V.J.S kirjoitti:
Juu ja hoitaa kaikki markkina-alueiden viranomiashyväksynnät, hanskaa testauksen jne.
On kyllä semmosta utopiaa tuo "syksyllä" mukamas käynnistyvä bensa/diesel Nevs- Saab tuotanto että. Jos jotain tulee, niin Kiinassa joskus 2014.
Suunnitelmat saa olla aika pitkällä jos meinaavat että kesälomien jälkeen alkaa hihna taas liikkumaan Trollissa
Eihän sieltä ole vielä nähty edes ensimmäistäkään "spy-shottia" ajavasta protosta tms...
Kovin tarkkaan autoteollisuuden hyväksynnistä tuntematta voisin kuvitella, että olemassa (markkinoilla) oleva moottori + olemassa (markkinoilla) oleva auto ei vaatisi ihan älyttömiä monien vuosien hyväksyntä- ja testausproseduureja. Varmasti päästö- ja kulutusmittaukset sekä mahdollisesti törmäystestit tietenkin, mutta ei tässä olla puhtaalta paperilta mitään aloittamassa.
Ja sittenhän on aina mahdollista, että ensin linjalta rullaavat dieselautot, joissa on sama vanha Fiatin kone kuin edellisen yrittäjän toimesta valmistetuissa autoissa.
Toinen asia on sitten se, onko kolkin tyyppihyväksyntä voimassa ja NEVSin hallussa. Eli katsotaanko auto kokonaan uudeksi malliksi uuden valmistajan ja pitkän seisokin vuoksi? Ja tässä kohtaa astuu kuvioon myös nuo mainitut Swaden epäilyt, eli täytyykö korirakennetta muuttaa, jotta tietyt vaatimukset täytetään. Tällöin puolen vuoden aikataulu alkaa kuulostaa jo utopialta.
Mutta kolmas asia on se, minkä markkinoiden hyväksynnät tarvitaan? Jos autoja myydäänkin esim vain Kiinassa, voi homma olla läpihuutojuttu. Siellä saa autona myydä varmaan hevosvankkureita, joihin on asennettu moottori.
Toki aikataulu kuulostaa joka tapauksessa optimistiselta, mutta uskoisin että Saabin* äijät ymmärtävät kyllä mitä lupailevat.
*alettaisko jo puhua taas ista NEVSin sijaan? NEVS kun on vain omistajayhtiön nimi.