Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

Saabin konseptit ja tulevaisuuden suuntaukset.
Vastaa Viestiin
benicio
"Aero"
Viestit: 401
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 18:17

Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

Viesti Kirjoittaja benicio »

Jos nyt haluaa positiivisesti ajatella, niin ei tuossa varsinaisesti sanota, etteikö ne Ruotsissa kasattavat ja Euroopassa myytävät Nevsit voisi olla Saabeja, tai siis tuota konsulttifirmaa on käytetty Kiinan markkinoille sopivan tuotemerkin löytämiseksi.
Tähän asti Saab AB on nähnyt positiivisena että Saab-autojakin on, ja en mä tiedä onko tuo lopulta mihinkään muuttunut. Tietysti varmaan auttaisi jos Nevs on jotain siitä valmis maksamaankin. Nythän Saab on merkki joka ei kelvannut kenellekään ja meni konkkaan, halutaanko mielikuva jättää tuollaiseksi ja pystyykö Nevs vakuuttamaan että ei se nyt ainakaan huonommaksi voi mennä.

Minkään tyhjästä temmaistun "Thunderbolt"-merkkisen kiinalaisen auton - vaikka olisikin Ruotsissa koottu - menestymiseen Euroopassa on vaikea uskoa. Niin on toki Saab-merkkisenkin :lol:. Vaikka ostaahan jengi jotain kiinalaisia "Goodstone" renkaitakin vaikka tietää jo ostaessa että ei ne kovin hyvät ole.
9-5 TiD4 MY10; 9-3 SC TID MY08; 99 Cabriolet MY75
Uitukki
"Hölösuu"
Viestit: 1591
Liittynyt: Su Huhti 26, 2009 15:28
Paikkakunta: Ii

Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

Viesti Kirjoittaja Uitukki »

Saadaan olla tyytyväisiä jos sieltä yleensäkin saadaan joskus käyttökelposia hyviä autoja oli niiden merkki sitten Saab tai ei.
Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97
Sonett73
"Hölösuu"
Viestit: 1254
Liittynyt: Su Huhti 17, 2005 19:41
Paikkakunta: Kuopio

Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

Viesti Kirjoittaja Sonett73 »

Onhan sitä ennenkin tehty

Datsun -> Nissan

Ei nimi miestä pahenna ellei mies nimeä, sanoi Uunokin aikoinaan

Mutta vielä toivossa eletään, että vielä uusia Saappeja saadaan
Ari #831 - Pidättekö minua ihan hulluna vai idioottina ?
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13223
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

Viesti Kirjoittaja AZP »

^juu, toivoa kannattaa pitää yllä. Pietarissa pari viikkoa sitten käydessä tuli vastaan taas uusia Datsuneja. Lämmitti Datsun Cherryn takapenkillä kasvaneen mieltä :mrgreen:
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

Viesti Kirjoittaja ristos »

No, kyllä minäkin toivon, että joskus Saab-autoja valmistettaisiin, vaikka hieman skeptisesti asiasta kirjoitinkin! :D
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Avatar
viggen
"Hölösuu"
Viestit: 3113
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2009 23:24
Paikkakunta: Trollhättan

Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

Viesti Kirjoittaja viggen »

NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
McStadey
"Hölösuu"
Viestit: 1358
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2015 11:59

Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

Viesti Kirjoittaja McStadey »

Kylläpäs näitä nyt satelee 8O
Näinköhän Phoenix-lintu nousee tuhkistaan lopullisesti tänävuonna :roll:
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004

Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
99 GL
"Hölösuu"
Viestit: 2953
Liittynyt: La Touko 22, 2004 13:41
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

Viesti Kirjoittaja 99 GL »

Täytyy edelleen ihmetellä että mikä siinä voi olla noin vaikeaa saada yksi automerkki takaisin elävien kirjoihin :roll: . Kuitenkin vielä muutama vuosi sitten toiminta oli ihan hyvällä mallilla, eikä kyseessä edes ole mikään ihan pilipalimerkki vaan arvostettu ja perinteinen brändi
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Avatar
viggen
"Hölösuu"
Viestit: 3113
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2009 23:24
Paikkakunta: Trollhättan

Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

Viesti Kirjoittaja viggen »

Omistussuhteet ja raha :!:
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13223
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

Viesti Kirjoittaja AZP »

^^kyllä siitä on pari vuosikymmentä aikaa kun toiminta oli taloudellisesti mallillaan. Tapiota voi tehdä vain niin kauan kuin omistajilla on varaa ja halua ylläpitää toimintaa. Oli itse toiminta miten järkevää tahansa.
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

^Onko automerkin vika jos omistava firma kiertää veroja siirtelemällä voittoja ulkomaille? :D Kyllä minun ymmärtääkseni Saab oli ainakin vielä 2000-luvun alussa ihan kehityskelpoinen firma.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13223
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

Viesti Kirjoittaja AZP »

Sinulla lienee siis tarkkoja sisäpiirin tietoja yhtiön kirjanpidosta :mrgreen:

Kyllä se Saabin myyntimäärillä vaikea oli olla oikeasti kannattava valmistaja. Omistajan ja omistajan valtuuttamien päättäjien tekemät ratkaisut on yleensä viime kädessä ne vikatikit jotka johtaa yhtiön tuhoon, joten sen puolesta osoitat varmasti oikeaa tahoa.
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

Viesti Kirjoittaja ristos »

Eiköhän tuo tuotannon pienuus liene se perusongelma, mikä vaivasi Saabia alusta alkaen? Kuvitelmani on se, että kun malliston uusiminen -80 alkupuolella ei onnistunut toivotusti, niin käynti kohti kanseevesia oli koko ajan lähellä? Sitten yritettiin heittää pelastusrengasta ja GM tarttui siihen. Loput tiedämmekin aikalailla, mitä lähihistoria on tuonut tullessaan! Bisnes on bisnestä ja siinä kaveruus ei ole se tärkein juttu. Se mitä viivan alle ilmestyy varmasti määrää suunnan.

Saabistille tämä on tietysti aika karu juttu! Meille nykykyisille Saab-harrastajille on jäänyt jäljelle tämän persoonallisen auton mallien säästäminen, yhtenä erilaisena auton mallina jälkipolville! :D Nauttikaamme osastamme ja nauttikaamme vielä näiden persoonallisten autojen kyydistä.
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
keisari
"Aero"
Viestit: 382
Liittynyt: Ma Tammi 21, 2008 19:16

Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

Viesti Kirjoittaja keisari »

Risto osuu oikeaan kantapäähän,
tuotannon pienuus oli osa syy siihen mutta Eric Dymock väittää kirjassaan " Saab 50 år på väg" että suurin ongelma oli se että jenkki myynti loppui kuin seinään v. 1987.
Silloin alkoi "tämän aika kauden" ensimmäinen Suuri pörssiromahdus jenkeissä joka teki sen että USA valtio määräsi "ns. protectsionism" käännettynä "suojelua" omaa auto teollisuuden puolesta mm. suuria verohelpotuksia(verot sai vähennettyä pois 3 vuodessa) kotimaan auton ostajille, koroton maksuaika kuluttajille ja ennen kaikkea Suurta tuontiveroa ulkomailta tulleisiin autoihin.
Tämä puri heti Saabin myyntiin jenkeissä sillä Saabin tuotannosta meni yli 50% jenkkeihin.
Vaikka tehdas oli ajemmin viisi vuotta peräkkäin turbo mallien siivittämänä tuottanut tuohta suuria määriä ja v.1986 alettiin rakentaa Arlövin tehdasta jonka tarkoitus oli tehdä jenkkiautoja ja vuotta möyhemmin myynti romahti ja rahat loppui.... 8O
Näin väittä hän...
Keisarilla uusia vaatteita....
NG 9-5 Aero Isolohko XWD aut., 9-5 Aero aut. -06(toiseksi vanhim. pojan),9-3 autm.XWD FARKKU -09, 9-3 TTID FARKKU -08 (nuorimman pojan), BMW G 310 GS sekä BMW G 310 R
SportySedan
"Turbo"
Viestit: 214
Liittynyt: Pe Joulu 10, 2004 10:49

Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

Viesti Kirjoittaja SportySedan »

Nyt se sitten lopullisesti on selvää ettei SAAB-merkkisiä autoja enää tule:
http://www.saabsunited.com/2016/01/nevs ... brand.html

Miettivät uutta nimeä, onko se sitten Saap, Saapo, Suab vai Zaab, ehkä Shaab ? Meni kuten Rover josta tuli Roewe, sitä ei edes innokkaimmat Roveristit ole koskaan ottaneet omakseen, merkki elää lähinnä menneisyyden malleilla. Näin kmäy myös SAABille.

Kyllä katseet nyt uuden auton hankinnassa kääntyvät saksalaisiin.
Vastaa Viestiin