Turbo Sensonic kirjoitti:Nyt kun olen ajanut lähes kolme kuukautta Skodalla, on näkökantani muuttunut noiden konserniosien jakamiseen saman valmistajan eri automerkkien kesken. VAG -konserni on tehnyt tuolla saralla aivan erinomaista työtä ja enpä ihmettelisi, jos se lähitulevaisuudessa nousisi maailman suurimmaksi autonvalmistajaksi (jos ei jo ole sitä). Ei kukaan Audi -kuski pillitä siitä, että hänellä on autossaan "Seatin tai Skodan osia", mutta Saabistit pitivät kyllä tarkkaa lukua siitä, mitkä osat uudehkoissa Saabeissa olivat peräisen Opelista (lue: GM:ltä).m&m kirjoitti:...ja siinä onkin syy Saabin epäonnistumiseen. Ei kykenyt riittävän hyvin pitämään GM konserniosia poissa autoistaan eikä rajaamaan omaa tekniikkaansa Saabeihin. Kukaan ei halua "badge engineering" Opelia Saabin hinnalla, mutta Saab ei saanut GM:ää ymmärtämään sitä tosiasiaa.
No ei minäkään liielmälti pitänyt siitä, että Saabissa oli Opelin osia, mutta ilmeisesti mikään automerkki ei nykyään voi tulla yksinään menestyksekkäästi toimeen jakamatta jotain osavalmistusta jonkun tietyn saman konsernin (ja miksei muidenkin valmistajien) kanssa.
Ehkä Saabin olisi kuitenkin pitänyt joustaa tuossa asiassa, niin se olisi voinut profiloitua Opelin kanssa kuten esim. VAG:lla on VW-Audi -suhde. Asiaa ei myöskään auttanut se (lukemani tiedon mukaan), että Saabin ja Opelin insinöörien välit eivät olleet kaikista lämpimimmät, joten vaikea siinä on sitten tehdä hedelmällistä yhteistyötä.
Kyllä Audikuski pillittää Skodan ja Seatin osista kun osaa oikein vedättää. Ainakin parilta tutulta on löytynyt hyvä ilme naamalta kun on tutkaistu jostain muovin takaa näkyvää räpylän kuvaa. Eihän se sinänsä autoa heikennä mutta jalustalta kolahtaa mukavasti alas