Saabin tulevaisuus II

Saabin konseptit ja tulevaisuuden suuntaukset.
Lukittu
peukalokeskellä
"Aero"
Viestit: 466
Liittynyt: Ma Loka 31, 2005 10:38

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja peukalokeskellä »

Nevs har en motor – siktar på produktion i höst
"Nevs har tagit ytterligare ett steg mot produktionsstart när företaget nu har säkrat en motorleverantör. Företaget siktar fortfarande på produktionsstart i år.

– Vi har en motor, men jag kommer inte berätta vilken, säger Nevs vice vd Mattias Bergman till P4 Väst.

Nevs siktar fortfarande på att starta produktionen av Saab 9-3, med bensin- och dieselmotor, under hösten. Vilka motorer leverantörer kommer att leverera vill Nevs inte kommentera."
NEVS on varmistanut moottoritoimittajan. Tuotannon (9-3) käynnistys edelleen tähtäimessä tänä vuonna.

"Meillä on moottori, mutta en kerro mikä", sanoo Mattias Bergman.

NEVS toivoo aloittavansa tuotannon syksyllä. Sekä bensiini että diesel moottorit ovat tähtäimessä, mutta NEVS ei kommentoi tarkemmin moottorityyppejä.
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3859
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Olisipa moottorin toimittaja hyvä ja luotettava. Toisaalta, olisiko heillä ollut varaa hankkia tai valmistaa itse moottorinsa!?
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
f1dtmgp2
"Turbo"
Viestit: 292
Liittynyt: Pe Touko 29, 2009 15:39
Viesti:

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja f1dtmgp2 »

NEVS to build SAABs in China, later in Sweden......................................................

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16644019.ab
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja core2 »

f1dtmgp2 kirjoitti:NEVS to build SAABs in China, later in Sweden......................................................

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16644019.ab
Mitäs nyt aftonbladet/iltalehti joka ilmestyy jo aamuisin, kertoo BAIC:ista joka osti vanhat työkalut Trollista ja moottori tietouden ja työkalut Scanialta Södertäljestä.

Mutta en nähnyt linkissä mitään mainintaa NEVS:istä, oliskohan lipsahtanut väärä linkki?
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2892
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Helsinki

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Jos nyt oikeasti olisi tarkoitus aloittaa tuotanto jo syksyllä, vaikea kuvitella että moottorin ja vaihteiston toimittaja olisi mikään muu kuin GM (tai dieselmoottorin kohdalla Fiat).
Ei se kuitenkaan yleensä ole isommiltakaan valmistajilta kovin nopea temppu sovittaa moottoritilaan uutta voimanlähdettä. Tai vaihteistoa.
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13238
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja AZP »

Eikös puolen vuoden iltapuuhasteluina kunnon autoharrastaja sovita vaikka veekasin kuupan pellin alle? Niin luulisi autotehtaan sovittavat rivinelosen tilalle toisen rivinelosen samassa ajassa. :lol:

Tässähän on saabisteille hyviä uutisia tuplaten. Tämän vuoden aikana Saabeja valmistetaan taas; jopa kahden eri yhtiön toimesta. Sitten vaan valitsemaan ostaako kolkin NEVSiltä vai femman BAICilta. Vai molemmat 8)
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
peukalokeskellä
"Aero"
Viestit: 466
Liittynyt: Ma Loka 31, 2005 10:38

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja peukalokeskellä »

Tähän viimeisimmän moottoriuutiseen kommentteja SU:lta lukiessa törmäsin itselle uuteen tietoon, että NEVS on tehnyt myös sopparin suomalaisen Etteplan yrityksen kanssa. Etteplan kehittää yhteistyössä uuteen sähkö 9-3:een ilmastointi ja akkujärjestelmät. Ilmastointi liittyy myös akuston jäähdytykseen.

Etteplan auttaa NEVSiä uuden sähköauton kehitystyössä (08.04.2013 Lehdistötiedote)
Teollisten laitteistojen suunnittelun ja teknisen tuoteinformaation ratkaisuihin erikoistunut Etteplan sekä National Electric Vehicle Sweden (NEVS) ovat aloittaneet yhteistyön edistyksellisen ilmastointijärjestelmän ja akkuratkaisun kehittämiseksi NEVSin ensimmäiseen sähköautoon.

Etteplan toimittaa NEVSille edistyksellisen ilmastointijärjestelmän ja akkuratkaisun suunnitteluun liittyviä palveluita. Koko ilmastointijärjestelmä, mukaan lukien akuston jäähdytysratkaisu, simuloidaan, testataan ja verifioidaan Etteplanin testikeskuksessa Göteborgissa.
Yrityksen pääkonttori on Hollolassa. Toiminut 30 vuotta, liikevaihto vuonna 2012 134,5 miljoonaa euroa, yli 1800 asiantuntijaa Suomessa, Ruotsissa, Hollannissa ja Kiinassa.

***

BMW on myös lykännyt Saab Partsia vastaan nostamaansa oikeuskannetta liittyen Saabille ennen konkurssia toimitettuihin ja maksamatta jääneisiin 1.6T moottoreihin. Lykkäys on tehty ja käsittelylle ei ole määritelty uutta päivää BMW:n pyynnöstä. Lennokkaat huhut tietenkin sanovat, että NEVS:n varmistama moottori olisi juurikin bemarin 1.6T. Saapa nähdä.
A hearing of the district court in Sweden was due in the beginning of April 2013 and SAAB Parts lawyers were ready to fight the claim, however, two days before the date set for the hearing it was postponed without any request for a new date, at the request of BMW. No reason as to why the date was postponed was ever given by BMW to the SAAB Parts lawyers nor to the court.
http://www.saabsunited.com/2013/04/bmw- ... poned.html
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3859
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Kyllä tuo BMW:n pata voisi olla ihan hyvä!
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3859
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja juhokare »

AZP kirjoitti:Eikös puolen vuoden iltapuuhasteluina kunnon autoharrastaja sovita vaikka veekasin kuupan pellin alle? Niin luulisi autotehtaan sovittavat rivinelosen tilalle toisen rivinelosen samassa ajassa. :lol:
Kyllä ja tämä pitää paikkansa.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
f1dtmgp2
"Turbo"
Viestit: 292
Liittynyt: Pe Touko 29, 2009 15:39
Viesti:

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja f1dtmgp2 »

[quote="viggen"]Tämä on viimeisin uutinen NEVS touhuista.
http://ttela.se/nyheter/trollhattan/1.2 ... evs-i-kina[/quote]

19. huhtikuuta
https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... =1&theater
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

juhokare kirjoitti:
AZP kirjoitti:Eikös puolen vuoden iltapuuhasteluina kunnon autoharrastaja sovita vaikka veekasin kuupan pellin alle? Niin luulisi autotehtaan sovittavat rivinelosen tilalle toisen rivinelosen samassa ajassa. :lol:
Kyllä ja tämä pitää paikkansa.
Juu ja hoitaa kaikki markkina-alueiden viranomiashyväksynnät, hanskaa testauksen jne.
On kyllä semmosta utopiaa tuo "syksyllä" mukamas käynnistyvä bensa/diesel Nevs- Saab tuotanto että. Jos jotain tulee, niin Kiinassa joskus 2014.

Suunnitelmat saa olla aika pitkällä jos meinaavat että kesälomien jälkeen alkaa hihna taas liikkumaan Trollissa :lol:
Eihän sieltä ole vielä nähty edes ensimmäistäkään "spy-shottia" ajavasta protosta tms...
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Swade on maininnut oman epäilynsä perusteluissa että jalankulkijaturvallisuusvaatimukset Euroopassa ovat muuttuneet vastikään, ja jos 9-3:n tuotanto aloitettaisiin uudestaan sen pitäisi täyttää ne eli toisinsanoen vaadittaisiin uutta osaa keulaan.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja core2 »

f1dtmgp2 kirjoitti:
viggen kirjoitti:Tämä on viimeisin uutinen NEVS touhuista.
http://ttela.se/nyheter/trollhattan/1.2 ... evs-i-kina
19. huhtikuuta
https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... =1&theater
Mikähän tällä viestillä oli tarkoitus.

TTELA:n uutinen julkaistu jo 16 huhtikuuta ja facebookin vasta 19 huhtikuuta.
Jep kysymys on varmaan uutisen kertausharjoituksesta. :lol:
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13238
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja AZP »

V.J.S kirjoitti: Juu ja hoitaa kaikki markkina-alueiden viranomiashyväksynnät, hanskaa testauksen jne.
On kyllä semmosta utopiaa tuo "syksyllä" mukamas käynnistyvä bensa/diesel Nevs- Saab tuotanto että. Jos jotain tulee, niin Kiinassa joskus 2014.

Suunnitelmat saa olla aika pitkällä jos meinaavat että kesälomien jälkeen alkaa hihna taas liikkumaan Trollissa :lol:
Eihän sieltä ole vielä nähty edes ensimmäistäkään "spy-shottia" ajavasta protosta tms...
Kovin tarkkaan autoteollisuuden hyväksynnistä tuntematta voisin kuvitella, että olemassa (markkinoilla) oleva moottori + olemassa (markkinoilla) oleva auto ei vaatisi ihan älyttömiä monien vuosien hyväksyntä- ja testausproseduureja. Varmasti päästö- ja kulutusmittaukset sekä mahdollisesti törmäystestit tietenkin, mutta ei tässä olla puhtaalta paperilta mitään aloittamassa.

Ja sittenhän on aina mahdollista, että ensin linjalta rullaavat dieselautot, joissa on sama vanha Fiatin kone kuin edellisen yrittäjän toimesta valmistetuissa autoissa.

Toinen asia on sitten se, onko kolkin tyyppihyväksyntä voimassa ja NEVSin hallussa. Eli katsotaanko auto kokonaan uudeksi malliksi uuden valmistajan ja pitkän seisokin vuoksi? Ja tässä kohtaa astuu kuvioon myös nuo mainitut Swaden epäilyt, eli täytyykö korirakennetta muuttaa, jotta tietyt vaatimukset täytetään. Tällöin puolen vuoden aikataulu alkaa kuulostaa jo utopialta.

Mutta kolmas asia on se, minkä markkinoiden hyväksynnät tarvitaan? Jos autoja myydäänkin esim vain Kiinassa, voi homma olla läpihuutojuttu. Siellä saa autona myydä varmaan hevosvankkureita, joihin on asennettu moottori.

Toki aikataulu kuulostaa joka tapauksessa optimistiselta, mutta uskoisin että Saabin* äijät ymmärtävät kyllä mitä lupailevat.


*alettaisko jo puhua taas :saab: ista NEVSin sijaan? NEVS kun on vain omistajayhtiön nimi.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja core2 »

AZP kirjoitti: Toinen asia on sitten se, onko kolkin tyyppihyväksyntä voimassa ja NEVSin hallussa. Eli katsotaanko auto kokonaan uudeksi malliksi uuden valmistajan ja pitkän seisokin vuoksi? Ja tässä kohtaa astuu kuvioon myös nuo mainitut Swaden epäilyt, eli täytyykö korirakennetta muuttaa, jotta tietyt vaatimukset täytetään. Tällöin puolen vuoden aikataulu alkaa kuulostaa jo utopialta.


Toki aikataulu kuulostaa joka tapauksessa optimistiselta, mutta uskoisin että Saabin* äijät ymmärtävät kyllä mitä lupailevat.
Olettaisin, että Saab siitä tulee tehdäänpä missä vain.

Tämän uuden saabin tyyppäys ei ole voimassa koska siihen tiettävästi tulee aivan eri alusta.
Kolari testit on myös tehtävä plus muut runkkaukset, mutta nämä kaikki tällaiset on saabin äijillä tiedossa.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Lukittu