Saabin tulevaisuus II

Saabin konseptit ja tulevaisuuden suuntaukset.
Lukittu
f1dtmgp2
"Turbo"
Viestit: 292
Liittynyt: Pe Touko 29, 2009 15:39
Viesti:

.

Viesti Kirjoittaja f1dtmgp2 »

.
Viimeksi muokannut f1dtmgp2, To Maalis 28, 2013 14:51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab jo 50 vuotta!
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13238
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja AZP »

Taitaa olla niin, että kokonaisen moottorin suunnitteleminen ja sen jälkeen valmistaminen talon sisällä on sen kokoinen projekti, että siihen ei ole Saabilla varaa (tai jos olisi varaa, niin ei taloudellista järkeä kuitenkaan). Edellisissäkin malleissa oli Ooppelin ja Fiatin padat, joten tuskin tässä voidaan kovin paljon pahempaan suuntaan mennä.

Ja kuten aikaisemmissakin Saabin lainakoneissa tehtiin, autovalmistajat voivat personoida perusmoottoreita omalla osaamisellaan.

Mekaanisten osien, esim alustan, moottorien ja vaihteistojen kohdalla erot eri valmistajien kohdalla alkaa olla käytännön autoilijalle melko pieniä. Kuten SU:n kirjoituksessakin todettiin, yli 90 % auton ostajista ei ole kiinnostunut siitä, minkä merkkinen tai minkälaisella tekniikalla varustettu moottori pellin alla on. Sama koskee alustan ja pohjalevyn teknisiä ratkaisuja.

Nythän on esim. Volkkarilta tullut "venytettävä" pohjalevyratkaisu, jossa tulipellistä eteenpäin mitat on vakiot, ja akseliväliä voidaan venyttää sitten sen mukaan miten iso auto alustalle halutaan tehdä. Eli vaikkapa sama pohjalevy Poloon ja A8:iin.

Tulevaisuudessa voi hyvin olla, että kaikki arkiautot perustuvat muutamaan globaaliin pohjalevyyn, jotka suunnittelee ja valmistaa suurimmat autokonsernit tai jopa erilliset alustavalmistajat. Samoin moottorien kanssa. Varsinaiset autovalmistajat muokkaavat näitä sitten omilla komponenteillaan ja ohjausjärjestelmillään. Varsinaiseksi autofirman tehtäväksi jää laadunvalvonta, brändinhallinta ja tuotteiden muotoilu, joilla merkit erottuvat toisistaan, ja joilla on uusien autojen ostajille suurin merkitys. Autojen kokoonpano voi sitten tapahtua taas alihankkijan toimesta.

Kauas on tultu niistä ajoista, kun Fordilla oli omat lammasfarmit, jotta saatiin villaa autojen istuimien valmistamiseen :lol:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Fakiiri
"Hölösuu"
Viestit: 1858
Liittynyt: Ke Helmi 03, 2010 07:31
Paikkakunta: Kemi

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Fakiiri »

Hyvin muotoiltu,

Eikä se korealaisten turbo tietotaito taida niin vanhaa/hyvää olla,
etteikö sinnekkin päin olisi jotain annettavaa.

Itse kun ajelee näillä käytetyillä kotturoilla, niin pääasia on että
on korjauskelpoinen :lol:
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
f1dtmgp2
"Turbo"
Viestit: 292
Liittynyt: Pe Touko 29, 2009 15:39
Viesti:

.

Viesti Kirjoittaja f1dtmgp2 »

.
Viimeksi muokannut f1dtmgp2, To Maalis 28, 2013 14:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab jo 50 vuotta!
f1dtmgp2
"Turbo"
Viestit: 292
Liittynyt: Pe Touko 29, 2009 15:39
Viesti:

.

Viesti Kirjoittaja f1dtmgp2 »

.
Viimeksi muokannut f1dtmgp2, To Maalis 28, 2013 14:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab jo 50 vuotta!
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2892
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Helsinki

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

^
It will be interesting to see how the dealers react, but I was told the first responses were very positive.
Mitenköhän innostuneita ovat ne dealerit, joilla on edelleen myymättömiä Saabeja aikaisemmasta tuotantoerästä lähes kahden vuoden takaa?
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
f1dtmgp2
"Turbo"
Viestit: 292
Liittynyt: Pe Touko 29, 2009 15:39
Viesti:

.

Viesti Kirjoittaja f1dtmgp2 »

.
Viimeksi muokannut f1dtmgp2, To Maalis 28, 2013 14:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab jo 50 vuotta!
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3859
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Kiinaan kaikki näyttää menevän melkein ja ainakin suuntautuu lähes kaikki.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13238
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja AZP »

Aiemminkin tässäkin topicissa olen todennut tämän: kiinalaiset tulevat jatkossa omistamaan länsimaiset yhtiöt ja ne jotka eivät ajaudu kiinalaiseen omistukseen tulevat olemaan lirissä kiinalaisten kilpailijoiden kanssa.

Länsimaiden sivistys ja elintaso taantuu jo kovaa vauhtia ja syy ei ole mitään sen monimutkaisempaa kuin meidän laiskanpulskuutemme, joka tarkoittaa haluttomuutta riskinottoon, raakaan työhön ja sopeutumiseen.

Velalla tätä elintasoa on voitu vielä pitää yllä, mutta senkin kanssa on tullut viimeisimmän talouskriisin kanssa luu kouraan. Suomalaiset ihmettelevät miten kreikkalaiset voivat konkurssikypsyydessään vaatia kaikkien uskomattomien etujen säilyttämistä, mutta tosiasiassa me Suomalaiset emme ole yhtään sen fiksumpia; velkaa vain sattuu vielä olemaan vähemmän kuin etelässä, joten hätä ei ole päällä.

Länsimaat ovat kaikki korviaan myöten veloissa. Täytyy kuitenkin aina muistaa, että yhden velka on toisen saatava. Ja kenenköhän saatavia ne länsimaiden velat olivatkaan?
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Markkanenn
"Viggen"
Viestit: 587
Liittynyt: Ma Marras 16, 2009 21:29
Paikkakunta: Vantaa

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Markkanenn »

AZP kirjoitti:Aiemminkin tässäkin topicissa olen todennut tämän: kiinalaiset tulevat jatkossa omistamaan länsimaiset yhtiöt ja ne jotka eivät ajaudu kiinalaiseen omistukseen tulevat olemaan lirissä kiinalaisten kilpailijoiden kanssa.

Länsimaiden sivistys ja elintaso taantuu jo kovaa vauhtia ja syy ei ole mitään sen monimutkaisempaa kuin meidän laiskanpulskuutemme, joka tarkoittaa haluttomuutta riskinottoon, raakaan työhön ja sopeutumiseen.

Velalla tätä elintasoa on voitu vielä pitää yllä, mutta senkin kanssa on tullut viimeisimmän talouskriisin kanssa luu kouraan. Suomalaiset ihmettelevät miten kreikkalaiset voivat konkurssikypsyydessään vaatia kaikkien uskomattomien etujen säilyttämistä, mutta tosiasiassa me Suomalaiset emme ole yhtään sen fiksumpia; velkaa vain sattuu vielä olemaan vähemmän kuin etelässä, joten hätä ei ole päällä.

Länsimaat ovat kaikki korviaan myöten veloissa. Täytyy kuitenkin aina muistaa, että yhden velka on toisen saatava. Ja kenenköhän saatavia ne länsimaiden velat olivatkaan?
Kyllä siellä kiinassakin kohta pamahtaa kun väestö alkaa haluta ihmisoikeuksia, sananvapaus yms. En usko että siihen kovin kauaa menee kun siellä alkaa kansannousu.
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Markkanenn kirjoitti:Kyllä siellä kiinassakin kohta pamahtaa kun väestö alkaa haluta ihmisoikeuksia, sananvapaus yms. En usko että siihen kovin kauaa menee kun siellä alkaa kansannousu.
Tätä itse toivon ihan siinä mielessä että se veisi pohjan tältä nykyiseltä "kansainvälistymistaloudelta". On vain valitettavasti paljon keskimääräistä tehokkaammin aivopesty kansa tuossa maassa, mutta toivo elää...
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
kostape
"Hölösuu"
Viestit: 1249
Liittynyt: To Kesä 19, 2003 13:32
Paikkakunta: Nurmijärvi/Renko

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja kostape »

Satoja vuosia sitten kaiken kehityksen ja keksimisen keskus oli Kiinassa ja vähän Intiassakin. Merenkulkemisen kehityttyä alkoi siirtomaiden hankkiminen ja Euroopan (ja USA:n) teollinen kehitys. Pitkien seikkailujen jälkeen Kiina on nyt kuronut kiinni ja on nousemassa USA:nkin ohi joillakin mittareilla mitattuna.
Paljon riippuu kuitenkin Kiinan hallinnosta ja sisäpolitiikasta, pystyykö yksi puolue tekemään koko joukkoa edes kohtalaisesti tyydyttäviä päätöksiä. Vallassa on tosiviisaita ihmisiä, jostakin luin että huippuvirkamiehillä ja puoluemiehillä on yleensä tohtoriopinnot tehtynä ja usein ulkomailla.
Tuossa edellä vilahti sekin, että NEVS-projektilla ei vielä ole sen korkean teollisuuspoliittisen instanssin hyväksyntää.
Juttu kiinnostaa koska matkailin Kiinan tehtailla 1990-luvun alussa kun toipuminen Maon hallinnosta alkoi. Silloin ymmärtääkseni autoja tehtiin Passatin ja jonkin Citroenin lisenssillä omien limusiinien ohella. Yksityisillä ei omia autoja ollut vaan ne harvat autot näyttivät olleen virkamiehillä ja virastoilla.
Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

Itse kun teen tuotekehityksessä töitä ja annan konsultointia useiden eri alojen yrityksille, olen viime aikoina huomannut, kuinka kiinalaiset eivät enää hyväksykään ihan mitä tahansa tuotteita omille markkinoilleen. Useammankin täällä Suomessa hyvin tunnetun yrityksen edustaja on joutunut nolona tunnustamaan, että tuotteiden ulkonäkö ja käytettävyys ei enää kelpaa kiinalaisille. Myös Venäjältä tulee samaa viestiä. Idän asiakkaat sanovat suoraan, että miksi maksaisivat länsimaisista tuotteista kovemman hinnan, jos ne eivät ominaisuuksiltaan vakuuta? Samanlaisia tuotteita kun pystyvät itsekin valmistamaan. Eurooppalaisilta tuotteilta halutaan laatua, käytettävyyttä ja hyvää muotoilua. Jos näitä ei löydy, on peli pelattu.
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
f1dtmgp2
"Turbo"
Viestit: 292
Liittynyt: Pe Touko 29, 2009 15:39
Viesti:

.

Viesti Kirjoittaja f1dtmgp2 »

.
Viimeksi muokannut f1dtmgp2, To Maalis 28, 2013 14:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab jo 50 vuotta!
Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2715
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

f1dtmgp2 kirjoitti:Kiiina on nyt maailman suurin talousmahti.
Valta vaihtui jenkeiltä viime viikolla.
Millä mittarilla?

Ei ainakaan BKT:n perusteella, mitä nyt kohtuullisen yleisesti käytetään talouden kokoluokan määrittämiseen. :roll:
Tomppa & Saabit myyty :( & Volvo V70 2.5T
Lukittu