Saabin tulevaisuus II
Re: Saabin tulevaisuus II
Taitaa olla niin, että kokonaisen moottorin suunnitteleminen ja sen jälkeen valmistaminen talon sisällä on sen kokoinen projekti, että siihen ei ole Saabilla varaa (tai jos olisi varaa, niin ei taloudellista järkeä kuitenkaan). Edellisissäkin malleissa oli Ooppelin ja Fiatin padat, joten tuskin tässä voidaan kovin paljon pahempaan suuntaan mennä.
Ja kuten aikaisemmissakin Saabin lainakoneissa tehtiin, autovalmistajat voivat personoida perusmoottoreita omalla osaamisellaan.
Mekaanisten osien, esim alustan, moottorien ja vaihteistojen kohdalla erot eri valmistajien kohdalla alkaa olla käytännön autoilijalle melko pieniä. Kuten SU:n kirjoituksessakin todettiin, yli 90 % auton ostajista ei ole kiinnostunut siitä, minkä merkkinen tai minkälaisella tekniikalla varustettu moottori pellin alla on. Sama koskee alustan ja pohjalevyn teknisiä ratkaisuja.
Nythän on esim. Volkkarilta tullut "venytettävä" pohjalevyratkaisu, jossa tulipellistä eteenpäin mitat on vakiot, ja akseliväliä voidaan venyttää sitten sen mukaan miten iso auto alustalle halutaan tehdä. Eli vaikkapa sama pohjalevy Poloon ja A8:iin.
Tulevaisuudessa voi hyvin olla, että kaikki arkiautot perustuvat muutamaan globaaliin pohjalevyyn, jotka suunnittelee ja valmistaa suurimmat autokonsernit tai jopa erilliset alustavalmistajat. Samoin moottorien kanssa. Varsinaiset autovalmistajat muokkaavat näitä sitten omilla komponenteillaan ja ohjausjärjestelmillään. Varsinaiseksi autofirman tehtäväksi jää laadunvalvonta, brändinhallinta ja tuotteiden muotoilu, joilla merkit erottuvat toisistaan, ja joilla on uusien autojen ostajille suurin merkitys. Autojen kokoonpano voi sitten tapahtua taas alihankkijan toimesta.
Kauas on tultu niistä ajoista, kun Fordilla oli omat lammasfarmit, jotta saatiin villaa autojen istuimien valmistamiseen
Ja kuten aikaisemmissakin Saabin lainakoneissa tehtiin, autovalmistajat voivat personoida perusmoottoreita omalla osaamisellaan.
Mekaanisten osien, esim alustan, moottorien ja vaihteistojen kohdalla erot eri valmistajien kohdalla alkaa olla käytännön autoilijalle melko pieniä. Kuten SU:n kirjoituksessakin todettiin, yli 90 % auton ostajista ei ole kiinnostunut siitä, minkä merkkinen tai minkälaisella tekniikalla varustettu moottori pellin alla on. Sama koskee alustan ja pohjalevyn teknisiä ratkaisuja.
Nythän on esim. Volkkarilta tullut "venytettävä" pohjalevyratkaisu, jossa tulipellistä eteenpäin mitat on vakiot, ja akseliväliä voidaan venyttää sitten sen mukaan miten iso auto alustalle halutaan tehdä. Eli vaikkapa sama pohjalevy Poloon ja A8:iin.
Tulevaisuudessa voi hyvin olla, että kaikki arkiautot perustuvat muutamaan globaaliin pohjalevyyn, jotka suunnittelee ja valmistaa suurimmat autokonsernit tai jopa erilliset alustavalmistajat. Samoin moottorien kanssa. Varsinaiset autovalmistajat muokkaavat näitä sitten omilla komponenteillaan ja ohjausjärjestelmillään. Varsinaiseksi autofirman tehtäväksi jää laadunvalvonta, brändinhallinta ja tuotteiden muotoilu, joilla merkit erottuvat toisistaan, ja joilla on uusien autojen ostajille suurin merkitys. Autojen kokoonpano voi sitten tapahtua taas alihankkijan toimesta.
Kauas on tultu niistä ajoista, kun Fordilla oli omat lammasfarmit, jotta saatiin villaa autojen istuimien valmistamiseen
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Saabin tulevaisuus II
Hyvin muotoiltu,
Eikä se korealaisten turbo tietotaito taida niin vanhaa/hyvää olla,
etteikö sinnekkin päin olisi jotain annettavaa.
Itse kun ajelee näillä käytetyillä kotturoilla, niin pääasia on että
on korjauskelpoinen
Eikä se korealaisten turbo tietotaito taida niin vanhaa/hyvää olla,
etteikö sinnekkin päin olisi jotain annettavaa.
Itse kun ajelee näillä käytetyillä kotturoilla, niin pääasia on että
on korjauskelpoinen
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Re: Saabin tulevaisuus II
^
Mitenköhän innostuneita ovat ne dealerit, joilla on edelleen myymättömiä Saabeja aikaisemmasta tuotantoerästä lähes kahden vuoden takaa?It will be interesting to see how the dealers react, but I was told the first responses were very positive.
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Re: Saabin tulevaisuus II
Kiinaan kaikki näyttää menevän melkein ja ainakin suuntautuu lähes kaikki.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Re: Saabin tulevaisuus II
Aiemminkin tässäkin topicissa olen todennut tämän: kiinalaiset tulevat jatkossa omistamaan länsimaiset yhtiöt ja ne jotka eivät ajaudu kiinalaiseen omistukseen tulevat olemaan lirissä kiinalaisten kilpailijoiden kanssa.
Länsimaiden sivistys ja elintaso taantuu jo kovaa vauhtia ja syy ei ole mitään sen monimutkaisempaa kuin meidän laiskanpulskuutemme, joka tarkoittaa haluttomuutta riskinottoon, raakaan työhön ja sopeutumiseen.
Velalla tätä elintasoa on voitu vielä pitää yllä, mutta senkin kanssa on tullut viimeisimmän talouskriisin kanssa luu kouraan. Suomalaiset ihmettelevät miten kreikkalaiset voivat konkurssikypsyydessään vaatia kaikkien uskomattomien etujen säilyttämistä, mutta tosiasiassa me Suomalaiset emme ole yhtään sen fiksumpia; velkaa vain sattuu vielä olemaan vähemmän kuin etelässä, joten hätä ei ole päällä.
Länsimaat ovat kaikki korviaan myöten veloissa. Täytyy kuitenkin aina muistaa, että yhden velka on toisen saatava. Ja kenenköhän saatavia ne länsimaiden velat olivatkaan?
Länsimaiden sivistys ja elintaso taantuu jo kovaa vauhtia ja syy ei ole mitään sen monimutkaisempaa kuin meidän laiskanpulskuutemme, joka tarkoittaa haluttomuutta riskinottoon, raakaan työhön ja sopeutumiseen.
Velalla tätä elintasoa on voitu vielä pitää yllä, mutta senkin kanssa on tullut viimeisimmän talouskriisin kanssa luu kouraan. Suomalaiset ihmettelevät miten kreikkalaiset voivat konkurssikypsyydessään vaatia kaikkien uskomattomien etujen säilyttämistä, mutta tosiasiassa me Suomalaiset emme ole yhtään sen fiksumpia; velkaa vain sattuu vielä olemaan vähemmän kuin etelässä, joten hätä ei ole päällä.
Länsimaat ovat kaikki korviaan myöten veloissa. Täytyy kuitenkin aina muistaa, että yhden velka on toisen saatava. Ja kenenköhän saatavia ne länsimaiden velat olivatkaan?
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
-
- "Viggen"
- Viestit: 587
- Liittynyt: Ma Marras 16, 2009 21:29
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Saabin tulevaisuus II
Kyllä siellä kiinassakin kohta pamahtaa kun väestö alkaa haluta ihmisoikeuksia, sananvapaus yms. En usko että siihen kovin kauaa menee kun siellä alkaa kansannousu.AZP kirjoitti:Aiemminkin tässäkin topicissa olen todennut tämän: kiinalaiset tulevat jatkossa omistamaan länsimaiset yhtiöt ja ne jotka eivät ajaudu kiinalaiseen omistukseen tulevat olemaan lirissä kiinalaisten kilpailijoiden kanssa.
Länsimaiden sivistys ja elintaso taantuu jo kovaa vauhtia ja syy ei ole mitään sen monimutkaisempaa kuin meidän laiskanpulskuutemme, joka tarkoittaa haluttomuutta riskinottoon, raakaan työhön ja sopeutumiseen.
Velalla tätä elintasoa on voitu vielä pitää yllä, mutta senkin kanssa on tullut viimeisimmän talouskriisin kanssa luu kouraan. Suomalaiset ihmettelevät miten kreikkalaiset voivat konkurssikypsyydessään vaatia kaikkien uskomattomien etujen säilyttämistä, mutta tosiasiassa me Suomalaiset emme ole yhtään sen fiksumpia; velkaa vain sattuu vielä olemaan vähemmän kuin etelässä, joten hätä ei ole päällä.
Länsimaat ovat kaikki korviaan myöten veloissa. Täytyy kuitenkin aina muistaa, että yhden velka on toisen saatava. Ja kenenköhän saatavia ne länsimaiden velat olivatkaan?
- Rattivaihde
- "Hölösuu"
- Viestit: 6798
- Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
- Paikkakunta: Isokyrö
Re: Saabin tulevaisuus II
Tätä itse toivon ihan siinä mielessä että se veisi pohjan tältä nykyiseltä "kansainvälistymistaloudelta". On vain valitettavasti paljon keskimääräistä tehokkaammin aivopesty kansa tuossa maassa, mutta toivo elää...Markkanenn kirjoitti:Kyllä siellä kiinassakin kohta pamahtaa kun väestö alkaa haluta ihmisoikeuksia, sananvapaus yms. En usko että siihen kovin kauaa menee kun siellä alkaa kansannousu.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Re: Saabin tulevaisuus II
Satoja vuosia sitten kaiken kehityksen ja keksimisen keskus oli Kiinassa ja vähän Intiassakin. Merenkulkemisen kehityttyä alkoi siirtomaiden hankkiminen ja Euroopan (ja USA:n) teollinen kehitys. Pitkien seikkailujen jälkeen Kiina on nyt kuronut kiinni ja on nousemassa USA:nkin ohi joillakin mittareilla mitattuna.
Paljon riippuu kuitenkin Kiinan hallinnosta ja sisäpolitiikasta, pystyykö yksi puolue tekemään koko joukkoa edes kohtalaisesti tyydyttäviä päätöksiä. Vallassa on tosiviisaita ihmisiä, jostakin luin että huippuvirkamiehillä ja puoluemiehillä on yleensä tohtoriopinnot tehtynä ja usein ulkomailla.
Tuossa edellä vilahti sekin, että NEVS-projektilla ei vielä ole sen korkean teollisuuspoliittisen instanssin hyväksyntää.
Juttu kiinnostaa koska matkailin Kiinan tehtailla 1990-luvun alussa kun toipuminen Maon hallinnosta alkoi. Silloin ymmärtääkseni autoja tehtiin Passatin ja jonkin Citroenin lisenssillä omien limusiinien ohella. Yksityisillä ei omia autoja ollut vaan ne harvat autot näyttivät olleen virkamiehillä ja virastoilla.
Paljon riippuu kuitenkin Kiinan hallinnosta ja sisäpolitiikasta, pystyykö yksi puolue tekemään koko joukkoa edes kohtalaisesti tyydyttäviä päätöksiä. Vallassa on tosiviisaita ihmisiä, jostakin luin että huippuvirkamiehillä ja puoluemiehillä on yleensä tohtoriopinnot tehtynä ja usein ulkomailla.
Tuossa edellä vilahti sekin, että NEVS-projektilla ei vielä ole sen korkean teollisuuspoliittisen instanssin hyväksyntää.
Juttu kiinnostaa koska matkailin Kiinan tehtailla 1990-luvun alussa kun toipuminen Maon hallinnosta alkoi. Silloin ymmärtääkseni autoja tehtiin Passatin ja jonkin Citroenin lisenssillä omien limusiinien ohella. Yksityisillä ei omia autoja ollut vaan ne harvat autot näyttivät olleen virkamiehillä ja virastoilla.
Re: Saabin tulevaisuus II
Itse kun teen tuotekehityksessä töitä ja annan konsultointia useiden eri alojen yrityksille, olen viime aikoina huomannut, kuinka kiinalaiset eivät enää hyväksykään ihan mitä tahansa tuotteita omille markkinoilleen. Useammankin täällä Suomessa hyvin tunnetun yrityksen edustaja on joutunut nolona tunnustamaan, että tuotteiden ulkonäkö ja käytettävyys ei enää kelpaa kiinalaisille. Myös Venäjältä tulee samaa viestiä. Idän asiakkaat sanovat suoraan, että miksi maksaisivat länsimaisista tuotteista kovemman hinnan, jos ne eivät ominaisuuksiltaan vakuuta? Samanlaisia tuotteita kun pystyvät itsekin valmistamaan. Eurooppalaisilta tuotteilta halutaan laatua, käytettävyyttä ja hyvää muotoilua. Jos näitä ei löydy, on peli pelattu.
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2715
- Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
- Paikkakunta: Espoo
Re: Saabin tulevaisuus II
Millä mittarilla?f1dtmgp2 kirjoitti:Kiiina on nyt maailman suurin talousmahti.
Valta vaihtui jenkeiltä viime viikolla.
Ei ainakaan BKT:n perusteella, mitä nyt kohtuullisen yleisesti käytetään talouden kokoluokan määrittämiseen.
Tomppa & Saabit myyty :( & Volvo V70 2.5T