Saabin tulevaisuus II
Re: Saabin tulevaisuus II
Mittarit löytyy aina joka väitteen taakse kun riittävästi etsitään. BKT:llä mitattuna Kiina on vasta kakkosena USA:n jälkeen. Sen sijaan jos siirrytään katsomaan tuloslaskelman (tuottavuuden) sijasta tasetta (varallisuutta), pesee muun maailman jo sata-nolla.
Toisin sanoen Kiinan keskuspankkien (Manner-Kiina, Hong Kong ja Macao) yhteenlasketut valuuttavarannot ovat maailman suurimmat: 3 646 miljardia dollaria. Vertailuna USA:n keskuspankin valuuttavarannot ovat 150 miljardia dollaria.
USA:n julkisen hallinnon ja yksityisen sektorin velka ulkomaisille velkojille on taas 16 505 miljardia dollaria, kun Kiinan, Hong Kongin ja Macaon yhteenlaskettu velka ulkomaille on 1600 miljardia dollaria.
Näiden lukujen valossa on aika selvää, kenen tilillä maailman rahat makaavat. Toisen velka on aina toisen saatava, ja jenkeissä sekä valtio että yksityinen sektori on kovasti velkaantunut. Suuri osa tästä velasta on kiinalaisten omaisuutta tänä päivänä.
Kiinan poliittisen tilanteen kestävyys riippunee eniten talouden kehityksestä. Diktatuuri sallitaan niin kauan kuin kansalaiset kokevat elintason kohoavan. Heti kun pitää ruveta tinkimään jostain, nousee tyytymättömyys esiin. Tähän asti "kommunisti"hallinto on onnistunut pitämään talouden nousussa ja kansan tyytyväisenä. Jonain päivänä talouskasvunkin pitää hengähtää, silloin mitataan hallitsijaeliitin taito uudistaa rakenteita. Muutos voi tulla joko hallitusti tai ryminällä.
Ryminää ei kannata toivoa, vaikka ei kansainvälistymistaloudesta tykkäisikään. Globalisaatio kun on jo sen verran tosiasia, että jos kiinassa pamahtaa, on meilläkin edessä pitkä kivinen polku. Suomen vientiteollisuudelle Aasian talouden veto on yksi tärkeimmistä asioista, vaikka suorat kauppakumppanit löytyykin suurimmaksi osaksi läheltä.
Toisin sanoen Kiinan keskuspankkien (Manner-Kiina, Hong Kong ja Macao) yhteenlasketut valuuttavarannot ovat maailman suurimmat: 3 646 miljardia dollaria. Vertailuna USA:n keskuspankin valuuttavarannot ovat 150 miljardia dollaria.
USA:n julkisen hallinnon ja yksityisen sektorin velka ulkomaisille velkojille on taas 16 505 miljardia dollaria, kun Kiinan, Hong Kongin ja Macaon yhteenlaskettu velka ulkomaille on 1600 miljardia dollaria.
Näiden lukujen valossa on aika selvää, kenen tilillä maailman rahat makaavat. Toisen velka on aina toisen saatava, ja jenkeissä sekä valtio että yksityinen sektori on kovasti velkaantunut. Suuri osa tästä velasta on kiinalaisten omaisuutta tänä päivänä.
Kiinan poliittisen tilanteen kestävyys riippunee eniten talouden kehityksestä. Diktatuuri sallitaan niin kauan kuin kansalaiset kokevat elintason kohoavan. Heti kun pitää ruveta tinkimään jostain, nousee tyytymättömyys esiin. Tähän asti "kommunisti"hallinto on onnistunut pitämään talouden nousussa ja kansan tyytyväisenä. Jonain päivänä talouskasvunkin pitää hengähtää, silloin mitataan hallitsijaeliitin taito uudistaa rakenteita. Muutos voi tulla joko hallitusti tai ryminällä.
Ryminää ei kannata toivoa, vaikka ei kansainvälistymistaloudesta tykkäisikään. Globalisaatio kun on jo sen verran tosiasia, että jos kiinassa pamahtaa, on meilläkin edessä pitkä kivinen polku. Suomen vientiteollisuudelle Aasian talouden veto on yksi tärkeimmistä asioista, vaikka suorat kauppakumppanit löytyykin suurimmaksi osaksi läheltä.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Saabin tulevaisuus II
Olisiko syytä palata otsikon mukaiseen keskusteluun ja perustaa oma otsikko jossa keskustellaan maailman talousmahdeista.
Re: Saabin tulevaisuus II
Joo.o, tuo AZPin teksti oli hyvin kirjoitettu ja täyttä asiaa. Joskus täällä foorumilla olen nähnyt 1-2 A4:n pituisia tekstejä, tuo oli hyvä avaus AZPlta!ristoj kirjoitti:Olisiko syytä palata otsikon mukaiseen keskusteluun ja perustaa oma otsikko jossa keskustellaan maailman talousmahdeista.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Re: Saabin tulevaisuus II
Niin monet asiat jo riippuvat ja roikkuvat kiinalaisten tekemisistä, että hyvä sitä on yrittää jotenkin seurata.
Vaikea vaan ymmärtää nyky-Kiinaa kun itselläni muistissa ovat vielä Maon kulttuurivallankumouksen ajat. Sisäpoliittisen tilanteen hallinnasta ja puoluekoneiston suosikkikapitalistien toiminnasta riippuu Saabienkin tuotannon käynnistyminen.
Ja kyllä Kiinassa Suomen ystäviäkin on. Noin 20 vuotta sitten sattui kohdalleni kaksikin kertaa sama vitsi. Kun oli syöty ja vähän juotukin kiinalainen isäntä kysyi, että mitäs me tehdään tuolle yhteiselle naapurille?
Vaikea vaan ymmärtää nyky-Kiinaa kun itselläni muistissa ovat vielä Maon kulttuurivallankumouksen ajat. Sisäpoliittisen tilanteen hallinnasta ja puoluekoneiston suosikkikapitalistien toiminnasta riippuu Saabienkin tuotannon käynnistyminen.
Ja kyllä Kiinassa Suomen ystäviäkin on. Noin 20 vuotta sitten sattui kohdalleni kaksikin kertaa sama vitsi. Kun oli syöty ja vähän juotukin kiinalainen isäntä kysyi, että mitäs me tehdään tuolle yhteiselle naapurille?
Re: Saabin tulevaisuus II
Jep, aina välillä on hyvä muistaa, miten lähellä Kiina onkaan. eihän tuossa ole välissä kuin yksi valtio
Mutta joo, voisi sitä palata ehkä autoasioihin, ja jättää kansatalouden kiemuroiden miettimisen. Vaikka onhan niillä aika merkittävä osuus autoteollisuuden menestyksessä. Kun talous sakkaa, autojen myynti on niitä asioita mitkä pysähtyvät nopeimmin. NEVSin suunnitelmat satojen tuhansien Saabien myynnistä kuulostavat helposti hulluilta, kun vertaa Mullerin (jota häntäkin jotkut pitivät suuruudenhulluna) muinaisiin suunnitelmiin.
Mutta Kiina on Kiina, ja Hollanti on Hollanti...![Confused :?](./images/smilies/icon_confused.gif)
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
Mutta joo, voisi sitä palata ehkä autoasioihin, ja jättää kansatalouden kiemuroiden miettimisen. Vaikka onhan niillä aika merkittävä osuus autoteollisuuden menestyksessä. Kun talous sakkaa, autojen myynti on niitä asioita mitkä pysähtyvät nopeimmin. NEVSin suunnitelmat satojen tuhansien Saabien myynnistä kuulostavat helposti hulluilta, kun vertaa Mullerin (jota häntäkin jotkut pitivät suuruudenhulluna) muinaisiin suunnitelmiin.
Mutta Kiina on Kiina, ja Hollanti on Hollanti...
![Confused :?](./images/smilies/icon_confused.gif)
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Saabin tulevaisuus II
Jos sähköautojen teko rullaa, yksi mahdollinen NEVS:in strategia on tulla ostetuksi. Tietysti Kiinan markkinoilla on sinälläään mahdollisuuksia myydä autojakin.
Euroopan (ja vähän muidenkin) CO2 vähennystavoitteet vaativat, että automalliston keskipäästö on jonkin rajan alle. Rajaa poliitikot laskevat innokkaasti, jos autoteollisuus ei kestitse niitä tarpeeksi
. Tämä raja oli ilmeisesti aikanaan syys Mersulle ostaa Smart. Saatiin lupa myydä isoja autoja kun oli tarjota pieniäkin. Sama syy voi selittää miksi BMW on aika innostunut sähköautoista ja nyt lanseeraa sellaisen. Isojakin moottoreita voi tarjota kun on sähkövaihtoehtoja. No nyt on puhuttu myös verosta jokaista luokitettua CO2 grammaa kohti, ei katsota siis yksin malliston keskiarvoa. Tällöinkin kuluttajalle pitäisi pystyä tarjoamaan vähäveroinen vaihtoehto. Moni maksaa mielellään rahansa mieluummin autotehtaalle kuin valtiolle vaikka hinta olisi sama.
Olen ihmetellyt sitä mitä NEVS tekee NG9-3:n sähköversiolla ja ajatellut että akkuteknologia pitää todellakin olla ylivoimasta. Siltikin tuntuu hassulta laittaa se kohta 20 vuotta sitten suunniteltuun koppaan (joka mielestäni on ihan hyvä, muttei nykypäivää). Eli jos NEVS saa tuotannon rullaamaan, se voi olla hyvinkin kiintoista investointi- taikka ostokohde eurooppalaisellikin valmistajalle, jolla ei ole sähköauto ja joka ei ole siihen mennessä konkurssissa.
Euroopan (ja vähän muidenkin) CO2 vähennystavoitteet vaativat, että automalliston keskipäästö on jonkin rajan alle. Rajaa poliitikot laskevat innokkaasti, jos autoteollisuus ei kestitse niitä tarpeeksi
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Olen ihmetellyt sitä mitä NEVS tekee NG9-3:n sähköversiolla ja ajatellut että akkuteknologia pitää todellakin olla ylivoimasta. Siltikin tuntuu hassulta laittaa se kohta 20 vuotta sitten suunniteltuun koppaan (joka mielestäni on ihan hyvä, muttei nykypäivää). Eli jos NEVS saa tuotannon rullaamaan, se voi olla hyvinkin kiintoista investointi- taikka ostokohde eurooppalaisellikin valmistajalle, jolla ei ole sähköauto ja joka ei ole siihen mennessä konkurssissa.
- Rattivaihde
- "Hölösuu"
- Viestit: 6798
- Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
- Paikkakunta: Isokyrö
Re: Saabin tulevaisuus II
Molemmilla mailla on hyvin historiaa huumeiden kanssaAZP kirjoitti:NEVSin suunnitelmat satojen tuhansien Saabien myynnistä kuulostavat helposti hulluilta, kun vertaa Mullerin (jota häntäkin jotkut pitivät suuruudenhulluna) muinaisiin suunnitelmiin.
Mutta Kiina on Kiina, ja Hollanti on Hollanti...
![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Re: Saabin tulevaisuus II
Samasta aiheesta TTELA:ssa
http://ttela.se/ekonomi/saab/1.1973131- ... sin-saaben
http://ttela.se/ekonomi/saab/1.1973131- ... sin-saaben
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Re: Saabin tulevaisuus II
Vai ei
sitten saadakkaan uusia diesel-Saabeja. Kyllähän sen melkein etukäteen arvasi että näinhän siinä tulee käymään. Ei muuta kuin muita merkkejä kohti avoimin mielin.
![Sad :(](./images/smilies/icon_sad.gif)
Re: Saabin tulevaisuus II
Ei näistä jutuista kannata vielä johtopäätöksiä vetää. Tässähän lehtimies oli saanut tietää, että NEVS ei ole vielä aloittanut kokoonpanohenkilöstön rekrytointeja. Ja tästä oli sitten vedetty ihan itse johtopäätös, että kokoonpano ei alkaisikaan kesällä, kuten aikaisemmin on huhuiltu. NEVS itse ei ole kommentoinut tähän mitään.ristoj kirjoitti:Vai eisitten saadakkaan uusia diesel-Saabeja. Kyllähän sen melkein etukäteen arvasi että näinhän siinä tulee käymään. Ei muuta kuin muita merkkejä kohti avoimin mielin.
Eli hevosmiesten tietotoimiston omia johtopäätöksiä.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K