9000CD23T kirjoitti:SAABillahan on "oma moottori jo tehty"
Nyt taisi aueta markkinarako....
....
Sisudieselin Linnavuoren tehdas kehitti Saabille V8:n ja valmisti muutaman koemoottorin.
Teho300 hp, vääntö300 Nm, 4 nokka-akselia, 32 venttiiliä.
No jos merkin kuoppaus on mielessä, niin ihan kelpo moottori siihen tarkoitukseen tuommonen about neoliittiselta kaudelta peruja oleva V8 patarautapannu
So what..??
Mutta kyllä olisi kylmää kyytiä.....
Kysymyshän ei ole että tipalla pisimmälle, vaan ämpärillisellä tyylikkäämmin..
Joo, ja kyllä tuosta hieman paistaa läpi se, että GM halusi pestä kätensä tästä. Nythän jatkovaiheet ovat SpykerSaabin käsissä ja GM vain levittelee käsiään... Mutta uhkahan ei realisoidu, jos homma lentää.
Tekniikka&Talous kirjoitti:mahdolliset jälleenmyyjien ja alihankkijoiden satojen miljoonien eurojen vahingonkorvausvaatimukset olivat yksi GM:ää kypsyttänyt tekijä
Arcer kirjoitti:NG9-5 160hp/350nm 2.0tid CO2 on 139 joka on tehoon ja auton painoon nähden todella loistava. Esim. S80 1.6D idrive on 129, mutta suorituskyky on ihan toista luokkaa. Uuteen BMW500:n oli tulossa pienikulutuksinen diesel hyvällä suorituskyvyllä, mut ei se paljon parempi ole kuin Saab.
En noista öljykäyttöisistä työkoneiden moottoreista tiedä, mutta bemarin 200-kilowattinen bensamylly kuluttaa 7.7 litraa satasella (yhdistetty kulutus, automaattilaatikko). Omalle 191-kilowattiselle Saabille ilmoitetaan kulutukseksi jotain päälle 11 litran (eipä löytynytkään enää esitettä levyltä).
Arcer kirjoitti:NG9-5 160hp/350nm 2.0tid CO2 on 139 joka on tehoon ja auton painoon nähden todella loistava. Esim. S80 1.6D idrive on 129, mutta suorituskyky on ihan toista luokkaa. Uuteen BMW500:n oli tulossa pienikulutuksinen diesel hyvällä suorituskyvyllä, mut ei se paljon parempi ole kuin Saab.
En noista öljykäyttöisistä työkoneiden moottoreista tiedä, mutta bemarin 200-kilowattinen bensamylly kuluttaa 7.7 litraa satasella (yhdistetty kulutus, automaattilaatikko). Omalle 191-kilowattiselle Saabille ilmoitetaan kulutukseksi jotain päälle 11 litran (eipä löytynytkään enää esitettä levyltä).
Mitäs uudelle 9-5:lle luvataan sillä V6-myllyllä?
Onko tuo bemarin kulutuslukema todellinen vai valmistajan ilmoittama?
Arcer kirjoitti:NG9-5 160hp/350nm 2.0tid CO2 on 139 joka on tehoon ja auton painoon nähden todella loistava. Esim. S80 1.6D idrive on 129, mutta suorituskyky on ihan toista luokkaa. Uuteen BMW500:n oli tulossa pienikulutuksinen diesel hyvällä suorituskyvyllä, mut ei se paljon parempi ole kuin Saab.
En noista öljykäyttöisistä työkoneiden moottoreista tiedä, mutta bemarin 200-kilowattinen bensamylly kuluttaa 7.7 litraa satasella (yhdistetty kulutus, automaattilaatikko). Omalle 191-kilowattiselle Saabille ilmoitetaan kulutukseksi jotain päälle 11 litran (eipä löytynytkään enää esitettä levyltä).
Mitäs uudelle 9-5:lle luvataan sillä V6-myllyllä?
11.5L/100km Saab vs. BMW 8.4L/100km, kummassakin näissä on neliveto, ja joka lähempänä Saabin 300hv:ta, niin se Bemu myös vielä enemmän kuin tuossa aikaisemmin mainitussa. Mistä sinä tuon 7.7 sait?
jmarin kirjoitti:Mitäs uudelle 9-5:lle luvataan sillä V6-myllyllä?
11.5L/100km Saab vs. BMW 8.4L/100km, kummassakin näissä on neliveto, ja joka lähempänä Saabin 300hv:ta, niin se Bemu myös vielä enemmän kuin tuossa aikaisemmin mainitussa. Mistä sinä tuon 7.7 sait?
Hinnastosta www.bmw.fi, 5-sarjan sedan 530iA 200 kW 272 hv. Ei ole 4-veto, kuten ei nykyinen Aeronikaan ole. xDrive A olisi 8.3 l. Oma Aeroni ei kyllä tuollakaan kulje, vuosittainen keskikulutus hyvin maantievoittoisessa ajossani on aina lähempänä yhdeksää litraa (8.64 l/100 km, 2009).
Jos tuo 11.5 on uuden 9-5:n kulutus, niin eipä tuo ole sitten mihinkään tippunut "uusien" moottoreiden myötäkään. (Ei silti, että kulutuksella olisi oikeasti merkitystä, mutta autoveroon se kyllä vaikuttaa ikävästi...)
jmarin kirjoitti:Mitäs uudelle 9-5:lle luvataan sillä V6-myllyllä?
11.5L/100km Saab vs. BMW 8.4L/100km, kummassakin näissä on neliveto, ja joka lähempänä Saabin 300hv:ta, niin se Bemu myös vielä enemmän kuin tuossa aikaisemmin mainitussa. Mistä sinä tuon 7.7 sait?
Hinnastosta http://www.bmw.fi, 5-sarjan sedan 530iA 200 kW 272 hv. Ei ole 4-veto, kuten ei nykyinen Aeronikaan ole. xDrive A olisi 8.3 l. Oma Aeroni ei kyllä tuollakaan kulje, vuosittainen keskikulutus hyvin maantievoittoisessa ajossani on aina lähempänä yhdeksää litraa (8.64 l/100 km, 2009).
Jos tuo 11.5 on uuden 9-5:n kulutus, niin eipä tuo ole sitten mihinkään tippunut "uusien" moottoreiden myötäkään. (Ei silti, että kulutuksella olisi oikeasti merkitystä, mutta autoveroon se kyllä vaikuttaa ikävästi...)
Tuo tieto löytyi Saab.fi-sivustolta, jossa on tämän hetkiset alkutiedot. Ja tuo 530i on mielestäni vähän matala tehoisempi kuin 2.8TV6 300hv, ehkä lähempänä olisi 540i!
Tuossa on toi 530diesel testattu teknikens värld lehdessä. Testikulutus on tuossa 9L/100km ja heidän omassa penkkiajossa 7,5L/100km. Eli eli bensamalli menee käytännössä 11-12L/100km. Kaverin E90 325i kuluttaa 11,5L/100km sekalaisessa ajossa, ilman turhia revittelyjä.
vjbremer kirjoitti:Tuossa on toi 530diesel testattu teknikens värld lehdessä. Testikulutus on tuossa 9L/100km ja heidän omassa penkkiajossa 7,5L/100km. Eli eli bensamalli menee käytännössä 11-12L/100km. Kaverin E90 325i kuluttaa 11,5L/100km sekalaisessa ajossa, ilman turhia revittelyjä.
juhokare kirjoitti:Tuo tieto löytyi Saab.fi-sivustolta, jossa on tämän hetkiset alkutiedot. Ja tuo 530i on mielestäni vähän matala tehoisempi kuin 2.8TV6 300hv, ehkä lähempänä olisi 540i!
530i on kuitenkin 3-litrainen, joten sikäli enemmän samaa sarjaa 2.8T:n kanssa kuin 4-litrainen 540i. Tehoa toki on hieman vähemmän kuin 2.8T:ssä, mutta toisaalta enemmän kuin nykyisessä 2.3T:ssä. 2.3T tietysti on vanha vehje, mutta olisi kuvitellut, että uudet olisivat parempia...
Olisi kyllä ihan kiinnostavaa tietää bemarien todelliset kulutukset (täytyy joskus katsoa löytyykö tm:stä mitään).
jmarin kirjoitti:
En noista öljykäyttöisistä työkoneiden moottoreista tiedä, mutta bemarin 200-kilowattinen bensamylly kuluttaa 7.7 litraa satasella (yhdistetty kulutus, automaattilaatikko). Omalle 191-kilowattiselle Saabille ilmoitetaan kulutukseksi jotain päälle 11 litran (eipä löytynytkään enää esitettä levyltä).
Supertykki 520iA, valmistajan ilmoittama yhdistetty 7,0l/100km, koeajokulutus 10,8l/100km. Nuo ilmoitetut lukemat kertovat vain sen, että Bemari osaa optimoida moottorinsa hienosti tuohon EU-kulutusmittauksen sykliin. Normaalin ihmisen käyttöajossa en usko että n. samanpainoisen ja samantehoisen Saabin ja BMW:n välillä olisi yli litran kulutuseroa suuntaan tai toiseen samanlaisessa ajossa.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84