Saabin tulevaisuus II
Re: Saabin tulevaisuus II
Kuolatkoon kuka kuolaa, mutta mun mielestä vanhojen mallien perään haikailu on yhtä turhan kanssa.
Nykyiset: 9000T -87, 900S -91, 9-5 Aero -07
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
Re: Saabin tulevaisuus II
Toivottavasti Youngman on tarpeeksi sinnikäs saadakseen riittävästi Saabia omistukseensa. Voi olla jotain toiveita saada Saabeja ulos Trollhättanista. Vaikka aikamoista toiveajattelua pitää tietysti olla, että tähän uskoo. Uskon silti.
Edelleä joku kyseli seuraavaa pirssiä. Sanotaan mitä sanotaan, mutta jos uusi peli pitää löytää ja rahaa aikoo käyttää saman verran kuin olisi ollut Saabiin laittamassa niin kyllä se selkeästi Volvo on sopivin valinta. Monelta kantilta ajateltuna lähimpänä Saabia.
Edelleä joku kyseli seuraavaa pirssiä. Sanotaan mitä sanotaan, mutta jos uusi peli pitää löytää ja rahaa aikoo käyttää saman verran kuin olisi ollut Saabiin laittamassa niin kyllä se selkeästi Volvo on sopivin valinta. Monelta kantilta ajateltuna lähimpänä Saabia.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Re: Saabin tulevaisuus II
Tässä eräs GM:än selityksistä:
GM: "Beklagligt, men inte vårt fel"
Saab - 14:33 TROLLHÄTTAN "Det är den beklagliga kulmen på en svår kamp som utspelat sig under en period av många månader."
Så ser GM på att Saab går i konkurs - någon koppling till sitt eget utspel i helgen ser inte fordonsjätten.
__________________________________________________________
GM: "Valitettavaa, mutta ei meidän vikamme".
Saab - 14:33 Trollhättan "Tässä on tämä valitettava taitekohta vaikeassa koitoksessa joka käsittää kamppailun monen kuukauden ajalta".
Näin näkee GM saabin konkurssiin menon - GM ei näe tällä mitään yhteyttä heidän omaan toimintaansa viime pyhänä.
GM: "Beklagligt, men inte vårt fel"
Saab - 14:33 TROLLHÄTTAN "Det är den beklagliga kulmen på en svår kamp som utspelat sig under en period av många månader."
Så ser GM på att Saab går i konkurs - någon koppling till sitt eget utspel i helgen ser inte fordonsjätten.
__________________________________________________________
GM: "Valitettavaa, mutta ei meidän vikamme".
Saab - 14:33 Trollhättan "Tässä on tämä valitettava taitekohta vaikeassa koitoksessa joka käsittää kamppailun monen kuukauden ajalta".
Näin näkee GM saabin konkurssiin menon - GM ei näe tällä mitään yhteyttä heidän omaan toimintaansa viime pyhänä.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Re: Saabin tulevaisuus II
Aika mielenkiintosta ois varmaan koittaa saada tuplista uutena autona rekisteriin Suomessa nykysäännöksillä...Oldis kirjoitti:No ruvettas tekemään uudessakaupungissa 99 mallia, ja ehkä 900 mallia kanssa.
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
Menisköhän viimisen vuosimallin satkut, kun on abs:ää, katalysaattoria ja airbagia, en tiedä, mahtaisko päästöt ja kolariturvallisuus esim. jalankulkijoiden perspektiivistä olla nykyvaatimuksia vastaavia. En ota paskuuteen tai epäpaskuuteen kantaa, mutta käsi ylös, joka oikeesti ois valmis maksamaan uuden auton hinnan 70-80-luvun suunnittelusta. Kymmenen ostajaa ei myöskään todennäkösesti riitä, kun toi piensarjatuotanto taitaa olla aika tyyristä hommaa.
Joku pajahan noista vanhoista 911 Porscheista on alknut tekemään ulkonäöltään 70-lukua vastaavaa, mutta tekniikaltaan päivitettyä versiota, oisko ollut TopGear-lehdessä vai missä juttua tuosta. Mutta en kuitenkaan usko tuollaisenkaan konversion Saabin kohdalla olevan kovin vetovoimainen, ehkä alkupään 99 Turboja saattais jokunen keräilijöille mennäkin.
Re: Saabin tulevaisuus II
http://www.tekniikkatalous.fi/viihde/sa ... =-20122011&
Oisko sittenkin tuo jo vanha juttu paras vaihtoehto tässä vaiheessa ? Volyymia, ihmiset....![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
Oisko sittenkin tuo jo vanha juttu paras vaihtoehto tässä vaiheessa ? Volyymia, ihmiset....
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
Re: Saabin tulevaisuus II
Mahtaakohan historia tuntea yhtään tapausta, jossa vuosikymmenet pois tuotannosta ollutta perheautomallia olisi alettu valmistaa sarjana pitkän tauon jälkeen uudestaan ja vieläpä kannattavasti. Huomattavasti eri asia kuin kiistattoman klassikkoauton (joka on aina ollut kallis sekä uutena että käytettynä) modernisoitu versio hyvin pieninä sarjoina. Jos nyt joku saa oikeudet Saabin nimeen ilmaiseksi ja tekee enganninpyörällä valssaten tupliksen näköisiä autoja jollain kinuskivalmistajalta lisensioidulla tekniikkapaketilla tahdilla 1 auto per viikko ja hinta 50k€/kpl niin se ei ehkä täytä määritelmää.
Re: Saabin tulevaisuus II
Kyllähän yksi useista syistä ng 900:n lanseeraamiseen oli og 900:n korkeat valmistuskustannukset. Veikkaan että nykyäänkin kustannukset ja siten myös hinta olisi huomattavasti korkeampi kuin esim nykyisellä 9-3 mallilla. Vaikka sarjat olisivat pitkiäkin.
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Re: Saabin tulevaisuus II
Ei olis, ei menis loppupään OG900 täällä kilpiin uutena vaikka varustais mimmosella euro6-TTiD-ihmemoottorilla, jos se nyt esiteltäis. Lisäksi tarttis mm. päivävalot sekä muistaakseni nyt ("jo") uuteen tyyppihyväksyntään ajonvakautusjärjestelmän jne.Jatra kirjoitti:Menisköhän viimisen vuosimallin satkut, kun on abs:ää, katalysaattoria ja airbagia, en tiedä, mahtaisko päästöt ja kolariturvallisuus esim. jalankulkijoiden perspektiivistä olla nykyvaatimuksia vastaavia.
Toinen ongelma moiselle mallille on se, ettei se menisi kaupaksi.
Ei riitä ei ja kymmentäkin voi olla oikeasti vaikeata löytää. Ei ole pitkää aikaa siitä, kun foorumille linkattiin Saksassa myynnissä oleva uudenveroinen OG900 Aero, mittarissa muistaakseni jotain 20Mm ja hintaa 40ke. Ei lie ko. kulkinetta kukaan Suomeen hakenut. Samaa efektiä tuntuu olevan muillakin "tavallisilla" automerkeillä (mm. naapurimerkki Volvo) - kovasti pohditaan, että jos alettais tekemään uutta (OG900/99/740/240), niin kyllä menis kaupaks ja kyllä minä ostaisin, mutta kun alkuperäiskuntoisia, uutta vastaavia autoja tulee satunnaisesti myyntiin edes puolella uuden hinnasta, ei sitä ostajakuntaa yllättäen olekaan, kun samalla hintalapulla saa kuitenkin oikeasti paremman (vaikka ehkä vähemmän fiilistä omaavan) auton (esim. 9-3/S40).Jatra kirjoitti:Kymmenen ostajaa ei myöskään todennäkösesti riitä, kun toi piensarjatuotanto taitaa olla aika tyyristä hommaa.
Let's face it, 99/90/900 ovat Saab -maailmassa tunnelmallisia klassikoita juuri siksi, että ne ovat silloin joskus olleet monella tapaa aikaansa edellä ja nykyään niissä on se 20-50 vuoden patina ja yksilönä kehittynyt henki ja tarina. Niissä on sitä aikansa fiilistä, mitä ei olisi edes uudessa OG900:ssa (jos sellainen nyt linjalta nykyvaatimuksilla pukattaisiin). Niitä pitää vaalia aikansa tuotteina ja arvostaa sellaisina - etenkin nyt, kun Saabien kokonaismäärä on vähintään vielä pitkän aikaa laskeva.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Saabin tulevaisuus II
Eipä tietenkään. Näinhän he pystyivät pesemään kätensä SAABista, kun ei tarvinnut lopettaa sitä 2009-2010 vaihteessa, ja ei tarvitse vastata tulevaisuuden varaosatuotannostakaan. Näppärä temppu.core2 kirjoitti:GM: "Valitettavaa, mutta ei meidän vikamme".
Saab - 14:33 Trollhättan "Tässä on tämä valitettava taitekohta vaikeassa koitoksessa joka käsittää kamppailun monen kuukauden ajalta".
Näin näkee GM saabin konkurssiin menon - GM ei näe tällä mitään yhteyttä heidän omaan toimintaansa viime pyhänä.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Saabin tulevaisuus II
Kysyjä kysyi, että mistä saisi kohtuullisen menopelin, jossa olisi suurin piirtein samat ominaisuudet kuin 9-3 TiD:ssä. Tuo kallein SuperB V6 tuskin painii samassa sarjassa, vaan tarkoitin pikemminkin TDi -malleista joko 140 hv tai 170 hv -versiota.HMK kirjoitti:Mitenkään Skodaa mollaamatta (firmassa ei paljon muita olekaan) niin ei se uusinkaan kallein Superb ainakaan itselle ole antanut mitään kiksejä vaikka autossa on kaikki mahdolliset lisävarusteet ja isoin kone.
Olen itsekin ajanut tuolla kalleimmalla SuperB:llä, mutta ei se minuakaan säväyttänyt. En ostaisi sellaista, mutta jos on tarpeen saada uusi kohtuuhintainen tilava dieselkärry, jossa on samoja ominaisuuksia kuin em. listassa lueteltiin, niin silloin SuperB on ihan kelpo valinta.
Mutta minullakin on tässä vielä 3 vuotta 9 kk aikaa odottaa, josko se SAABin tuotanto vielä alkaisi, kun Skodan leasingsopimus umpeutuu
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Re: Saabin tulevaisuus II
Jos on kiinnostusta omatoimiseen Saabin elinmahdollisuuksien arvioimiseen, niin voihan yrittää tunnetun analyysikaavan mukaan, kukin tietojensa ja mielikuvituksensa mukaan:
Ensiksi listataan: VAHVUUDET ja HEIKKOUDET
Toiseksi: MAHDLLISUUDET ja UHKAT
Näillä alkaa selvitä se, onko firmalla tai liiketoiminnalla elämisen mahdollisuuksia markkinataloudessa.
Saabin osalta kiperiä kysymyksiä on paljon, onhan firma kitunut ja kuihtunut jo pitkään. Menestyäkseen pitäisi järjestelmien olla parhaiden kilpailijoiden tasolla, ja pysty kompensoimaan pienen tuotannon ongelma suuremmilla myyntikatteilla.
Mutta ovatko iskukunnossa: tietojärjestelmät, materiaalin ohjaus ym logistikka, osahankintasopimukset, laatujärjestelmät, rahoitussopimukset, tuotantovälineet, jakelutiet ja myyntiverkostot ja tietenkin mallisto ja esim. sen viranomaishyväksynnät jne jne.
Ensiksi listataan: VAHVUUDET ja HEIKKOUDET
Toiseksi: MAHDLLISUUDET ja UHKAT
Näillä alkaa selvitä se, onko firmalla tai liiketoiminnalla elämisen mahdollisuuksia markkinataloudessa.
Saabin osalta kiperiä kysymyksiä on paljon, onhan firma kitunut ja kuihtunut jo pitkään. Menestyäkseen pitäisi järjestelmien olla parhaiden kilpailijoiden tasolla, ja pysty kompensoimaan pienen tuotannon ongelma suuremmilla myyntikatteilla.
Mutta ovatko iskukunnossa: tietojärjestelmät, materiaalin ohjaus ym logistikka, osahankintasopimukset, laatujärjestelmät, rahoitussopimukset, tuotantovälineet, jakelutiet ja myyntiverkostot ja tietenkin mallisto ja esim. sen viranomaishyväksynnät jne jne.
pentti.kostamo2@luukku.com
040-5950109
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia maan paras (?) valikoima
040-5950109
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia maan paras (?) valikoima
Re: Saabin tulevaisuus II
At the factory there are a number of cars on the production line, these cars no longer has any customers waiting for them. All orders have been canceled and all purchases stopped.
http://www.saabsunited.com/2011/12/what ... -saab.html
Plus "During a fifteen-minute chat with Victor Muller has Autovisie has let slip that he might be moving from his own Saab 9-5 for an Audi S8."
http://www.saabsunited.com/2011/12/what ... -saab.html
Plus "During a fifteen-minute chat with Victor Muller has Autovisie has let slip that he might be moving from his own Saab 9-5 for an Audi S8."
- Rattivaihde
- "Hölösuu"
- Viestit: 6798
- Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
- Paikkakunta: Isokyrö
Re: Saabin tulevaisuus II
"It seems you don’t understand Dutch, cause if you would you would have understood why he might drive Audi again. He said he feels extremly sad every time he sees his 9-5."Teme100 kirjoitti:Plus "During a fifteen-minute chat with Victor Muller has Autovisie has let slip that he might be moving from his own Saab 9-5 for an Audi S8."
Joko se haavojen suolaaminen alkaisi riittää?
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Re: Saabin tulevaisuus II
Koska lisää suolaa toivottiin, niin tässäpä sitä on: Eli Saab NA on yksipuolisesti ilmoittanut jälleenmyyjilleen Pohjois-Amerikassa, että eilisestä päivästä uusina myytävissä Saabeissa ei ole enää minkäänlaista takuuta, vaan autot myydän ns. siinä kunnossa kuin ne myyntihetkellä ovat. Niitä eivät myöskään koske takaisinkutsut tai muut kampanjat.
http://www.blogcdn.com/www.autoblog.com ... ty-628.jpg
Tuolla ainakin varmistettiin se, että tällä hetkellä varastossa olevien autojen arvo ja haluttavuus romahtivat. Toisaalta asia ei ole mikään yllätys sillä, NA on jo aiemmin jättänyt korvaamatta takuukorjausten aiheuttamia kustannuksia jälleenmyyjilleen. Kyseessä ovat siis olleet ajoneuvot, joiden takuu on voimassa normaalisti.
http://www.blogcdn.com/www.autoblog.com ... ty-628.jpg
Tuolla ainakin varmistettiin se, että tällä hetkellä varastossa olevien autojen arvo ja haluttavuus romahtivat. Toisaalta asia ei ole mikään yllätys sillä, NA on jo aiemmin jättänyt korvaamatta takuukorjausten aiheuttamia kustannuksia jälleenmyyjilleen. Kyseessä ovat siis olleet ajoneuvot, joiden takuu on voimassa normaalisti.
Re: Saabin tulevaisuus II
Retro 96 pitää haaveissa sisällään nykyaikaista tekniikkaa, survottuna klassisiin korilinjoihin.nalleolut kirjoitti:huh huh huh...t.t.j kirjoitti:Kuka tollasia paskoja nykyään ostaisi?Oldis kirjoitti:No ruvettas tekemään uudessakaupungissa 99 mallia, ja ehkä 900 mallia kanssa.
taasko SE alkaa.... retro 96:Sen perään kyllä kuolataan... mut...
Vähän eri asia, kun että kaivetaan museosta joku 99/900 -raato, ja sitä aletaan monistamaan tuotantolinjoilla.
Ei hyvää päivää
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
Kuukausi sitten ajelin 170tkm rullatulla OG900 -kaasarisaabilla. Tuli nostalginen fiilis, mietin siinä, että voishan uudesta tälläisestä rottelosta tonnin-pari maksaa fiilispohjalta.
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen