Saabin tulevaisuus II

Saabin konseptit ja tulevaisuuden suuntaukset.
Lukittu
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1641
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja mike »

Rattivaihde kirjoitti:
mike kirjoitti:1,6 dCi olis oikein sopiva hinnat alkaen kone euroopan markkinoille.
Jos tuolla on minkäänlaista heikkoakaan sukulaisuussuhdetta 1.5 dCi:hin niin ei kiitos. :?
Minkäslaisia huonoja kokemuksia on ko moottorista? Ja onko mitään nykydieseleistä yleisesti (EGR, DPF, anturiviat, turboviat) poikkeavaa vikaa?

Dieselithän menetti luotettavuutensa sen jälkeen kun elektroniikka tuli ruiskutuksen ohjaukseen. Toki käyttöominaisuudet ja päästöt on ihan toista luokkaa kuin ennen.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Rusakko__
"Viggen"
Viestit: 546
Liittynyt: Pe Loka 22, 2010 19:53

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Rusakko__ »

Fakiiri kirjoitti:
mike kirjoitti:
torque kirjoitti:Joskus monta kuuta sitten oli jokin BMW "kuvio" moottorivaihtoehtojen seassa, vaan saapas nähdä :)
Mitäs mieltä raati on näistä voimalinjan toimittajista, tuleeko moottorit ja vaihteisto kiinasta vai muualta?

Ite en panis ollenkaan pahakseni vaikka dieselit tulis rellulta. 1,6 dCi olis oikein sopiva hinnat alkaen kone euroopan markkinoille.

Omissa veikkauksissa ranska ja italia on kärjessä. Molempien maiden valmistajilla lienee tässä markkinatilanteessa intressejä saada tekniikkaansa myydyksi pieniäkin määriä.

Onko GM:llä sanansa sanottavana vielä Fiatinkin tekniikkaan?
Mitä enemmän lukee artikkeleita näistä nykymoottoreista , niin tulee lopputulokseen ,että aivan sama, paskoja kaikki.
Jos ei koneessa ole uudesta asti jotain pientä säätöä , niin sitten on viimmeistään sadassatonnissa joku muuttuvan venttiilinajoituksen säätömoottorin apuventtiilin paineletkunnipan vaihto, jota varten pitää irroittaa apurunko vaihdelaatikko ohjausakseli ja kojelauta. Merkkiliikkeessä 7300€ ja jos meinaa itse tehdä osienhinnalla, niin pitää odottaa että auto on niin vanha , että tänne foorumille on kertynyt asiasta jo muutama topikki ja voi itse alkaa hommiin... :lol:
Voi vitsit ku repesin näin aamutuimaan... :) En vaan ymmärrä, että mitä hauskaa tuossa oli, kun noinhan se suunnilleen asian laita on, omallakin kohdalla.
Henkka poika
"Viggen"
Viestit: 597
Liittynyt: Ke Heinä 13, 2011 22:51
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Henkka poika »

Kyllä ainakin minua hirvittää tää nykymeno. Tsi ja Dsg:t, ruiskupumput sähköiset, pietzosuuttimet, erg:t ja hiukkasloukutkin kiusaavat, linnunluut ja kaikki muut pikkiriikkiset ongelmat - täällä suomen talvessa ja kosteassa kesässä.

Ite olen pitänyt kakkosautoa omana ajoautonani varmaan 3-350 000 km. Jos on alkanut kyllästyttää, niin vaihtoon ( vanha myyty ja uusi ostettu tilalle). Nyt Femma -99. Paras auto on ollut edellinen tonnari. Viattomin 400th ajettu lestamallin pensa matsa 626 ex-taxi -00 - viat näky pinnassa ostaessa. 30e maaleihin ja 40 th km meni pelkillä öljy ja suodatin huolloilla.

Viimenen uusi auto taloon on ostettu 2006, siihen tööttäsin 70 th hieman reilussa vuodessa ja tulin siihen tulokseen - liian kallista. Auto on edelleen talossa alle 150th ajettuna - vaimo ajaa isolla korean letukkalla kilsan työmatkaa.. vaihtaa ei kannata enää ja on luksuskyyti hintaisekseen.

Nykyinen moottoritekniikka alkaa olla rakettitiedettä, päästöineen ja kulutuksineen. Aivan hirvittää nuo litran turbot - suomessa kun nuo joutuvat aivan eritarkoitukseen, kuin on tarkoitettu. Ei nykyautoa ole tarkoitettu 20-30 vuoden käyttöön ja 300-400th kilometreille. Se taitaa olla 10v. / 200th -> paaliin ja tojotiksi. :evil:

Oikeastaan taitaa minulle aivan sama millä tekniikalla tuo Saabi tulee, ei siitä taida riittää kuitenkaan kakkosautoksi. :lol:
Ex: Saab 96-74 eka. Monta saabia. . Pojan 900i 2d -84. Omat, Musta 9-5 2.3 isoT A5 2007. Saab 9-3 1.8t biopower 2009. 9-5 aero sportcompi aut 2000 #5420
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13238
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja AZP »

Oiskohan tänän uudesti henkiin herätettyyn kolkkiin paras moottori joku perinteisempi ja pomminvarmasti luotettava moottori niiltä vanhoilta hyviltä ajoilta? Eli Triumphin nelonen! :lol:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

^
toki, ehottomasti se wanha kunnon B201 tai jos halutaan hifistellä, niin B202 takaisin pellin alle. Näin olisi varmaa että ainakaan yhtään autoa Euroopassa ei myytäisi (ne typerät Euronormin päästörajoitukset uusille autoille :| ).
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Pekka Valtanen
"Hirsch"
Viestit: 786
Liittynyt: Su Touko 11, 2003 22:01
Paikkakunta: Kempele

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Pekka Valtanen »

mike kirjoitti:
Rattivaihde kirjoitti:Jos tuolla on minkäänlaista heikkoakaan sukulaisuussuhdetta 1.5 dCi:hin niin ei kiitos. :?
Minkäslaisia huonoja kokemuksia on ko moottorista? Ja onko mitään nykydieseleistä yleisesti (EGR, DPF, anturiviat, turboviat) poikkeavaa vikaa?
Tapahtumasta on nyt viisi vuotta aikaa, joten ihan kaikkia yksityiskohtia en muista, mutta tuolloin työautona oli 35 000 km ajettu Renault Kangoo kyseisellä moottorilla. Pakoventtili tipahti palotilaan satasen vauhdissa ja seuraukset voi arvata. Ryhdyttiin etsimään vaihtomoottoria, mutta kaikissa oli sama vika. Ainakin minun puolesta 1,5 dCi:t saavat jäädä myyjälleen.
#1488
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13238
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja AZP »

Tämä ei liity Rellun moottoreihin, mutta tuli edellisestä mieleen kerran duuniautona ollut Renault Scenic, joka päätti sytyttää öljyvalon ajossa, jonka jälkeen kone ei suostunut enää käynnistymään.

Vika oli takaluukussa, jonka pyyhin oli jumittunut -> pyhkimen moottori kärähti -> poltti pyyhkimen sulaketta -> tästä auton aivot jotenkin päätteli että moottorissa ei ole öljynpainetta eikä siten moottoria voi käynnistää.

Ensiavuksi kelpasi se, että avasi takaluukun verhoilun ja irroitti sen takalasin pyyhkimen virtajohdon. Uusi sulake paikoilleen ja ajo jatkui ongelmitta. Priceless... 8)
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

mike kirjoitti:
Rattivaihde kirjoitti:Jos tuolla on minkäänlaista heikkoakaan sukulaisuussuhdetta 1.5 dCi:hin niin ei kiitos. :?
Minkäslaisia huonoja kokemuksia on ko moottorista? Ja onko mitään nykydieseleistä yleisesti (EGR, DPF, anturiviat, turboviat) poikkeavaa vikaa?
Kyseisellä moottorilla varustetulla Dacia Logan Vanilla parituhatta kilometriä ajaneena ja varmaan kymmenentuhatta kyydissä istuneena uskallan väittää että kyseessä on jopa dieseliksi monotonisesti (joskaan ei hirveän rumasti) raksuttava ja laiskasti kierroksia keräävä moottori, jonka siivittämänä auto kulkee tavaratila tyhjänä kohtuullisesti, täynnä varsin rauhallisesti siitä riippumatta miten piiskaa. Ja Logan Van täynnä on varmaankin painoltaan samaa luokkaa neljällä matkustajalla varustetun 9-3:n kanssa...
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Fakiiri
"Hölösuu"
Viestit: 1858
Liittynyt: Ke Helmi 03, 2010 07:31
Paikkakunta: Kemi

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Fakiiri »

Täälä sitä ny sitten porukalla rasvaillaan köyttä :lol:

Fiiatti on kokeiltu , ei kai vaan tuu rellu seuraavaksi... :mrgreen:
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
ristoj
"Turbo"
Viestit: 299
Liittynyt: Pe Helmi 23, 2007 21:08
Paikkakunta: Kuopio

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja ristoj »

Jos suunnitelmat pitkällä uuden 9-3:n valmistuksen suhteen niin voisi kyllä alkaa tulla tietoa millaisia Saabeja aiotaan valmistaa. Alkaa itsellakin poltella auton vaihto ja mielelläni kuulisin mitä Saabilla tarjolla, bensa, diesel jne. Vaikka Saab on ollut hyvä palvelija niin ei hyvääkään ei jaksa odottaa loputtomiin. Toivottavasti saavat jotain aikaiseksi ja tietenkin myös tehokkaan myyntiverkoston.
Sonett73
"Hölösuu"
Viestit: 1254
Liittynyt: Su Huhti 17, 2005 19:41
Paikkakunta: Kuopio

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Sonett73 »

No niin, nyt alkaa tehtaalla kaikki olemaan valmista, milloinkahan se tuotanto starttaa !

http://ttela.se/ekonomi/saab/1.2302941- ... oduktionen

Vieläkään ei tihku tietoa mistä (Kiinasta?) tekniikka tulee, mutta bensaturbo se joka tapauksessa tuntuu olevan
Ari #831 - Pidättekö minua ihan hulluna vai idioottina ?
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1641
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja mike »

Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Poy
"Hölösuu"
Viestit: 1319
Liittynyt: Ke Tammi 05, 2005 21:30
Paikkakunta: Oulu

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Poy »

Sonett73 kirjoitti:Vieläkään ei tihku tietoa mistä (Kiinasta?) tekniikka tulee, mutta bensaturbo se joka tapauksessa tuntuu olevan
BAIC:lta sais ainakin hyviä turbo moottoreita, jos vaan myyvät :lol:
Ex: OG9-5 -07 Aero, OG9-3 -99, OG900 -86
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3495
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja SS »

BAIC:lta sais ainakin hyviä turbo moottoreita, jos vaan myyvät
Juu ja laatu on taattua :mrgreen:
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5266
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

SS kirjoitti:Juu ja laatu on taattua :mrgreen:
Ei sillä ole merkitystä kuka ne moottorit tekee, vaan kuka niiden tekemistä valvoo.

-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Lukittu