Saabin tulevaisuus II

Saabin konseptit ja tulevaisuuden suuntaukset.
Lukittu
t.t.j
"Hölösuu"
Viestit: 2183
Liittynyt: La Syys 15, 2007 09:30
Paikkakunta: Turku

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja t.t.j »

Nykyiset: 9000T -87, 900S -91, 9-5 Aero -07
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2929
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja ristos »

Milloinhan pääsee tilaamaan? Uusi Saabihan kiinnostaa aina! :D
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13238
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja AZP »

Rikkinäinen puhelin. Se tästä tulee mieleen.

Tuo Aftonbladetin artikkeli on jo heinäkuulta, ja puhutaan enemmänkin kesän rekrytoinneista. jotakuinkin "rekrytointien jälkeen syyskuun lopussa Saabilla olisi n. 400 työntekijää, ja tällöin odotetaan myös tuotannon käynnistyvän.

Samassa jutussa kuitenkin todetaan että Trollhättanissa ei vielä tiedetä missä autoa myytäisiin ja iso osa alihankkijoistakin puuttuu vielä.

Eli en ihan varmana tuon Aftonbladetin tekstin perusteella pitäisi tuotannon käynnistymistä syyskuussa. Tai siis en sen varmempana kuin ennen tuon ilta-sanomien jutun lukemista.

Ennemmin referoisin tätä uudempaa uutista:
http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=5616931

Siinä kerrotaan, että NEVS teki viime vuonna odotetun tappion, ja kassassa on riittävästi rahaa ainakin tämän vuoden loppuun asti. Lisäksi lisää rahaa on tulossa, ja odotuksissa on edelleen, että tuotanto käynnistyisi tämän vuoden aikana.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
torque
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: La Loka 01, 2005 10:30
Paikkakunta: Esbo

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja torque »

..no mutta mikä ja kenen moottori tuossa on ?
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13238
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja AZP »

Siitähän ei ole mitään hiiskuttu. Melko salaperäistä sakkia NEVSillä verrattuna edelliseen yrittäjään, joka tuntui viihtyvän salamavaloissa. En sitten tiedä kumpi taktiikka on parempi autojen myymisen kannalta.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja core2 »

Älkää hosuko eiköhän kaikki loksahda kohdalleen kun se aika koittaa, sen verran vain jotta kaikki alihankkijat eivät vielä ole selvillä, eikä myöskään jälleenmyyjät.
Se, että millä moottorilla aloitetaan sitäkään ei ole vielä julkistettu.

Ja kuten AZP:kin sanoi salaista tuntuu olevan.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3349
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

core2 kirjoitti:Älkää hosuko eiköhän kaikki loksahda kohdalleen kun se aika koittaa, sen verran vain jotta kaikki alihankkijat eivät vielä ole selvillä, eikä myöskään jälleenmyyjät.
Se, että millä moottorilla aloitetaan sitäkään ei ole vielä julkistettu.

Ja kuten AZP:kin sanoi salaista tuntuu olevan.
Noh, Veenelkustakin tiesi aikanaan vain aika pieni porukka ja homma pysyi julkisuudelta salassa melkein loppuun asti.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Henkka poika
"Viggen"
Viestit: 597
Liittynyt: Ke Heinä 13, 2011 22:51
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Henkka poika »

torque kirjoitti:..no mutta mikä ja kenen moottori tuossa on ?
Ford 1.0 Tai VW 1.2 ätsii :mrgreen: :twisted:
Ex: Saab 96-74 eka. Monta saabia. . Pojan 900i 2d -84. Omat, Musta 9-5 2.3 isoT A5 2007. Saab 9-3 1.8t biopower 2009. 9-5 aero sportcompi aut 2000 #5420
Avatar
torque
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: La Loka 01, 2005 10:30
Paikkakunta: Esbo

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja torque »

Joskus monta kuuta sitten oli jokin BMW "kuvio" moottorivaihtoehtojen seassa, vaan saapas nähdä :)
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2929
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja ristos »

Vaikuttaa, että "herroja" jo jänskättää! :D

Ei voida muuta kuin odotella ja jos autoja oikeasti alkaa linjalta tulla, niin sitten vaan tilaamaan! Tosin, eihän tuon edellisen uuden Saabin tilauslistoillle suurta tungosta ilmaantunut? Olen edelleenkin sitä mieltä, että NG-95 olisi Ansainnut paremman vastaanoton edes Saabisteilta. Toisin kävi, saas nähdä jos vielä uusi malli nähdään, kuinka sille sitten käy? Minä voisin kyllä sellaisen hankkia, saas nähdä?
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1641
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja mike »

Jotenkin kyllä tuntuu siltä, että aivan viimeiseen tappiin asti ei ehkä kannattaisi uutispimentoakaan pitää. Mutta ilmeisesti palaset eivät ole vieläkään kohdallaan tuotannon käynnistämiseksi.

Joka päivä, viikko ja kuukausi moni uudehkolla Saabilla ajava suunnittelee auton vaihtoa. Heistä osa voisi ostaa uuden Saabin, mutta tarkemman tiedon puutteessa voi päätyä toiseen merkkiin. Jos taas olisi tiedossa milloin toimitukset alkavat ja millä moottorilla yms voisi moni siirtää autonhankintaansa vaikka puolella vuodella. Tämä on tietenkin tätä jossittelua mutta ainakin omassa mielessä tuntuu tältä.

Sinänsä on yleensä hyvä merkki jos tekoja on enemmän kuin turhaa puhetta. Puhettakin pitäisi vain olla jossain määrin että merkki pysyisi "elossa".
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Fred Scuttle
"Viggen"
Viestit: 571
Liittynyt: La Touko 27, 2006 10:38

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Fred Scuttle »

ristos kirjoitti:Vaikuttaa, että "herroja" jo jänskättää! :D

Ei voida muuta kuin odotella ja jos autoja oikeasti alkaa linjalta tulla, niin sitten vaan tilaamaan! Tosin, eihän tuon edellisen uuden Saabin tilauslistoillle suurta tungosta ilmaantunut? Olen edelleenkin sitä mieltä, että NG-95 olisi Ansainnut paremman vastaanoton edes Saabisteilta. Toisin kävi, saas nähdä jos vielä uusi malli nähdään, kuinka sille sitten käy? Minä voisin kyllä sellaisen hankkia, saas nähdä?
Harmittaa pirusti ng 95:n kohtalo; Power trucks festivaaleilla näin valkoisen 4-veto Aeron, jumalauta, että oli hieno.
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1641
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja mike »

torque kirjoitti:Joskus monta kuuta sitten oli jokin BMW "kuvio" moottorivaihtoehtojen seassa, vaan saapas nähdä :)
Mitäs mieltä raati on näistä voimalinjan toimittajista, tuleeko moottorit ja vaihteisto kiinasta vai muualta?

Ite en panis ollenkaan pahakseni vaikka dieselit tulis rellulta. 1,6 dCi olis oikein sopiva hinnat alkaen kone euroopan markkinoille.

Omissa veikkauksissa ranska ja italia on kärjessä. Molempien maiden valmistajilla lienee tässä markkinatilanteessa intressejä saada tekniikkaansa myydyksi pieniäkin määriä.

Onko GM:llä sanansa sanottavana vielä Fiatinkin tekniikkaan?
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

mike kirjoitti:1,6 dCi olis oikein sopiva hinnat alkaen kone euroopan markkinoille.
Jos tuolla on minkäänlaista heikkoakaan sukulaisuussuhdetta 1.5 dCi:hin niin ei kiitos. :?
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Fakiiri
"Hölösuu"
Viestit: 1858
Liittynyt: Ke Helmi 03, 2010 07:31
Paikkakunta: Kemi

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Fakiiri »

mike kirjoitti:
torque kirjoitti:Joskus monta kuuta sitten oli jokin BMW "kuvio" moottorivaihtoehtojen seassa, vaan saapas nähdä :)
Mitäs mieltä raati on näistä voimalinjan toimittajista, tuleeko moottorit ja vaihteisto kiinasta vai muualta?

Ite en panis ollenkaan pahakseni vaikka dieselit tulis rellulta. 1,6 dCi olis oikein sopiva hinnat alkaen kone euroopan markkinoille.

Omissa veikkauksissa ranska ja italia on kärjessä. Molempien maiden valmistajilla lienee tässä markkinatilanteessa intressejä saada tekniikkaansa myydyksi pieniäkin määriä.

Onko GM:llä sanansa sanottavana vielä Fiatinkin tekniikkaan?
Mitä enemmän lukee artikkeleita näistä nykymoottoreista , niin tulee lopputulokseen ,että aivan sama, paskoja kaikki.
Jos ei koneessa ole uudesta asti jotain pientä säätöä , niin sitten on viimmeistään sadassatonnissa joku muuttuvan venttiilinajoituksen säätömoottorin apuventtiilin paineletkunnipan vaihto, jota varten pitää irroittaa apurunko vaihdelaatikko ohjausakseli ja kojelauta. Merkkiliikkeessä 7300€ ja jos meinaa itse tehdä osienhinnalla, niin pitää odottaa että auto on niin vanha , että tänne foorumille on kertynyt asiasta jo muutama topikki ja voi itse alkaa hommiin... :lol:
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Lukittu