Norjassa kaksi sähköautomallia TOP10-rekisteröintitilastoissa. KL.fi tänään:
Norjan suosituin auto ei ollut syyskuussa VW Golf tai Toyota Auris vaan sähköauto Tesla Model S.
Näin kertoo norjalaislähteisiin viittaava uutistoimisto TT, jonka mukaan Teslaa myytiin syyskuussa 616 kappaletta. Se merkitsee 5,1 prosentin markkinaosuutta Norjassa.Myyntitilaston kymmenen kärjessä -listalla on myös toinen sähköauto, Nissan Leaf. Sen markkinaosuus on 2,9 prosenttia.Norjassa rekisteröitiin syyskuussa yhteensä 12 168 henkilöautoa, vähän yli yhdeksän prosenttia enemmän kuin viime vuoden syyskuussa.Autolehti Teknikens Världin mukaan Norja tukee sähköautojen ostajia valtavilla summilla.Eräät kriittiset norjalaiset autotoimittajat ovat laskeneet, että ilman tukiaisia Teslan Model S:n huippumalli Performance maksaisi yli 1,3 miljoonaa Norjan kruunua, kun norjalaisostaja saa sen nykyään noin 600 000 Norjan kruunulla, noin 74 000 eurolla.S-mallin autokohtaiset subventiot ovat 500 000 - 700 000 Norjan kruunua, jopa yli 86 000 euroa.Myös sähköautojen käyttöä subventoidaan monella lailla Norjassa. Parkkeeraaminen sekä lauttamatkat ovat ilmaisia ja sähköautoilla saa ajaa bussikaistoilla.
Pieniä ovat kuitenkin myyntimäärät numeroina, ja suuria ovat veronmaksajien tuet sähköautobisnekselle.
Keskustelin tuossa alkuviikosta erään konsultin kanssa, joka on mukana yhdessä sähköautojen sähkönjakeluhankkeessa. Hänen mukaansa sähköautojen korkea hinta perustuu pitkälti akkujen kalleuteen, ja tähän olisi ratkaisu se, että ostaessasi auton sähköyhtiö ostaakin akut siihen autoon. Aina kun auto on parkissa, se on kiinni verkossa, ja sähköyhtiö voi käyttää omistamaansa akkulegioonaa kulutusvaihtelujen tasaamiseen.
Toisin sanoen kylmänä talvisena lauantai-iltana, kun kaikki laittavat kiukaan päälle ja Suomen autopaikoilla makaa 50 000 Sähkö-Saabia töpselit kiinni, ei sähkön tuotanto ja spot-hinta pompsahdakaan siten että pitää käynnistää pari varavoimalaa, vaan hetkellinen kysyntäpiikku puretaan Saabeista. Saunomisen loputtua Saabit ladataan taas täyteen. Samaa kausivaihtelua esiintyy joka vuorokausi yön ja päivän välillä, ja isolla sähköautokannalla voitaisiin luopua useista varavoimaloista. Toisin sanoen sähköyhtiölle on järkevämpää ostaa sähköautojen akkuja kuin investoida uuteen varavoimalaitokseen.
Pessimisti sanoo että utopiaa, optimisti uskoo idean toteuttamiskelpoisuuteen. Jokainen valitkoon kantansa.