Ihan yleisenä kommenttina tähän keskusteluun että kyllä se nyt vaan on niin että arkiajoon sähkö on se tulevaisuuden juttu kun öljystä tulee kohtalaisen kallis luxus hyödyke. Etanoliakaan ei kaikille riitä kun se pitäisi jostain tehdäkin.
Entä jos suorituskyky paranee sähkön/hybridin myötä? Nyt on rikkaiden leluja esim. sähkö SLS, jossa on sähkön ansiosta torque vectoring. Tai BMW: n activehybridit, joissa 3 l turhia piristetään sähköllä. Mitäs jos tavoittelee samaa ideaa, 1,6 turbo ja takaveto sähköllä eLSD parannettuna, kelpaako?
karitammi kirjoitti:Entä jos suorituskyky paranee sähkön/hybridin myötä? Nyt on rikkaiden leluja esim. sähkö SLS, jossa on sähkön ansiosta torque vectoring. Tai BMW: n activehybridit, joissa 3 l turhia piristetään sähköllä. Mitäs jos tavoittelee samaa ideaa, 1,6 turbo ja takaveto sähköllä eLSD parannettuna, kelpaako?
Niin kelpaisi minullekin . Pointti on se, että sähköjen ja hybridien myynti odottaa tietysti akkujen hinnanlaskun lisäksi. Sporttisen tarjoaman lisääntymistä. Nykyisten suorituskykyky riittää juuri ja juuri ekoautoilijoille kuten vihreälle ympäristöminisrille.
Onhan se ihan varmasti totta, että sähkössä on tulevaisuus, kunhan sitäkin onnistutaan paremmin tuottamaan jotenkin ympäristöystävällisemmin ja akkuteknologia saadaan järkevän hintaiseksi. Polttomoottorit alkaa olemaan aika auringonlaskun laitteita, mutta pitänevät pintansa vielä ainakin vuosikymmenen ajan..
Mielestäni esim. Volvon uusi Plug-in Hybrid on melko mielenkiitoinen laite ja oma "unelma-auto", jos sellaiseen olisi varaa.
50km toimintasäde riittäisi itsellä juuri työmatkaan, ei dieselkulut paljoa painaisia ja tarvittaessa kuitenkin sataseen mennään alle 7 sekunnissa...Ja auto itsessään on mielestäni parasta mitä markkinoilla on tällä hetkellä, mutta tästä voi tietysti olla montaa mieltä
Tuskin NEVS siis ihan hakoteillä on kehitellessään sähköautoa, mutta jonkinlaista polttomoottorivehjettä tullaan tarvitsemaan lähivuosille, jollei täysin marginaaliseksi tuotteeksi haluta jäädä.
CyberDog kirjoitti:Ihan yleisenä kommenttina tähän keskusteluun että kyllä se nyt vaan on niin että arkiajoon sähkö on se tulevaisuuden juttu kun öljystä tulee kohtalaisen kallis luxus hyödyke. Etanoliakaan ei kaikille riitä kun se pitäisi jostain tehdäkin.
Itse uskon että pidemmällä aikavälillä siirrytään energian varastointi- ja siirtomenetelmiin, joiden vaatimaa teknologiaa vasta kehitellään ja jotka eroavat nykyisistä metodeista aika paljon. Päästöjen kannalta asiassa on kaksi vaikuttavaa tekijää: energian primäärilähde ja energiansiirron hyötysuhde. Primäärilähteen pitää olla tulevaisuudessa uusiutuva ja hyötysuhteen tulee olla aivan eri luokkaa kuin nykyisten öljyketjun ja polttomoottorin <30 %.
Tulevaisuuden skenaarioni on sellainen, että luonnossa esiintyvästä uusiutuvasta energiasta (aurinko, tuuli, vesi, vuorovesi jne.) tuotetaan keskitetysti energiaa, joka siirretään ja säilötään tehokkaasti jakeuun. Tällä hetkellä tämä tarkoittaa sähköä metallikaapelia pitkin sekä akkuteknologiaa, tulevaisuudessa vaihtoehto saattaisi olla synteettinen polttoaine ja kuljetus nestemäisenä tai kaasuna. Tämä kemikaali olisi todennäköisimmin hiilivety tai puhdas vety.
Primäärienergialähteenä voi tulevaisuudessa olla myös fuusiovoima, jos se saadaan kehitettyä suuressa mittaluokassa toimivaksi.
Varastoitu energia pitää sitten pienyksiköissä (esim. autot) saada käyttöön mahdollisimman hyvällä hyötysuhteella, mikä tarkoittaa ainakin nykyisin sähkömoottoria (hyötysuhde yli 90 %). Sähkö moottoriin voidaan saada joko auton akusta tai sitten muuttamalla polttoaineeseen varastoitu energia sähköksi esim. polttokennolla.
Eli sähkö ja synteettiset polttoaineet voivat kilpailla keskenään tulevaisuudessa. Jos akkuteknologia ottaa kunnon harppaukset, voi tuo polttoainepuolen kehitys lopahtaa ja toisinpäin. Kemikaalien siirtely jakeluun on älyttömän tehotonta, kun tankkiautot suhailee sinne sun tänne ja tankkausta varten pitää olla omat myyntipisteensä. Toisaalta sekä kemikaalien että sähkön siirtämiseen on jo olemassa verkosto ja laitteet, kapasiteetissa on tosin sähkön osalta vielä paranneltavaa, jos halutaan koko liikenteen käyttävän sähköä. Sitten taas sähkönjakeluverkoston kulut ovat todella pienet kunhan alkuinvestointi on tehty.
Tulevaisuus voi olla myös hybridien, eli autoihin voi ladata sähköä ja käyttää kemiallisesti säilytettävää energiaa, kuten jo nykyisin pistokehybrideissä.
Ratkaisevaa olisi se, jos energia saataisiin muodossa tai toisessa säilöttyä turvallisesti niin pieneen tilaan ja massaan, että auton voisi tankata esim kerran vuodessa.
Nämä skenaariot eivät ole vuoden 2014 asioita, vaan paljon pidemmän aikavälin maalailua. Millä teknologialla Saab pärjää tästä vuodesta alkaen, en tiedä.
KL.fi kirjoitti:
Ensimmäinen vuosi Saab Automobile konkurssin jälkeen koetteli kovin Spykeriä.
Saab Automobilen General Motorsilta vuonna 2010 ostanut hollantilainen Spyker Cars painii pahoissa talousvaikeuksissa. Ruotsalaisen Affarsvärlden-talouslehden mukaan yhtiö kuitenkin onnistui näyttämään viime vuodelta voittoa. Temppu tehtiin kahmimalla avustuksia ja tekemällä muita järjestelyjä yhtiön kiinalaisen osaomistajan Youngmanin kanssa.
Spyker muun muassa pystyi vaihtamaan 158 miljoonan euron arvosta velkoja osakkeiksi.
Saab ajautui konkurssiin joulukuussa 2011, kun sen rahavarannot loppuivat.
Itse kalliiden Spyker-urheiluautojen valmistus jäi tappiolla noin 6,1 miljoonaa euroa tappiolle. Liikevaihtoa valmistuksesta kertyi hyvin vaatimattomasti, vain 713 000 euroa. Tällä summalla ei monta autoa myyty.
Jatkuvasti tappiollisen Spykerin taival on ollut kaikin puolin värikäs ja vaiherikas. Kuukauden kuluttua Saabin konkurssista erimielisyydet rahoituksesta johtivat yhtä miestä lukuunottamatta yhtiön koko hallituksen eroon. Hommiin jäänyt mies oli keulakuvana muutenkin häärinyt toimitusjohtaja Victor Muller.
Samassa yhteydessä myös talousjohtaja jätti yhtiön.
Muller heiluttaa yhä sitkeästi Saabin lippua. Esimerkiksi South China Morning Post kertoo, että Spyker ja sen kiinalainen partneri Zhejiang Youngman Automobile Group suunnittelevat mallia, jossa yhdistyisivät Spykerin ja Saabin parhaat puolet.
Jos ei uudet Saabit enää siis sytytä, ehkäpä Hollannista tulee tulevaisuudessa jotain, minkä korjausohjeita puidaan tälläkin forumilla.
Tosin noilla talousluvuilla tulevaisuus voi olla melko epävarma.
juhokare kirjoitti:Joo, kyllä on poijjilla hyvin pullat uunissa minun mielestäni (tämä ei ole kaikkien muiden saabistien mielipide luultavasti)!
Joo, aivan loistavasti on pullat uunissa niin Spykerin kuin Nevsinkin pojilla (jos siis yrityksen tavoitetilana pidetään sellaista tilaa, missä tuotteita ei tule ulos eikä rahaa tule sisään)
Tosin mielestäni tämä ei oikeastaan ole mielipidekysymys. Niin eikä trolleja saisi ruokkia.
juhokare kirjoitti:Joo, kyllä on poijjilla hyvin pullat uunissa minun mielestäni (tämä ei ole kaikkien muiden saabistien mielipide luultavasti)!
Joo, aivan loistavasti on pullat uunissa niin Spykerin kuin Nevsinkin pojilla (jos siis yrityksen tavoitetilana pidetään sellaista tilaa, missä tuotteita ei tule ulos eikä rahaa tule sisään)
Tosin mielestäni tämä ei oikeastaan ole mielipidekysymys. Niin eikä trolleja saisi ruokkia.
Joo, tiedän tilanteen. Rahaa laitetaan ja poltetaan ja paljon. Mielenkiinnolla itsekin tässä odotan, miten Saab tai Nevs tulee selviämään jatkossa. Tuntuu myös sille, että uudella omistajaporukalla on enemmän ajatuksia ja ideoita kuin entisellä (GM), voisi olettaa että jotain tapahtuu. Mutta eihän näistä koskaan tiedä. Veikkaan, kun paketti on valmis, tulee kunnon tiedotukset Saabin tuotannon aloittamisesta.