Jokohan tänä vuonna saadaan muitakin
![Saab :saab:](./images/smilies/icon_saab.gif)
![Saab :saab:](./images/smilies/icon_saab.gif)
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
![Sad :(](./images/smilies/icon_sad.gif)
![Saab :saab:](./images/smilies/icon_saab.gif)
En ihmettelisi. Japanilaisia autoja ei pidetty juuri minään niiden saapuessa Eurooppaan, viidessätoista vuodessa japanilaiset saivat kuitenkin markkinat haltuunsa. Korealaiset tekivät saman tempun kymmenessä vuodessa, joku arveli aikoinaan että kiinalaisilta siihen tulee menemään viisi vuotta.AZP kirjoitti:Yhdyn Jeremy Clarksoniin arvelussa, että lähitulevaisuudessa Kiina myy lähes kaikki pelit ja vehkeet, mitä me täällä länsimaissa käytämme. Jos eivät kehitä itse tuotteita täysin alusta, kopioivat olemassaolevia tai ostavat länsimaiset firmat.
Kun suunnitelmat alkavat pikku hiljaa realisoitua ja ovat vieläpä melko kunnianhimoisia (viitaten aikaisempaan uutiseen 400.000 auton tuotannosta Kiinassa), olisi entistäkin kiinnostavampaa tietää NEVSin rahoitustaustoista. Mullerhan lähti hommaan melko tyhjätaskuna, ja rahat loppui kesken. NEVSillä tuntuisi olevan valuuttaa takanaan melko hyvin, kun suunnitelmat on näinkin suuria.Saab Automobilen konkurssipesän ostanut Nevs valmistelee Saab-tuotannon käynnistämistä Trollhättanin tehtaalla jo elokuun aikana.
Näin kertoo Ruotsin radio SR, jonka mukaan Nevs tähtää tänä vuonna noin 8000 perinteisen Saab 9-3 -auton rakentamiseen. Kahden vuoden kuluttua tuotantotahti voisi olla vuositasolla 120 000 autoa.
Tämä käy SR:n mukaan ilmi Nevsin mahdollisille alihankkijoille lähettämästä kirjeestä.
Ensimmäiset mallit olisivat 9-3 Cabriolet ja 9-3 Sedan. Loppuvuodesta tuotantoon otettaisiin myös 9-3 X ja vuonna 2014 olisi ensimmäisen sähköauton vuoro.
Radiouutisten mukaan Nevs väittää useimpien alihankkijoiden suhtautuvan myönteisesti Nevsin aloitteeseen.
Kiinalaiskaupunki Qingdao ilmoitti alkuviikosta investoivansa yli 200 miljoonaa euroa Nevsiin ja ryhtyvänsä samalla yrityksen osakkaaksi.
Radiouutisista ei selviä, kuka uusvanhat Saabit ostaisi ja miten nopeasti tuotanto aiotaan saada kannattavaksi.
Jos nyt vaikka aloittavat sillä 200.000 Saabin tuotannolla päämarkkinana Kiina, meinaisi se n. 1 %:n markkinaosuutta.Kiinan automarkkinat kasvavat tänä vuonna uuteen ennätykseen. Yhä kiihtyvällä vauhdilla Kiinan automarkkinat ohittavat reippaasti Japanin, Saksan ja USA:n yhteenlasketut myyntiluvut viimeistään vuonna 2015.
Kiinan autoteollisuusliitto CAAM ennustaa taas ennätyslukuja maan autokaupassa. Sen mukaan henkilöautojen ja hyötyajoneuvojen kauppa kasvaa tänä vuonna yhteensä seitsemän prosenttia 20,65 miljoonaan kappaleeseen.
Ennätys rikotaan myös pelkästään henkilöautojen myynnissä 8,5 prosentilla 16,8 miljoonaan kappaleeseen.
Yhä kiihtyvällä vauhdilla Kiinan automarkkinat ohittavat reippaasti Japanin, Saksan ja USA:n yhteenlasketut myyntiluvut viimeistään vuonna 2015.
Kiinalaiset ostavat yhä enemmän erityisesti katumaastureita, joiden kysynnän ennustetaan kasvavan peräti 25 prosenttia 2,5 miljoonaan autoon.
Koko autokaupan kasvu tulee etupäässä henkilöautoista. Hyötyajoneuvojen, kuorma-autojen ja bussien määrä nousee vain prosentilla.
Viime vuoden ennätys syntyi Kiinassa 19,3 miljoonalla autolla. Siinä oli 4,3 prosenttia kasvua edelliseen vuoteen verrattuna. Henkilöautoja myytiin seitsemän prosenttia enemmän, 15,5 miljoonaa kappaletta.