Kun eka Nevs Saabi tulee tehtaan ovesta ulos.AZP kirjoitti:Ja taas kaikki hymyilee
Saabin tulevaisuus II
Re: Saabin tulevaisuus II
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Re: Saabin tulevaisuus II
Ihan yleisenä kommenttina tähän keskusteluun että kyllä se nyt vaan on niin että arkiajoon sähkö on se tulevaisuuden juttu kun öljystä tulee kohtalaisen kallis luxus hyödyke. Etanoliakaan ei kaikille riitä kun se pitäisi jostain tehdäkin.
Re: Saabin tulevaisuus II
Tuota et nyt usko itsekkään
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Re: Saabin tulevaisuus II
Entä jos suorituskyky paranee sähkön/hybridin myötä? Nyt on rikkaiden leluja esim. sähkö SLS, jossa on sähkön ansiosta torque vectoring. Tai BMW: n activehybridit, joissa 3 l turhia piristetään sähköllä. Mitäs jos tavoittelee samaa ideaa, 1,6 turbo ja takaveto sähköllä eLSD parannettuna, kelpaako?
Re: Saabin tulevaisuus II
Totta h***ssä kelpaa!karitammi kirjoitti:Entä jos suorituskyky paranee sähkön/hybridin myötä? Nyt on rikkaiden leluja esim. sähkö SLS, jossa on sähkön ansiosta torque vectoring. Tai BMW: n activehybridit, joissa 3 l turhia piristetään sähköllä. Mitäs jos tavoittelee samaa ideaa, 1,6 turbo ja takaveto sähköllä eLSD parannettuna, kelpaako?
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Re: Saabin tulevaisuus II
Tämähän idea oli aikoinaan tulossa Saabiin joku lähi vuosi sitten, mutta sitten tuli konkka. Viktro Mullerin aikaa.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Re: Saabin tulevaisuus II
Niin kelpaisi minullekin . Pointti on se, että sähköjen ja hybridien myynti odottaa tietysti akkujen hinnanlaskun lisäksi. Sporttisen tarjoaman lisääntymistä. Nykyisten suorituskykyky riittää juuri ja juuri ekoautoilijoille kuten vihreälle ympäristöminisrille.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2715
- Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
- Paikkakunta: Espoo
Re: Saabin tulevaisuus II
Onhan se ihan varmasti totta, että sähkössä on tulevaisuus, kunhan sitäkin onnistutaan paremmin tuottamaan jotenkin ympäristöystävällisemmin ja akkuteknologia saadaan järkevän hintaiseksi. Polttomoottorit alkaa olemaan aika auringonlaskun laitteita, mutta pitänevät pintansa vielä ainakin vuosikymmenen ajan..
Mielestäni esim. Volvon uusi Plug-in Hybrid on melko mielenkiitoinen laite ja oma "unelma-auto", jos sellaiseen olisi varaa.
50km toimintasäde riittäisi itsellä juuri työmatkaan, ei dieselkulut paljoa painaisia ja tarvittaessa kuitenkin sataseen mennään alle 7 sekunnissa...Ja auto itsessään on mielestäni parasta mitä markkinoilla on tällä hetkellä, mutta tästä voi tietysti olla montaa mieltä
Tuskin NEVS siis ihan hakoteillä on kehitellessään sähköautoa, mutta jonkinlaista polttomoottorivehjettä tullaan tarvitsemaan lähivuosille, jollei täysin marginaaliseksi tuotteeksi haluta jäädä.
Mielestäni esim. Volvon uusi Plug-in Hybrid on melko mielenkiitoinen laite ja oma "unelma-auto", jos sellaiseen olisi varaa.
50km toimintasäde riittäisi itsellä juuri työmatkaan, ei dieselkulut paljoa painaisia ja tarvittaessa kuitenkin sataseen mennään alle 7 sekunnissa...Ja auto itsessään on mielestäni parasta mitä markkinoilla on tällä hetkellä, mutta tästä voi tietysti olla montaa mieltä
Tuskin NEVS siis ihan hakoteillä on kehitellessään sähköautoa, mutta jonkinlaista polttomoottorivehjettä tullaan tarvitsemaan lähivuosille, jollei täysin marginaaliseksi tuotteeksi haluta jäädä.
Tomppa & Saabit myyty :( & Volvo V70 2.5T
Re: Saabin tulevaisuus II
CyberDog kirjoitti:Ihan yleisenä kommenttina tähän keskusteluun että kyllä se nyt vaan on niin että arkiajoon sähkö on se tulevaisuuden juttu kun öljystä tulee kohtalaisen kallis luxus hyödyke. Etanoliakaan ei kaikille riitä kun se pitäisi jostain tehdäkin.
http://www.st1.fi/index.php?id=12323
Uusiutuvaa eikö totta ?
Nyt sitten kielletään varmaan tuokin öljyhtiöiden toimesta, kun vie ravinnon hirviltä ja mäntypistiäisiltä....
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Re: Saabin tulevaisuus II
Itse uskon että pidemmällä aikavälillä siirrytään energian varastointi- ja siirtomenetelmiin, joiden vaatimaa teknologiaa vasta kehitellään ja jotka eroavat nykyisistä metodeista aika paljon. Päästöjen kannalta asiassa on kaksi vaikuttavaa tekijää: energian primäärilähde ja energiansiirron hyötysuhde. Primäärilähteen pitää olla tulevaisuudessa uusiutuva ja hyötysuhteen tulee olla aivan eri luokkaa kuin nykyisten öljyketjun ja polttomoottorin <30 %.
Tulevaisuuden skenaarioni on sellainen, että luonnossa esiintyvästä uusiutuvasta energiasta (aurinko, tuuli, vesi, vuorovesi jne.) tuotetaan keskitetysti energiaa, joka siirretään ja säilötään tehokkaasti jakeuun. Tällä hetkellä tämä tarkoittaa sähköä metallikaapelia pitkin sekä akkuteknologiaa, tulevaisuudessa vaihtoehto saattaisi olla synteettinen polttoaine ja kuljetus nestemäisenä tai kaasuna. Tämä kemikaali olisi todennäköisimmin hiilivety tai puhdas vety.
Primäärienergialähteenä voi tulevaisuudessa olla myös fuusiovoima, jos se saadaan kehitettyä suuressa mittaluokassa toimivaksi.
Varastoitu energia pitää sitten pienyksiköissä (esim. autot) saada käyttöön mahdollisimman hyvällä hyötysuhteella, mikä tarkoittaa ainakin nykyisin sähkömoottoria (hyötysuhde yli 90 %). Sähkö moottoriin voidaan saada joko auton akusta tai sitten muuttamalla polttoaineeseen varastoitu energia sähköksi esim. polttokennolla.
Eli sähkö ja synteettiset polttoaineet voivat kilpailla keskenään tulevaisuudessa. Jos akkuteknologia ottaa kunnon harppaukset, voi tuo polttoainepuolen kehitys lopahtaa ja toisinpäin. Kemikaalien siirtely jakeluun on älyttömän tehotonta, kun tankkiautot suhailee sinne sun tänne ja tankkausta varten pitää olla omat myyntipisteensä. Toisaalta sekä kemikaalien että sähkön siirtämiseen on jo olemassa verkosto ja laitteet, kapasiteetissa on tosin sähkön osalta vielä paranneltavaa, jos halutaan koko liikenteen käyttävän sähköä. Sitten taas sähkönjakeluverkoston kulut ovat todella pienet kunhan alkuinvestointi on tehty.
Tulevaisuus voi olla myös hybridien, eli autoihin voi ladata sähköä ja käyttää kemiallisesti säilytettävää energiaa, kuten jo nykyisin pistokehybrideissä.
Ratkaisevaa olisi se, jos energia saataisiin muodossa tai toisessa säilöttyä turvallisesti niin pieneen tilaan ja massaan, että auton voisi tankata esim kerran vuodessa.
Nämä skenaariot eivät ole vuoden 2014 asioita, vaan paljon pidemmän aikavälin maalailua. Millä teknologialla Saab pärjää tästä vuodesta alkaen, en tiedä.
Tulevaisuuden skenaarioni on sellainen, että luonnossa esiintyvästä uusiutuvasta energiasta (aurinko, tuuli, vesi, vuorovesi jne.) tuotetaan keskitetysti energiaa, joka siirretään ja säilötään tehokkaasti jakeuun. Tällä hetkellä tämä tarkoittaa sähköä metallikaapelia pitkin sekä akkuteknologiaa, tulevaisuudessa vaihtoehto saattaisi olla synteettinen polttoaine ja kuljetus nestemäisenä tai kaasuna. Tämä kemikaali olisi todennäköisimmin hiilivety tai puhdas vety.
Primäärienergialähteenä voi tulevaisuudessa olla myös fuusiovoima, jos se saadaan kehitettyä suuressa mittaluokassa toimivaksi.
Varastoitu energia pitää sitten pienyksiköissä (esim. autot) saada käyttöön mahdollisimman hyvällä hyötysuhteella, mikä tarkoittaa ainakin nykyisin sähkömoottoria (hyötysuhde yli 90 %). Sähkö moottoriin voidaan saada joko auton akusta tai sitten muuttamalla polttoaineeseen varastoitu energia sähköksi esim. polttokennolla.
Eli sähkö ja synteettiset polttoaineet voivat kilpailla keskenään tulevaisuudessa. Jos akkuteknologia ottaa kunnon harppaukset, voi tuo polttoainepuolen kehitys lopahtaa ja toisinpäin. Kemikaalien siirtely jakeluun on älyttömän tehotonta, kun tankkiautot suhailee sinne sun tänne ja tankkausta varten pitää olla omat myyntipisteensä. Toisaalta sekä kemikaalien että sähkön siirtämiseen on jo olemassa verkosto ja laitteet, kapasiteetissa on tosin sähkön osalta vielä paranneltavaa, jos halutaan koko liikenteen käyttävän sähköä. Sitten taas sähkönjakeluverkoston kulut ovat todella pienet kunhan alkuinvestointi on tehty.
Tulevaisuus voi olla myös hybridien, eli autoihin voi ladata sähköä ja käyttää kemiallisesti säilytettävää energiaa, kuten jo nykyisin pistokehybrideissä.
Ratkaisevaa olisi se, jos energia saataisiin muodossa tai toisessa säilöttyä turvallisesti niin pieneen tilaan ja massaan, että auton voisi tankata esim kerran vuodessa.
Nämä skenaariot eivät ole vuoden 2014 asioita, vaan paljon pidemmän aikavälin maalailua. Millä teknologialla Saab pärjää tästä vuodesta alkaen, en tiedä.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Saabin tulevaisuus II
"Muller heiluttaa yhä sitkeästi Saabin lippua", kirjoittaa Kauppalehti.
Tosin noilla talousluvuilla tulevaisuus voi olla melko epävarma.
Jos ei uudet Saabit enää siis sytytä, ehkäpä Hollannista tulee tulevaisuudessa jotain, minkä korjausohjeita puidaan tälläkin forumilla.KL.fi kirjoitti: Ensimmäinen vuosi Saab Automobile konkurssin jälkeen koetteli kovin Spykeriä.
Saab Automobilen General Motorsilta vuonna 2010 ostanut hollantilainen Spyker Cars painii pahoissa talousvaikeuksissa. Ruotsalaisen Affarsvärlden-talouslehden mukaan yhtiö kuitenkin onnistui näyttämään viime vuodelta voittoa. Temppu tehtiin kahmimalla avustuksia ja tekemällä muita järjestelyjä yhtiön kiinalaisen osaomistajan Youngmanin kanssa.
Spyker muun muassa pystyi vaihtamaan 158 miljoonan euron arvosta velkoja osakkeiksi.
Saab ajautui konkurssiin joulukuussa 2011, kun sen rahavarannot loppuivat.
Itse kalliiden Spyker-urheiluautojen valmistus jäi tappiolla noin 6,1 miljoonaa euroa tappiolle. Liikevaihtoa valmistuksesta kertyi hyvin vaatimattomasti, vain 713 000 euroa. Tällä summalla ei monta autoa myyty.
Jatkuvasti tappiollisen Spykerin taival on ollut kaikin puolin värikäs ja vaiherikas. Kuukauden kuluttua Saabin konkurssista erimielisyydet rahoituksesta johtivat yhtä miestä lukuunottamatta yhtiön koko hallituksen eroon. Hommiin jäänyt mies oli keulakuvana muutenkin häärinyt toimitusjohtaja Victor Muller.
Samassa yhteydessä myös talousjohtaja jätti yhtiön.
Muller heiluttaa yhä sitkeästi Saabin lippua. Esimerkiksi South China Morning Post kertoo, että Spyker ja sen kiinalainen partneri Zhejiang Youngman Automobile Group suunnittelevat mallia, jossa yhdistyisivät Spykerin ja Saabin parhaat puolet.
Tosin noilla talousluvuilla tulevaisuus voi olla melko epävarma.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Saabin tulevaisuus II
Joo, kyllä on poijjilla hyvin pullat uunissa minun mielestäni (tämä ei ole kaikkien muiden saabistien mielipide luultavasti)!
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Re: Saabin tulevaisuus II
Joo, aivan loistavasti on pullat uunissa niin Spykerin kuin Nevsinkin pojilla (jos siis yrityksen tavoitetilana pidetään sellaista tilaa, missä tuotteita ei tule ulos eikä rahaa tule sisään)juhokare kirjoitti:Joo, kyllä on poijjilla hyvin pullat uunissa minun mielestäni (tämä ei ole kaikkien muiden saabistien mielipide luultavasti)!
Tosin mielestäni tämä ei oikeastaan ole mielipidekysymys. Niin eikä trolleja saisi ruokkia.
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Re: Saabin tulevaisuus II
Taas on avoimia työpaikkoja auki eli eiköhän taas valmistus suunnitelmat etene?
http://www.saabcars.com/en/job-offers/
http://www.saabcars.com/en/job-offers/
Volvo V60 T8 R Polestar -19
EX. Volvo V90 D4 -17, Audi A4 avant 2.0 Tdi 140kw - 15, Saab NG9-5 Vector Tids Hirsch -10, Saab 9-3 SportCombi Tids Hirsch - 09, Saab 9-5 Aero Wagon - 04
EX. Volvo V90 D4 -17, Audi A4 avant 2.0 Tdi 140kw - 15, Saab NG9-5 Vector Tids Hirsch -10, Saab 9-3 SportCombi Tids Hirsch - 09, Saab 9-5 Aero Wagon - 04
Re: Saabin tulevaisuus II
Joo, tiedän tilanteen. Rahaa laitetaan ja poltetaan ja paljon. Mielenkiinnolla itsekin tässä odotan, miten Saab tai Nevs tulee selviämään jatkossa. Tuntuu myös sille, että uudella omistajaporukalla on enemmän ajatuksia ja ideoita kuin entisellä (GM), voisi olettaa että jotain tapahtuu. Mutta eihän näistä koskaan tiedä. Veikkaan, kun paketti on valmis, tulee kunnon tiedotukset Saabin tuotannon aloittamisesta.Juha96 kirjoitti:Joo, aivan loistavasti on pullat uunissa niin Spykerin kuin Nevsinkin pojilla (jos siis yrityksen tavoitetilana pidetään sellaista tilaa, missä tuotteita ei tule ulos eikä rahaa tule sisään)juhokare kirjoitti:Joo, kyllä on poijjilla hyvin pullat uunissa minun mielestäni (tämä ei ole kaikkien muiden saabistien mielipide luultavasti)!
Tosin mielestäni tämä ei oikeastaan ole mielipidekysymys. Niin eikä trolleja saisi ruokkia.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003