Saabin tulevaisuus II

Saabin konseptit ja tulevaisuuden suuntaukset.
Lukittu
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13238
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja AZP »

Mittarit löytyy aina joka väitteen taakse kun riittävästi etsitään. BKT:llä mitattuna Kiina on vasta kakkosena USA:n jälkeen. Sen sijaan jos siirrytään katsomaan tuloslaskelman (tuottavuuden) sijasta tasetta (varallisuutta), pesee muun maailman jo sata-nolla.

Toisin sanoen Kiinan keskuspankkien (Manner-Kiina, Hong Kong ja Macao) yhteenlasketut valuuttavarannot ovat maailman suurimmat: 3 646 miljardia dollaria. Vertailuna USA:n keskuspankin valuuttavarannot ovat 150 miljardia dollaria.

USA:n julkisen hallinnon ja yksityisen sektorin velka ulkomaisille velkojille on taas 16 505 miljardia dollaria, kun Kiinan, Hong Kongin ja Macaon yhteenlaskettu velka ulkomaille on 1600 miljardia dollaria.

Näiden lukujen valossa on aika selvää, kenen tilillä maailman rahat makaavat. Toisen velka on aina toisen saatava, ja jenkeissä sekä valtio että yksityinen sektori on kovasti velkaantunut. Suuri osa tästä velasta on kiinalaisten omaisuutta tänä päivänä.

Kiinan poliittisen tilanteen kestävyys riippunee eniten talouden kehityksestä. Diktatuuri sallitaan niin kauan kuin kansalaiset kokevat elintason kohoavan. Heti kun pitää ruveta tinkimään jostain, nousee tyytymättömyys esiin. Tähän asti "kommunisti"hallinto on onnistunut pitämään talouden nousussa ja kansan tyytyväisenä. Jonain päivänä talouskasvunkin pitää hengähtää, silloin mitataan hallitsijaeliitin taito uudistaa rakenteita. Muutos voi tulla joko hallitusti tai ryminällä.

Ryminää ei kannata toivoa, vaikka ei kansainvälistymistaloudesta tykkäisikään. Globalisaatio kun on jo sen verran tosiasia, että jos kiinassa pamahtaa, on meilläkin edessä pitkä kivinen polku. Suomen vientiteollisuudelle Aasian talouden veto on yksi tärkeimmistä asioista, vaikka suorat kauppakumppanit löytyykin suurimmaksi osaksi läheltä.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
ristoj
"Turbo"
Viestit: 299
Liittynyt: Pe Helmi 23, 2007 21:08
Paikkakunta: Kuopio

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja ristoj »

Olisiko syytä palata otsikon mukaiseen keskusteluun ja perustaa oma otsikko jossa keskustellaan maailman talousmahdeista.
f1dtmgp2
"Turbo"
Viestit: 292
Liittynyt: Pe Touko 29, 2009 15:39
Viesti:

.

Viesti Kirjoittaja f1dtmgp2 »

.
Viimeksi muokannut f1dtmgp2, To Maalis 28, 2013 14:50. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab jo 50 vuotta!
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3859
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja juhokare »

ristoj kirjoitti:Olisiko syytä palata otsikon mukaiseen keskusteluun ja perustaa oma otsikko jossa keskustellaan maailman talousmahdeista.
Joo.o, tuo AZPin teksti oli hyvin kirjoitettu ja täyttä asiaa. Joskus täällä foorumilla olen nähnyt 1-2 A4:n pituisia tekstejä, tuo oli hyvä avaus AZPlta!
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
kostape
"Hölösuu"
Viestit: 1249
Liittynyt: To Kesä 19, 2003 13:32
Paikkakunta: Nurmijärvi/Renko

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja kostape »

Niin monet asiat jo riippuvat ja roikkuvat kiinalaisten tekemisistä, että hyvä sitä on yrittää jotenkin seurata.
Vaikea vaan ymmärtää nyky-Kiinaa kun itselläni muistissa ovat vielä Maon kulttuurivallankumouksen ajat. Sisäpoliittisen tilanteen hallinnasta ja puoluekoneiston suosikkikapitalistien toiminnasta riippuu Saabienkin tuotannon käynnistyminen.
Ja kyllä Kiinassa Suomen ystäviäkin on. Noin 20 vuotta sitten sattui kohdalleni kaksikin kertaa sama vitsi. Kun oli syöty ja vähän juotukin kiinalainen isäntä kysyi, että mitäs me tehdään tuolle yhteiselle naapurille?
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13238
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja AZP »

Jep, aina välillä on hyvä muistaa, miten lähellä Kiina onkaan. eihän tuossa ole välissä kuin yksi valtio :lol:

Mutta joo, voisi sitä palata ehkä autoasioihin, ja jättää kansatalouden kiemuroiden miettimisen. Vaikka onhan niillä aika merkittävä osuus autoteollisuuden menestyksessä. Kun talous sakkaa, autojen myynti on niitä asioita mitkä pysähtyvät nopeimmin. NEVSin suunnitelmat satojen tuhansien Saabien myynnistä kuulostavat helposti hulluilta, kun vertaa Mullerin (jota häntäkin jotkut pitivät suuruudenhulluna) muinaisiin suunnitelmiin.

Mutta Kiina on Kiina, ja Hollanti on Hollanti... :?
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
karitammi
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Pe Syys 01, 2006 17:23
Paikkakunta: Espoo

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja karitammi »

Jos sähköautojen teko rullaa, yksi mahdollinen NEVS:in strategia on tulla ostetuksi. Tietysti Kiinan markkinoilla on sinälläään mahdollisuuksia myydä autojakin.

Euroopan (ja vähän muidenkin) CO2 vähennystavoitteet vaativat, että automalliston keskipäästö on jonkin rajan alle. Rajaa poliitikot laskevat innokkaasti, jos autoteollisuus ei kestitse niitä tarpeeksi :D. Tämä raja oli ilmeisesti aikanaan syys Mersulle ostaa Smart. Saatiin lupa myydä isoja autoja kun oli tarjota pieniäkin. Sama syy voi selittää miksi BMW on aika innostunut sähköautoista ja nyt lanseeraa sellaisen. Isojakin moottoreita voi tarjota kun on sähkövaihtoehtoja. No nyt on puhuttu myös verosta jokaista luokitettua CO2 grammaa kohti, ei katsota siis yksin malliston keskiarvoa. Tällöinkin kuluttajalle pitäisi pystyä tarjoamaan vähäveroinen vaihtoehto. Moni maksaa mielellään rahansa mieluummin autotehtaalle kuin valtiolle vaikka hinta olisi sama.

Olen ihmetellyt sitä mitä NEVS tekee NG9-3:n sähköversiolla ja ajatellut että akkuteknologia pitää todellakin olla ylivoimasta. Siltikin tuntuu hassulta laittaa se kohta 20 vuotta sitten suunniteltuun koppaan (joka mielestäni on ihan hyvä, muttei nykypäivää). Eli jos NEVS saa tuotannon rullaamaan, se voi olla hyvinkin kiintoista investointi- taikka ostokohde eurooppalaisellikin valmistajalle, jolla ei ole sähköauto ja joka ei ole siihen mennessä konkurssissa.
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

AZP kirjoitti:NEVSin suunnitelmat satojen tuhansien Saabien myynnistä kuulostavat helposti hulluilta, kun vertaa Mullerin (jota häntäkin jotkut pitivät suuruudenhulluna) muinaisiin suunnitelmiin.

Mutta Kiina on Kiina, ja Hollanti on Hollanti... :?
Molemmilla mailla on hyvin historiaa huumeiden kanssa :mrgreen:
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
f1dtmgp2
"Turbo"
Viestit: 292
Liittynyt: Pe Touko 29, 2009 15:39
Viesti:

.

Viesti Kirjoittaja f1dtmgp2 »

.
Viimeksi muokannut f1dtmgp2, To Maalis 28, 2013 14:50. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab jo 50 vuotta!
Avatar
viggen
"Hölösuu"
Viestit: 3126
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2009 23:24
Paikkakunta: Trollhättan

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja viggen »

NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
f1dtmgp2
"Turbo"
Viestit: 292
Liittynyt: Pe Touko 29, 2009 15:39
Viesti:

.

Viesti Kirjoittaja f1dtmgp2 »

.
Viimeksi muokannut f1dtmgp2, To Maalis 28, 2013 14:51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab jo 50 vuotta!
ristoj
"Turbo"
Viestit: 299
Liittynyt: Pe Helmi 23, 2007 21:08
Paikkakunta: Kuopio

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja ristoj »

Vai ei :( sitten saadakkaan uusia diesel-Saabeja. Kyllähän sen melkein etukäteen arvasi että näinhän siinä tulee käymään. Ei muuta kuin muita merkkejä kohti avoimin mielin.
f1dtmgp2
"Turbo"
Viestit: 292
Liittynyt: Pe Touko 29, 2009 15:39
Viesti:

.

Viesti Kirjoittaja f1dtmgp2 »

.
Viimeksi muokannut f1dtmgp2, To Maalis 28, 2013 14:51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab jo 50 vuotta!
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13238
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja AZP »

ristoj kirjoitti:Vai ei :( sitten saadakkaan uusia diesel-Saabeja. Kyllähän sen melkein etukäteen arvasi että näinhän siinä tulee käymään. Ei muuta kuin muita merkkejä kohti avoimin mielin.
Ei näistä jutuista kannata vielä johtopäätöksiä vetää. Tässähän lehtimies oli saanut tietää, että NEVS ei ole vielä aloittanut kokoonpanohenkilöstön rekrytointeja. Ja tästä oli sitten vedetty ihan itse johtopäätös, että kokoonpano ei alkaisikaan kesällä, kuten aikaisemmin on huhuiltu. NEVS itse ei ole kommentoinut tähän mitään.

Eli hevosmiesten tietotoimiston omia johtopäätöksiä.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
f1dtmgp2
"Turbo"
Viestit: 292
Liittynyt: Pe Touko 29, 2009 15:39
Viesti:

.

Viesti Kirjoittaja f1dtmgp2 »

.
Viimeksi muokannut f1dtmgp2, To Maalis 28, 2013 14:51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab jo 50 vuotta!
Lukittu