esim. itselleni menisi kakkosautona ihan mainiosti, ei sen tarvitsisikaan pystyä siihen mihin isompi pääkulkuväline pystyy. Vielä parempi jos ei joka nurkalla ja lippispäällä tule samanlaista vastaan. Löytyisipä marketin pihalla helpommin.
"In an insane world a sane man must appear insane"
#2558, 9-5 Vector wagon A 2002, 9-5 vector wagon A 2008
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5262
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

oju kirjoitti:Tälläkin foorumilla viherhipit ajelevat E85lla vaikka aluksi jopa 95E10 oli ihan perkeleestä kaikkien mielestä.
Otathan myös tuossa ajatelmassa huomioon, että E85:n oktaaniluku on reippaasti sadan paremmalla puolen vrt. tuohon kurabensaan.

-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
essal
"Aero"
Viestit: 312
Liittynyt: To Marras 13, 2008 15:55
Paikkakunta: Tampere

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja essal »

Kyllä meidän perheessä vois ton "kakkosauton" hyvinkin korvata töpsölistä ladattavalla sähkö/hybridiautolla. Ei tunnu oikeastaan nykybensan hinnoilla mitenkään hullummalta ajatukseltakaan.

Mutta noin vakavasti ajatellen, sähköauto vois mennä aika monessa perheessä toisena autona, eikö? Että ehkä tässä vois olla markkinaa, etenkin kun polttomoottorit menee kokoajan teknisemmiksi ja vikaherkemmiksi.
"Hyvä on liian kallista ja halpa liian huonoa"
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13223
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja AZP »

Syy sähköauton kalleuteen on pitkälti tuotantomäärissä (vrt. jälleen matkapuhelimiin 1980-luvulla). Se, nousevatko tuotantomäärät tasolle, joka mahdollistaa kilpailukykyiset hinnat, on sitten epävarmaa, mutta täysin mahdollista.

Ja oma näkemykseni on, että kun käytännön toimintasäde saadaan 500 km:iin ja energiansiirto autoon tapahtumaan 5-10 minuutissa, ei sähköauton käyttämiseen vaikka ykkösautona ole mitään esteitä. Ja se, kehitetäänkö tällaisilla ominaisuuksilla oleva auto (ja koska kehitetään) on jälleen epävarmaa, mutta täysin mahdollista.

Parhaassa tapauksessa tällainen auto kehitetään ensi vuonna, lanseerataan myyntiin 2014 vuoden alussa, ja keulalla lukee :saab: :mrgreen:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
-pete
"Hirsch"
Viestit: 789
Liittynyt: Pe Touko 29, 2009 10:01
Paikkakunta: Siuntio

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja -pete »

Tim Rokka on käynyt tapaamassa NEVSin väkeä. Kannattaa käydä lukemassa mielenkiintoinen juttu SU:n sivuilta, jos englanti sen verran taipuu.

http://www.saabsunited.com/2012/09/meet ... -nevs.html
9-3 SC 1.8t 2006
9-5 SC 2.3t Vector 2002 (vaimon)
oju
"Hirsch"
Viestit: 704
Liittynyt: Ma Elo 29, 2005 08:44
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja oju »

Tobbana kirjoitti:
oju kirjoitti:Tälläkin foorumilla viherhipit ajelevat E85lla vaikka aluksi jopa 95E10 oli ihan perkeleestä kaikkien mielestä.
Otathan myös tuossa ajatelmassa huomioon, että E85:n oktaaniluku on reippaasti sadan paremmalla puolen vrt. tuohon kurabensaan.
Otan, pelko 95E10n haitallisuudesta ei perustunut oktaanilukuun. Käytetyt argumentit pyörivät syövyttävyyden, venttiilien liimaamisen, konerikkojen yms. ympärillä. Kulutuskin oli aivan kauhea, talvella litroja enemmän kuin vanhalla bensalla syksyllä.

Se että E85 antaa ylimääräistä iloa korkeamman oktaaniluvun myötä ei liity traumaattiseen siirtymiseen 95 -> 95E10 mitenkään.
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Näille kakkosauto-porv...ihmisille varmaan sopii hyvin jos Saab rupeaa valmistamaan jotain mopoautoon verrattavia laitteita perheenäitien kauppakasseiksi, mutta täällä on myös ihmisiä joilla ehkä joskus on varaa yhteen uuteen/uudehkoon autoon, ja jotka saattavat joutua matkustamaan töihin pidempääkin matkaa kuin Länsiväylän päästä päähän tai jopa ajamaan työpäivän aikana ( 8O ). Mutta SU:ssahan jo NEVS-uutisten ensirantautumisen aikoihin tällaiset ihmiset todettiin vain taakaksi ja menneisyyteen jumiutuneiksi joita ei tarvita Saabin tulevaisuudessa, niin että eipä siinä kai sitten mitään...
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
ristoj
"Turbo"
Viestit: 299
Liittynyt: Pe Helmi 23, 2007 21:08
Paikkakunta: Kuopio

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja ristoj »

Sähköauto sopii varmaan hyvin lyhyille työ- ja muille matkoille mutta ei niille jotka ajaa työkseen pidempiä matkoja. Minunkin rouva ajaa työskeen pidempiä työmatkoja niin varmaan tykkäisi "hyvää" kun välillä pysähtyisi lataamaan muutamaksi tunniksi.On siinä tietenkin hyvä puoli että pysyisi rouva virkeänä kun useasti pysähtyy kahville :lol: . Ja kerrostaloasukkaana saadaan tolppaan virtaa pari tuntia kerrallaan joten taitaisi jäädä akut lataamatta. Ja asumismuotoa en Saabin takia vaihda vaikka ikäni olen ollut :saab: mies henkeen ja vereen.Muutama vuosi vedetään vielä nykyisellä Saabilla ja sitten on pakko katsoa toinen merkki joka tarjoaa diesel-vaihtoehdon jos Saabilta ei syystä ja toisesta sellaista saa.
oju
"Hirsch"
Viestit: 704
Liittynyt: Ma Elo 29, 2005 08:44
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja oju »

Rattivaihde kirjoitti:...
:saab: on kuollut. Jos sillä nimellä tehdään jotain ajoneuvon tapaista on se enemmän kuin nykytilanteessa voi toivoa. En siis ole illistellen valitsemassa korpikuusenkannonalla asuville sähköautoa vaan totean että meillä toisen auton osalta ajoprofiili sopii realistisen sähköajoneuvon raameihin. Itse asiassa toisellakin suurimman osan ajasta.
Käytännössä tuskin ostan uutta autoa, varsinkaan kovahintaista ensisarjan sähköautoa.

Kannattaa katsoa Top Gearin testi Honda FCX Claritystä. Polttokennoautossa on niin monta etua perinteiseen sähköautoon verrattuna. Sillä tekee sen mitä nykyautollakin mutta kokonaishyötysuhde on parempi.

Tässä on yksi harrastelijoiden tekemä mopoauto NEDRAn sivuilta, ~100 mailin toimintasäde 0-60mph 1,8s. Tuollaisen tekniikan kun saisi Sonetin kuoriin :D
http://www.plasmaboyracing.com/whitezombie.php
Lukittu