Saabin tulevaisuus II

Saabin konseptit ja tulevaisuuden suuntaukset.
Lukittu
t.t.j
"Hölösuu"
Viestit: 2183
Liittynyt: La Syys 15, 2007 09:30
Paikkakunta: Turku

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja t.t.j »

Kuolatkoon kuka kuolaa, mutta mun mielestä vanhojen mallien perään haikailu on yhtä turhan kanssa.
Nykyiset: 9000T -87, 900S -91, 9-5 Aero -07
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Toivottavasti Youngman on tarpeeksi sinnikäs saadakseen riittävästi Saabia omistukseensa. Voi olla jotain toiveita saada Saabeja ulos Trollhättanista. Vaikka aikamoista toiveajattelua pitää tietysti olla, että tähän uskoo. Uskon silti.

Edelleä joku kyseli seuraavaa pirssiä. Sanotaan mitä sanotaan, mutta jos uusi peli pitää löytää ja rahaa aikoo käyttää saman verran kuin olisi ollut Saabiin laittamassa niin kyllä se selkeästi Volvo on sopivin valinta. Monelta kantilta ajateltuna lähimpänä Saabia.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja core2 »

Tässä eräs GM:än selityksistä:

GM: "Beklagligt, men inte vårt fel"

Saab - 14:33 TROLLHÄTTAN "Det är den beklagliga kulmen på en svår kamp som utspelat sig under en period av många månader."

Så ser GM på att Saab går i konkurs - någon koppling till sitt eget utspel i helgen ser inte fordonsjätten.
__________________________________________________________

GM: "Valitettavaa, mutta ei meidän vikamme".

Saab - 14:33 Trollhättan "Tässä on tämä valitettava taitekohta vaikeassa koitoksessa joka käsittää kamppailun monen kuukauden ajalta".

Näin näkee GM saabin konkurssiin menon - GM ei näe tällä mitään yhteyttä heidän omaan toimintaansa viime pyhänä.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Jatra
"Aero"
Viestit: 460
Liittynyt: Ke Kesä 30, 2010 12:13
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Jatra »

Oldis kirjoitti:No ruvettas tekemään uudessakaupungissa 99 mallia, ja ehkä 900 mallia kanssa.
Aika mielenkiintosta ois varmaan koittaa saada tuplista uutena autona rekisteriin Suomessa nykysäännöksillä... :roll:

Menisköhän viimisen vuosimallin satkut, kun on abs:ää, katalysaattoria ja airbagia, en tiedä, mahtaisko päästöt ja kolariturvallisuus esim. jalankulkijoiden perspektiivistä olla nykyvaatimuksia vastaavia. En ota paskuuteen tai epäpaskuuteen kantaa, mutta käsi ylös, joka oikeesti ois valmis maksamaan uuden auton hinnan 70-80-luvun suunnittelusta. Kymmenen ostajaa ei myöskään todennäkösesti riitä, kun toi piensarjatuotanto taitaa olla aika tyyristä hommaa.

Joku pajahan noista vanhoista 911 Porscheista on alknut tekemään ulkonäöltään 70-lukua vastaavaa, mutta tekniikaltaan päivitettyä versiota, oisko ollut TopGear-lehdessä vai missä juttua tuosta. Mutta en kuitenkaan usko tuollaisenkaan konversion Saabin kohdalla olevan kovin vetovoimainen, ehkä alkupään 99 Turboja saattais jokunen keräilijöille mennäkin.
Komppaaja
"Hirsch"
Viestit: 838
Liittynyt: Ti Tammi 12, 2010 15:42

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Komppaaja »

http://www.tekniikkatalous.fi/viihde/sa ... =-20122011&

Oisko sittenkin tuo jo vanha juttu paras vaihtoehto tässä vaiheessa ? Volyymia, ihmiset.... :wink:
Hessu
"Hölösuu"
Viestit: 2070
Liittynyt: To Touko 08, 2003 10:10
Paikkakunta: Häijää

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Hessu »

Mahtaakohan historia tuntea yhtään tapausta, jossa vuosikymmenet pois tuotannosta ollutta perheautomallia olisi alettu valmistaa sarjana pitkän tauon jälkeen uudestaan ja vieläpä kannattavasti. Huomattavasti eri asia kuin kiistattoman klassikkoauton (joka on aina ollut kallis sekä uutena että käytettynä) modernisoitu versio hyvin pieninä sarjoina. Jos nyt joku saa oikeudet Saabin nimeen ilmaiseksi ja tekee enganninpyörällä valssaten tupliksen näköisiä autoja jollain kinuskivalmistajalta lisensioidulla tekniikkapaketilla tahdilla 1 auto per viikko ja hinta 50k€/kpl niin se ei ehkä täytä määritelmää.
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2892
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Helsinki

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Kyllähän yksi useista syistä ng 900:n lanseeraamiseen oli og 900:n korkeat valmistuskustannukset. Veikkaan että nykyäänkin kustannukset ja siten myös hinta olisi huomattavasti korkeampi kuin esim nykyisellä 9-3 mallilla. Vaikka sarjat olisivat pitkiäkin.
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
aero
-
Viestit: 8749
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja aero »

Jatra kirjoitti:Menisköhän viimisen vuosimallin satkut, kun on abs:ää, katalysaattoria ja airbagia, en tiedä, mahtaisko päästöt ja kolariturvallisuus esim. jalankulkijoiden perspektiivistä olla nykyvaatimuksia vastaavia.
Ei olis, ei menis loppupään OG900 täällä kilpiin uutena vaikka varustais mimmosella euro6-TTiD-ihmemoottorilla, jos se nyt esiteltäis. Lisäksi tarttis mm. päivävalot sekä muistaakseni nyt ("jo") uuteen tyyppihyväksyntään ajonvakautusjärjestelmän jne.

Toinen ongelma moiselle mallille on se, ettei se menisi kaupaksi.
Jatra kirjoitti:Kymmenen ostajaa ei myöskään todennäkösesti riitä, kun toi piensarjatuotanto taitaa olla aika tyyristä hommaa.
Ei riitä ei ja kymmentäkin voi olla oikeasti vaikeata löytää. Ei ole pitkää aikaa siitä, kun foorumille linkattiin Saksassa myynnissä oleva uudenveroinen OG900 Aero, mittarissa muistaakseni jotain 20Mm ja hintaa 40ke. Ei lie ko. kulkinetta kukaan Suomeen hakenut. Samaa efektiä tuntuu olevan muillakin "tavallisilla" automerkeillä (mm. naapurimerkki Volvo) - kovasti pohditaan, että jos alettais tekemään uutta (OG900/99/740/240), niin kyllä menis kaupaks ja kyllä minä ostaisin, mutta kun alkuperäiskuntoisia, uutta vastaavia autoja tulee satunnaisesti myyntiin edes puolella uuden hinnasta, ei sitä ostajakuntaa yllättäen olekaan, kun samalla hintalapulla saa kuitenkin oikeasti paremman (vaikka ehkä vähemmän fiilistä omaavan) auton (esim. 9-3/S40).

Let's face it, 99/90/900 ovat Saab -maailmassa tunnelmallisia klassikoita juuri siksi, että ne ovat silloin joskus olleet monella tapaa aikaansa edellä ja nykyään niissä on se 20-50 vuoden patina ja yksilönä kehittynyt henki ja tarina. Niissä on sitä aikansa fiilistä, mitä ei olisi edes uudessa OG900:ssa (jos sellainen nyt linjalta nykyvaatimuksilla pukattaisiin). Niitä pitää vaalia aikansa tuotteina ja arvostaa sellaisina - etenkin nyt, kun Saabien kokonaismäärä on vähintään vielä pitkän aikaa laskeva.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

core2 kirjoitti:GM: "Valitettavaa, mutta ei meidän vikamme".

Saab - 14:33 Trollhättan "Tässä on tämä valitettava taitekohta vaikeassa koitoksessa joka käsittää kamppailun monen kuukauden ajalta".

Näin näkee GM saabin konkurssiin menon - GM ei näe tällä mitään yhteyttä heidän omaan toimintaansa viime pyhänä.
Eipä tietenkään. Näinhän he pystyivät pesemään kätensä SAABista, kun ei tarvinnut lopettaa sitä 2009-2010 vaihteessa, ja ei tarvitse vastata tulevaisuuden varaosatuotannostakaan. Näppärä temppu.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

HMK kirjoitti:Mitenkään Skodaa mollaamatta (firmassa ei paljon muita olekaan) niin ei se uusinkaan kallein Superb ainakaan itselle ole antanut mitään kiksejä vaikka autossa on kaikki mahdolliset lisävarusteet ja isoin kone.
Kysyjä kysyi, että mistä saisi kohtuullisen menopelin, jossa olisi suurin piirtein samat ominaisuudet kuin 9-3 TiD:ssä. Tuo kallein SuperB V6 tuskin painii samassa sarjassa, vaan tarkoitin pikemminkin TDi -malleista joko 140 hv tai 170 hv -versiota.

Olen itsekin ajanut tuolla kalleimmalla SuperB:llä, mutta ei se minuakaan säväyttänyt. En ostaisi sellaista, mutta jos on tarpeen saada uusi kohtuuhintainen tilava dieselkärry, jossa on samoja ominaisuuksia kuin em. listassa lueteltiin, niin silloin SuperB on ihan kelpo valinta.

Mutta minullakin on tässä vielä 3 vuotta 9 kk aikaa odottaa, josko se SAABin tuotanto vielä alkaisi, kun Skodan leasingsopimus umpeutuu :wink:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
kostape
"Hölösuu"
Viestit: 1249
Liittynyt: To Kesä 19, 2003 13:32
Paikkakunta: Nurmijärvi/Renko

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja kostape »

Jos on kiinnostusta omatoimiseen Saabin elinmahdollisuuksien arvioimiseen, niin voihan yrittää tunnetun analyysikaavan mukaan, kukin tietojensa ja mielikuvituksensa mukaan:
Ensiksi listataan: VAHVUUDET ja HEIKKOUDET
Toiseksi: MAHDLLISUUDET ja UHKAT

Näillä alkaa selvitä se, onko firmalla tai liiketoiminnalla elämisen mahdollisuuksia markkinataloudessa.
Saabin osalta kiperiä kysymyksiä on paljon, onhan firma kitunut ja kuihtunut jo pitkään. Menestyäkseen pitäisi järjestelmien olla parhaiden kilpailijoiden tasolla, ja pysty kompensoimaan pienen tuotannon ongelma suuremmilla myyntikatteilla.
Mutta ovatko iskukunnossa: tietojärjestelmät, materiaalin ohjaus ym logistikka, osahankintasopimukset, laatujärjestelmät, rahoitussopimukset, tuotantovälineet, jakelutiet ja myyntiverkostot ja tietenkin mallisto ja esim. sen viranomaishyväksynnät jne jne.
pentti.kostamo2@luukku.com
040-5950109
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia maan paras (?) valikoima
Teme100
"Viggen"
Viestit: 681
Liittynyt: Pe Maalis 10, 2006 14:17

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Teme100 »

At the factory there are a number of cars on the production line, these cars no longer has any customers waiting for them. All orders have been canceled and all purchases stopped.

http://www.saabsunited.com/2011/12/what ... -saab.html

Plus "During a fifteen-minute chat with Victor Muller has Autovisie has let slip that he might be moving from his own Saab 9-5 for an Audi S8."
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Teme100 kirjoitti:Plus "During a fifteen-minute chat with Victor Muller has Autovisie has let slip that he might be moving from his own Saab 9-5 for an Audi S8."
"It seems you don’t understand Dutch, cause if you would you would have understood why he might drive Audi again. He said he feels extremly sad every time he sees his 9-5."
Joko se haavojen suolaaminen alkaisi riittää?
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Teme100
"Viggen"
Viestit: 681
Liittynyt: Pe Maalis 10, 2006 14:17

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Teme100 »

Koska lisää suolaa toivottiin, niin tässäpä sitä on: Eli Saab NA on yksipuolisesti ilmoittanut jälleenmyyjilleen Pohjois-Amerikassa, että eilisestä päivästä uusina myytävissä Saabeissa ei ole enää minkäänlaista takuuta, vaan autot myydän ns. siinä kunnossa kuin ne myyntihetkellä ovat. Niitä eivät myöskään koske takaisinkutsut tai muut kampanjat.

http://www.blogcdn.com/www.autoblog.com ... ty-628.jpg

Tuolla ainakin varmistettiin se, että tällä hetkellä varastossa olevien autojen arvo ja haluttavuus romahtivat. Toisaalta asia ei ole mikään yllätys sillä, NA on jo aiemmin jättänyt korvaamatta takuukorjausten aiheuttamia kustannuksia jälleenmyyjilleen. Kyseessä ovat siis olleet ajoneuvot, joiden takuu on voimassa normaalisti.
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2500
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Termos »

nalleolut kirjoitti:
t.t.j kirjoitti:
Oldis kirjoitti:No ruvettas tekemään uudessakaupungissa 99 mallia, ja ehkä 900 mallia kanssa.
Kuka tollasia paskoja nykyään ostaisi?
huh huh huh...

taasko SE alkaa.... retro 96:Sen perään kyllä kuolataan... mut...
Retro 96 pitää haaveissa sisällään nykyaikaista tekniikkaa, survottuna klassisiin korilinjoihin.

Vähän eri asia, kun että kaivetaan museosta joku 99/900 -raato, ja sitä aletaan monistamaan tuotantolinjoilla.

Ei hyvää päivää :lol:

Kuukausi sitten ajelin 170tkm rullatulla OG900 -kaasarisaabilla. Tuli nostalginen fiilis, mietin siinä, että voishan uudesta tälläisestä rottelosta tonnin-pari maksaa fiilispohjalta.
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Lukittu