Saabin tulevaisuus II

Saabin konseptit ja tulevaisuuden suuntaukset.
Lukittu
Avatar
ippe
"Hölösuu"
Viestit: 1522
Liittynyt: Pe Tammi 12, 2007 13:30
Paikkakunta: Hki 91

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja ippe »

AZP kirjoitti:
Eli mahtaako olla edelleen niin, että auton rekisteröimiskelpoisuus toisessa EU-maassa (tai missään muussakaan maassa) ei takaa, että autoa saa kilpiin Suomessa. Ei sinänsä, että olisin minnekään muuttamassa vain sen vuoksi että saisi maailman ainoan kilvissä olevan NG9-5:n.

Briteissä on paljon autoja, jotka on rekisteröity kansallisella poikkeuksella, joka ei päde sumujen saarten ulkopuolella, vastaavia on myös esimerkiksi Saksassa, tiedän että Suomeen on vahingossa saatu rekisteröityä ainakin kaksi ei vähäpäästöistä miniä, joiden ensimmäinen käyttöönotto on tehty 1992 tai myöhemmin, näitä kutsutaan virkavirhemineiksi, ilmeisesti Suomessa kenellekkään ei noiden rekisteröintiprosessissa tullut mieleen että tuollaisia autoja on edes olemassa ja että niitä olisi Saksassa saanut poikkeusluvalla kilpiin :lol:

Vastaavasti ajoneuvojen muutoksia koskevat lainsäädönnöt vaihtelevat maittain, eli esimerkiksi saksankilpistä tuning-autoa ei välttämättä saa suomalaisiin kilpiin sellaisenaan, kun muutoksia koskevat tehorajat ja prosenttimäärät koskevat myös käytettynä maahantuotavia autoja, jos osia on vaihdettu >50% tulkitaan ajoneuvo Suomessa omavalmisteeksi.
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-5TID_04 X1/9
Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

Tämä nyt menee ohi alkuperäisen aiheen, mutta en mitenkään pysty ymmärtämään, miksi tässä maassa autoilua ja autoharrastamista ei käsitetä millään järkevällä tasolla. Olisiko se nyt aivan järjettömän kauheata, jos täällä liikkuisi vaikka tuliteriä VW busseja brasiliasta tai jos joku haluaisi rakentaa itselleen yksittäiskappaleena auton? Tai jos joku haluaisi tuoda maahan vaikka Holdenin tai rekisteröidä tuollaisen uuden Saabin omaan käyttöön.
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
f1dtmgp2
"Turbo"
Viestit: 292
Liittynyt: Pe Touko 29, 2009 15:39
Viesti:

.

Viesti Kirjoittaja f1dtmgp2 »

.
Viimeksi muokannut f1dtmgp2, To Maalis 28, 2013 15:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab jo 50 vuotta!
Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

Tuskin menee päästöt läpi. Paitsi jos löytää ennen vuotta 1978 käyttöönotetun...
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5428
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

f1dtmgp2 kirjoitti: Kokeile rekisteröidä sarvikuono.
Sen saa varmasti tässä maassa kilpiin.
:idea:
Joutuiskohan siitä maksaan käyttövoimamaksunki vai mikä dieselvero onkaa. Mitenköhän määritettäis kokonaismassa. Alkavia satakiloja vois olla aika paljo :mrgreen:
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
f1dtmgp2
"Turbo"
Viestit: 292
Liittynyt: Pe Touko 29, 2009 15:39
Viesti:

.

Viesti Kirjoittaja f1dtmgp2 »

.
Viimeksi muokannut f1dtmgp2, To Maalis 28, 2013 15:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab jo 50 vuotta!
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13458
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja AZP »

Sarvikuonoista takaisin Saabiin.

Pesänhoitajat: "Saab olisi pitänyt hakea konkurssiin jo vuotta aikaisemmin"

Näin kirjoittaa TTELA: http://ttela.se/ekonomi/saab/1.1854326- ... orvaltarna

Pesänhoitajien mukaan yhtiön maksukyvyttömyys oli selviö jo lähes vuotta ennen varsinaista konkurssia, oma pääoma oli laskenut alle puoleen osakepääomasta ja yhtiön olisi pitänyt hakeutua konkurssiin jo akeväällä 2011.

En tunne Ruotsin konkurssilainsäädäntöä tarkemmin, mutta tässä voisi haista sellainenkin, että Muller ja muut Saabin hallitusjäsenet istuvat leivättömän pöydän ääressä jonain päivänä.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
ristoj
"Turbo"
Viestit: 299
Liittynyt: Pe Helmi 23, 2007 21:08
Paikkakunta: Kuopio

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja ristoj »

Onko tietoa suunnitellaanko tehtaalla dieselien valmistusta? Alkaisi olla tarvetta ensi vuoden puolella uudelle diesel Saabille, sähkö Saabi ei vielä sovellu meidän käyttöön kun matkat joita ajetaan ovat pitkiä ja matkalla ei joudä lataamaan tuntikausia.
Vai pitääkö lähteä toisen merkin leiriin.
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4244
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

^kyllä siitä on juttua liikkeellä että alkaisivat tekemään polttomoottorikäyttöisiä kolkkeja ennen sähköversion esittelyä.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Chevrolet Captiva 2012.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3876
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Mawerick kirjoitti:^kyllä siitä on juttua liikkeellä että alkaisivat tekemään polttomoottorikäyttöisiä kolkkeja ennen sähköversion esittelyä.
Kyllä ja olikos siitä sellaistakin, että etanoli tai maakaasu (tai vastaava). Diesel olisi melkein kuitenkin must!
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
f1dtmgp2
"Turbo"
Viestit: 292
Liittynyt: Pe Touko 29, 2009 15:39
Viesti:

.

Viesti Kirjoittaja f1dtmgp2 »

.
Viimeksi muokannut f1dtmgp2, To Maalis 28, 2013 15:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab jo 50 vuotta!
f1dtmgp2
"Turbo"
Viestit: 292
Liittynyt: Pe Touko 29, 2009 15:39
Viesti:

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja f1dtmgp2 »

http://www.tekniikkatalous.fi/autot/article860217.ece

Toyotalta uuden sukupolven akkuja sähköautoihin: enemmän kapasiteettia ja halvemmalla.

Magnesiumioniakut ovat halpoja valmistaa ja varastoivat ehkä jopa kaksi kertaa enemmän sähköä kuin litiumioniakut, kertoo Technology Review.


Nykyisissä sähköautoissa käytetään litiumioniakkuja. Ne mahdollistavat hyvän kiihtyvyyden, ne riittävät kohtuullisen pitkään ajomatkaan ja kestävät käytössä suhteellisen pitkään. Niiden ongelmana on erityisesti hinta, joka johtuu litiumin harvinaisuudesta.

Toyotan tutkijat ovat kallistuneet magnesiumin puolelle, koska siitä saattaa tulla halvempi ja jopa energiatiheydeltään parempi kuin litiumista.

Yhtiön -tutkijat kokeilivat magnesiumioniakkuja, joihin oli asennettu uusi tinasta tehty anodi. Kokeet vaikuttivat lupaavilta, joskin kehittelyä tarvitaan vielä.

Magnesium on yleinen alkuaine, joten akuista voisi tulevaisuudessa tulla halpoja. Ne voivat teoriassa varastoida enemmän sähköä kuin litiumioniakut, koska magnesiumionissa on kaksi elektronia liian vähän, kun taas litiumionissa niitä on vain yksi.

Kehittelyssä on kaksi mahdollista suuntaa. Toinen on kehittää akkuja, joilla on magnesiumista valmistettu anodi. Tällainen anodi muuntaa varausta tehokkaasti muttei sovi yhteen perinteisten elektrolyyttien kanssa. Siksi tutkijat joutuvat etsimään uusia elektrolyyttejä.

Toinen mahdollisuus on käyttää toisenlaista anodia, joka sopii perinteisten elektrolyyttien kanssa. Aikaisemmin tässä ei ole onnistuttu, mutta nyt Toyotan tutkijat ovat herättäneet toiveita ratkaisun löytymisestä.

Magnesiumioniakkujen kehittäminen kilpailukykyiseksi vaihtoehdoksi litiumioniakuille saattaa kestää yli kymmenen vuotta. Kehityksessä on monta vaihetta, koska akkuihin pitää osata valita paras anodin, katodin ja elektrolyytin yhdistelmä.

Yleisesti autoteollisuudessa yritetään joko kehittää nykyisiä litiumioniakkuja entistä tehokkaammiksi ja halvemmiksi tai etsiä niille vaihtoehtoisia valmistusmateriaaleja.
Saab jo 50 vuotta!
jiskag
"Kaasari"
Viestit: 30
Liittynyt: Ke Marras 24, 2010 18:06

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja jiskag »

TM:ki näköjään osaa uutisoida Saabista, vieläpä yllättävän positiiviseen sävyyn:

http://tekniikanmaailma.fi/uutiset/saab ... kin-jatkua
900i -91 "Setä"
9000 CSE 2.3i -93
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2923
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Kustavi

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Tuossa TM:n jutussa on yksi hulvattoman koominen, ja samalla kysymyksiä herättävä lause
Bensiinimoottoristen myynnillä on tarkoitus kerätä rahaa sähkömoottoriversion kehittämiseen.
Jos bensiinimoottoristen Saabien valmistuksella ja myynnillä voisi nyt tehdä voittoa (mikä tosin ei onnistunut GM:n aikaan eikä Müllerin aikaan), niin mihin sitä sähkö-Saabia sitten enää tarvitaankaan?
9-3, 9-5, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Johtaja_Turhapuro
"Viggen"
Viestit: 502
Liittynyt: Pe Elo 10, 2012 13:41
Paikkakunta: Tampere City

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Johtaja_Turhapuro »

^Ymmärtääkseni sähkö-Saabbaat olisivat tärkeitä etenkin Kiinan markkinoille. Siellä on niin paljon populaa että jos kaikki ostaisivat bensiiniauton niin öljykriisi olisi valmis.
#5673
SAAB-SCANIA 900i 2.116-VALVE 5d -92
(HA)
SAAB-SCANIA 900i
16-VALVE 2d -89 (PR)
SAAB 9-5 Wagon 2.0t Aut. -04 (PR->KA)
Lukittu